وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان: در این مطلب به آنالیز تصویری حریف روز پنجشنبه داماش گیلان یعنی فجرسپاسی شیراز خواهیم پرداخت.

 

وارش اسپرت و M.A.M Analysis Group  طی چهار هفته گذشته در حرکتی که برای نخستین بار در یک سایت ورزشی و هواداری انجام می شد دیدارهای حریفان داماش را مورد بررسی و تحلیل قرار داد که  با الگوبرداری یکی دو سایت ورزشی دیگر همراه شد.

لازم به ذکر است که گروه آنالیز ریز مسائل فنی تیم حریف را ارائه نمی دهد و در واقع نکات و ضعف هایی که در این مطلب به آن اشاره می شود مشهود بوده، لذا این آنالیز کمکی برای تیم فوتبال فجرسپاسی نخواهد بود اما می تواند به قدرت تجزیه و تحلیل هواداران و همچنین تیم داماش گیلان کمک کند.

 

به ادامه مطلب مراجعه فرمائید

 

 

 

۱.در بخش اول به لاین آپ تیم فجرسپاسی در سه بازی اخیر نگاهی می اندازیم. سه تصویر فوق به ترتیب مربوط به بازی های این تیم مقابل صبا ، تراکتورسازی و سپاهان می باشد.

لازم به ذکر است که فجرسپاسی در دیدار مقابل تراکتور نیز با سیستم ۴-۴-۲ به زمین آمد. این تیم در این بازی برای دقایق بسیار کوتاهی با سیستم ۴-۲-۳-۱ بازی‌ کرد اما به دلیل اینکه نتوانست بازی خوبی را از خود به نمایش بگذارد بار دیگر به حالت اول خود بازگشت .

بزرگ ترین تغییر فجرسپاسی در سه بازی اخیر مربوط به دو بازیکن جلویی این تیم می باشد که در تعویض ها و شروع هر سه مسابقات تغییرات را در این بخش شاهد بودیم . فجر ۱۲ گل خورده است و در سه بازی اخیر نیز تغییری در ترکیب خط دفاعی خود و همچنین بازیکنانجلو زن خود ایجاد نکرده است .
ریگی گاها در خط میانی حضور داشته است. وی به دلیل اخراج کوهنورد در بازی برابر تراکتور، مقابل صبا به صورت فیکس بازی کرد.

نکته: تصویر سوم مربوط به دقایقی از بازی مقابل تراکتورسازی است و در این بازی نیز فجر با سیستم 2-4-4 دایموند وارد بازی شده بود.

 

 

 

۲. در این قسمت آزادی حرکت بازیکنان و شکل حرکت منطقه ای تیم فجرسپاسی را مشاهده می فرمائید. قالب دفاعی 4 نفره و همینطور هافبک دفاعی این تیم اجازه نفوذ زیادی را ندارند و شاید کمتر از تعداد انگشتان یک دست نفوذ این بازیکنان دیده شده است.

کوهنورد میل زیادی به حرکت به سمت داخل دارد و حرکت به کنار‌ها به معنای‌ اور لب بسیار کم دیده می شود.

 

3 بازیکن جلویی این تیم مثل یک زنجیر به هم پیوسته هستند و جابر انصاری خیلی کم حرکت به سمت کناره ها دارد و اغلبا نزدیک به دو بازیکن جلو کار می کند. وی عملکرد قابل قبولی را در این سه بازی و این پست از خود به نمایش نگذاشته است .

نوک حمله این تیم در این سه بازی بر اساس بازی‌ هوایی طراحی شده است که با این سیستم فقط در بازی مقابل‌ سپاهان موفق بوده‌اند. انصاری و جوکار سمت چپ فجر را تشکیل می دهند که هیچگاه شاهد حرکات نفوذی خاص یا کار ترکیبی از این دو بازیکن نبوده ایم که البته دلیل این موضوع را می توان در عدم اجازه سرمربی برای نفوذ انصاری دانست.
نکته: عکس اول این بخش مربوط به شکل حرکتی بازیکنان است و عکس دوم آرایش فجرسپاسی در هنگام حمله را نشان می دهد.

 

  

۳. در تصویر اول این بخش شما بازگشت تیم فجر به دفاع را مشاهده مینمائید. فجر در هنگام بازگشت به لحاظ جایگیری بازیکنان ضعف شدیدی را از خود نشان داده است. یکی از نکاتی که در این بخش می توان به آن اشاره کرد این است که بازیکنان جلویی تیم فجر چندان تمایلی به بازگشت ندارند و به عنوان مثال جبار انصاری از سک سوم زمین خودی به عقب تر باز نمی گردد که همین امر موجب این می شود که پوشش دفاعی برای سه بازیکن باقی مانده فجر در خط میانی سخت تر شود.

نکته دوم که در تصویر دوم این بخش مشخص شده است فاصله موجود ما بین بازیکنان کناری و میانی تیم است که پوشش نادرست کاملا در این قسمت مشهود است. کند بودن بازیکن دفاعی تیم فجر در استارت های ناگهانی و ضد حمله ها کاملا مشخص است و در بازی نشسته جایی که با دایره مشخص شده بهترین فضا برای بازی سازی می باشد زیرا تردد بازیکن در این قسمت بسیار کم می باشد و فضاهای حرکتی گاهی تا 6 متر برای یک بازیکن در این پست ایجاد می شود و مسلما این فضا می تواند به معنای بازی سازی خوب باشد.

دایره ی قرمز در تصویر سوم این بخش نیز باز هم به بازگشت ضعیف سه بازیکن جلویی فجر اشاره دارد.

 

 

۴.در این تصویر پاس های ارسالی بلند و دفع های هدف دار تیم فجر مشخص شده است. همانطور که می بینید تقریبا میل زیادی برای ارسال این گونه توپ ها به سمت راست دیده می شود. مشخصا این تصویر نشان میدهد که فجر برنامه ی هدف داری را برای سمت راست حمله خود تدارک دیده است اما این به آن معنا نیست که آنها از توپ های بلند برای سمت چپ استفاده نکنند بلکه به معنای وابستگی این تیم به سمت راست تهاجمی شان می باشد. فجر پاس گل های خود را نیز از همین سمت داده است.

 

 

۵. درصد استفاده از توپ در مناطق مختلف زمین را در این تصویر مشاهده می کنید. طبق این درصد ها بازی در سمت راست بیشتر از سمت چپ بوده است.

 

 

۶.نوع قرار گیری ۲ تیم در تقابل سیستم ۴-۲-۳-۱ و ۴-۴-۲ دایموند(لوزی).

سیستم ۴-۲-۳-۱ به دلیل برتری نفراتی و استفاده ی خوب از کناره ‌ها با توجه به پوشش ضعیف تیم فجر می تواند به داماش بیشتر کمک کند.

 

 

۷. ۳ قسمت با های لایت مشخص شده است که این ۳ قسمت میتواند بیشترین آسیب را به تیم فجرسپاسی بزند.کارهایی ترکیبی‌ و حرکت در عمق مخصوصا حرکت بدون توپ میتواند به داماش در بازی‌ بسیار کمک کند.

 

پیشنهادات و دانستنیها:

 

۱.تیم فجر چیزی برای از دست دادن ندارد. این تیم با ۷ بازی‌ و به دست آوردن یک برد ، یک مساوی و پنج باخت، ۴ گل زده و ۱۲ گل خورده، تفاضل -۸ و امتیاز ۴ برای جدا شدن از ته جدول به این بازی‌ می آید که همین مسئله می تواند مسبب ارائه یک بازی احساسی از این تیم باشد و مطمئنا یک بازی منطقی و حساب شده می تواند این تیم را به زانو در بیاورد.

 

۲. تیم فجر در این بازی نیز احتمالا مثل سه بازی اخیر‌ به بازی هوایی روی خواهد آورد و ارسال‌های بلند به پشت مدافعان خودی را شاهد خواهیم بود و ریباند ها در پشت محوطه هجده قدم در این بازی بسیار مهم است.

 

۳.تیم فجر در حرکت از کناره ها بسیار بی‌ برنامه بوده و پیروانی به دلیل جلو گیری از ضد حمله از نفوذ بازیکنان دفاع کنار جلوگیری می کند.

 

۴. تیم فجر اصرار شدیدی به انتقال توپ از یک سوم دفاعی خود به پشت مدافعین دارد.

 

۵.این تیم در جمع کردن ریباندهای پشت محوطه جریمه خود فوق‌العاده ضعیف ظاهر می شود و در مقابل شوت ها ،بار‌ها از این رباند‌ها ضربه خورده است.

 

۶.این تیم نسبت به Full Court Press (پرس تمام زمین) در خط دفاعی خود ضعف شدیدی نشان داده و بارها توپ از دست داده است . همین مسئله باعث شده در زمان پرس ضریب انتقال توپ از خط دفاع به بقیه خطوط به شدت کاهش می‌یابد و در نتیجه شاهد اشتباهات زیادی از این بازیکنان در این شرایط بودیم.

 

۷.این تیم اغلبا اوت های دستی‌ را توسط سعید قزل با ارسال بلند به تیر یک انجام میدهد.

 

۸.فاصله میانی ما بین دفاع ها، سرعت پائین، فضای بسیار زیاد در یک سوم تیم فجر در هنگام حمله، کند بودن بازیکنان کناری این تیم و… میتواند اهداف بسیار خوبی را برای تیم داماش ایجاد کند.سرعت دادن به بازی‌ باعث زیاد شدن ضریب اشتباه فجر می شود. این تیم اغلب گلهای خورده خود را در نیمه ی دوم بازی خورده است.

 

تشکر از هواداران فوتبال فهم بابت مطالعه این مطلب. به امید اینکه این مطلب علاوه بر بالا بردن سطح فنی هواداران، کمک کوچکی به تیم داماش در راه موفقیت باشد.

M.A.M Analysis Group

استفاده از این مطلب با ذکر مرجع و منبع ( www.varesh-sport.com و M.A.M Analysis Group ) بلا مانع است .

 

 

 

نظرات خود را فقط از کادر نظرات پایین همین صفحه وارد کنید و پس از تائید مدیریت برای مشاهده آن اینجا کلیک کنید