خیلی وقت است که مسئولان فوتبال ایران با برگزاری پلی‌آف لیگ یک مخالفت کردند و آن را ناعادلانه می‌دانند. شاید دلیل اصلی این ناعادلانه بودن، حواشی و البته اتفاقات عجیبی است که در بازی‌های پلی‌آف رخ می‌داد. از همان زمانی که پلی‌آف به فوتبال ایران اضافه شد، شاهد اتفاقات عجیبی بودیم که مهمترین آن، تبانی و حواشی زیاد بود. همین مساله باعث شد لیگ برتر 16 تیمی به خاطر ثابت شدن تبانی در بازی‌های پلی‌آف و بازگرداندن صنعت‌نفت آبادان به لیگ برتر، ناگهان 18 تیمی شود. در حالی که می‌توانست با برخورد جدی‌تری هم لیگ برتر را 16 تیمی نگه داشت و هم اینکه به گونه‌ای نشان داد که دیگر هیچ تیمی جرات نمی‌کرد به چنین مساله‌ای فکر کند اما به جای برخورد جدی با متخلفان، بعد از 18 تیمی شدن لیگ برتر، تنها تصمیم مهمی که گرفته شد، حذف کردن بازی پلی‌آف بود. این اتفاق یکی از مهمترین تصمیمات فدراسیون فوتبال بود که باعث شد حرف و حدیث‌های فوتبال حداقل در این زمینه کم شود اما این مساله انگار به لیگ 2 چندان ارتباط نداشت. وقتی که قرار شد سومین تیم صعود کننده به لیگ یک، در مسابقه پلی‌آف مشخص شود. از همان زمان که گفته می‌شد قرار است پلی‌آف برگزار شود، همه منتظر اتفاقات عجیب و غریب و البته حواشی بودند اما کمتر کسی تصور می‌کرد شرایط به این صورت پیش برود که فینالیست جام حذفی به دنبال کناره‌گیری از این بازی مهم باشد. هر چند که شاید باید به داماش گیلان به خاطر اتفاقاتی که در بازی مقابل نیروی زمینی افتاد، حق داد. اتفاقاتی که نشان می‌داد نتیجه کسب شده، چندان عادلانه نبود.

 

بعد از اینکه بازی رفت داماش گیلان و نیروی زمینی تهران بدون گل به پایان رسید، کاملا مشخص بود بازی برگشت شرایط متفاوتی خواهد داشت و انتظار هر اتفاقی می‌رفت، جز اشتباهات زیاد و عجیب داوری. اتفاقاتی که هر بیننده‌ای را شوکه می‌کند. در بازی برگشت که با استقبال خوب هواداران گیلانی هم مواجه شد، داماش در دقیقه 4 از حریف جلو افتاد و توانست بازی خوب خود را ادامه دهد. این مساله باعث شد شاهد یک گل دیگر در دقیقه 19 باشیم. زمانی که اوت دستی پرتاب شد و علی آل‌کثیر با ضربه سر توپ را به محمد رستمی رساند و او بدون هیچ خطا و مشکلی، دروازه نیروی زمینی را باز کرد. این گل آنقدر سالم بود که هیچ ایرادی نمی‌شد به آن گرفت اما محمد سلطانی کمک داور اول، در عین ناباوری پرچم خود را به نشانه آفساید بالا برد و گل را مردود اعلام کرد. بازیکنان داماش با اینکه می‌دانستند گل کاملا درست بود، به تصور اینکه اشتباه صورت گرفته، هیچ اعتراضی نکردند و تلاش خود را برای زدن گل دیگر ادامه دادند. این در حالی بود که همه می‌دانستند با این گل، شرایط بازی عوض می‌شد و داماش می‌توانست گل‌های دیگری هم بزند.

بازی ادامه پیدا کرد که این بار در دقیقه 44 و زمانی که بازیکنان داماش دست به ضدحمله زدند و می‌توانستند به راحتی دروازه حریف را باز کنند، قبل از رسیدن به محوطه جریمه نیروی زمینی، شاهد یک اتفاق عجیب دیگر بودند. وقتی که مدافع نیروی زمینی با دست توپ را زد و اجازه نداد داماشی‌ها به دروازه‌شان نزدیک شوند. وحید کاظمی داور بازی، این بار هم به راحتی از این خطا گذشت تا نیمه اول با همان تک گل به سود داماش به پایان برسد.

در نیمه دوم همین شرایط ادامه داشت. در دقیقه 74 خطای مشکوک به پنالتی روی بازیکن داماش صورت گرفت که حتی داور در مورد آن نمی‌خواست با کمک‌هایش مشورت کند و دستور به ادامه بازی داد. در دقیقه 76 هم خطای واضح روی میثم میرپسندیده می‌توانست پنالتی باشد اما این بار هم داور پنالتی نگرفت و خطای مهاجم داماش را اعلام کرد.

 

این پایان کار نبود و اشتباهات عجیب همچنان رخ می‌داد. در دقیقه 90 و زمانی که بازی یک بر یک ادامه داشت، جابر نصیری ضربه ایستگاهی را بلند روی دروازه نیروی زمینی فرستاد که این بار هم مهاجم داماش موفق شد دروازه حریف را باز کند اما این بار محمدعلی پورمتقی کمک داور دوم در اتفاقی عجیب، پرچم خود را به نشانه آفساید بالا برد و گل را مردود اعلام کرد. در حالی که هیچ نشانی از آفساید بودن گل، وجود نداشت. در دقیقه 8 وقت‌های تلف‌شده و زمانی که داماش 2 بر یک از حریف خود عقب افتاده بود، این بار ارسال سعید طالبی بازیکن داماش با گل همراه بود که باز هم همان آش بود و همان کاسه. در واقع یک بار دیگر آفساید اعلام شد تا بازی با پیروزی تیم نیروی زمینی تهران به پایان برسد و داماش از رسیدن به لیگ یک باز بماند. آن هم تیمی که حتی مقابل لیگ برتری‌ها بازی خوبی نشان داد و توانست با شکست دادن ماشین‌سازی تبریز و سایپا به فینال جام حذفی برسد.

 

اشتباهات پیاپی داوران، عصبانیت هواداران داماش گیلان را به دنبال داشت. به صورتی که تعدادی از آنها به زمین آمدند و به کمک داور بازی حمله‌ور شدند. اگرچه این اتفاقات کاملا اشتباه است اما در پی اشتباهات بزرگی رخ داد. در هر صورت، هواداران باید تحمل می‌کردند و خشونت را کنار می‌گذاشتند اما شاید اگر اشتباهات پی در پی داوران آن هم فقط به ضرر داماش، انجام نمی‌شد، نتیجه جور دیگری رقم می‌خورد و این اتفاقات نمی‌افتاد.

حالا که داماش به این شکل از رسیدن به لیگ یک جا ماند، این باشگاه تصمیم به کناره‌گیری از بازی مهم و حساس فینال جام حذفی گرفته. ظاهرا مالک باشگاه داماش گیلان که به صورت خصوصی تیمداری می‌کند، در اعتراض به اشتباهات داور و اینکه فکر می‌کند همه این اتفاقات مشکوک بود، قصد دارد جلوی حضور تیمش در فینال جام حذفی را بگیرد. البته این صحبت‌ها فعلا به صورت شفاهی است و هیچ نامه کتبی به سازمان لیگ برای انصراف از این بازی مهم نرسیده. حالا باید منتظر ماند و دید آیا بحث کناره‌گیری از فینال جام حذفی جدی خواهد بود یا اینکه یک تهدید است. به هر حال همه دوست دارند بدانند چرا داماش گیلان نباید به لیگ یک صعود می‌کرد. با اتفاقاتی که در بازی داماش گیلان و نیروی زمینی تهران افتاد، یک بار دیگر ثابت شد در فوتبال ایران، نباید هیچ بازی پلی‌آفی برگزار شود چراکه ممکن است هر اتفاقی بیفتد و سرنوشت تیم‌ها تغییر کند. ضمن اینکه وقتی ثابت شود اشتباهات مانع صعود یک تیم شده، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و نهایتا داوران محروم خواهند شد. محرومیتی که هیچ سودی برای تیم متضرر شده نخواهد داشت. پس شاید بد نباشد قوانین لیگ‌های دسته پایین هم تغییر کند تا جلوی یک سری اتفاقات گرفته شود و حق به حقدار برسد.

 

مدیرعامل داماش: مطمئنم عمدی در شکست ما بوده

پس از اشتباهات عجیب داوری بازی برگشت پلی‌آف رقابت‌های لیگ دسته دوم و راه نیافتن داماش به لیگ یک، مالک و اعضای هیات‌ مدیره این باشگاه گیلانی در جلسه‌ای فوری، کناره‌گیری از فینال جام حذفی را بررسی می‌کنند. محمدمهدی الطافی مدیرعامل باشگاه داماش گیلان با اشاره به کناره‌گیری از فینال جام حذفی، می‌گوید: «باشگاه داماش گیلان یکی از معدود تیم‌های خصوصی فوتبال کشورمان بوده و با هزینه‌های شخصی اداره می‌شود، این باشگاه در سه فصل اخیر در رقابت‌های لیگ دسته دوم از اشتباهات پرشماری داوری به‌ ویژه در دور دوم مسابقات، متضرر شده. وقتی در بازی پلی‌آف مقابل یک تیم بدون هوادار، در زمین خودمان این‌گونه سرمان بریده می‌شود، چه انتظاری از قضاوت عادلانه در فینال جام حذفی مقابل تیم‌هایی نظیر پرسپولیس، سپاهان و پدیده داریم، جلسه هیات‌ مدیره باشگاه ظرف یکی، دو روز آتی برگزار شده و تا این لحظه، تصمیم اعضا و مالک باشگاه بر کناره‌گیری از فینال بازی‌ها است.» الطافی  با بیان اینکه شاهکار اشتباهات داوری در بازی برگشت پلی‌آف رقابت‌های لیگ دسته دوم، رقم خورده، ادامه می‌دهد: «داور در نیمه نخست یک گل کاملاً صحیح را آفساید اعلام کرد، گلی که می‌توانست داماش را دو بر صفر از رقیب پیش انداخته و زمینه‌ساز گل‌های بعدی داماش را فراهم آورد. داماش در نیمه دوم هم موفق به گلزنی شد ولی داور، در تصمیمی تکراری، گل صحیح داماش را آفساید اعلام کرد، برخلاف نظر رییس دپارتمان داوری، داماش در صورت زدن گل دوم، صعود خود را به رقابت‌های لیگ دسته اول قطعی کرده و شیرازه تیم حریف پاشیده می‌شد.» مدیرعامل باشگاه داماش درباره اظهارات داوود رفعتی هم می‌گوید:‌«آقای رییس دپارتمان می‌فرمایند که یک اشتباه بود ولی به هر حال بازی دو بر دو تمام می‌شد. کدام تیم احمقی وقتی دو بر صفر در خانه خودش جلو باشد جلو می‌کشد که روی ضدحمله گل بخورد؟ این را دیگر حتی یک بچه 10 ساله می‌داند. ما وقتی نتیجه یک بر یک شد حمله کردیم و به تعداد مهاجمان اضافه کردیم تا به گل برتری برسیم. از شب بازی هر چه فکر می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که عمدی در کار بوده. گلی که در نیمه اول به نیروی زمینی زدیم را حتی کودکی که ابتدایی‌ترین قوانین فوتبال را می‌داند، می‌گوید سالم بود. خیلی حماقت نیاز داشت که در آن صحنه اشتباه شود. واقعا نمی‌دانم باید چه بگویم.» الطافی در مورد درگیری بعد از بازی هم توضیح می‌دهد: «هیچ کس نمیتوانست خودش را کنترل کند. تیم محبوب شما وقتی اینگونه اتفاقی را شاهد باشد چه واکنشی خواهید داشت؟ تعمدی که در کار بود هواداران را از کوره خارج کرد. برای اولین بار یک تیم که در رده سوم فوتبال کشور است 15 هزار هوادار از نزدیک بازی آن را تماشا کردند که بی‌سابقه بود.» / ایران ورزشی