دیار وارش: ثابت‌قدم، شهردار رشت در این زمینه می‌گوید: «این بازی باخت – باخت هم برای شهرداری رشت و نیز برای داماش محسوب می‌شود»!
 
تقریبا سه ماه قبل که بحث خرید امتیاز تیم داماش توسط شهرداری رشت مطرح شد، این امیدواری در دل طرفداران تیم آبی‌پوش رشتی ایجاد شد که با به سرانجام رسیدن این موضوع مشکلات مالی داماش برای همیشه حل و فصل خواهد شد و این تیم پس از سه فصل به آرامش می‌رسد. اما نه تنها خرید داماش توسط شهرداری رشت عملی نشد، بلکه این سازمان از لحاظ مالی کمک کوچکی هم در جهت مرتفع نمودن بخشی از مشکلات داماش انجام نداد تا مجددا داماش به عابدینی تکیه کند.

برای مشاهده مصاحبه شهردار ، رئیس شورای شهرستان و شهر رشت و رئیس هیات فوتبال

قربانعلی (فرامرز) الماسخاله رییس هیات فوتبال گیلان در مورد علت به سرانجام نرسیدن خرید داماش توسط شهرداری می‌گوید: «استارت این موضوع توسط آقایان حاجی‌پور و رسولی، دو نفر از اعضای شورای شهر رشت، زده شد و من با توجه به علاقه‌مندی این آقایان به اتفاق همکارانم به تهران رفتیم و تیم را از آقای عابدینی تحویل گرفتیم تا در اختیار شورا و شهرداری قرار بدهیم. حتی یک روز هفت نفر از اعضای شورای شهر در  جلسه تمرینی داماش حاضر شدند تا این انتقال شکل جدی‌تری به خود بگیرد. به دنبال این موضوع به صورت مکتوب از شورا خواستیم که صفر تا صد این تیم و سپیدرود را در اختیار بگیرند یا حداقل مبلغی به این تیم‌ها کمک کنند، ولی نمی‌دانم پس از آن چه اتفاقاتی افتاد که بحث خرید داماش توسط شهرداری منتفی شد و فقط شنیدم که به سپیدرود یکصد میلیون تومان کمک مالی انجام داده‌اند.»

اسماعیل حاجی‌پور عضو سابق هیات مدیره تیم استقلال شهرداری رشت (داماش فعلی) و در اقع فوتبالی‌ترین عضو شورای شهر برای حل مشکل داماش در این باره می‌گوید: «من دوازده سال عضو هیات مدیره همین تیم بودم و خون دل خوردم تا تیمداری کردیم و به خاطر شرایط بحرانی تیم و شادی دل هواداران وظیفه خود دانسته که در این قضیه ورود کنم اما آقایان که نمی‌خواهم اسمی از آنها بیاورم اول گفتند هزینه خرید و پرداخت بدهی‌های قبلی داماش رقمی در حدود پانصد، ششصد میلیون تومان می‌شود، ولی وقتی که موضوع جدی شد، اعلام کردند یک و نیم میلیارد رقم دقیق هزینه‌های قبلی است. از طرف دیگر بحث خرید امتیاز داماش اصلا در صحن شورا مطرح نشد که رای بیاورد یا خیر. از سویی دیگر بخشنامه وزارت کشور که تیمداری را برای شهرداری‌ها ممنوع کرده و عدم اتفاق آرا در نزد اعضای شورا و بیان اینکه کارهای مهمتری از تیمداری داریم، باعث شد این موضوع به سرانجام نرسد ولی دنبال آن هستم که با کمک برخی دوستان مبلغی به داماش کمک شود تا این تیم با جذب دو، سه بازیکن خوب از این گرداب نجات یابد و حداقل در دسته اول حفظ شود تا پس از آن اقدامی اساسی در راه‌حل مشکل تیمی که طرفداران فوق‌العاده پرشوری دارد، انجام دهیم.»

محمدعلی رفیعی‌نوده رییس شورای شهر رشت در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری‌های دیگری مثل اردبیل، اراک، بندرعباس و… می‌توانند تیمداری کنند و شهرداری رشت نمی‌تواند، می‌گوید: «آن شهرداری‌ها از قبل تیمداری می‌کردند و ابلاغیه وزارت کشور به حال برمی‌گردد و به همین دلیل خرید امتیاز داماش توسط شهرداری میسر نیست. از طرفی به جهت اینکه تیم خصوصی است و به هیات فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان استان تعلق ندارد، کمک مالی هم نمی‌توان به آن انجام داد.»

ثابت‌قدم، شهردار رشت در این زمینه می‌گوید: «در آن مقطع شورای شهر با ارسال نامه‌ای برای شهرداری نظر ما را در این رابطه جویا شد و ما هم در پاسخ اشاره کردیم با توجه به اوضاع مالی شهرداری و شرایط داماش، این بازی باخت – باخت هم برای شهرداری رشت و نیز برای داماش محسوب می‌شود. ضمن اینکه شفافیت قبل از ورود به مسائل مالی در حوزه‌های مدیریتی و حقوقی این تیم وجود نداشت.»

از صحبت‌های الماسخاله، حاجی‌پور، شهردار و رییس شورای شهر رشت اینگونه برداشت می‌شود که داماش باید دندان طمع خود را از شورا و شهرداری رشت بکند و آنطور که پیداست فعلا امیر عابدینی همچون این سه ساله باید به مدیریتش ادامه دهد، مگر آنکه اسپانسری قدرتمند بیاید و داماش را به مالکیت خود دربیاورد تا بلکه دوران بی‌پولی تیمی که هر روز طرفدارانش حرص و جوشش را می‌خورند، به پایان برسد. البته با در نظر گرفتن تلاش‌های عابدینی در جهت تامین حداقل نیازهای تیم نباید انتقادات نسبت به برخی تصمیمات نادرست فنی و غیرفنی او را نادیده گرفت که این موضوع در چارچوب بحث خرید داماش توسط شهرداری رشت نمی‌گنجد.


سیاوش باقری – ایران ورزشی