این روند به یکباره امکان پذیر نیست،این بحث سال ها در فوتبال ایران وجود دارد ، بحث اصل 44 و بحث حرفه ایی شدن فوتبال ، بحث بستر سازی برای خصوصی سازی فوتبال ، این اتفاق اتفاقی است که همه در انتظار آن هستیم اما در چرخه مدیریت و سیستم ، گاهی اوقات چرخ دنده اش با مشکل مواجه می شود . اگر بخواهیم در یک کلام بگوییم آن است که باشگاه های خصوصی ما عملا پس از انقلاب با مصوبه شورای انقلاب دولتی شدند و تا کنون هیچ قانونی که بتواند این ها را تبدیل به خصوصی کند نه مصوب شده است و نه در هیچ جایی بحث آن قانونمند شده است و هر چه بحث در باره خصوصی شدن باشگاه های دولتی شده است عملا به بیراهه رفته است .

 

وی با برشمردن مشکلات قانونی خصوصی سازی در کشور و این که ورزش زیر مجموعه فرهنگ در کشور شمرده می شود گفت : لایحه خصوصی سازی قرار بود تا در قالب لایحه ایی از سوی دولت به مجلس عرضه شود که این امر تا کنون هیچگاه صورت نگرفته است اما یک طرح یک فوریتی در این باره در مجلس داریم که تا کنون از کمیسیون مربوطه هنوز به صحن مجلس بازنگشته است ، لذا روند قانونمندی شکل نگرفته و هنوز هر چه در این باره می گوییم بیشتر همان آرزوها است که به دنبال آن هستیم اما باید بگوییم که این مسیری است که باید بپیماییم و هیچ راهی جز آن نداریم  ، بازیکنان ما حرفه ایی اما سیستم فوتبال ما غیر حرفه ایی است و ما براساس قوانین فیفا و AFC چاره ایی جز حرکت به سوی خصوصی سازی باشگاه ها نداریم.

 

متن کامل خبر را در ادامه مطلب بخوانید…

 

 

 

عابدینی در ادامه گفت : یک بخش خصوصی در ایران وجود دارد که آرزومند است در فوتبال سرمایه گذاری و کار کند و ما که نمی توانیم جلوی آن را بگیریم ، ما باید بستر را برای آن ها فراهم و به آنها امکانات بدهیم و تشویق و ترغیبش کنیم و بیاید تا با بخش دولتی رقابت کند از سویی دیگر قوانینی داریم که از سوی فیفا تعیین شده است و بخشی از آن با قوانین داخلی ما با مشکل مواجه است و نمی توانیم نظرات فیفا را قبول نکنیم و یا آن که AFC را زیر پا بگذاریم ، اگر در تعارض با آن ها حرکت کنیم ما را با مشکل و موضوع تعلیق مواجه می کنند ، ما باید از "دوره گذار" که در اختیار ما قرار داده اند برای خصوصی سازی و تشویق و ترغیب بخش خصوصی استفاده کنیم و در یک دوره پنج ساله به سمت خصوصی شدن باشگاه ها حرکت کنیم .

 

 

وی ادامه داد : موانع به جد وجود دارد و برخی خیال می کنند که وقتی خصوصی سازی بشود یعنی این که قوانین دولت یا بخش حراست دولتی زیر پا گذاشته می شود که واقعیت این چنین نیست ، نگرانی دولت در بخش سیاسی و اجتماعی است و من اعتقاد دارم که آن بخش های سیاسی اجتماعی با قراردادن یک بخش معاونت نظارتی در باشگاه ها را می توانند حل کنند اما در بخشی که دولت باید تصدی گریش را کم کند تعارف نکنیم ، اصل 44 با صراحت می گوید که این تصدی گری باید کم شود در غیر این صورت باشگاه های ما یک به یک کم خواهند شد ، الآن شرایط و وقت و بستر هست پس بهتر است که به مقابله با آن برویم و حلش بکنیم ، قطع بدانید که کارشناسان و دلسوختگان هستند و می توانند طرح و ایده بدهند و کار کنند.

وی با اشاره به بخش درآمد های باشگاه های خصوصی تاکید نمود که مشکل اصلی ما اکنون موضوع درامدهای باشگاه ها نیست بلکه مشکل اصلی ما این است که ما هنوز در راه خصوصی سازی باشگاه ها قدم های جدی برنداشته ایم. عابدینی گفت : اگر ترکیه در سال 1994 خصوصی سازی را آغاز کرد به این دلیل بود که دولت استادیوم و پول و امکانات داد و از این روند حمایت کرد اما این جا حتی استادیومی را که ساخته ایم تا به بخش خصوصی واگذار کنیم اما از این کار اجتناب می کنیم.

 

 

عابدینی در پایان در باره خصوصی سازی باشگاه ها گفت : امشب روشن شد که هر کسی با دیدگاه خودش با این موضوع به شکل مثبت برخورد می کند و اگر هم برخی دوستان به صورت ضمنی مخالفت داشتند از این رو بود که معتقدند کار بسیار سختی است ، احساس من این است که این واقعیت در حال جلو رفتن است و باید آن را باور کنیم ، نه تنها در بخش ورزش بلکه در بخش های دیگر هم تصدی گری دولت در حال کم شدن است ، ما بر اساس اصل 44 حتی صنایعی که نمی شد به بخش خصوصی واگذار کرد اما اکنون واگذار شده است ، قرار نبود در بخش مخابرات و انرژی چیزی به بخش خصوصی واگذار شود ولی امروز واگذار شده است ، بخش نفت هم به همین شکل ، پس چطور نمی شود در بخش ورزش فوتبال مدیریت را به بخش خصوصی واگذار کرد ؟ ما هم امکانات و هم در این بخش مدیریت داریم و تنها نگرانی بحث مسائل اجتماعی و سیاسی است و فکر می کنم دولت این حقوق معنوی را هم برای بخش خصوصی قائل شود ، مدیران این مملکت مدیران خالصی هستند که دلشان برای این مردم و مملکت می سوزد و قطعا موفقیت هم پیش رو خواهند داشت.

 

در بخش پایانی گفتگو عادل فردوسی پور از مهدی دینورزاده در فصل آینده لیگ برتر سوال کرد که مهندس امیر عابدینی مدیر عامل باشگاه ورزشی داماش ایرانیان پاسخ داد : بله آقای دینورزاده سرمربی فصل آینده ما هستند و پذیرفتند که یک تمرین دهنده خارجی هم در کنارشان باشند اما این فرد ماریان پوشنیک نیست زیرا به احتمال قوی در کنار هم نمی توانند کار کنند . فردوسی پور سوال کرد که شما هم برای هدایت و دخالت و این چیزها هم حضور دارید ؟! که عابدینی پاسخ داد : برای همان چیزهایی که شما دوست دارید من حضور دارم . وی ادامه داد : من در زمانی که پروین در پرسپولیس بود هرگز حتی به استادیوم هم نیامدم ، آقای دینورزاده هم همین شرایط را دارد ، هم قادر است مدیریت کند و هم هدایت کند و هم سامان بدهد ، شرایط در رشت طوری بود که می توانست برای تیم ما شرایط بدی ایجاد کند اما دینورزاده با حوصله و درایت تیم را جمع کرد ، تیم ما در برابر فجر سپاسی با دو بازیکن اخراجی مواجه می شود و هاملت میختاریان درون دروازه قرار می گیرد و 3 به 2 بازی را می برد ، این نشان می دهد که دینورزاده درایت دارد و کار آمد است و من دیگر دغدغه ایی ندارم و اگر ضرورتی هم پیدا می کرد من به اندازه نقش هدایتی ام عمل می کردم .
پیش از گفتگو با مهندس عابدینی ، علی نظرمحمدی دروازه بان شایسته تیم فوتبال داماش گیلان میهمان برنامه نود بود.

 

 

 

فردوسی پور در گفتگو با وی به دوران حضور وی در دیگر تیم های رشت پرداخت و خاطرات گذشته وی را بار دیگر زنده کرد . نظرمحمدی در این گفتگو در باره وضعیت فصل جاری داماش گیلان در لیگ یک و صعود به لیگ برتر سخن گفت و از مدیریت باشگاه داماش گیلان و به خصوص نقش مهم و هدایتی مهندس عابدینی تقدیر به عمل آمد و آن را دارای نقشی انکار ناپذیر در موفقیت امسال داماش گیلان ارزیابی نمود . وی همچنین حضور مهدی دینورزاده در راس کادر فنی داماش گیلان را یکی از عوامل مهم موفقیت داماش گیلان برشمرد . نظرمحمدی تاکید نمود که تیم و همه بازیکنان داماش گیلان امسال یکصدا ، منسجم و همدل برای صعود به لیگ برتر بودند.

 

 

 

برگرفته از داماش ایرانیان