لیگ آزادگان به پایان خود نزدیک شده و رقابت‌ تیم‌ها برای صعود به لیگ برتر و بقا در لیگ یک به اوج خود رسیده است. معادلات در بالای جدول به پیچیده‌ترین شکل ممکن پیش می‌رود و در پایین جدول، ممکن است معادلاتی که به نظر به جواب رسیده، با غیر منتظره ترین اتفاق‌ها مواجه شود.

به گزارش وارش اسپرت-پایگاه خبری و تحلیلی ورزش گیلان، چهار هفته از رقابت‌های لیگ دسته اول باقی مانده و تنها سرنوشت یکی از تیم‌های سقوط کننده به لیگ دسته دو مشخص شده است. استقلال اهواز در هفته بیست و نهم با شکست مقابل ملوان بندرانزلی هم حکم سقوط خودش به دسته پایین‌تر را صادر کرد و هم امید ملوانان برای لیگ برتری شدن را دوباره زنده کرد.

در این گزارش در دو بخش به بررسی چهار دیدار باقی مانده تیم‌هایی که بیشترین شانس صعود و سقوط از لیگ آزادگان را دارند می‌پردازیم:

قسمت اول: سودای صعود

 

**سپیدرود رشت

شاگردان علی نظرمحمدی در نیم فصل نخست توانستند با اختلاف چهار امتیاز نسبت به ملوان رده دومی با ۳۴ امتیاز در رتبه نخست جدول رده بندی قرار بگیرند. با این حال این اختلاف بدلیل افت نسبی این تیم در نیم فصل دوم حفظ نشد تا جایی که در چند هفته از نیم فصل دوم صدرنشینی را به تیم‌های دیگر واگذار کرد. با این حال آن‌ها هفته گذشته توانستند با پیروزی مقابل دیگر تیم مدعی یعنی مس کرمان، ضمن کمرنگ کردن امید کرمانی‌ها برای صعود دوباره به لیگ برتر،‌ خودشان را به صدر جدول برسانند.

نکته مثبت درباره این تیم شکست ناپذیری حدودا دو سال و نیمه آنها در بازی‌های خانگی است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که سپیدرود در جدول رده‌بندی بازی‌های خارج از خانه در رده هشتم قرار گرفته و در ۱۵ بازی خارج از خانه‌اش، ۵ تساوی، ۶ شکست و تنها چهار پیروزی به دست آورده است. باید دید آن‌ها در دیدارهای سخت خارج از خانه‌ای که پیش رو دارند می‌توانند نتیجه مناسب را کسب کنند تا به سطح اول فوتبال کشور برسند یا خیر.

هفته ۳۱: اکسین البرز – خارج از خانه

هفته ۳۲: ایرانجوان بوشهر – خانگی

هفته ۳۳: گل گهر سیرجان – خارج از خانه

هفته ۳۴: نساجی مازندران – خانگی

 

**گل گهر سیرجان

گل گهر با هدایت وینگو بگوویچ رقابت‌ها را در نیم فصل دوم بدون شکست پیش برد و به صدر جدول رسید تا اینکه هفته گذشته شکست سنگین ۵ بر یک مقابل خونه به خونه بابل، صدرنشینی و شکست ناپذیری را به یک باره از آنها گرفت. این شکست سنگین می‌تواند باعث ایجاد فشار زیادی به بازیکنان این تیم شود تا آن‌ها نتوانند با تمرکز کامل چهار دیدار آینده را پشت سر بگذارند و شاید در حسرت رسیدن به لیگ برتر بمانند.

سیرجانی‌ها برای صعود به لیگ برتر کار سختی پیش رو دارند و باید در سه دیدار خارج از خانه به میدان بروند. این نکته هم قابل تامل است که تنها دیدار خانگی آن‌ها مقابل شانس اول صعود به لیگ برتر یعنی سپیدرود صدرنشین است ولی در دیدارهای خارج از خانه هم به خانه دیگر مدعی لیگ برتری شدن، یعنی پارس جنوبی می‌رود.

شاگردان بگوویچ در دیدارهای خانگی تنها متحمل یک شکست شده‌اند ولی قضیه برای آن‌ها در خارج از خانه کمی متفاوت بوده و گل‌گهری‌ها تنها چهار پیروزی کسب کرده و چهار دیدار را با شکست پشت سر گذاشته اند.

هفته ۳۱: پارس جنوبی – خانگی

هفته ۳۲: آلومینیوم اراک – خارج از خانه

هفته ۳۳: سپیدرود رشت – خانگی

هفته ۳۴: فولاد یزد – خارج از خانه

 

**پارس جنوبی جم

تیم با ثبات مهدی تارتار، نسبت به دیگر تیم‌های مدعی شرایط بهتری دارد. آنها از بازی مقابل راه‌آهن در هفته دهم شکست نخورده‌اند و رکورد ۲۰ هفته شکست ناپذیری را به نام خودشان ثبت کرده‌اند. پارس جنوبی بهترین خط دفاع لیگ آزادگان را با تنها ۱۲ گل خورده در اختیار دارد و امیدوار است با استفاده از این خصلت، ضعفشان در خط حمله را پوشش دهند.

این تیم در چهار بازی آینده دو دیدار خانگی و دو دیدار خارج از خانه پیش رو دارند. نکته مهمی که شانس این تیم را نسبت به سایر رقبا بالاتر می‌برد این است که آن‌ها هم در خانه و هم در خارج از خانه خوب کار کرده‌اند. شاگردان مهدی تارتار در دیدارهای خانگی تنها در دو دیدار و در خارج از خانه تنها یک دیدار را به حریفشان واگذار کرده‌اند. این در حالی است که آن‌ها بهترین تیم در بازی‌های خارج از خانه هستند.

هفته ۳۱: گل گهر سیرجان – خارج از خانه

هفته ۳۲: ملوان – خانگی

هفته ۳۳: استقلال اهواز – خارج از خانه ( استقلال اهواز به لیگ دو سقوط کرده است)

هفته ۳۴: بادران تهران – خانگی

 

**ملوان بندر انزلی

ملوانان هم مانند سپیدرود نتوانستند در نیم فصل دوم، اقتدار نیم فصل نخست را از خود به نمایش بگذارند. با این حال با برد مقابل تیم‌های پایین جدولی، خودشان را بین تیم‌های بالانشین نگه داشتند. شاگردان محمد مایلی کهن در چهار دیدار باقی مانده باید در دو دیدار خارج از خانه و دو دیدار خانگی به میدان بروند.

ملوان مانند سپیدرود، در دیدارهای خانگی این فصل بدون شکست بوده ولی از آن طرف هم نمایش مناسبی در خارج از خانه نداشته و پنج شکست را تجربه کرده‌است. دو تشابه دیگر ملوان و سپیدرود، دیدار با یکی از تیم‌های قدرتمند شمال کشور در خانه و تقابل با یکی از رقبای مستقیم در راه صعود به لیگ برتر در دیداری خارج از خانه است. باید دید با این شرایط ملوان بندرانزلی می‌تواند به لیگ برتر بازگردد یا خیر.

هفته ۳۱: مس رفسنجان – خانگی

هفته ۳۲: پارس جنوبی جم – خارج از خانه

هفته ۳۳: خونه به خونه – خانگی

هفته ۳۴: نفت مسجدسلیمان – خارج از خانه

 

**مس کرمان

مس کرمان با شروع امیدوار کننده‌ای که در نیم فصل دوم داشت، همه را به حضور مجدد خود در لیگ برتر امیدوار کرد ولی آن‌ها در سرنوشت ساز ترین هفته‌ها، دو شکست بد در مقابل فولاد یزد انتهای جدولی و سپیدرود صدرنشین متحمل شدند تا بارقه‌های امید برای این تیم کمرنگ شود.

شاگردان منصور ابراهیم زاده با توجه به اختلاف پنج امتیازی‌شان با تیم چهارم جدول رده بندی، کمترین شانس را برای لیگ برتری شدن دارند. البته باید به این نکته مهم هم توجه کرد که چهار دیدار باقی‌مانده برای کرمانی‌ها به نسبت آسان تر از دیدارهای چهار تیم نخست جدول رده‌بندی است. مس کرمان در چهار دیدار باقی مانده با هیچ تیم مدعی بازی ندارد و تنها به مصاف تیم‌های میانه جدول می‌رود.

هفته ۳۱: خونه به خونه بابل – خانگی

هفته ۳۲: راه آهن یزدان – خارج از خانه

هفته ۳۳: نفت مسجد سلیمان – خانگی

هفته ۳۴: اکسین البرز – خارج از خانه

 

کابوس سقوط

در بین تیم‌های پایین جدولی، استقلال اهواز بدون حتی یک پیروزی در ۳۰ هفته، سقوطش به لیگ پایین‌تر را قطعی کرد. دو تیم دیگر هم باید به سرنوشتی همچون استقلال اهواز دچار شوند که این دو تیم به احتمال زیاد از بین پنج تیم، فجرسپاسی، فولاد یزد، خیبر خرم آباد،‌ نفت مسجد سلیمان و ایرانجوان بوشهر مشخص می‌شود.

 

در بین این تیم‌ها احتمال سقوط فولاد یزد و فجرسپاسی بیشتر از بقیه است ولی آن‌ها در چهار هفته گذشته نشان داده اند که به هیچ عنوان قصد کنار کشیدن از لیگ یک را ندارند و با جان و دل برای بقا می‌جنگند. فجر در این چهار دیدار توانست بادران و پارس جنوبی را متوقف کند و مقابل مس رفسنجان به یک پیروزی دراماتیک برسد. فولاد هم با ایجاد شگفتی، سپیدرود را متوقف و در مقابل مس کرمان به پیروزی رسید. همچنین آن‌ها در یکی از مهمترین دیدارهای پایین جدول توانستند نفت مسجد سلیمان را با یک گل شکست دهند.

 

اوج گرفتن فولاد یزد و فجرسپاسی در مقابل افت تیم‌های نفت مسجد سلیمان، ایرانجوان بوشهر و خیبر خرم آباد می‌تواند معادلات پایین جدول که به نظر مشخص می‌رسد را پیچیده کند. دیدارها باقی مانده این پنج تیم تا پایان فصل به شرح زیر است:

**فجرسپاسی شیراز

هفته ۳۱: استقلال اهواز – خانگی

هفته ۳۲: خونه به خونه بابل – خارج از خانه

هفته ۳۳: فولاد یزد – خانگی

هفته ۳۴: آلومینیوم اراک – خارج از خانه

 

**فولاد یزد

هفته ۳۱: ایرانجوان بوشهر – خارج از خانه

هفته ۳۲: نساجی مازندران – خانگی

هفته ۳۳: فجر سپاسی – خارج از خانه

هفته ۳۴: گل گهر سیرجان – خانگی

 

**خیبر خرم آباد

هفته ۳۱: بادران تهران – خارج از خانه

هفته ۳۲: استقلال اهواز – خارج از خانه

هفته ۳۳: مس رفسنجان – خانگی

هفته ۳۴: خونه به خونه بابل – خارج از خانه

 

**نفت مسجد سلیمان

هفته ۳۱: راه آهن یزدان – خانگی

هفته ۳۲: اکسین البرز – خارج از خانه

هفته ۳۳: مس کرمان – خارج از خانه

هفته۳۴: ملوان بندرانزلی – خانگی

 

** ایرانجوان بوشهر

هفته ۳۱: فولاد یزد – خانگی

هفته ۳۲: سپیدرود رشت – خارج از خانه

هفته ۳۳: اکسین البرز – خانگی

هفته ۳۴: راه آهن یزدان – خارج از خانه