بدون تردید معصومه جهانچی کاپیتان گیلانی تیم فوتبال زنان ایران  یکی از بهترین بازیکنان فوتبال و فوتسال حال حاضر کشور است که اکنون در فوتسال بانوان داماش گیلان حضوری پر رنگ دارد.معصومه جهانچی  در سال 1359 در پرکاپشت یاورزاده آستانه اشرفیه به دنیا آمد و از دوران نوجوانی به فوتبال روی آورد و اکنون سابقه 10 سال حضور در فوتبال و فوتسال کشور را دارد و در نزد مربیانی چون خانم ها واحدی ، مظفر و امیر شقاقی مراحل پیشرفت را طی کرده و مدت پنج سال است که در فوتبال حرفه ایی کشور حضور دارد . او در کنار ورزش فوتبال از درس غافل نشد و دارای مدرک کارشناسی تربیت بدنی است.

 

او که در فصل پیش با تیم ملوان جوان رشت به عنوان سوم فوتسال مسابقات کشوری دست یافت در این فصل مربی – بازیکن تیم داماش شده که سهمیه تیم ملوان جوان را در اختیار گرفته است . وی اکنون به عنوان همکار پوران واحدی سرمربی فوتسال زنان داماش و کاپیتان این تیم ، مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد.جهانچی همچنین چندی قبل با تیم فوتبال زنان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات دانشجویان جهان که در اسپانیا برگزار شد شرکت کرد و به مقام نائب قهرمانی دست یافت.

 

با او در باره فوتبال و فوتسال زنان ایران و گیلان گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه مطلب آمده است:

 

س- از همان مسابقات دانشجویان جهان شروع میکنیم ، شرایط بازی ها و عملکرد تیم دانشجویان زنان ایران چگونه بود؟

جهانچی : تیم با مشکلات زیادی به اسپانیا رفت . سرمربی تیم ما خانم امیر شقاقی بودند و ما چهار بازیکن اصلی خود را در این مسابقات در اختیار نداشتیم . البته خانم غلامپور خیلی زحمت کشیدند اما عدم حضور آنان در نرسیدن ما به مقام قهرمانی تاثیر داشت . البته باید اشاره کنم که تمام حریفان ما تیمهای دانشجویی بودند و از مربیان جوانتر استفاده میکردند ، در حالی که اکثر بازیکنان تیم ما بازیکنان تیمهای فوتبال یا فوتسال ایران بودند.

 

س- سطح فوتسال و فوتبال زنان ایران در چه حدی است؟

چهانچی : سطح فوتسال از فوتبال بالاتر است چون امکانات کمتری میخواهد و فوتسال زودتر شروع کرده است. فوتسال زنان ایران می تواند در سطح اول آسیا مطرح شود. اما در فوتبال باید برنامه ریزی بهتر و دقیق تری داشت . البته ورزش بانوان کشور همواره نیاز به حمایتهای مالی و سازماندهی  داشته و دارد . باید مسابقات زیادی در داخل و خارج کشور داشته باشیم و از حضورمربیان کارآمد بهره ببریم ، متاسفانه توجه به ورزش زنان و مردان در ایران یکسان نیست ، گاهی حتی در مراسم تقدیر هدایایی به ورزشکاران زن می دهند که شایسته آنها به نظر نمیرسد.

 

س- در این فصل مربی- بازیکن تیم فوتسال بانوان داماش هستی .چرا؟

جهانچی : چون میخواهم در پایان دوران بازیگری به عنوان مربی به کار خود ادامه دهم . دوران مربی گری را پشت سر گذاشته ام و مدرک " C " آسیایی دارم و به زودی مدرک " B" را نیز خواهم گرفت  ، البته این که در کنار خانم پوران واحدی در داماش گیلان مشغول کار هستم دلگرمی بیشتری به من میدهد.

 

س- در فوتسال موقعیت خوبی داری پس چرا فوتبال را بیشتر دوست داری؟

جهانچی : چون در فوتبال در زمین چمن باید بازی کنیم و فضا برای کارهای تاکتیکی بیشتر داریم . نخستین تجربه بازی فوتبال برون مرزی من در سفر به اردن بود که تجربه خوبی برای من به شمار می رفت . پس از آن در برزیل مهد فوتبال دنیا و بعد در ایتالیا و اخیرا هم در اسپانیا با حریفان خود رو برو شدیم و اکنون زمان این شده که  با تیمهای انگلیسی روبرو شویم.

 

س- چه حرف دیگری برای گفتن باقی مانده است؟

امیدوارم با تلاشهای همه در گیلان از جمله رسانه ها و مطبوعات استان ، امسال بتوانیم در لیگ برتر فوتسال بانوان  کشور با داماش گیلان مقام ارزنده ایی به دست آوریم.

 

 

 

گفت و گو از : سپیده پور مقدم از داماش ایرانیان