وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان: شش سال از پر کشیدن مدیر توانمند فوتبال گیلان گذشت؛ 18 آبان 87 بود که ایرج زهرابی بعد از مدتها دست و پنجه نرم کردن با بیماری چشم از این جهان بست تا فوتبال گیلان بعد از او مدیری بومی و پرنفود در سطح اول فوتبال کشور نبیند.

 

در آستانه ی سالروز درگذشت ایرج زهرابی تصمیم گرفتیم گزارشی را از خاطرات نزدیکان این مدیر فقید فوتبال گیلان تهیه کنیم تا از خصوصیات خاص وی بیشتر بدانید…

 

 

*الطافی: زهرابی یک گیلانی ناسیونالیست بود

 

در ابتدا به سراغ مهندس محمدمهدی الطافی رفتیم تا از خاطرات خود با رئیس وقت هیات فوتبال گیلان برایمان بگوید.

 

اولین مدیرعامل استقلال رشت گفت: از کارهای ماندگار آقای زهرابی می توانم به مواردی نظیر مشغول کردن بازیکنان آن دوره در کارخانه تحت مدیریت خود و یا دوستانش اشاره کنم تا این افراد حقوق ثابتی را داشته باشند.

 

 

 

 

 

یادم است در سال 67 وقتی که برای اولین بار به سطح اول فوتبال کشور صعود کردیم، من به عنوان مدیرعامل تیم و آقای زهرابی رئیس هیات فوتبال استان بودند و وقتی مشکلات مالی باشگاه استقلال رشت را با ایشان در میان گذاشتم از من خواستند تا جلسه ای با نام “همت عالی” بین هواداران استقلال رشت برگزار کنیم. در این جلسه خودشان به عنوان اولین سخنران و من هم به عنوان دومین سخنران از مردم درخواست کمک کردیم که آقای زهرابی در آن مراسم به عنوان نخستین فرد مبلغی را پرداخت کرد و این در حالی بود که ایشان رئیس هیات فوتبال بودند؛ این اقدام پسندیده ایشان باعث جوسازی هایی هم در آن برهه بر علیه ایشان شد و آن جلسه سر و صدای زیادی هم در سطح کشور به پا کرده بود.

 

استقلال رشت

 

 

الطافی که عضو اولین دوره شورای اسلامی رشت هم بود، به دوره ای که استقلال رشت با مدیریت ایرج زهرابی تحت حمایت شهرداری قرار داشت فلش بکی زد و گفت: ذات آقای زهرابی جنگندگی اش بود و با توجه به آنکه ما در آن زمان در شهرداری پولی نداشتیم که به تیم تزریق کنیم، گفته بودیم که اگر پول آمد به تیم می دهیم… اما زهرابی دائما در تکاپو بود و بعد از مدتی که مبلغی در حساب شهرداری واریز شد، بلافاصه پیش مهندس شگفت (شهردار وقت) رفتند و گفتند حالا در حساب شهرداری پول هست و بدهید که من برای استقلال شهرداری رشت هزینه کنم و در حالی که ما پول کارمندهای شهرداری را می خواستیم واریز کنیم، با جنگندگی خاص خودش آن پول را گرفتند.

مهندس الطافی در پایان تصریح کرد: ایرج زهرابی در واقع یک گیلانی ناسیونالیست بود و از تمام لابی و قدرت خود در فدراسیون برای منافع گیلان استفاده می کرد و همیشه با آن خصوصیت منحصر به فردی که داشت در مقابل حق خوری از فوتبال گیلان ایستادگی می کرد.

 

امید هرندی - ناصر حجازی - اسماعیل راستی

 

*غفور جهانی: فوتبالی بودن زهرابی باعث می شد که درد فوتبالی ها را درک کند

یکی دیگر از خصوصیات ایرج زهرابی به عنوان یک رشتی نگاه وسیع وی به فوتبال گیلان بود. رابطه ی خوب زهرابی با فوتبالیست های انزلیچی بیانگر این موضوع است. از همین رو به سراغ غفور جهانی رفتیم که در زمان مدیریت زهرابی در باشگاه استقلال شهرداری رشت به عنوان سرپرست این تیم رشتی مشغول به کار بود.

غفور جهانی سرپرست سابق استقلال شهرداری رشت در مورد خصوصیات زهرابی گفت: یکی از خصوصیات خوب آقای زهرابی فوتبالی بودن ایشان بود که درد فوتبالی ها را درک می کرد و از همه مهمتر فوتبال را با سیاست قاطی نمی کرد. زهرابی برایش ملوان انزلی، استقلال رشت و سپیدرود رشت فرقی نمی کرد و با آنکه خودش یک رشتی بود، اواخر عمرش در شهرک ساحلی زندگی می کرد و علاقه ی خاصی به فوتبالیست های انزلی مخصوصا سیروس قایقران داشت.

این پیشکسوت با اخلاق فوتبال گیلان در ادامه صحبت های خود به خاطراتش با ایرج زهرابی اشاره کرد و گفت: یادم است با منتخب گیلان برای دیدار با منتخب خوزستان به اهواز رفته بودیم و ایشان فرانسه بودند. در آن بازی ما توانستیم دو بر یک تیم خوزستان را شکست دهیم، اما خاطره ای که همیشه در ذهنم باقی مانده بود تماس های مکرر او از فرانسه بود تا در جریان بازی قرار بگیرد.

سال بعدش هم که برای بازی با منتخب گیلان به اهواز رفته بودیم، تصمیم گرفتیم که برای شام در جبهه و نزد سربازان انزلیچی برویم که سیروس قایقران دم در ایستاده بود؛ وقتی که شام می آوردند سینه ی مرغ را برای خدا بیامرز زهرابی می بردند.

 

 

هرندی: بزرکترین نعمتی که منتخب گیلان داشت، ایرج زهرابی بود

امید هرندی یکی از فوتبالیست هایی بود که در زمان فعالیت زهرابی در هیات فوتبال گیلان به تیم ملی دعوت شد.همچنین در برهه ای که ایرج زهرابی مدیریت استقلال شهرداری را بر عهده داشت، امید هرندی به عنوان دستیار مجید جهانپور و ناصرحجازی فعالیت می کرد.

دروازه بان بنام و پیشین فوتبال گیلان گفت: اوج فوتبال گیلان در زمان ریاست ایشان بر هیات فوتبال گیلان بود. دوره ی ایشان بود که آقایان جهانپور ، صومی و صالح نیا به عنوان سه مربی از گیلان به تیم ملی معرفی شدند.

هرندی با اشاره به عملکرد هوشیارانه زهرابی در جمع کردن حواشی درون تیمی منتخب گیلان گفت: همیشه در زمان منتخب گیلان اختلافات کوچکی بین بازیکنان رشتی و انزلیچی وجود داشت، ولی آقای زهرابی به خوبی این اختلافات را مدیریت می کرد. یک روز با بازیکنان رشتی بود و روز دیگر با بازیکنان انزلیچی و…

مدیر توانمندی مانند آقای زهرابی به خوبی این اتحاد را به وجود آورد که در غیر این صورت اصلا منتخب گیلان تشکیل نمی شد! من فکر می کنم زهرابی بزرگترین نعمتی بود که فوتبال گیلان در زمان منتخب گیلان داشت.

 

زهرابی

 

سرمربی کنونی داماش گیلان که در زمان مدیریت ایرج زهرابی در استقلال شهرداری رشت، کمک مربی این تیم رشتی بود، گفت: هیچوقت این خاطره را از فراموش نمی کنم…یادم است که در شیراز بازی کرده بودیم و می خواستیم برگردیم که موقع برگشت در فرودگاه آقای زهرابی پیش من آمدند و گفتند که نظرت از بین ناصر حجازی و فیروز کریمی برای سرمربیگری کدام است؟ من گفتم ایرج خان شما که همیشه از مربیان بومی حمایت کردید، نمی شود چهار پنج هفته هم از من حمایت کنید؟ که یادم هست ایرج خان گفتند برای تو زود هست و باید چند سال به عنوان کمک کار کنی تا سرمربی بزرگی شوی…

بازی بعدمان در رشت با سپاهان داشتیم و منم برای اولین بار به عنوان سرمربی هدایت تیمی را بر عهده داشتم؛ قبل از آغاز بازی بود که آقای زهرابی دست ناصر حجازی را گرفت و ناصرخان برای ما صحبت کردند و بعد با هم به جایگاه ویژه رفتند. آن بازی هم ما توانستیم دو بر صفر سپاهان را شکست دهیم.

 

 

*نظرمحمدی: ایرج خان هر لابی و قدرتی که داشت، در جهت منافع فوتبال استان خرج می کرد

یکی از فوتبالیست های رشتی که دوران موفقی را در انزلی داشت، علی نظرمحمدی بود. وی حتی در برهه ای به عنوان یک رشتی بازوبند کاپیتانی ملوان را هم بر بازو می بست که این مسئله همزمان با مدیریت ایرج زهرابی در هیات فوتبال گیلان بود.

دروازه بان و سرمربی سابق داماش گیلان در مورد زهرابی چنین گفت: ایرج خان هر لابی و قدرتی که داشت در جهت منافع فوتبال استان خرج می کرد و در زمان ریاست مصطفوی در فدراسیون فوتبال ایران، آقای زهرابی نفوذ غیر قابل انکاری در فدراسیون داشت.

وی ادامه داد: دلیل اینکه گفته می شود زهرابی به فوتبال انزلی توجه بیشتری می کرد، به دلیل این بود که ملوان در زمان اوج خودش بود و البته برای فوتبال رشت هم کم نمی گذاشت.

 

کاپیتان سابق ملوان با اشاره به خاطره ای از زهرابی گفت: یادش بخیر با ملوان در تهران مقابل استقلال قرار گرفته بودم و یکی از بهترین دروازه بانی هایم را انجام داده بودم؛ ایرج خان بعد از بازی با آن کاریزما و گفتار خاص خودش به من گفت آفرین پسر عالی بودی، انزلیچی ها باید قدردانت باشند و فقط نباید مغرور شوی که من تو را می شناسم؛ بچه معلولین رشت هستی و چنین اخلاقی نداری… در پایان صحبت هایمان هم گفتند هر وقت آمدی رشت به هیات فوتبال بیا تا ببینمت.

 

پی نوشت : مراسم ششمین سالروز درگذشت ایرج زهرابی ساعت 15:30 امروز (یکشنبه) با حضور پیشکسوتان فوتبال و دوستداران آن مرحوم در کنار مزارش در تازه آباد رشت برگزار می شود.

 

شناسنامه ایرج زهرابی

 

زهرابی – استاد فکری – مجید جهانپور در یک قاب