در سالیان اخیر دکتر افتخاری از چهره های صاحب نظر ورزش گیلان بوده است و عضویت وی در هیات مدیره باشگاه داماش گیلان در کنار دیگر اعضا کهنه کار هیات مدیره مسبوق به سابقه بوده است.

عدم فعالیت و اظهار نظر دکتر افتخاری در حوزه داماش و نقش پر رنگ وی در دیگر محافل موجب انتقاداتی از سوی هواداران داماش شده بود تا موجب شود نظر خودش را جویا شویم.

همچنین اخیرا از سوی استاندار گیلان دکتر علی افتخاری عضو هیات مدیره داماش و مشاور سازمان ملی المپیک به عنوان نماینده استانداری در حوزه تیم فوتبال سپیدرود رشت انتخاب شده است.

در ادامه مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان با دکتر علی افتخاری عضو هیات مدیره باشگاه داماش گیلان را می خوانید:

 

*آقای افتخاری فصلی که سپری شد چرا برای داماش همراه با موفقیت نبود؟!

وقتی آقای سامر به عنوان اسپانسر تشریف آوردند، به نظرم در خصوص ایشان بزرگ نمایی شد. من همان موقع یک ضرب المثل انگلیسی آوردم که قبل از اینکه راه رفتن را بیاموزید، سعی نکنید بدوید… یعنی عجله نکنید.

 آقای سامر از همان ابتدا می گفتند اتوبوس بگیرید، ساختمان و استادیوم اختصاصی بزنید و… بلندپروازی هایی که در باشگاه های برتر و بزرگ کشور ما و حتی کشور خودشان آذربایجان هم کمتر وجود داشت. بنده اطلاع دارم که خیلی از باشگاه ها در باکو حتی جای تمرین اختصاصی ندارند و در زمین های اجاره ای تمرین می کنند. بنابراین ایشان با شعارهایی بسیار بزرگ و گاها نشدنی وارد شدند و امیدهای بسیاری را برای هواداران ایجاد کرد که من همان موقع گفتم به این شرایط چندان دل نبندید که الان هم حرف های من در سایت شما و برخی رسانه ها هست.

اما در هر صورت آقای سامر به عنوان یک خارجی آمدند و سرمایه گذاری کنند و خدماتی کردند که قابل تقدیر است. ضمن اینکه باید این را هم بگویم که عواملی باعث فرار سامر شدند و نگذاشتند که ایشان کار کند.

از سویی دیگر تیم هم به نظر من درست و به شکل تخصصی بسته نشد. به طور کل تقریبا همه چیز شلوغ شده بود و روند یک باشگاه عادی در داماش طی نمی شد. در واقع یک حالت خوشحالی و احساسی بیش از اندازه حول باشگاه وجود داشت.

در بحث سامر، به نظر می رسد که علی الاصول گیلان مرکز سرمایه گذاری نیست. اینجا ملث برمودایی است که سرمایه گذار را فراری می دهد. حالا این سرمایه گذاری چه در بحث ورزشی باشد، چه اقتصادی و کشاورزی و یا هر موضوع دیگری، حسادت ها و تنگ نظری ها اجازه نمی دهد که یک سرمایه گذار در گیلان زندگی راحتی را داشته باشد.

بعد از رفتن سامر تمام بار مسئولیت تیم، بر دوش آقای حاجی پور افتاد که جا دارد از او در این خصوص تشکر کنم. او یک تنه و بدون هیچ گونه حمایتی از اسپانسر و یا شورا، شهرداری و یا مسئولی، بار تمام تعهداتی که آقای سامر داده بود، را قبول کرد. ما هم در هیات مدیره کاملا در جریان اوضاع بودیم و حتی دوبار به دلیل فشارها و تنگناها، قصد کناره گیری بود اما به دلیل علاقه ای که هواداران جوان و مردم رشت به تیم دارند، از این موضوع پرهیز شد. به هر حال با تمام این اوصاف تیم حفظ شد.

 

چرا در فصل گذشته برای تیم اسپانسری جذب نشد؟

متاسفانه در گیلان اسپانسری نیست و اکثر شرکت ها و کارخانجات یا ورشکست شده اند و یا به رکود رسیده اند و توانایی اینکه بخشی از بار ورزش را به دوش بگیرند ندارند؛ به همین علت در فصلی که گذشت نتوانستیم اسپانسری جذب کنیم. با رایزنی هایی که جناب آقای حاجی پور داشتند، آقای استاندار موافقت کردند تا معدنی را به طور نسبی با شخصی دیگر، برای ایجاد درآمدی پایدار برای داماش اختصاص دهند که جا دارد از ایشان نیز بسیار تشکر کنم که الحق و الانصاف مساعدت بسیار خوبی را در این خصوص داشته اند؛ اما باید خدمت شهروندان رشت، مسئولین، آقای استاندار و هواداران فوتبال داماش عرض کنم، عامل اینکه این درآمد پایدار به سرانجام نرسید، شخص آقای معاون عمرانی استاندار است!

در حالی که آقای استاندار موافقت خود را اعلام کرده اند و اینکه بارها قول داده شد که به داماش تیم مردمی این شهر کمک شود، اما متاسفانه ایشان سد راه شده اند و به تعبیری عاملی که سد نتیجه گیری داماش در فصل گذشته شد، ایشان هستند.

 

*یعنی به نظر شما عدم نتیجه گیری داماش تنها به مسائل مالی بر می گشت؟

همانطور که گفتم تیم در ابتدای فصل احساسی بسته شد و سرمربی خارجی هم علی رغم اینکه خودش بازیکن اینجا بوده است اما خوب اطلاعات کافی و وافی از اینجا نداشته است و این مشکلات تا پایان فصل نیز همراه تیم باقی ماند.  

اما به طور کل، من نقش مسائل فنی و کادر فنی را تنها سی درصد می دانم، چرا که وقتی ابزار لازم را نداشته باشی، نتیجه گیری نیز سخت می شود. وقتی اتوبوس آماده باشد اما پول اسکان و تجهیز تیم را نداشته باشید خود به خود این مسائل تاثیر منفی بر روی بازیکنان، کادرفنی ، سرپرست و… می گذارد. من فکر می کنم اگر داماش مسائل مالی اش حل می شد می توانست به یک روند بهتری برسد و حتی کاندیدای صعود هم باشد. بنابراین من نقش کادرفنی را منهای آن اوایل که آقای رامیز حضور داشتند موفق می دانم.

 

*آیا برنامه ای مشخص برای حضور اسپانسر برای فصل آتی هست؟

به دلیل عدم انگیزه لازم جهت سرمایه گذاری در فوتبال و همچنین وضعیت کارخانجات در گیلان که عرض کرده بودم، چندان نمی توان به حضور آن ها در این عرصه امید داشت، بنابراین باید به دنبال درآمدهای دیگر رفت.

یکی از راه های این درآمدها می تواند از طریق دولت باشد که مجلس آن را منع کرده است. نمایندگان مجلس، عامل اصلی رکود تیمداری خصوصی هستند و این ها با قوانین نادرست باعث شدند که به ورزش آسیب برسد. به نظر من این ها فقط همان را می خواهند که بیایند و در جایگاه ویژه بنشینند و به این فکر نمی کنند که چطور یک تیم باید تداوم داشته باشد. بنابراین در حوزه دولتی نمی توان انتظاری را داشت، چرا که هر گونه کمک از نهادهای دولتی مجازات هایی را برای مسئولین آن حوزه در بر خواهد داشت.

یک گرفتاری دیگر بخش خصوصی در ورزش و فی الواقع مالکین باشگاه ها این است که اکثرا خودشان نیز توانمندی زیادی ندارند، چرا که ورزش و به خصوص فوتبال هزینه های بسیار زیادی دارد. در دنیا نیز برندهای بزرگ و مختلف اسپانسرینگ را برعهده می گیرند تا ورزش به درآمدزایی برسد اما در کشور ما این مسئله نیست. اسپانسر روی پیراهن هم در برابر هزینه های سرسام آور فوتبال و ورزش رقمی نمی شود.

درست است که نمی شود کمک های دولتی انجام داد، اما گیلان منابع زیادی دارد و یکی از آن ها هم همین بحث معادن است و می توان از طریق افرادی که معادن را اجاره می کنند، به اسپانسر دست یافت اما مشکل این است یک معاون استاندار می آید و مانع این کار می شود. به نظر من باید در خصوص او نامه نگاری و پیگیری حقوقی شود، چرا که وی عامل توقف داماش بود. یک اسپانسری پیدا می شود و تمام قواعد گرفتن این معدن هم از مجاری قانونی دنبال و اجرا شده است، اما به محض اینکه نام ورزش می آید این گونه افراد که علی الظاهر آدم های ورزشی نیستند و احساسات جوانان را درک نمی کنند در این راه کمک نمی کنند.

 

*داماش فصل آینده با حضور کادرفنی جدید و آقای وحید رضایی را چگونه می بینید؟

در خصوص کادرفنی من اطلاعات چندانی ندارم و آقای رضایی مورد تایید جمع قرار گرفت و به بنده به صورت تلفنی اطلاع داده شد.

 

varesh-sport.com: در طی فصل گذشته، انتقادهایی نیز نسبت به هیات مدیره مطرح بود و اینکه در مواقع بحرانی ورود نمی کند. در این خصوص و اینکه گاها مشاهده شده که شما راهکارها و مسائلی را هم در فضاهای مجازی مطرح می کنید، توضیح دهید که آیا این حرف ها در جلسات هیات مدیره نیز مطرح می شود؟

ببینید ورود بنده به داماش بر روی دوستی با آقای حاجی پور بوده است و علی القاعده به خاطر عضویتم در کمیته ملی المپیک و همینطور فدراسیون جهانی کشتی و… زمان زیادی برای فعال بودن در هیات مدیره داماش را نداشته ام. اما قدر مسلم از بنده هیچ سانسوری نمی بینید و در برابر هر عنوان دار و مسئول دیگری باشد، صحبت هایم را انجام می دهم. بله راهکارها در هیات مدیره بحث شده است اما یا فضا برای پیشبرد آن وجود نداشته و یا مشکلی پیش آمده است ولی آنچه که مشخص است برای تیمی که نه پول دارد و نه (به غیر از مردم) حامی، نمی توان کار آنچنانی انجام داد. آنجایی هم که استاندار می آید زحمت می کشد و مساعدتی انجام می دهد، یک مدیر پایین تر و معاون می آید و سد راه می شود تا باعث ایجاد یک نا امیدی در بین جوانان شود.

 

*آقای افتخاری در شبکه های مجازی انتقادی مطرح شد که شما بیشتر به سمت آدم ها یا گروه موفق تر پیش می روید. این قضیه را قبول دارید؟

من خودم یک آدم موفق هستم، چرا باید به سمت آدم های موفق بروم؟ ورزش گیلان هیچ چیزی برای من ندارد و من طلبکار ورزش گیلان هستم. اگر در یک جایی احساس کردید که من یک عنوان یا ریالی از ورزش گیلان گرفته ام، بیایید من در مقابلش صد میلیون به شما می دهم. چه کسی از من موفق تر است و به من معرفی کنید…

 

varesh-sport.com: نه به این شکل. مثلا حضورتان در تمرینات سپیدرود مثال زده می شود که…

من یک بار هم به تمرینات سپیدرود نرفته ام، هر چند که اگر بروم هم اشکالی ندارد و در هر کجا که ورزش گیلان به من نیاز داشته باشد، من به دعوت و درخواست مقابل ورود می کنم. من عناوین ملی و بین المللی دارم و به این ترتیب تنها به عنوان خادم در ورزش گیلان حضور دارم و هر کجا که احساس شود به من نیاز است، با افتخار حضور پیدا خواهم کرد.

یک ژنرال هیچوقت افتخار نمی کند که در کنار سرباز عکس بگیرد ولی به عنوان یک انسان ورزش دوست من هر کجا که در توانم باشد، بدون منت سعی به کمک به ورزش گیلان را خواهم داشت.

 

varesh-sport.com: و حرف پایانی

اگر تیم نتواند مشکلات مالی اش را حل بکند و این بحث مالی تنها بر روی دوش فردی علاقمند، دلسوز و بزرگواری مثل آقای حاجی پور باشد، قدر مسلم ما اگر کاندیدای سقوط هم نباشیم، به صعود نمی رسیم.  

داماش هواداران بسیار خوب و محترمی را دارد که امیدوارم هیچوقت مایوس نشوند. به عنوان فردی که یک سوم از کره زمین را به خاطر ورزش رفته ام و تماشاگران ورزش در دنیا دیده ام، احساس می کنم که نیاز است که یک بازسازی فرهنگی در بخش هواداری ورزش کشور شود. برخوردهای احساسی و توهین هایی که در بسیاری از استادیوم های کشور متداول است را اگر تماشاگران خوب داماش بتوانند آن را پاکسازی کنند، می توانند یک الگوی خوب برای تماشاگران سایر تیم ها شود.

و در پایان امیدوارم که قول ها و دستوراتی که استاندار داده اند مجددا پیگیری شود، چرا که در این صورت می تواند شرایط پایداری ایجاد شود و از طرفی امیدوارم شورایی هم که به زودی آغاز به کار خواهد کرد، نگاه شان تک بعدی و تنها به یک تیم نباشد و داماش را هم در نظر بگیرند.

 

مصاحبه : مهرداد ثابت – علی رهبر- عباد هدایتی

منبع: www.varesh-sport.com

وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان (دیار وارش)