کسب دو مدال توسط ورزشکاران گیلان در مسابقات بین المللی، اختلاف بین هیات فوتبال گیلان و باشگاه داماش برای زمین تمرین، استانداردسازی استادیوم های رشت، مجادله نمایندگان و هواداران رشتی و انزلیچی بر روی تصمیم اخیر منطقه آزاد مبنی بر حمایت از یک تیم خاص و … از سری مواردی بود که به سراغ مدیرکل ورزش و جوانان گیلان رفتیم که در ادامه می توانید مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت-پایگاه خبری و تحلیلی ورزش گیلان با استاد مسعود رهنما را بخوانید…

 

*مدیرکل ورزش گیلان برای ما از حال و هوای این روزهای ورزش گیلان بگویید؟

لفظ مدیر کل بودن را برای خودم برند و افتخار نمی دانم. اگر در چنین جایگاهی حضور دارم، نه به عنوان مدیر کل بلکه به عنوان یک متخصص که دغدغه هایی از بابت کارهای فرهنگی و اجتماعی در صنف خودم دارم آمده ام و پای آن نیز مانده ام.

زمان معارفه ام یک بحثی در مورد تیم های ورزشی مطرح کردم و بحث دیگرم هم راجع به مدال المپیک و موارد مرتبط به آن بود. ما در طی 64 سال گذشته مدالی در المپیک نداشته ایم و این تنها به دوره مدیریت بنده بر نمی گردد. در المپیک گذشته آمدند و گیلان را با همسایه کناری اش مازندران مقایسه کردند در حالی که آن ها ممکن است در یک رشته ای خاص مدال آوری داشته باشند اما اینکه بگوییم به لحاظ ورزشی از ما جلوتر هستند را اصلا قبول ندارم.

البته وظیفه اداره کل تربیت قهرمان نیست اما من روی این مسئله حساس بوده ام و در رشته اختصاصی خودم بعد از 50 سال تیمی قهرمان جهان شد که من سرمربی اش بوده ام.

 

*چه برنامه هایی برای توسعه ورزش در گیلان انجام داده یا قصد انجامش را دارید؟

ما کارگروهی  را تشکیل داده ایم که نتایج آن در برخی رشته ها از سال قبل شروع شد. مثل قایقرانی، کاراته، تکواندو که پای قضیه ایستادم و هزینه پرداخت کردم. نتیجه پیگیری دو ساله را هم الان مشاهده کردید که سرمربی و بازیکن در رده های سنی داریم. ما در حال حاضر بازیکنی داریم که در تکواندوی آسیا طلا گرفت. در جایی که در ۵۰ سال اخیر طلا نداشت موفق به کسب مدال شدیم.

کسانی اینجا بودند و می گفتند که مثلا سارا خوش جمال فکری برای گیلان است و گیلان سهمیه المپیک دارد. یا حدادی گیلانی است که سهمیه گرفته است. گیلانی این است که در ورزش گیلان و با مربی های اینجا کار کند، نه سارا خوش جمال فکری که جد اندر جد اهل رودبار یا رضا مهماندوستی که جد اندر جدش گیلانی باشد. قطعا این ها افتخار ما هستند اما اصلا ایشان ثمره ورزش گیلان که نبودند. بنده به شخصه با آمار کذب مخالف هستم. ما باید بیاییم و آرمین هادی پور که زیر نظر مصطفی رضازاده کار می کند را نام ببریم یا محمد رهبری شمشیرباز قهارمان که در اینجا رشد کرده و یا سعید حسنی پوری که زیر نظر ما کار کرده را باید از آن اسم برد. فردین معصومی  از همینجا معرفی شد، اینکه مثلا بیایم بگوییم حسن زاهدی جد اندر جد در گیلان بوده چه برآیندی از فعالیت ورزش در گیلان را نشان می دهد؟

در دوچرخه سواری یا شمشیر بازی تا الان کی مدال داشتیم؟ بله بوکس داشتیم ولی کی در این رشته ها یا مثلا تیروکمان و کوهنوردی و تنیس خاکی، کی عضو تیم ملی یا قهرمان داشته ایم؟ الان تیم ملی امید کاراته دو هفته دیگه اعزام می شود که از شش عضو سه عضوش گیلانی است. تیم امیدی که می تواند دو سه سال آینده در المپیک برای ما افتخار آفرین شود. والبته در بزرگسال هم دو عضو رسمی داریم. شاید ما در بحث رسانه و تبلیغات ضعیف عمل کردیم اما این دلیل بر آن نیست که عملکرد درستی نداشته ایم.

در حوزه های عمرانی از نهضت تلمبار سازی به سمت سالن های تخصصی پیش رفته ایم در حالی که در گذشته اینطور نبوده است. سالن تخصصی وزنه برداری در لنگرود، یا سالن تخصصی کشتی فومن، سالن تخصصی پینگ پنگ در املش آستانه، سالن های تخصصی حوزه بانوان، آکادمی کاراته، توسعه سالن تخصصی وزنه برداری در رشت و… همه از فعالیت هایی بوده است که در این دوره صورت گرفته است.

 

*عملکرد گیلان در المپیک پیش رو را چگونه می بینید؟

اگر اتفاق خاصی نیفتد و اگر به موانع غیر طبیعی مثل بحث برخورد ورزشکاران به اسرائیل و یک سری مسائل دیگر برخورد نکنیم، مطمئن باشید گیلان در المپیک آینده در یکی دو رشته و حداقل در یک رشته صاحب مدال خواهد شد. خدا را شاکر هستم که در دوره من انقلابی هم در پروژه های عمرانی اتفاق خواهد افتاد.

 اخیرا یکی از کانال ها که اصلا او را نمی شناسم، مسائلی را مطرح کرده که کذب محض است. ما تغییر و تحولی در اداره انجام دادیم که دیدم 24 ساعت بعد آمده اند حرف هایی را زده اند که بسیار عجیب است. خدا اموات شما را بیامرزد، کاش پدرم زنده بود که می شد از او بپرسم که برادر پنجم من کجا بوده که چنین حرف هایی در موردش مطرح می شود؟! (با خنده) ما چهارتا برادریم که گردن هایمان خدا را شکر یکی از یکی محکم تر است و داریم به سلامت زندگی می کنیم. حالا یک عده ای که ناکارآمد بوده اند و از حوزه شان خارج شدند، می آیند مطالبی را می فرستند که مهم نیست اما خوب هر کس به هر اندازه نسبت به بنده کذب بگوید و بی احترامی انجام دهد، بنده نیز این کار را بی جواب نمی گذارم.

من اگر به نتیجه ای برسم که معاون یا فردی را بردارم، حتما اینکار را خواهم کرد. پای سفره نظام نشسته ام و عملکرد من نه الان، بلکه از 30 سال گذشته که به عنوان عضو تیم ملی و بعدها سرمربی و… بودم، امتحان خودم را پس داده ام و با این هیاهوی شغال ها عقب نشینی نخواهم کرد. 

 

* تجهیز ورزشگاه سردار جنگل از کی شروع می شود و چقدر زمان خواهد برد؟

طبق ماده ای که براساس آن 27 صدم درصد از مالیات بر ارزش افزوده به ورزش اختصاص خواهد یافت که در این راه پول بسیار خوبی به وزارت ورزش و از جمله برای استان گیلان تزریق خواهد شد. به نظر من اگر دو سال این قانون ادامه پیدا کند  ما می توانیم به طور کل پروژه های استان گیلان را تمام کنیم. ورزشگاه های عضدی و سردارجنگل رشت و تختی انزلی بایستی چشم وچراغ ما باشند.

درست است که کاراته کار کرده ام و به نوعی عشق من است، اما به قوتبال از آن جهت اهمیت می دهم که فراتر از ورزش است و شور و شوق ناشی از آن در جامعه، به تنهایی با کل ورزش ها برابری می کند. توزیع عادلانه بایستی بر اساس نیازهای اجتماعی صورت بگیرد. در کارگروهی که مسئول توزیع اعتبارات است، پول بسیار خوبی را برای ورزشگاه سردار جنگل اختصاص داده ایم و با یک پیمانکار وارد مذاکره شده ایم. مقدمات اینکه آنجا به ورزشگاه آبرومندی تبدیل بشود، صورت گرفته است، به نظر می رسد در آنجا موفق عمل خواهیم کرد. طبق صحبت با پیمانکار ظرف یک ماه چمن و اسکوربورد آماده و برای سایر موارد استاندارد اولیه فراهم خواهد شد. سازمان لیگ هم یک سری مساعدت ها را انجام داده است که ما مهلت لازم برای کار را داشته باشیم. 

حدود 60 تا 70 درصد از بودجه های عمرانی ورزش استان را برای سه ورزشگاه عضدی، سردارجنگل رشت و تختی انزلی گذاشته ایم.

 

* امکان مسقف کردن ورزشگاه عضدی وجود دارد؟

پیشنهاداتی در این خصوص بود و بحث مطالعاتی آن صورت گرفت اما برای عضدی نه و احتمال اینکه سردار جنگل در آینده مسقف بشود وجود دارد.

 

* روز های گذشته نامه ای از سوی هیات فوتبال خطاب به باشگاه داماش مشاهده شد که طی آن برای در اختیار گذاشتن زمین ابتدا تسویه حساب مالی طلب شد و…

هیات فوتبال اجاره ای در خصوص زمین چمن عضدی به ما نمی دهد زیرا اینجا مهد فوتبال است و سه تا از پر افتخارترین بازیکن ها ازآن ما هستند، در واقع زمین چمن استادیوم های رشت متعلق به تیم های فوتبال این شهر است اما از آن جایی که زمین هزینه نگهداری دارد، من فکر می کنم شیوه را به این سمت ببریم که تعاملات صورت بگیرد. حاج اسماعیل می تواند به عنوان یکی از اعضای شورای شهر با شهرداری در کارهایی مثل تمیز کردن زمین همکاری کند.

ببینید ما یک تجربه تلخ در داماش داشتیم و یک تجربه خوب در سپیدرود. آقای عابدینی می خواست به ما توهین کنه و از سویی هیات فوتبال هم در آن زمان هماهنگ عمل نکرد و در نهایت عوامل مختلف باعث شد که داماش سقوط کرد. اما در مورد سپیدرود مطالعه کنید که در 50 سال گذشته چه اتفاقی افتاد حالا خدا را شکر چطور به اینجا رسید؟ مجموعه عوامل با همدیگر هماهنگ بودند و در نهایت موجب صعود سپیدرود به لیگ برتر شد. کمترین سهم موفقیت سپیدرود را به اداره کل تعمیم دهید و بیشترین سهم سقوط داماش هم به گردن اداره کل ورزش و جوانان گیلان، اما باور کنید فقط با تعامل است که موفقیت حاصل می شود و هرگز یکی دو عامل نمی تواند منجر به چنین اتفاقاتی شود.

 

* آمدن آقای حاجی پور به داماش، باری را از روی دوش مسئولین برداشت و با ورود ایشان همگی خود را کنار کشیده اند و همه مشکلات بر روی دوش حاجی پور است.  به نظر می رسد شما که تنها مسئولی بودید که در ترغیب اسماعیل حاجی پور نقش داشتید بعد از ورود ایشان ، شما هم توجه خود را به سپیدرود معطوف کرده اید؟

به دلایلی مثل که تفاوت سطح بین لیگ ها محدودیت کمک ایجاد شده است اما من قبول دارم باید به ایشان کمک بیشتری بشود. با توجه به لطفی که از قدیم الایام آقای حاجی پور به بنده داشته است، به شخصه هر وقت که آقای حاجی پور تماسی داشتند سعی در حمایت و کمک و تسریع در کارهایشان داشتم که می توانید از خودش بپرسید.

 

*در مصاحبه هفته پیش آقای افتخاری با وارش اسپرت، ایشان اعلام کردند که معاون عمرانی استاندار در مورد جذب منابع پایدار که توسط آقای حاجی پور ترسیم شد مخالفت هایی داشته اند. شما تا چه حد در جریان این موضوعات هستید؟

ببینید این رویکرد در استان وجود دارد که بحث منابع پایدار در جلسات پیگیری شود و از آن طرف شورای شهر جدید توقع بیشتری داریم. پیش بینی ما ان است ضریب تصمیم گیری های خردمندانه در شورای شهر آینده بیشتر است.

بعد از صعود سپیدرود رویکرد جامعه ورزش در سطح کشور خوب و در سطح استان برای کمک به دولت تبدیر و امید عالی بود. فکر میکنم در این راه و به واسطه عملکرد مسئولین ورزشی و خود آقای افتخاری، جامعه ورزشی بالای 97 درصد به آقای روحانی کمک کردند. آن کمکی که دکتر نوبخت برای سپیدرود انجام داده اند، انشالله برای تیم های دیگر از جمله داماش هم ادامه داشته باشد.  داماش بخشی از دغدغه های مردم رشت است.

 

* اعتباری که دکتر نوبخت اختصاص داده بودند به حساب سپیدرود واریز شد؟

بله حدود یک چهارم واریز شد و پنجاه درصد دیگر به حساب اداره کل واریز می شود و تا سقف یک ماه به طور کامل به حساب خواهد نشست. اما ما هم نظر داریم و هم مدیریت خواهیم کرد، زیرا که منابع مالی دولت است.

 

*در خصوص حواشی اخیر نمایندگان و هواداران رشت و انزلی در مورد منطقه آزاد و حمایت مالی صرف از ملوان، نظرتان به عنوان مدیر کل استان چیست؟

من فکر می کنم توزیع اعتبارات ملی و منطقه ای باید بر اساس شاخص های کمی و کیفی باشد. آقای مسرور در بخش ورزشی خیلی کمک کردند و به نظر می رسد ظرفیت منطقه آزاد انزلی می تواند فرا منطقه ای باشد.

 

* از آنجایی که در دوستان ظرفیت انتقاد پذیری ندیدیم، از شما به عنوان متولی ورزش استان می پرسیم که دو سال پیش مثل اتفاق حال و حاضر سپیدرود برای داماش وجود داشت و آقای عابدینی تیم را به هیات داد اما در نهایت پس از مدتی کوتاه باردیگر تیم غیر مستقیم به ایشان بازگشت. چرا چنین پروژه ای که الان برای سپیدرود اتفاق افتاد، برای داماش پیش نیامد؟!

وضعیت امروز هیات فوتبال با وضعیت دو سال پبیش بسیار متفاوت است. جایگاه اداره کل نیز به همین ترتیب… آن موقع دوران اوایل مدیریتی من بود و امروزه اعمال نظر ما بیشتر است و سعی می کنیم اشتباهات داماش تکرار نشود. ضمن اینکه بحث تعامل در حوزه مدیریت و خصوصا اصحاب رسانه می تواند عامل صعود یا سقوط هر سیستم مدیریتی باشد. 

 

* آیا این نگاه انتقاد ناپذیر بودن در هیات زیر مجموعه شما در مورد خبرنگاران منتقد نباید ازبین برود؟!

به سمتی داریم می رویم که این موارد انشاالله حل بشود. پیگیر مطالبات صنفی شما خواهیم بود.

 

* بعد از انتخابات ریاست جمهوری و رای آوردن دوباره دولت آقای روحانی زمزمه های مبنی بر معاونت شما در وزارت ورزش شنیده می شود. آیا از گیلان رهسپار وزارت خواهید شد؟

دستور صریح مقام عالی وزارت ورزش در آخرین دیدار که با ایشان داشتم ماندن بنده در گیلان بود. من با مدال المپیک از اینجا خواهم رفت.