در این فصل بازوبند کاپیتانی داماش شهرباران بر بازوی بازیکن کم ادعا که در تمام رده های پایه ای پگاه گیلان ستاره بودند بسته شد… هادی سهرابی که در نبود افشین چاوشی کاپیتان رشتی ها بود و از محبوبیت خاصی هم بین هواداران داماش برخوردار هست علاقه ای ندارد تا مثل بازیکنانی که رفتند با ناراحتی از تیم شهرش جدا شود و در گفتگو با وارش اسپرت از سوتفاهم های ایجاد شده در بین بازیکنان سابق به دلیل رابطه ی خوبش با هواداران می گوید.

مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان با کاپیتان سهرابی ملقب به "هادی دوست داشتنی" را در ادامه خواهید خواند

 

varesh-sport.com: داماش امسال را چطور ارزیابی کردی؟

به لحاظ سازماندهی باشگاه شرایط خوب نبود و به نظر من اصلا به آن چیزهایی که می خواستیم نرسیدیم. داماش تیمی است که همواره در لیگ یک مدعی بوده است و فکر می کنم با استراتژی و راهکارهای بهتر، می توانستیم جز مدعیان یا حداقل تیم های بالای جدول باشیم.

 

تیم ما اگرچه جوان بود، اما بازیکنان مستعد وپرتلاشی را داشتیم. بازیکنانی که می خواستند خودشان را بالا بکشند و کارایی خود را در بهترین حالت حفظ کنند. نمی دانم که در وسط فصل چه اتفاقاتی افتاد که تیم از آن شرایطی که انتظارش می رفت در آمد.

 

varesh-sport.com: اول فصل و آخر فصل نتایج خوبی را داشتیم که اگر این نتایج امتداد پیدا می کرد شاید حتی داماش به جای سیاه جامگان به لیگ برتر صعود کرده بود. دلیل روند نامناسب بین این دو برهه را چه می بینی؟

جا دارد از آقای نظرمحمدی و همینطور آقای هرندی خیلی تشکر کنم. آقای نظرمحمدی تلاش زیادی در ابتدای فصل کردند تا تیم را به سازماندهی خوبی برسانند و به نظر من تلاش شان کامل بود و روند کار نشان داد که با آن وضعیت تیم خوبی را بسته بودند. به هر حال پس از چند هفته ابتدایی در ادامه شرایط به شکلی پیش نرفت که انتظارش را داشتیم.

در انتهای فصل هم فارغ از تمام اتفاقاتی که افتاد سعی مان را کردیم که لیگ را به خوبی و خوشی به پایان برسانیم، تا حداقل فاجعه ای برای داماش رخ ندهد.

اینجا جا دارد از تماشاگرانمان هم تشکر داشته باشم که هیچوقت با نتایجی که در اوسط فصل بدست آمد نا امید نشدند و همواره تیمشان را تشویق می کردند. اگر آن ها نبودند ، داماش نمی توانست با بحرانی که رو به رو بود خود را در لیگ حفظ کند.

 

هادی سهرابی

 

varesh-sport.com: یعنی شما در ابتدای فصل پتانسیل تیم را حتی برای صعود می دیدی؟

سیاست باشگاه، حفظ تیم در لیگ دسته اول بود، اما من با پتانسیلی که از تیم دیدم، از همان اول این حس را داشتم که تیم ما جزء تیم های مدعی لیگ برتر است. چه بسا اگر روند ابتدای فصل ادامه پیدا می کرد، به این سمت هم پیش می رفتیم اما خوب بالاخره اینطور نشد و مشکلات و موانع مختلف، مانع این مسئله شد.

 

varesh-sport.com: عملکرد خودت در این فصل را چگونه دیدی؟

خوب در اصل این را باید مردم بگویند که چقدر از من راضی بودند ولی خودم فکر می کنم با شرایط سختی که داشتیم، عملکرد بدی نداشته ام و از این مسئله خوشحال هستم که حداقل شرمنده مردم نشدیم.

 

varesh-sport.com: قبول داری که در ابتدای فصل در اوج نبودی؟

بله. در ابتدای فصل به دلایل مختلف کمی از آن شرایط آرمانی دور بودم اما فکر می کنم رفته رفته به آن شرایط و کیفیتی که مردم از من انتظار داشتند رسیدم.

 

varesh-sport.com: امسال در تمام بازی هایی که به میدان رفتی، کاپیتان بودی. بستن بازوبند کاپیتانی چه طعمی داشت؟

کاپیتانی در عین حال که شاید شیرینی ها خاص خودش را داشته باشد، وظیفه ای بسیار سنگین را بر دوش بازیکن قرار می دهد.

بازوبند کاپیتانی این تیم سال ها بر بازوان بازیکنان بزرگی نظیر امیر افتخاری، رضا مهدوی، علی نظرمحمدی، مرتضی ابراهیمی، افشین چاوشی و… بسته شده بود و برای من که بازیکن جوانی هستم این مسئولیت مخصوصا در ابتدای فصل سختی های خاص خودش را داشت اما رفته رفته توانست با این وظیفه کنار بیایم و فکر می کنم توانستم که عهده این مسئولیت بر بیایم.

 

varesh-sport.com: میزان قرارداد تمام بازیکنان با افت محسوسی مواجه شده بود. رقم قرارداد تو نسبت به فصل گذشته چقدر تغییر کرده بود؟

در ابتدای فصل گفتند که به خاطر شرایط مالی، رقم قراردادها نصف می شود اما من گفتم برای امسال سفید امضا می کنم و چیزی نمی خواهم و فقط باقیمانده قراردادهای فصول گذشته را به من بدهید که این مسئله را قبول کردند. باشگاه امسال خودش سقف قراردادی را برای من زد و من در بحث مالی هیچ صحبتی نکردم. رقم قرارداد امسال من یک سوم قرارداد سال های گذشته ام هم نبوده است.

سه سال است که دارم با بی پولی زندگی ام را سر می کنم. من به تازگی متاهل شده ام و همه چیز بر روی دوش خودم است. به لحاظ خانوادگی هم شرایطش را ندارم که از روش ها و کار دیگری پول در بیاورم و فقط همین فوتبال منبع درآمدم است، آنوقت قرارداد می بندیم و فقط 20 تا 30 درصد آن را می گیریم چطور می شود با این پول زندگی کرد؟

شرایط قراردادهای امسال برای بازیکنان رده سنی مان که واقعا خیلی خیلی کم بود و رقم قراردادشان 5، 7، 10 میلیون یا نهایتا سقف 20 میلیون بوده است که از همان قرارداد هم 30 تا 40 درصد دریافتی داشته اند. آنها چطور می توانند با آن پول گذران زندگی داشته باشند؟

با این وجود باور کنید فقط به عشق هواداران و این تیم که واقعا از تمام وجودم دوستش دارم، باز هم دوست دارم که اگر شرایط خوب باشد در این تیم بازی کنم. دوست دارم که برای تیم شهرم بازی کنم و اصلا علاقه ای ندارم که مثل بازیکنانی که رفتند با ناراحتی از این تیم جدا شوم.

 

varesh-sport.com: کلا چقدر از باشگاه طلب داری؟

من از سال قبل و سال قبل تر از آن به اضافه امسال طلب دارم. از فصل 92-91 حدود 60 تا 70 درصد ، از سال بعدش 70 تا 80 درصد طلب دارم و امسال هم دریافتی ام به 30 درصد نرسیده است. ولی باز هم میگویم با تمام این موارد اگر شرایط خوب شود دوست دارم که در شهر خودم بازی کنم، ولی اگر واقعا شرایط به این شکل بماند دیگر چاره ای برایم نمی ماند و مجبور هستم که برخلاف خواسته قلبی ام از تیم جدا شوم.

 

 

varesh-sport.com: اگر شرایط مثل فصل گذشته باشد، می مانی؟

با ادامه این شرایط واقعا برایم ماندن سخت می شود. من سال گذشته هم از تیم هایی مثل سایپا در لیگ برتر و پاس همدان پیشنهادات خوبی داشتم و آن تیم ها با باشگاه و آقای عابدینی هم صحبت کرده بودند. در میانه های این فصل هم پیشنهاداتی شد اما خودم هم اصلا علاقه ای نداشتم که در آن شرایط باشگاه را ترک کنم.

اصلا قصد بازارگرمی ندارم اما امسال چند پیشنهاد خوب دارم ولی دوست دارم شرایط مهیا شود که در تیم شهرم بازی کنم. دوست دارم همینجا بازی کنم تا تیم را به آن جایگاه اصلی اش برسانیم و در شهر خودم بازی کنم. نه آنکه به جای دیگری بروم و افسوس روزهای خوشی را که با هواداران در داماش داشتیم را بخورم.

داماش واقعا تماشاگران پرشوری دارد و این را از ته دلم می گویم که عشق این هواداران است که به بازیکنان قوت قلب می دهد و دل کندن از آنها واقعا سخت است. هر وقت آن بازی های خوب داماش را در لیگ برتر به یاد می آورم که هواداران چطور با آن شور و حرارت، زمینه ساز پیروزی بر تیم های بزرگ می شدند بغضم می گیرد. ما پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتورسازی و… را به راحتی با حمایت همین تماشاگران زمین گیر می کردیم. وقتی به عکس های آن موقع نگاه میکنم و گذشته را مرور میکنم دلم می گیرد که چه تیمی داشتیم و چه جوی در عضدی حکمفرما بود و هر تیمی که به اینجا می آمد واقعا تن و بدنش می لرزید!

 

varesh-sport.com: هادی سهرابی از بازیکنانی بود که همیشه در بین هواداران محبوبیت خاصی را داشته است. در برهه ای شنیدیم که همین مسئله، باعث ناراحتی هایی در بین برخی از بازیکنان تیم شد، تائید میکنی؟

خوب یک سوتفاهم هایی بین من و چند نفر از بازیکنان پیش آمده بود و حرف شما درست است؛ اما با صحبت هایی که با وساطت بازیکنان بزرگ تیم انجام شد، آن ها هم به این نتیجه رسیدند که این یک احساس و رابطه ی قلبی است که بین من و هواداران وجود دارد و پای هیچ مسئله ای دیگری در میان نیست.

پیش از این بازیکنانی غیربومی در اینجا بودند که سو استفاده های از آن ها شد و این تصور ایجاد شده بود که چنین چیزی برای من هم وجود دارد، اما خدا شاهد است که من نه با هیچ تماشاگری و نه با هیچ دلالی هیچ گونه ارتباط خاصی که فکر می شد برقرار نکردم و گاهی فکر می کنم بعضی مواقع از این مسئله ضرر هم کرده ام!

سالیانی در اینجا بوده است که دلالی به من زنگ زده بود و گفته بود که N تومان بده و من کاری می کنم که فیکس بازی کنی! اما من چنین کاری را نکردم. بازیکنانی بودند که چنین کارهایی را انجام دادند و بازی هم می کردند! اما نمیدانم چطور برای من چنین جوسازی را کرده بودند. من هرگز چنین کارهایی را نکرده ام، نمی کنم و نخواهم کرد.

 

varesh-sport.com: یعنی می خواهی بگویی که بعضی از بازیکنان در گذشته با ارتباط دلال در ترکیب قرار میگرفته اند؟!

نخیر منظور من این نبود. من فقط گفتم اشخاصی بودند که با من تماس می گرفتند و میگفتند با مربی تیم در ارتباط هستیم و اینقدر پول بده و برو بازی کن که من هم هیچوقت چنین کاری را نکردم؛ می گفتم وای به حال من که بخواهم در تیم شهرم به این شکل بازی کنم؛ اگر لیاقتش را داشتم و سرمربی تشخیص داد که بازی می کنم و اگر اینطور نبود بازی نمی کنم.

من اگر شرایط بدنی و فنی ام خوب باشد مربی دیدش وسیع است و می بیند و بازیکنی که خوب است را بازی می دهد و اگر ندهد در واقع خود آن مربی ضرر می کند.

 

varesh-sport.com:ازمدیرعامل جدید چه خبر؟ باشگاه هیچ قولی مبنی بر مساعد شدن وضعیت نداده است؟

آقای محمودی به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه معرفی شده اند و من به عنوان نماینده بازیکنان و تعدادی از عوامل باشگاه جلسه ای را با ایشان داشتیم و یک سری صحبت ها انجام دادیم. آقای محمودی هم فردای همان روز به تهران رفتند و با آقای عابدینی جلساتی را داشتند و فکر می کنم ظرف همین چند روز به رشت برگردند و در باشگاه مستقر شوند. قرار بر این شده که بودجه ای را برای فصل جدید مصوب کنند و خودشان هم خیلی امیدوار بودند که با یک روند مالی و استراتژی خوب برای فصل آتی تیمی خوب بسته شود که بتوانیم این تیم را به لیگ برتر برگردانیم.

فعلا همه منتظریم تا آقای محمودی بیایند و راهکارهایی که دارند را بدهند تا ببینیم چه می شود. من به ایشان گفتم رقم قرارداد بازیکنان آنقدری نیست که تسویه حساب برایتان سخت باشد و شما می توانید با 500 میلیون کل قراردادهای بازیکنان در فصلی که گذشت را بپردازید. این پانصد میلیون تومان به اندازه قرارداد یک بازیکن در لیگ برتر است. من فکر می کنم اگر در ابتدا این پول بیاید، زمان دارند که برای فصل آتی با بودجه هایی که می آورند شرایط مالی سال آینده را مهیا کنند.

 

varesh-sport.com: به نظرت دلیل افت فوتبال گیلان در سالیان گذشته چه بود؟

من فکر می کنم یکی از عمده ترین دلایل به غیر از مسائل مالی، نداشتن تیم های خوب پایه ای است. در تیم خودمان طی این چند سال تیم های پایه ای دارند نابود می شوند، در حالی که خود من به همراه بازیکنان بومی امسالمان همگی محصول همین تیم های پایه ای پگاه و داماش بوده ایم. اما بعد از ما و بچه هایی که هستند معلوم نیست تیم های پایه ای ما بتواند بازیکنی را به این باشگاه معرفی کند چون دارند رو به سویی می روند که نباید می رفتند.

پایه از اساس تیم داری یک باشگاه است و اگر می خواهیم به جایگاه خوبی برسیم باید این تیم ها را قوی کنیم تا مثل باشگاه های سپاهان، فولادخوزستان و… رفتار کنیم. این تیم ها از پایه بازیکن را ساپورت می کنند و وقتی بازیکن به سن 18-19 سالگی می رسد از او استفاده می کنند یا به باشگاه های دیگر می فروشند. با این استراتژی خوب هم خود باشگاه سود می برد و هم بازیکن به جایگاهی که باید می رسد.

 

 

varesh-sport.com: راستی در فصلی که گذشت هرگاه که داماش می برد، خوشحالی های خاصی از تیم مشاهده می شد که بسیار جالب بود…از قبل برایش طرح و نقشه ای داشتید؟

این خوشحالی ها برآمده از دل بود و سال ها دوست داشتم وقتی که در چنین جایگاهی قرار گرفتم، با این شکل خوشحالی کردن شادی مان را مضاعف تر و با هواداران بهتر تقسیم کنیم. دوست نداشتم که در رشت حتی در یک بازی هم مساوی کنیم و دلم می خواست که همه را پیروز شویم تا هوادار با شادی و لبخند به خانه برود. واقعا هرگاه که داماش برنده می شود وقتی در سطح رشت می رود شور وحال خاصی را میدیدیم.

 

varesh-sport.com: حرف پایانی؟

از تمامی کسانی که می توانند به داماش کمک کنند، این خواهش را دارم که اینکار را انجام دهند تا با آرامش به داماش، به ورزش دوستان یک شهر و استان آرامش دهند.

در چهارسال اخیر با توجه به مشکلاتی که برای حامی مالی داماش به وجود آمد، سال به سال تیم ضعیف تر شد و نزول داشت، امسال خواهشم از مسئولین داماش این است که اگر خدای نکرده قرار است تیم داری به این شکل و اوضاع ضعیف مالی ادامه پیدا کند، تیم داری نکنند، چرا که اگر امسال هم بخواهد وضعیت به این شکل پیش برود و باز هم تعدادی دیگر جدا شوند، دیگر جانی برای داماش باقی نمی ماند و چیزی جز سرخوردگی برای مردم شهر رشت باقی نمی ماند.

در پایان مثل دیگر مصاحبه هایم از مربیانی که برایم از پایه تا به امروز زحمت کشیده اند تشکر می کنم. از کادر فنی امسال مان آقایان نظرمحمدی و هرندی تشکر کردم باید از آقایان مرغوب، ربیعی فر و مرتضی ابراهیمی که از کادرفنی چند بازی آخر بودند و دیگر اعضای نیمکت فنی مان هم تشکر کنم که با آنها تیم حفظ شد. و باز هم از هواداران تیم مان تشکر می کنم که همیشه برایمان سنگ تمام گذاشتند و در سرما و گرما و روزهای بد نتیجه گیری تیم مان ما را تنها نگذاشتند. خدا را شکر می کنم که در انتهای فصل به سرانجام خوبی رسیدیم و پایان خوشی را داشتیم تا حداقل شرمنده این مردم نباشیم.

 

مصاحبه: مهرداد ثابت – مازیار اصغرزاده

منبع: www.varesh-sport.com

وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان

 

 

 

هادی سهرابی، بازیکن داماش، باشگاه داماش گیلان، سایت هواداران داماش، damash،