انتخاب مهندس محمدمهدی الطافی به عنوان مدیرعاملی بومی و البته توانمند توسط هیات مدیره داماش گیلان، حداقل نوید بخش پایان سیه روزی های عدم مدیریت پنج ساله در این باشگاه محبوب بود. جایی که هر کس از راه می رسید سیاست خود را پیش می برد و یا از سویی دیگر چسبیده های فوتبال رشت، برای پیشبرد اهداف شخصی و انتقال اطلاعات به امیر عابدینی سعی در دزدیدن گوی سبقت از یکدیگر داشتند!
مهندس الطافی ابتدائی ترین شاخصه مدیریت که همان احساس مسئولیت، کارنامه و شخصیت مدیریتی است را دارا می باشد و بر همین اساس، انتظاراتی که از مدیرعامل بومی داماش می رود آن است که خلا های موجود و خودساخته مدیریت قبلی را جبران کند تا داماش گیلان پرقدرت تر به سطح اول فوتبال برگردد.
در ادامه انتظاراتی که فکر میکنیم اکثر هواداران رشتی از مدیرعامل داماش دارند را در سه اپیزود و تنها در چارچوب پیشنهاد به رشته تحریر در آوردیم…

*اپیزود اول: تعامل با مسئولین استانی و آب کردن یخ روابط
در سالیان گذشته همان قدر که در لیگ برتر مسئولین استانی با بی تفاوتی از کنار مشکلات مالکیتی داماش گذشتند ، مسئولین خوزستانی با رایزنی توانستند مشکلات عدیده استقلال صنعتی خوزستان را برطرف کنند و حتی این تیم با همین حمایت ها به قهرمانی لیگ برتر باشگاه های کشور هم دست یافت؛ این در حالی است که منبع اختلاس معروف مالی در آن استان بود و خود گیلان به نوعی مبری از بحث های مربوط به فساد مالی بود…
از زاویه ای دیگر هم که به موضوع بنگریم متوجه خواهیم شد، مدیریت داماش هم مسیر درست مطالبه گری را بلد نبود یا نخواست که انجام دهد و به نوعی فقط به فکر تمامیت خواهی بود. مدیریتی که کنترل از راه دور بود و عواملش در رشت بیشتر آتش بیار معرکه بودند تا آبی بر آتش! در دو سال اخیر هرگاه مسئولی به درخواست هواداران داماشی سعی کرد به داماش نزدیک شود با نقل قول ها و مصاحبه های پوپولیستی برخی منفعت طلبان مواجه شد، تا دیگر مسئولی به خود جرات نزدیک شدن به داماش را ندهد و داماش هم همان حیات خلوت چسبیده ها باقی بماند!
فکر میکنیم مدیرعامل بومی و کهنه کار داماش هم خود به خوبی می داند که باید فضایی را برای ترغیب تمام مسئولین استانی و نمایندگان گیلان با هر تفکر جناحی فراهم نماید تا از پتانسیل بالقوه استان در جهت تقویم تیم محبوب دیار گیل و دیلم بهره مند شود، اما بد ندیدیم تا با یادآوری برخی اتفاقات گذشته لزوم پر رنگ بودن این مسئله را بیشتر برجسته کنیم.

*اپیزود دوم: انتخاب مشاوران بزرگ و شخصیت های فوتبالی
در تمامی سالهای مدیریت مهندس عابدینی در رشت، وی تصمیمات اشتباهی در برهه های گوناگون مرتکب شد که علاوه بر مدیریت کنترل از راه دورش، دیگر عامل مهم مشکلات مدیریتی را می توان ناشی از نداشتن مشاورانی با پرستیژ و بزرگ در باشگاه ذکر کرد.
همیشه یک مدیر بزرگ برای کسب موفقیت های روزافزون باید از مشاوران بزرگ در مجموعه استفاده کند و باید از افراد بله قربانگو واهمه داشته باشد…چیزی که مدیریت سابق داماش از آن برخوردار نبود! البته در حال حاضر در اطراف تیم و مدیریت داماش از افراد با کارنامه و صاحب نظری در بخش ورزش استان گرد هم آمده اند و امیدواریم رویه ی انتخاب افراد شایسته در مسندهای گوناگون باشگاه داماش گیلان ادامه دار باشد، اما باید این مورد را هم در نظر داشت که در یک ماه اخیر برخی از همان افراد معروف همیشگی فوتبال رشت در سالیان گذشته که در خطوط قبل نیز از آن ها گفتیم، از طریق اسپانسر خارجی در تکاپو تعرفه ی خود به باشگاه داماش بودند و قطعا این افراد در آینده هم بیکار نخواهند نشستند و برای تعرفه خود مسلما به هر روشی تن در خواهند داد!

 

*اپیزود سوم: ساماندهی هواداران مستلزم صدور کارت هواداری
مهمترین دلیل ماندگاری داماش با این همه مشکلات و خیانت ها، داشتن چنین هواداران وفاداری بود که به پای تمام روزهای سخت و عذاب آور داماش نشستند. می توان گفت که آن ها هواداری واقعی را به دیگر باشگاه ها تعلیم دادند که هوادار بودن فقط به حضور در روز بازی نیست…
داماشی ها با حضور در تمرینات، نصب بنرهای اطلاع رسانی، سبک های جدید تشویق هایشان، باقی ماندن و پشتیبانی در تمام روزهای تیره داماش و … بدعت جدید و نوعی را در مقوله هواداری بنیان نهادند. مدیریت جدید داماش باید حد فاصل تعامل و تقابل را با برنامه ریزی ای صحیح به خوبی رعایت کند تا در آینده تضادی بین هواداران و باشگاه پیش نیاید. استفاده از نظرات دلسوزانه و قابل اجرای هواداران مورد انتظار است و امیدواریم نظیر گذشته دیگر شاهد سواستفاده از احساسات پاک هواداران پرشور داماشی نباشیم… البته نظر هواداران وحی منزل نیست اما می تواند در تصمیم گیری ها در نظر گرفته شود.
برای سازماندهی درست و ترسیم بهتر خط و مشی هواداران، بهتر است مدیریت باشگاه داماش گیلان در اولین فرصت مقدمات تشکیل کانون هواداران داماش گیلان را فراهم نماید و اقدام به عضوگیری و صدور کارت هواداری نماید تا جامعه هواداری داماش ساماندهی شود و از پتانسیل زیاد این هواداران در جهت حمایت از تیم استفاده شود.