لژیونر گیلانی تیم ملی رسما به برایتون انگلیس پیوست. 

به گزارش وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان، علیرضا جهانبخش، بازیکن سابق داماش و ملی پوش گیلانی تیم آلکمار هلند، پس از گمانه زنی های فراوان در خصوص تیم بعدی او بالاخره طی قراردادی رسما به باشگاه برایتون انگلیس در لیگ جزیره پیوست. 

جهانبخش که روز سه شنبه از پاریس و با هواپیمای جت اختصاصی راهی لندن و انگلستان شده بود، پس از گذراندن دو مرحله تست پزشکی ظرف روز های سه شنبه و چهارشنبه، با امضای قراردادی پنج ساله که گفته می شود به ارزش ۱۷ میلیون پوند برابر با حدود ۲۰ میلیون یورو به برایتون آلبیون انگلیس پیوست. 

این رقم بالاترین رکورد انتقال بازیکن در ایران به شمار می رود. همچنین رکورد خرید بازیکن در برایتون و فروش بازیکن در آلکمار هلند نیز با این مبلغ شکسته شد و به نوعی جهانبخش سه رکورد را با این انتقال رقم زد. 

 

برایتون که با کسب رتبه دوم در فصل 2017-2016 چمپیونشیپ یا همان لیگ دوم انگلستان پس از ۳۴ سال به لیگ برتر و بالاترین سطح فوتبال انگلستان صعود کرد، در نهایت فصل گذشته را با ۴۰ امتیاز و رتبه پانزدهم در جدول ۲۰ تیمی این مسابقات به پایان رساند. 

تیم برایتون در سال ۱۹۰۱ میلادی تاسیس شد و در سال ۱۹۲۰ برای بازی در لیگ فوتبال برگزیده شد. دوره اوج این باشگاه بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳ بود. در سال ۱۹۸۳ برایتون همراه منچستر یونایتد به فینال جام حذفی فوتبال انگلستان ۱۹۸۳ رسید که پس از تساوی ۲-۲ در بازی اول با شکست ۴- صفر برایتون در بازی تکراری همراه بود. در همان فصل برایتون به لیگ دسته دوم سقوط کرد.

تا اواخر دههٔ ۱۹۹۰ برایتون به پایین‌ترین ردهٔ فوتبال انگلستان سقوط کرده و با مشکلات مالی عدیده‌ای روبرو بود. با این همه در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ با دو صعود متوالی به لیگ دسته اول فوتبال انگلیس رسید. در سال ۲۰۱۱ برایتون به ورزشگاه فالمر نقل مکان کرد و پس از ۱۴ سال صاحب یک زمین خانگی دائمی شد. این تیم در فصل ۲۰۱۶–۲۰۱۷ در چمپیونشیپ دوم شد و پس از ۳۴ سال به بالاترین سطح فوتبال انگلستان صعود کرد.