مرحله اول مسابقات لیگ نوجوانان کشور با رتبه سومی داماش گیلان به پایان رسید. برای اطلاع از چگونگی شرایط نوجوانان داماش در فصل جاری و وضعیت پایه های استان به سراغ سرمربی نوجوانان داماش گیلان رفتیم.

مرتضی غمناک از مربیان خوش نام فوتبال پایه استان هست که دارای مدرک B آسیا و چندین دوره تخصصی مربیگری پایه می باشد و حدود 15 سال است که در رده های پایه فعالیت می کند. در ادامه مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان را با سرمربی نوجوانان داماش می خوانید.

 

varesh-sport.com: از دوران پگاه شروع کنیم، از وضعیت تیم های پایه در تشکیلات پگاه گیلان برای ما بگویید…

من در اکثر رده های پایه پگاه گیلان مربیگری کردم. ابتدای شروع به کار پگاه و در زمان مدیریت آقای افشاریان سرمایه گذاری خوبی بر روی پایه های انجام شد و مدارس فوتبال تاسیس شد تا بازیکنان مستعد شناخته شوند و به مرور در رده های مختلف پایه آموزش های لازم را ببیند و به بزرگسالان برسند. اما با آغاز ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد تمام تیم های فوتبال ، والیبال و… تشکیلات پگاه تعطیل شد. البته ناگفته نماند همان قدر که پگاه در اوایل کارش سرمایه گذاری و توجه خوبی به تیم های پایه انجام داد در اواخر فعالیتش و در دوره مدیریت آقای شاد زمانی که داشتند تیم را می فروختند ، تیم های پایه البسه یا هزینه سفرهای خود را هم نداشتند!

 

varesh-sport.com: در دوره ی باشگاه داری داماش وضعیت تیم های پایه چطور بود؟

انصاف نیست که الان داماش به بحران خورده بگوییم نگاه داماش به پایه ها بد بوده است و اگر تیم های پایه را دوست داریم باید بیاییم کمک کنیم. من هم امسال بدون هیچ چشمداشت مالی آمدم تا فقط به داماش کمک کنم . نباید یادمان برود که در اوایل باشگاه داری تشکیلات داماش در گیلان ما با هواپیما سفرها را طی می کردیم یا بهترین البسه و بهترین امکانات را داشتیم…

یک بازیکن پایه باید در عرض 10 سال به مدت 10 هزار ساعت آموزش ببیند تا به یک بازیکن حرفه ای تبدیل شود. اما بزرگترین مشکل پایه ها بحث سربازی هست ، یعنی زمان بهره برداری که می رسد باید برود برای تیم های نظامی بازی کند. یکی دیگر از بزرگترین مشکلات تیم های پایه گیلان عدم وجود اسپانسر هست برای مثال سپاهان و ذوب آهن و … شق القمر مگر می کنند؟ با پولی که از دولت می گیرند استعدادها را دور هم جمع می کنند! در صورتی که تمام تیم های گیلانی با مشکل مالی مواجه هستند ، همین داماش چند سال پیش پروژه ای دراز مدت خوبی را می خواست استارت بزند که به مشکل مالی خورد. البته در این بین تیم های پایه ملوان همیشه از لحاظ سخت افزاری و جذب سرباز امتیازات ویژه ای نسبت به تیم های دیگر استان دارد که استفاده اش را در این سال ها برده است.

 

 

varesh-sport.com: از چگونگی شکل گیری تیم نوجوانان داماش گیلان برای مسابقات این فصل بگویید…

نوجوانان داماش در این فصل توسط مربیان سه تیم یعنی کوثر ، ایرانمهر و سپاهان مدیریت شد که حمایت مالی توسط کوثر انجام شد و همه مربیان بدون چشمداشت مالی فقط با نیت حفظ امتیاز داماش در لیگ نوجوانان کشور و پرورش استعدادهای این شهر ورود کردند. همین کار هم می توانست برای جوانان و امید انجام شود تا این سهمیه های لیگ برتری پایه رشت از دست نرود اما آقایان فقط در خوشی ها می خواهند که باشند! مربیانی به من گفتند سیبی اینجا هست که همه اش را خورده ایم و پوشاله آن سیب هم نیست ، تو کجا می خواهی بروی؟ من هم گفتم فقط برای حفظ سهمیه نوجوانان داماش می خواهم ورود کنم.

 

varesh-sport.com: از روند نتایج تیم نوجوانان رضایت داشتید؟

ما یک پروسه صد روزه از زمان شروع تمرینات تا پایان مسابقات طی کردیم ، وعده ما به باشگاه این بود که تمام تلاش مان را بکنیم که جز دو تیم اول بشویم تا به مرحله بعد صعود کنیم که نتوانستیم موفق شویم و در نهایت با اختلاف کمی در جدول سوم شدیم. بازیکنانی رو جمع کردیم که رفته بودند تیم های دیگر تست داده بودند و قبول نشدند در واقع ما منتخب استان را جمع نکردیم.

 

varesh-sport.com: حرف پایانی شما…

در پایان لازم می دانم از شما در سایت وارش اسپرت که برنامه ی خوبی برای حمایت از پایه های داماش داشت تشکر کنم ، به شخصه خیلی به این سایت علاقه مند هستم و همیشه اخبار و مطالبش رو مطالعه می کنم و در واقع وارش اسپرت با اطلاع رسانی خوبی که از باشگاه داماش انجام می دهد باعث می شود تا اذهان عمومی از اخبار این باشگاه مطلع شوند و از اینکه این امکان را برای من فراهم کردید تا در مورد فوتبال پایه صحبت کنیم متشکرم و امیدوارم همه به هم کمک کنیم تا بتوانیم فوتبال پایه استان را شکوفا کنیم.