در شهریور ماه و اوایل کار شورای پنجم شهر رشت، لایحه ای دو فوریتی در خصوص کمک به داماش و سپیدرود مطرح شد که با موافقت پنج عضو همراه شد و چند عضو دیگر نیز به تک فوریتی آن رای دادند تا با عدم تصویب قرار باشد این موضوع در نهایت پس از عبور از صافی کمیسیون هایی مثل برنامه بودجه و فرهنگی در صحن شورا مطرح شود اما علی رقم مصوب شدن در کمیسیون ها در نهایت مطرح نشد. در همین خصوص با فرهام زاهد عضو پنجمین دوره شورای اسلامی کلانشهر رشت که در لایحه دو فوریتی کمک به تیم های داماش و سپیدرود از موافقان آن بود، گفتگویی تفصیلی انجام دادیم که در ادامه می خوانید: 

 

Varesh-Sport.Com: آقای زاهد با حضور افرادی مثل شما انتظار فوتبالدوستان رشتی این بود که شورای شهر پنجم کلانشهر رشت در مقوله ورزش و به خصوص فوتبال عملگراتر رفتار کند. هر چند که عمر کوتاهی از آغاز شورای پنجم رشت می گذرد، اما خوب در همان ابتدای امر لایحه ای در شهریور ماه مطرح شد که بعد از گذشته دو ماه و نیم به هیچ نتیجه ای نرسید! چرا این پروسه اینقدر طولانی شد و در نهایت نتیجه ای هم در بر نداشت؟

بله دو لایحه در خصوص این دو تیم مطرح شد. بودجه ای که برای ورزش پیش بینی شده بود به میزان سه میلیارد تومان بود که یک میلیارد آن ابتدای فصل به سپیدرود اختصاص داده شد و با این تفسیر دو میلیارد تومان از بودجه ما باقی مانده بود و با درخواستی که از سوی دو تیم مطرح شده بود عملا در این بین پانصد میلیون منفی می شدیم. درخواست هایی که مطرح شد یک میلیارد برای داماش و یک میلیارد و پانصد برای سپیدرود بود بنابراین در لایحه داماش اصلاحیه ردیف بودجه هم درخواست شد شود تا ما بتوانیم این دو لایحه را پوشش دهیم.

بعد از آنکه در صحن شورا از دوفوریت به یک فوریت تقلیل داده شد، لوایح در کمیسیون های بودجه و حقوقی و همینطور فرهنگی شورا مورد بررسی قرار گرفت. در یکی از جلسات کمیسیون بودجه با توجه به درخواست های که از جانب هیات ها و انجمن های ورزشی دیگر به سمت شورا آمده بود، پیشنهاد شد یه مقدار از بودجه پیشنهادی دوتا باشگاه کم شود و در نهایت تصمیم گرفتیم یک میلیارد و سیصد برای سپیدرود و هشتصد میلیون تومان برای داماش در نظر گرفته شود و نهصد میلیون باقی مانده برای هیات ها، انجمن های ورزشی و ورزش محلات درنظر گرفته شود.

اما در خصوص وضعیتی که شهرداری دارد من نمی گویم وضعیت خوبی نیست، می گویم وضعیت اسف بار است و با این تفاسیر امکان کمک های اینچنینی برای شهرداری وجود نداشت و هنوز هم وجود ندارد. برای همین شهرداری که به دنبال یک راه منطقی و عملی بود پیشنهاد کرد این لوایح برگرد تا به راهکاری برسد که توسط مسیرهایی که اجازه بدهید فعلا در مورد آن صحبت نکنم به طور ثابت ماهیانه مبلغی برای باشگاه های سپیدرود و داماش اختصاص پیدا کند.

واقعیت این است که ما برای سپیدرود که در ابتدای سال یک میلیارد مصوب شده است، هنوز بالای پانصد میلیون تومان را نتوانستیم محقق کنیم. ما که نمی خواهیم به صورت اسنادی به تیم های مبلغی را اختصاص دهیم و بعد این ها محقق نشود، چون مشکلی از تیم ها حل نمی کند. بنابراین با توجه به اینکه دیدیم پیشنهاد شهرداری جنبه عملی تری نسبت به مصوبات ما دارد با این پیشنهاد موافقت کردیم.

در جلسه گذشته هم که با شهردار داشتیم موکدا به ایشان اعلام کردیم که هر چه سریعتر آن راهکار و مسیری که شما می خواهید به آن برسیم تا بتوانیم چه به لحاظ لجستیک و چه تامین امکانات ایاب و ذهاب و… لااقل بشود باری از دوش دو تیم برداشته شود.

 

Varesh-Sport.Com: همه شما را به عنوان یک فرد ورزشدوست می شناسند و خودتان هم ورزشکار هستید. شما به اوضاع و احوال فوتبال شهر ما آگاه هستید و می دانید که الان در لیگ های دو و برتر برای داماش و سپیدرود چه اتفاقاتی دارد می افتد و در چه برهه حساسی هستیم. به نظر شما یک مقدار اینجا زمان به نظر شما از دست نرفته است؟ دو ماه یک پروسه ای را طی کردیم و آیا این مسئله به ضرر تیم ها در شرایط حساسی که هستند نخواهد شد؟

صد درصد. با شما موافقم که این تیم ها بی هیچ تعارفی برای ما سرمایه های اجتماعی هستند که برد آن ها مردم ما خوشحال می شوند و با باختشان ناراحت می شوند و در مجموع آثار اجتماعی مثبتی وجود این تیم ها برای شهر دارد که غنیمت است. بازی های کم اهمیت این تیم ها را هم نگاه کنید می بینید نزدیک به هزار نفر برای دیدن یک بازی لیگ دو می آید این در خیلی از شهرهای تیم های لیگ برتری هم اتفاق نمی افتد.

در نتیجه نه فقط در شهرداری، بلکه تمام مسئولینی که در این شهر هستند حواسشون باید به این دو تیم باشد. حالا چون شهرداری در سال های گذشته هم در مقوله کمک رساندن به این تیم ها ورود کرده بود، الان نباید در این بین قربانی شود. اگر خیلی ها مسئولیتی را متوجه شهرداری می دانند، من بیشتر  از این مسئولیت را متوجه استاندار می دانم. متوجه مدیران دیگری می دانم که در این استان حضور دارند، مثل ورزش و جوانان، هیات فوتبال و جاهای دیگری که زحمتشان را می کشند اما کافی نیست. یا به قول شما در زمان مشخص و مقرر که باید تاثیر گذار باشد، در روند حرکتی این دو تیم این کمک ها صورت نمی گیرد.

ببینید سالی که داماش سقوط کرد شما خوب خاطرتان هست که شش ماه این تیم شاید نیاز به دویست میلیون تومان تزریق مالی داشت تا در لیگ برتر بماند. یا مثلا آقای حسن زاده بود که در کمیته انضباطی یک قانونی را مصوب کردند که کسر امتیاز شود و فقط یک بار و آن برای تیم داماش اتفاق افتاد و داماش با همان یک امتیاز منفی سقوط کرد.

اتفاقاتی این چنینی را شما در هیچ استانی از کشور ما نمی بینید. نقش حمایتی حتی فراتر از قانون در شهرهای دیگر انجام می شود، اما اینجا نمی دانم چرا در زمان پیروزی دوستان می آیند و با هر وسیله ای خودشان را به داخل زمین می رسانند برای تماشاگر دست تکان می دهند، عکس های یادگاری می گیرند و شعارهای آنچنانی می دهند و همه در پیروزی سهیم هستند، اما زمانی که نیاز است در کنار این تیم باشند و نقش حمایتی داشته باشند، این تیم ها و مدیرانی که چه در بخش خصوصی و چه هیاتی دارند به این تیم ها کمک می کنند را تنها می گذارند و متاسفانه خبری از آن ها نیست.

ما باید بدانیم یک جاهایی افکار عمومی وعده هایی که چه در زمان انتخابات و چه در زمان های دیگر داده شد را فراموش نمی کند و بنابراین باید حواسمان باشد یک مقدار به آن قول هایی که داده شد پایبند باشیم.

از نظر زمانی با شما موافقم اما در بحث شهرداری و شورا ما دنبال آن هستیم که آن اتفاق به شکل عملی بیافتد و واقعا کمک بشود…

 

Varesh-Sport.Com: کی این اتفاق می افتد آقای زاهد؟

کی اتفاق می افتد که باید اجازه دهید آقای شهردار در جلسه ای که هفته آینده با ما خواهد داشت، نحوه و شکل کمک را به ما اعلام می کند. این که کی اتفاق می افته باید یک مقدار ما اولویت های خودمان را هم ببینیم و من این را به عنوان یک آدم فوتبالی و ورزشی دارم خدمت تان عرض می کنم. اگر صرفا مصوب کردن کمک به این تیم ها باشد که فقط در قالب یک کاغذ مهر و تائید همه اعضا و تصمیم گیران داشته باشد و برود در بایگانی مالی شهرداری بیافتد و خاک بخورد که به نظر من فایده ای ندارد…

Varesh-Sport.Com: بله خوب قطعا همه به دنبال این هستند که یک اتفاق عملی بوقوع بپیوندد…

اگر دنبال این هستیم که به شکل عملی کمک به این تیم ها صورت بگیرد من امیدوارم طی  یکی دو هفته آینده به آن راهکار برسیم و دیگه بتوانیم در قالب یک مسیر یک مبلغ و یک اندازه مشخص، برای این دو تیم از جانب شهرداری و من کاری به بقیه ادارات ندارم یک کمکی انجام دهیم.

 

Varesh-Sport.Com: گاها نقل قول هایی شنیده می شود که ایجاد شائبه برای ورزش دوستان و به خصوص طرفداران دو تیم فوتبال رشت می شود. حتی در این پروسه دو سه ماهه هم از برخی افراد این نقل قول ها را از طریق رسانه های مختلف شنیدیم. به عنوان مثال آقای حامد عبدالهی از مخالفان لایحه دو فوریتی بودند که حالا به هر دلیلی که بعد از اعلام رای درخصوص آن در رسانه ها توضیجاتی داده اند، میبینیم که در مخالفت شان یک بحث هایی را راجع به داماش و سپیدرود می کنند که سپیدرود در لیگ برتر است و داماش در لیگ دو و باید کمک ها به نسبت لیگ پایین تر باشد. این موضوع درست است که دو تیم تفاوت سطح دارند اما خوب همه می دانیم که در بحث لجستیک و بحث های مربوط به ایاب و ذهاب تمرینات و یک سری موارد دیگر این دو تیم تقریبا هزینه های برابر با یکدیگر دارند. شهرداری هم قرار بوده است که در این حوزه ها کمک کند نه آنکه در پرداخت قراردادهای بازیکنان به تیم ها کمک کند. در جلسه دیروز شورا هم ایشان به تنهایی صحبت از سپیدرود کردند. بله وضعیت سپیدرود در لیگ برتر بسیار متفاوت است و اینکه به کمک های فوری نیاز است اما چرا اینطور باید استنباط شود که در واقع قرار است شکافی بین هواداران دو تیم؟ و البته این شکاف در بین مردم نیست و ایجاد نمی شود وبلکه در جای دیگری رخ می دهد. این قضیه را چطور ارزیابی می کنید و آیا به این برداشت ها معتقد هستید یا خیر؟

هر کسی از ظن خود شد یار من. من به برداشت شما احترام می گذارم اما اجازه بدهید آن را قبول نداشته باشم. بله آقای عبدالهی در مورد سپیدرود دیروز مواضعی داشتند و من این صحبت ها را قبول دارم، اما وقتی صحبت از فوتبال رشت می شود شما نمی توانید صرفا به سپیدرود نگاه بکنید و داماش را نبینید. بنده به عنوان یک سپیدرودی دارم این را می گویم. سالهایی که سپیدرود در لیگ دو درگیر برای حفظ نام وبقای خودش بود، این داماش بود که در سطح اول فوتبال  مملکت برای این شهر افتخار آفرینی می کرد و کسی نباید این را فراموش کند. ابتدای عرایضم هم گفتم که آقای عبدالهی دنبال این موضوع نیست، اما اگر کسی بخواهد تفکیکی بین سپیدرود و داماش قائل شود و بخواهد از فضای ایجاد شده بین این دو تیم در این شرایطی که ما در آن قرار داریم استفاده کند به نظر من درک یا شناخت درستی از جامعه ورزش استان ما ندارد. چرا؟ چون خیلی از جایگاه های مربوط به تماشاگران ما در سکوها و جاهایی که شما بهتر از من می دانید دوستانی هستند که چه در بازی های سپیدرود و چه در بازی های داماش آنجا حضور دارند و تیم شان را تشویق می کنند.

بنده در جلسه کمیسیون هم عرض کردم که به عنوان یک رشتی برای من بسیار خوشایند است که در داخل شهر در شرایط فعلی، ما آن درگیری ها و آن تمییز دادن رنگ ها و تفکیک بین هواداران و استفاده از ظرفیت ها را نداریم.

در صحبت هایی هم که چه با آقایان نظرمحمدی، بهارمست و مومنی در سپیدرود و چه با آقایان حاجی پور و مهندس الطافی که مسئولین مدیریتی و فنی دو باشگاه هستند هم داشتم توامان به این قضیه اشاره داشتند که به نسبت حضورشان در لیگ ها به آن ها کمک شود.هیچ موقع آقای حاجی پور به دنبال این نبود که به اندازه سپیدرود به این تیم کمک شود. ایشان هم اذعان داشتند که تیم های لیگ برتری هزینه هایشان با تیم های لیگ های پایین ترتفاوت دارد. اما همانطور که شما هم فرمودید بحث لجستیک و یا انتقال بازیکنان و کادرفنی برای یک مسابقه درسطح کشور چه آن تیم سپیدرود یا داماش باشد یا باشگاه پرسپولیس فرقی نمی کند. همان هواپیما و همان اتوبوس و… بله ممکن است از لحاظ اقامتی یک تفاوت هایی این تیم ها با هم داشته باشند. اعضای شورا هم می دانند که ما یک سری هزینه های ثابت داریم که صرفا شما در تیم داری باید آن هزینه ها را انجام دهید اما خوب یک سری هزینه ها هم هستند که در لیگ برتر وجود دارد و در لیگ های دیگر آن را نمی بینید و به همین دلیل است که شورا آمد و یک تفاوت که چندان زیاد هم نیست در نظر گرفته بود.

به هر حال نگاه هم در شورا این است که به مقوله ورزش کمک بشود چون به حل ناهنجاری های اجتماعی و داشتن جامعه ای سالم و امیدوار به آینده کمک می کند.

نگاه آقای عبدالهی را باز هم می گویم تفاوتی نمی کند و حالا بگذاریم به اینکه شاید در آن لحظه حواسشون به سپیدرود بوده است و داماش را فراموش کرده است. شما اینطور نگاه کنید.

 

Varesh-Sport.Com: قطعا همه این انتظار را از تمام مسئولین استانی و شهری دارند که هر کدام به نوبه خودشان به این دو تیم فوتبال و هنجار اجتماعی شهر رشت کمک کنند کمک کنند اما شما به عنوان یک عضو شورا اگر بخواهید زمانی را برای این مسئله جدید مشخص کنید، می توانید موعدی را معین کنید؟ اینکه شورا و شهرداری به سهم خود به هر نحوی قرار است با مدل های جدید کمک کند حداکثر در چه بازه زمانی خواهد بود؟

ما هفته آینده مجددا یک جلسه غیر علنی با آقای شهردار داریم و یکی از موضوعاتی که در جلسه اخیر شورا در قالب سوال مطرح شد ولی به دلیل کثرت سوال و باز بودن بحث در حوزه های مختلف و پایان یافتن وقت جلسه شورا، قرار شد در جلسه ای اختصاصی آقای شهردار به این سوالات پاسخ دهند همین موضوع تدوین شیوه ای برای کمک به این دو تیم است.

اجازه بدهید که در هفته آینده به سوال شما پاسخ دهم اما امیدوارم که طی یکی دو هفته آینده راهکار مشخص شود، آنوقت سعی می کنیم که با یک فشار مناسب و با یک پیگیری مستمر بتوانیم آن آب باریکه یا بودجه مستمر ماهیانه و یا هر چه که اسمش باشد را به شکل مشخص تا پایان سال بتوانیم در خدمت این دو تیم دوست داشتنی باشیم.

 

دانلود فایل صوتی مصاحبه در کانال تلگرام وارش اسپرت (اینجا کلیک کنید) (به زودی)