محمد مختاری بازیکن شهسواری داماش،فصل را خوب شروع نکرد و شاید بتوان به اوج رسیدن او را مهمترین دست آورد مهدی تارتار نامید؛ کاری که نیاز به جسارت و ریسک داشت وتارتار هم فهمید که با آوردن محمد میتواند دفاعی قدرتمند را بدست آورد .

مدتی بود به دلیل تهمت هایی که به وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان زده شده بود مصاحبه ی اختصاصی را انجام نداده بودیم و در این بین تعدادی از بازیکنان و مسئولین و کادرفنی داماش به خوبی از حقانیت وارش اسپرت با خبر بودند و در مقابل این حواشی از بزرگترین سایت ورزشی شمال دفاع کردند.

اینبار پس از مدت ها تصمیم بر این گرفتیم تا به سراغ محمدمختاری که بر روی سکوها ملقب به محمد سیم خاردار است برویم و در مصاحبه ای متفاوت علاوه بر مسائل ورزشی از مسائل غیرورزشی هم سوال کنیم و او هم با صمیمیت منحصر به فردش پاسخگوی ما بود تا این مصاحبه حال و هوای دیگری داشته باشد . 

مختاری بارها در این مصاحبه از اسم رشت استفاده کرد و گفت "دوست دارم تا آخر عمرم در رشت زندگی کنم و هیچ جای دنیا را با رشت عوض نمیکنم"

 

varesh-sport.com : در این 5 سالی که در رشت حضور داشتی هیچ وقت سابقه نداشت یک نیم فصل روی نیمکت بنشینید،ولی با این شرایط هم هیچ وقت برای تیم حاشیه سازی نکردید.از نگاه خودتان نیم فصل اول چطور بود؟

فوتبال است و بالا و پایین هم زیاد دارد … واقعا در این 9 سالی که من فوتبال بازی کردم هیچ وقت اینقدر روی نیمکت ننشسته بودم . به نظر می رسید مربی من را قبول نداشت، ضمن اینکه دوست داشتند بازی به یکباره از خط دفاع به حمله انتقال داده شود در حالی که من بازیکنی هستم که دوست دارم تحت فشار بازی کنم و تیم فوتبال بازی کند ولی به نظر مربی احترام گذاشتم و میدانستم دیر یا زود به ترکیب بر می گردم و چون چند سال در این تیم بودم دلم برای تیم می سوخت و دوست نداشتم برای تیم حاشیه سازی کنم . خدا هم جای حق نشسته است…

 

varesh-sport.com : اولین مسابقه ای که به صورت فیکس در این فصل بازی کردید کدام مسابقه بود؟!

استقلال

 

varesh-sport.com : قبول داری که نسبت به گذشته نا آماده بودی؟!

اگه خود شما یک سال ننویسی،دست خطت یادت می رود! من یک سال از فوتبال دور بودم و وقتی هم برگشتم و مربی به من بازی می داد، فقط منتظر بود ایرادم را بگیرد! به خودم اطمینان داشتم و همیشه میگفتم دو یا سه بازی به من فرصت بدهید، اگه در این سه بازی رو به رشد نبودم دیگر به من بازی ندهید.نیم فصل دوم هم وقتی من یه ترکیب آمدم پنج بازی را نباختیم،نیم فصل اول اگر داماش کمتر گل می خورد الان ما جز بهترین دفاع ها بودیم. اگر نگاه کنید ما در پنج بازی اخیر فقط یک گل خوردیم (گل خورده بازی با پرسپولیس محاسبه نمی شود).وقتی گل نخوریم و بازی را نبازیم خود به خود امتیاز را هم می گیریم.

 

varesh-sport.com : در نتیجه نگرفتن تیم، چقدر خط دفاعی را مقصر می دانید و چقدر مسائل مالی را تاثیرگذار می دانید؟

بحث مالی که مطمئنا خیلی تاثیر می گذارد و البته این همه درست است که هواداران می گویند بازیکن باید به عشق مردم، باتعصب بازی کند ولی این را هم باید در نظر بگیرند که ما هم خانواده داریم و حتی خود شما اول خانواده تان برایتان مهم هست و بعد بازیکن.
به هر حال ما وقتی اول فصل قرار داد می بندیم روی پول قرادادمان حساب باز می  کنیم اما روی هم رفته در نتایج داماش این را هم نمی شود گفت که فقط مسائل مالی بر روی نتایج تیم تاثیرگذار بوده است.

من یک نکته در مورد سرمربی گری آقای قاسمپور بگویم که اگر آقای قاسمپور هم بودند ما به مشکل بر میخوردیم و حتی اگر دقت کرده باشید در 4-3 تا بازی آخر نیم فصل اول هم نتوانستیم ببریم،چون تیم های دیگر نسبت به ما شناخت پیدا کرده بودند و می دانستند ما چطور بازی می کنیم و مطمئن باشید نیم فصل دوم حتی اگه شرایط مالی مان هم خوب بود به مشکل برمی خوردیم! الان ایشان در مس کرمان سرمربی هستند، پس چرا نمیتوانند آنجا نتیجه بگیرند؟!

از وقتی که آقای تارتار آمدند، تیم در بازی های اول خوب نتیجه نگرفت ولی به مرور زمان تیم دارد رو به رشد بازی می کند و مطمئن باشید اگه همین روند را ادامه دهیم جزو شش تیم اول جدول هم می شویم!

 

 

varesh-sport.com : به نظر می رسید یکی از دلایل نتیجه نگرفتن داماش در ابتدای نیم فصل دوم لج بازی بازیکنان با مهدی تارتار بود و وقتی هم که بازیکنان دیدند مهدی تارتار در تیم باقی خواهد ماند دست از لج بازی برداشتند. این موضوع چقدر تاثیرگذار بوده است؟

وقتی آقای قاسمپور بودند تیم نتیجه گرفته بود و بازیکنی که روی نیمکت نشسته بود نمی توانست حرفی بزند ولی آقای تارتار آمدند و تیم نتیجه نمی گرفت و بازیکنان ذخیره می گفتند تیم نتیجه نمی گیرد ، پس ما چرا بازی نمی کنیم؟ مهدی تارتار هم مربی ای هست که نظم برابش خیلی مهم است و بازیکنی هم که نظم را رعایت نمی کرد با او برخورد می کرد و به همین دلیل یک مقدار جو تیم نامناسب شده بود ولی خودتان می بینید که الان تیم در حال نتیجه گرفتن است و جو تیم هم خوب شده است …

 

varesh-sport.com : در بازی با تراکتورسازی نمایش خوبی از خودتان به جا نگذاشتید،دلیل آن اشتباه بی سابقه چه بود؟

در بازی با تراکتور من نباید بازی می کردم!من قبل از بازی با تراکتور سه روز تمرین نکردم و با آمپول بازی کردم!علی نظیف کار هم مریضی من را گرفته بود و علی هم نمی توانست بیاید و از طرفی تیم هم دیگر مدافع نداشت و ناچار شدم که با تیم بروم و متاسفانه آن اشتباه را انجام دادم .

 

varesh-sport.com : بازوبند کاپیتانی تیم محبوب گیلان هم در آن بازی به شما رسید…

به نظر من بازوبند باید دست بازیکنان رشتی بسته شود ولی خب بعضی بچه ها خیلی لطف به من دارند . اما باید بگویم با آنکه در آن بازی بیشتر بازیکنان نبودند، باز هم دوست داشتم بازیکن رشتی بازوبند را می بست.

 

varesh-sport.com : در بازی با پرسپولیس، بی شک محمد مختاری یکی از ستاره های داماش در خط دفاعی بود،از برد غرورانگیز در مقابل پرسپولیس و خوشحالی جالب توجه شما در مقابل هواداران گیلانی حاضر در استادیوم بگوئید؟

ما اول بازی دوست داشتیم که پرسپولیس ارنج اصلی را بگذارد،چون با آن ارنج در چند مسابقه پیروز شده بودند و یک مقدار مغرور و خسته بودند اما باید بگویم مهمترین دلیلی که انگیزه بچه ها را بالا برد و چند برابر کرد، آن حرکت مازیار زارع بود و وقتی قبل از شروع مسابقه حلقه زدیم تمام بازیکنان هم قسم شدیم تا جواب این حرکت مازیار را بدهیم.یعنی هشتاد درصد انگیزه ی بچه ها به دلیل این حرکت مازیار بود! به نظر من باید از آقای زارع تشکر کرد که باعث تحریک بچه ها شد!

خوشحالی من هم فقط به خاطر هوادارانی بود که این همه راه را از رشت آمده بودند تا تیم را تشویق کنند و مورد مهمتر هم این بود که تماشاگران پرسپولیس هم خیلی به مردم رشت توهین کردند که توانستیم با این برد جواب خوبی به آن توهین ها بدهیم و به همین دلیل من حتی نسبت به مسابقه ای که در سال 87 توانستیم به استقلال در آزادی چهار گل بزنیم بیشتر خوشحال بودم.

 

 

varesh-sport.com : اتفاقات بازی را چطور دیدید ؟ همیشه هم داور را همراهی می کردید،چه میگفتید؟

بچه های ما یک مقدار مظلوم هستند! تیم های دیگر داور هر سوتی که می زند بازیکنانشان می ریزند روی داور و بر نظر داور تاثیر می گذارند اما بچه های ما اینطور نیستند!

در یک صحنه بازی با فولاد،وقتی دیدم داور دارد سمت کمک داور می رود ،من سریع رفتم پیش کمک داور تا ببینم چه می گوید.چون به عنوان مثال اگر من آن حرف را بشنوم داور دیگر نمیتواند حرف کمک داور را رد کند و بگوید ولش کن!

در بازی با پرسپولیس هم من رفتم پیش داور و گفتم یا این سوت پایان را بزن یا بذار ما این یک دقیقه را بازی کنیم.به علی کریمی هم می گفتم علی آقا برای هواداران تان یک دست تکان بدهید و جو را بهتر کنید. درست است که الان سه بر صفر به نفع ما شد ولی واقعا همه ما ما دوست داشتیم که همان دو بر یک بماند!

 

 

varesh-sport.com : اگر مایل هستید از بحث ورزشی بیائیم بیرون و چند سوال غیرورزشی بپرسیم. زندگی در رشت در این چند سال چطور بود؟

بهترین جای دنیا هست و به خدا این شهر را خیلی دوستش دارم و با هیچ شهری عوضش نمی کنم.

 

varesh-sport.com : لازم میدانیم از طرف وارش اسپرت و هواداران به شما بابت اینکه به تازگی ازدواج کردید تبریک بگوییم و آرزوی خوشبختی کنیم، به این ترتیب شما هم به همراه تعدادی دیگر از بازیکنان داماش ازدواج کردید…

مختاری با لحن خنده و شوخی به ما میگوید: آخه پنج سال هست که داریم رشت بازی می کنیم، نمی توانیم در این شهر ازدواج کنیم؟! عجب گیری کردیم از دست شماها!!

 

varesh-sport.com : همسرتان اهل رشت هستند؟

بزرگ شده تهران است ولی اصالتا اهل رشت اند اما اگر می خواهد من را ببیند باید بیاد رشت!

 

varesh-sport.com : هواداران رشتی همیشه از محمد مختاری به عنوان یک بازیکن بومی یاد می کنند،از نظر خودتان دلیل این امر چیست؟

من همه چیز را داخل فوتبال نمی بینم و برایم رفاقت مهمتر است چون این فوتبال یک روز تمام می شود و سعی میکنم طوری رفتار کنم تا بعد از دوران ورزشی ام بتوانم با هواداران رابطه ی خوبی داشته باشم. نکته مهم این است که من هم شمالی هستم و داخل رشت دوستان و آشنایان بیشتری نسبت به محل خودم دارم . واقعا خیلی رشت را دوست دارم و مطمئنا برای زندگی آینده ام هم می آیم رشت زندگی می کنم .به خانواده ام گفتم من هیچ وقت بر نمی گردم مازندران و اگر می خواهید مرا ببینید باید بیائید رشت تا من را ببینید!

مردم رشت خیلی مهمان نوازند و همیشه هم به من لطف داشتند. به تمام دوستانم در تیم های دیگر هم گفتم یکی از دلایلی که من در رشت مانده ام مردم رشت هستند.آن سال که داماش به لیگ یک سقوط کرد،من از 12 تیم لیگ برتری پیشنهاد داشتم و خدا شاهد است اصلا صحبت نمی کردم و فقط می گفتم زنگ بزنید به مهندس عابدینی، چون میدانستم مهندس هم دوست ندارد من بروم .حتی ملوان هم در آن مقطع توسط آقای احمدزاده خیلی اصرار کرد…دقیقا همان سالی که پژمان نوری آمده بود، به من هم گفتند که ما هرچقدر به پژمان بدهیم از شرمندگی تو هم در می آییم که گفتم من به آقای عابدینی چیزی نمی گویم و خودتان باید صحبت کنید. باور کنید اگر هم حاجی عابدینی رضایت می داد من با حاجی برخورد می کردم(با خنده)

 

varesh-sport.com : شما یک شهسواری هستید و شاید برای خیلی از بازدیدکنندگان وارش اسپرت و در کل مردم گیلان پاسخ این سوال جالب باشد که مردم غرب مازندران به خصوص رامسر و شهسوار علاقه ی خاصی به گیلان دارند و در همه شرایط علاقه ی خودشان به بازگشت به سرزمین مادریشان را بروز دادند،برای ما توضیح می دهید و می گویید دلیل این نزدیکی عقیده ها چیست؟

اصلا خلق و خو و غذا و به خصوص زبانمان به گیلان و رشت نزدیک تر است. ما حتی با اذان ساری نماز نمی خوانیم!

من خودم فکر نکنم در کل عمرم پنج بار رفته باشم آمل،بابل و ساری و علاقه ام  به گیلان خیلی بیشتر است.

طرف ما وقتی یک نفر مریض شود به رشت انتقالش می دهند و از آنجایی که رشت نسبت به ساری به شهر ما نزدیک تر است ما هر امکاناتی که در شهر خودمان نداشته باشیم به اینجا می آییم و همین دلایل خود به خود علاقه مان به گیلان را بیشتر می کند.

 

 

varesh-sport.com : شما یکی از بازیکنانی هستید که به وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان هم سر می زنید،یک سری حواشی و جوسازی هایی بر علیه وارش اسپرت شکل گرفت،می خواهیم از زبان شما بشنویم…

آن چند روزی که حواشی بود من مریض بودم و سر تمرین نیامدم.ولی چیزهایی را شنیدم…

من معتقدم از هرکسی که دارد برای این تیم زحمت می کشد باید تشکر کرد؛ به نظر من این حرف ها در حد یک بازیکن حرفه ای نیست و اگر آن بازیکن حرفی زده است بگذارید به حساب فشارهایی که در این مدت به او وارد شده است!

شما چند سال هست دارید به نحوی برای این تیم زحمت می کشید و ان شاالله که مشکلات حل می شود و از شما میخواهم که کمی هم شما گذشت کنید و کنار بیائید.

 

varesh-sport.com : شما گفتید چند سال است که ما را می شناسید،آیا در این مدت ما را وابسته به باشگاه یا شخصی دیدید؟

والله من که تا حالا وابستگی ای از شما ندیده ام و اگر کسی بد بوده شما گفتید بد هست و اگر خوب بوده شما از او تعریف کردید و اگر هم کسی برای این تیم زحمت کشیده و از اینجا رفته شما از او قدردانی کردید.حتی یادم هست که من خودم آماده نبودم شما نوشتید آماده نیست که این برای من انگیزه شد که من کاری کنم که شما بنویسید آماده است.این انتقاد شما به من کمک می کند و به نظر من باید آدم ها انتقاد پذیر باشند. از این مشکلات پیش می آید و از شما می خواهم به دل نگیرید…

 

varesh-sport.com : از آنجایی که شما یک گیلک زبان هستید و وارش اسپرت هم برای زبان گیلکی با تمام گویش ها و لهجه هایش احترام خاصی قائل است،از شما میخواهیم با همان گویش گیلکی غرب مازندران، این مصاحبه و گفتگوی صمیمی با هواداران را  به پایان برسانید؟

من اولا تشکور کونم و مو زیاد رشتی بلدا نی یم صحبتا کونم؛ ولی با هن لهجه شهسواری مردوما تشکور کونم که واقعا امرا شرمنده کونن و هرچقدر هم مردوما رشتا تشکور کونم کمه. بیشتر نتیجه ای هم که تیم گیرنه در أ شرایط و بازیکنان هم به خاطر ا مردوم بی ان که از جان مایه گذارن.از شومان هم تشکور کونم که در ا شرایط بد هم زاکون تیما تنها ننهئید.

 

 

 

تهیه گزارش:مازیار و مهرداد