وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان : خیلی ها از او به عنوان بهترین دروازه بان گیلان و یکی از بهترین دروازه بان های ایران یاد می کنند . در تیم های سپیدرود رشت و استقلال رشت بازی کرد و دو سال را هم به خاطر خدمت سربازی به نیروی زمینی تهران پیوست. در تمام مقاطع تیم ملی از نوجوانان و جوانان گرفته تا بزرگسالان حضور داشته است .در برهه ای از استقلال و پرسپولیس هم پیشنهاد داشت اما به خاطر علاقه به شهرش از رشت خارج نشد. امید هرندی دروازه بان بزرگ فوتبال رشت تجربه این را داشته است که به عنوان کمک در کنار مربی ای چون ناصر حجازی باشد اما اکنون به عنوان سرمربی داماش گیلان برگزیده شده است تا برای اولین بار در شهر خودش سرمربی باشد . روحیه انتقادپذیری و صراحت کلامش ما را متعجب کرد و البته مصمم که سوالتمان را مستقیم تر بپرسیم و اکنون ماحصل گفتگو و نشست دوساعته وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان در مصاحبه اختصاصی با امید هرندی سرمربی جدید داماش گیلان را در دو قسمت خواهید خواند ….

 

varesh-sport.com : دوست داشتید سرمربی شوید و شدید. تبریک می گوییم.

بله آرزو داشتم و خدا را شکر این اتفاق افتاد . خوشحالم که می توانم بر روی نیمکت تیم شهرم حضور داشته باشم و به آن کمک کنم .

 

varesh-sport.com : آقای هرندی از آنجایی که به نمایندگی از هواداران در خدمت تان هستیم سعی می کنیم که به صراحت سوالاتمان را بپرسیم. برخی از کارشناسان و افکار عمومی معتقدند که شما سابقه سرمربی بودن در لیگ برتر را ندارید و مدتی را هم از فوتبال دور بوده اید بنابراین ممکن است موفق نباشید .

من هم دوست دارم که سوالات را با صراحت از من بپرسید و مطمئن باشید پاسخ می دهم . من فکر میکنم بالاخره هر کسی از یک جایی شروع می کند ،ضمن اینکه پیش از این نیز پیشنهاداتی به من برای سرمربی شدن ارائه شده بود اما خودم دوست داشتم کار را از تیم شهر خودم آغاز کنم . حتی همین سال گذشته آقای عابدینی می خواستند تیم گهر را به من بسپارند .البته در مقاطعی مثل سال اول پگاه و سه سال پیش قرار بود که سرمربی تیم شهرم هم بشوم که بنا به دلایلی به تفاهم نرسیدیم .

 

متن کامل بخش اول مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت با امید هرندی در ادامه مطلب

در  مورد دور بودن من از فوتبال هم باید بگویم که به هیچ وجه اینطور نیست، من یک مثال می زنم مجتبی تقوی را در نظر بگیرید که به عنوان کارشناس در تهران به تلویزیون می آمده و من هم به عنوان کارشناس در رشت . آیا مجتبی تقوی با تیم سایپا موفق نبود؟ من هم به نوعی حکم همین مجتبی تقوی را دارم و مطمئن باشید از تمامی مسائل داماش به طور ریز و حتی شاید بیشتر از اعضا و کادری که در تیم حضور داشتند با خبر هستم. شاید در لیگ مربی نبوده ام اما همواره به دنبال اطلاعات روز و آکادمیک فوتبال دنیا بوده ام و تمامی مسابقات را نیز به دقت زیر نظر داشتم ، ضمن اینکه جز اولین نفراتی بوده ام که مدرک مربیگری A آسیا را گرفته ام . ببینید مگر همین ویسی چطور شروع کرد؟

 

varesh-sport.com : فکر می کنید بتوانید با داماش به موفقیت دست پیدا کنید؟

ببینید مربیگری به پارامترهایی نیاز دارد که من آنها را در خودم می بینم . شما ببینید چه مربیانی در ایران موفق هستند…مربیانی در ایران موفق هستند که بتوانند تیم را مدیریت کنند و من علاوه بر اینکه همواره به دنبال اطلاعات روز بوده ام این توان را نیز در خود می بینم .

یک بار لوکا بوناچیچ که به هر حال از مربیان خارجی خوب در فوتبال ما بودند از تمرینات برخی مربیان ایرانی مثل قلعه نویی و میثاقیان ایراد گرفتند و گفتند قدیمی است ودرست نیست و آنها نمی توانند با این روش موفق بشوند ، اما من گفتم حرف لوکا اشتباه است! پس چطور تیم های آنها هر سال موفق می شود؟

مربی در ایران علاوه بر توصیه هایی تاکتیکی و برگزاری تمرینات باید از همه چیز بازیکن خود مثل شب نشینی ها و اینکه بازیکن چه کار می کند و چه کار نمی کند با خبر باشد و او را کنترل کند .

من دیده ام که می گویند مربی بومی کی موفق بوده است که اینبار جوابگو باشد .شاید حق داشته باشند اما می خواهم بگویم ما چند مربی بومی تحویل داده ایم ؟ پس کی قرار است به مربیان بومی همین شهر اعتماد کنیم؟ من الان به نمایندگی تمام هم دوره هایم آمده ام و تمام تلاشم را هم به کار خواهم گرفت تا تیم موفق باشد . 

 

varesh-sport.com : قرار است در کادرفنی آینده خود تغییراتی را ایجاد کنید؟

مطمئنا بعضی از اعضای فعلی حضور دارند اما اجازه بدهید ابتدا با مهندس عابدینی جلسه ای را داشته باشم تا بهتر در این مورد تصیم گیری کنم . ما 30 مربی بومی داریم که مدرک مربیگری A را دارند اما من فقط 3 نفر را می توانم انتخاب کنم . سعی خواهیم کرد کادر خوبی را تشکیل دهیم . من اعتقاد دارم نفری که قرار است در کنار من باشد باید هم سطح و یا بالاتر از من باشد که بتواند بهتر به من کمک کند . به هر حال فکر می کنم درحال حاضر در این خصوص صحبت کردن زود است .

 

varesh-sport.com : چند درصد از تیم فعلی حفظ می شود ؟

تمام تلاش ما این است که حداقل 80 درصد از اسکلت تیم که اکثرا از نفرات بومی هستند را حفظ کنیم و بعد در نقاطی که نیاز کردیم اقدام به جذب بازیکن در درجه اول بومی و در غیر اینصورت بازیکنان غیر بومی خوب نه اینکه فقط اسم باشند استفاده کنیم .البته ممکن است برخی ها هم دوست داشته باشند بروند که من همینجا و از طریق سایت شما از هر بازیکنی که دلش می خواهد برود می خواهم که قبل از درخواست رضایت به مراجعه کند تا رو در رو صحبتی داشته باشیم.

من به شما قول می دهم امسال ما حداقل دو تا بازیکن ملی پوش ثابت به تیم ملی تحویل بدهیم . ما بازیکنان بسیار خوبی داریم که شاید نتوانسته ایم از آنها به نحو درست بازی بگیریم .

 

varesh-sport.com : سال گذشته تیم امید داماش چهره هایی را داشت ، آیا از بازیکنان امید هم استفاده می کنید؟

حتما ! ما روی پایه و امید ها برنامه ریزی خواهیم داشت و قصد داریم ظرف سال های آینده کم کم تیم را بومی تر کنیم .

 

varesh-sport.com : در چه پست هایی برای امسال احساس نیاز می کنید؟

نمی خواهم بحث پست خاصی را داشته باشم اما من یک آماری را برداشته ام که سعی می کنم به شکل تیتروار به شما بگویم. ببینید به عنوان مثال ما الان یک فوروارد سر زن نداریم . بخشی از فوتبال به همین توپ های هوایی و سانترهای حین بازی بستگی دارد ما نباید منتظر باشیم که یک ضربه ایستگاهی یا کرنر اتفاق بیفتد تا در آنجا محمد مختاری یا علی نظیف کار بیایند جلو و گل بزنند بلکه باید همیشه یک مهاجم هدف داشته باشیم . دوم باید روی حرکت های در عمق و بازی سازی خیلی بیشتر کار بکنیم در حالی که امسال کمتر شاهد این قضیه بودیم ضمن اینکه ما باید جوری فوتبال بازی کنیم که هافبک های ما هم بتوانند با شوت های از راه دور گل بزنند .

مصطفی حاجتی از هافبک های بسیار خوب فوتبال این شهر است و من وقتی جوان تر بود به خوبی یادم است که 7 یا 8 گل را درطول یک فصل به ثمر می رساند ، در حالی که امسال شما می دیدید که حاجتی یک گل هم با شوت به ثمر نرساند و فقط یک هافبک طراح شده بود که در بازی به چشم نمی آمد. حاجتی باید طوری بازی کند که او را به تیم ملی دعوت کنند. چرا که نه؟

همانطور که گفتم ما بازیکنان خوبی داریم که باید آن انرژی پتانسیلی که دارند را از آنها بگیریم و قابلیت های آنها را بیشتر به نمایش بگذاریم . فکر می کنم تخصص من هم همین است که بتوانم آن چیزهایی که زیر میز است را بیرون بکشم و بیشتر قابلیت های بازیکنان را به نمایش بگذاریم .

 

varesh-sport.com : پیش از این از بازیکنانی مثل هادی سهرابی ، مسعود میکائیلی ، علی نظیف کار و چندین نفر دیگر را به عنوان آینده داران فوتبال این شهر نام بردید آیا این اعتقاد وجود دارد و قصد برگرداندن برخی از افرادی که جدا شده اند را دارید؟

انشالله اگر بچه هایی که الان در باشگاه های دیگر حضور داشته اند در شرایط خوب به سر ببرند حتما آنها را به داماش می آورم . نه فقط این اسامی که شما از آنها نام بردید بلکه خیلی از افرادی که شاید شما تصورش را هم نکنید…اسم نمی برم اما بازیکنی بوده است که یک تنه توانسته یک تیم را به لیگ برتر بیاورد .

 

varesh-sport.com : علی نظرمحمدی هم جز افرادی هستند که ممکن است در لیست شما باشند؟

علی از دروازه بان های خوب اینجا هستند که زحمات زیادی هم برای اینجا کشیده اند و از گزینه های من هستند اما گفتم اول باید با مهندس عابدینی در خصوص یک سری مسائل صحبت داشته باشم تا بهتر بتوانم تصمیمات را اتخاذ کنم .
ضمنا شما مطمئن باشید که فراهانی هم که هم اکنون در تیم حاضر است را تبدیل به یک گلر در حد تیم ملی می کنیم . هر چند به هر حال به یک دروازه بان دیگر نیاز داریم .

 

امید هرندی سرمربی داماش

 

varesh-sport.com : میگویند شما در کار بنگاه معاملاتی هم هستید درست است؟!

نه چنین چیزی نیست . ببینید به غیر از فوتبال و به لحاظ اداری من معاون شرکت نفت بوده ام و کارمند آنجا به شمار می رفتم و از همان وقت هم در کار ساخت و ساز بوده ام و البته نه بساز و بفروش (با تاکید) ! من به خاطر دل خودم ساختمان می سازم و شاید چون دوستان شما ما را در مشاورین املاک دیده اند فکر کرده اند در کار معاملات ملکی هستم در حالی که برای فروش واحدها به مشاوران املاک مراجعه می کنم .

 

varesh-sport.com : آیا این مشکل و اخلال در کار فعلی شما به وجود نمی آورد؟!

به هیچ عنوان! از همین امروز و هر زمان که مهندس عابدینی بگویند کار را شروع کن من نه 10-12 ساعت یا 18 ساعت، بلکه حتی در خواب هم به داماش فکر می کنم چرا که باید به مردم جوابگو باشم .

 

varesh-sport.com : شما در مصاحبه ای که با یکی از جراید داشتید گفتید من به حق خودم در فوتبال رشت نرسیده ام . برخی در نقد حرف شما می گویند خیلی ها در فوتبال رشت به حقشان نرسیده اند و…

خب آنها درست می گویند. خیلی ها شاید به حقشان نرسیده باشند! ولی آیا اگر کسی به حقش نرسیده است باید سکوت کند؟ آدم باید حداقل این را عنوان کند که من به حق خود نرسیده ام تا بلکه بالاخره به آن برسد.

 

varesh-sport.com : در نظرسنجی وارش اسپرت شما به عنوان یکی از سه مرد اول فوتبال رشت شناخته شدید و به عقیده بسیاری از کارشناسان شما بهترین دروازه بان تاریخ استان به شمار می روید. برای پست دروازه چه اندیشیده هایی در سر دارید؟

ما دروازه بانان بسیار خوبی در سطح استان داریم و شما مطمئن باشید با آمدن من بیشتر هم خواهند شد . یکی از نقاطی که من حساسیت ویژه ای نسبت به آن دارم مربی دروازه بان هاست . ایشان از دروازه بانان خوب بومی هستند اما اجازه بدهید از آنجایی که هنوز با مهندس عابدینی صحبتی نداشته ام اسم نبرم ولی مطمئن باشید سعی خواهیم کرد که نیمکت قوی را داشته باشیم .البته این مسئله بستگی به این دارد که ببنیم این دوستان با ما به تفاهم خواهند رسید یا خیر و در آخر هم امضای مهندس عابدینی نیاز است تا تائید کنند .

 

varesh-sport.com : در نظرسنجی ای که به آن اشاره کردیم از هر شخص یک رزومه یا خصوصیاتی را نوشته بودیم و در مورد شما با پرس و جویی که از قدیمی ها داشتیم "من" گفتن های شما را خاص می دانستند . در این خصوص چه صحبتی دارید ؟

من سلطان 18 قدم بودم (با خنده) . وقتی که بازی می کردم گاهی تا نیمه زمین هم پیش می رفتم و سعی می کردم بر بازی احاطه داشته باشم که این خصوصیت فقط در احمدرضا عابدزاده بود! این "من" گفتن های من هم فقط در داخل بازی و زمین مسابقه بود وگرنه ما خارج از آن مخلص همه هم هستیم ( باخنده) .

 

امید هرندی

 

varesh-sport.com : اما برسیم به انتقادی که برخی از هواداران به خاطر چند برنامه کارشناسی تلویزیونی از شما داشته اند . می گویند نقدهای غیر منصفانه ای داشته اید و تکیه اکثریت بر بازی با ملوان است که گفته اید مساوی عادلانه بوده است . در این خصوص چه صحبتی دارید؟

قبل از هر چیز می خواهم به این توجه داشته باشید که من به عنوان کارشناس یک بازی به تلویزیون می روم و کارشناس یا مجری حرفه ای یک برنامه باید کاملا بی طرف عمل بکند . به عنوان مثال شما فرض کنید پرسپولیس ، استقلال یا یکی از تیم های وطنی با الاتحاد عربستان بازی دارد و من را به عنوان کارشناس دعوت می کنند… قدر مسلم من اینجا قلبا دوست دارم که تیم ایرانی برنده شود اما در بحث کارشناسی که نباید علاقه ام را تاثیر دهم. یا در بحثی دیگر ملوان یا چوکا و…با یک تیم در خارج از استان بازی دارند اینجا هم مسلما من خواهان موفقیت تیم استانم هستم و یا در نهایت داماش با تیم های چوکا ، ملوان ، شهرداری لنگرود و… بازی دارند مطمئنا دوست دارم داماش ببرد اما نباید این را در تلویزیون نشان دهم و باید نقد بی طرف داشته باشم .

اما در مورد بازی داماش و ملوان که من به عنوان کارشناس حضور داشتم باید بگویم وقتی شما می گویید تیم حقش برد بوده باید موقعیت های گل را نگاه کنید و بگویید حق کدام تیم برد بوده است . در آن بازی به جز دقایق پایانی و وقت های اضافه از نظر من بازی باید مساوی می شده اما با در نظر گرفتن وقت های پایانی داماش باید 3 گل یا 4 گل می زد و مسلم است که حقش پیروزی بوده است که من همین قضیه را در کارشناسی هم عنوان کردم . حتی اگر دقت کرده باشید در انتهای کار وقتی از آقای اردشیر پورنعمت سوال شد که بهترین بازیکن چه کسی بوده است گفت آهی و وقتی از من پرسیدند گفتم دروازه بان ملوان و وقتی می گویم دروازه بان ملوان بهترین بازیکنانشان بود یعنی اینکه داماش خیلی حمله کرده است و استحقاق برد داشته است .

این خیلی خوب است انتقاد وجود داشته باشد اما بچه های شما باید این را هم در نظر داشته باشند که کارشناس با سرمربی یا یک شخص عادی متفاوت است و اگر فردا من را به عنوان سرمربی به تلویزیون ببرند مطمئنا از 100 مورد اتفاق در 80 مورد آن از داماش حمایت دارم اما اگر همین فردا منی که سرمربی داماش هستم را به عنوان کارشناس به تلویزیون ببرند آنجاست که باید عادلانه قضاوت کنم.

 

varesh-sport.com : این شبهه برای عده ای وجود دارد که شاید چون شما از داماش دور بوده اید و منافعی نداشته اید با خط خاصی کارشناسی داشته اید!

اصلا به این شکل نیست و شما خودتان در جریان هستید که من بیرون از اینجا بیزنسی دارم که ربطی هم به فوتبال ندارد . من به ایکس و غیره خبرنگار یا مربی یا … کاری ندارم که چطور و به چه دلیل صحبتی را انجام می دهند . باشگاه یک منافعی دارد و این باشگاه هم متعلق به مردم شهرم است و من که به مردم شهرم نمی توانم پشت بکنم! وقتی تیم ملی را به خاطر یک بازی باشگاه شهرم گذاشتم و آمدم آیا می شود که چنین مسائلی مطرح باشد؟

وقتی این تیم استقلال رشت بود، من سال ها کاپیتان این تیم بوده ام . بارها شده بود که تیم داشت از هم می پاشید و بازیکنان نمی خواستند بازی کنند آنوقت مدیرعامل آن زمان یا اعضای هیات مدیره آن تیم که همین الان هم حاضر هستند و می توانید از آنها در این مورد سوال کنید می خواستند که من بیایم و تیم را جمع کنم و اینکار را انجام می دادم .

همیشه از بازیکنانی بوده ام که قرارداد سفید امضا می کردم . حتی آن سالی که قرار بود به داماش بیایم و به دلایلی نشد به مدیرعامل باشگاه گفتم که قرارداد سفید بگذارید تا امضا کنم چون اصلا مسائل مالی برایم مهم نیست . همین الان هم که به داماش آمده ام اصلا مسائل مالی برایم مهم نیست و هر چقدر که دوست داشتند و کـَرمشان بود بنویسند .

این را بدانید که من عاشق شهر رشتم ، عاشق تیم شهرم… نه فقط داماش، بلکه در مرحله بعد سپیدرود و بعد پاس رشت ، فجرقدس رشت و… تمامی تیم های شهرم. اگر همین فردا فجرقدس رشت با ملوان بازی داشته باشد و بنده به عنوان یک فرد عادی باشم بنده طرفدار فجر قدس رشت هستم چون تیم پسوند رشتی دارد ولی اگر کارشناس باشم ، کارشناسی ام را می کنم و نمی گویم این تیم رشتی است ، انزلیچی است یا تهرانی و یا عربستانی و…آنجا کارشناسم. اگر به عنوان یک رشتی بخواهند بحث فرق خواهد داشت رشتی هستم و رشتی خواهم بود و پیش از مصاحبه هم به شما گفتم که نمی توانم در هیچ شهری به غیر از رشت زندگی کنم و نفس بکشم چون باید آب و هوای رشت به من بخورد تا زنده بمانم . مزار خودم را هم از همین الان خریداری کردم و اگر به تازه آباد جنب قطعه هنرمندان بروید می بینید که قبری با نوشته خریداری هرندی وجود دارد که آن قبر من است . پس کسی که قبرش در اینجاست نمی تواند نسبت به شهرش بی تفاوت باشد .

 

varesh-sport.com : در لا به لای صحبت هایتان حرف از تیم ملی و ترک آن تیم کردید. بیشتر در این مورد توضیح می دهید؟

سال 64 یا 65 بود که در تیم ملی بزرگسالان زمان سرمربیگری شادروان پرویز دهداری حضور داشتم . آن سال استقلال رشت که الان تبدیل به داماش شده است یک بازی بسیار مهم با یکی از تیم های انزلی داشت  که بازی آخر تیم هم به شمار می رفت . دست اندرکاران آن زمان استقلال رشت با پرویز خان دهداری صحبت کردند که اجازه ام را برای حضور در آن بازی بگیرند که ایشان به هر صورت اجازه این کار را ندادند ، این شد که خودم رفتم و با وی صحبت کردم . ایشان به من گفت تو تیم ملی کشورت برایت مهمتر است یا باشگاه شهرت که من در پاسخ گفتم آرزوی هر فوتبالیستی است که برای تیم ملی کشورش به میدان برود اما در این موقعیت فوتبال شهرم برایم مهمتر است که ایشان به من گفت: پس برو! وقتی داشتم لباسم را بر می داشتم که بروم آقای ناصر ابراهیمی که آن موقع کمک مربی بودند آمدند و گفتند که آقای دهداری گفته است ، اگر رفتی دیگر نیا !! اما من به همراه سیروس قایقران که به خاطر مسئله شخصی از اردو خارج شد آمدم و در نهایت استقلال رشت در لیگ استان باقی ماند(آن زمان لیگ سراسری وجود نداشت) .

حدود یک هفته بعد از آن تیم ملی قرار بود با تیم کویت یک بازی دوستانه داشته باشد که ما را از فهرست به خاطر همین مسئله خط زدند اما من هنوزم که هنوز است از این کارم راضی هستم و اگر صد بار دیگر این اتفاق بیفتد باز هم به خاطر فوتبال رشت همین کار را خواهم کرد .

این را هم بگویم که پرسپولیس و استقلال تهران هم من را در دوران اوجم می خواستند که به خاطر فوتبال این شهر نرفتم چرا که بی منت عاشق رشتم .

 

ادامه دارد ….

 

مصاحبه : مهرداد – مازیار

 

پس از وارد کردن نظر خود در کادر پائین منتظر تائید مدیریت باشید و در صورتی که کامنت خود را مشاهده نکردید اینجا کلیک کنید