وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان : با شروع فصل جدید به سراغ پدرفوتبال رشت رفتیم که سال گذشته در نظرسنجی وارش اسپرت هم به عنوان مرد اول فوتبال رشت انتخاب شد. از او در مورد مسائل مختلف باشگاه سوال پرسیدیم که در قسمت اول مصاحبه وارش اسپرت می خوانید :

 

varesh-sport.com : پس از مدت ها فرصتی دست داد تا افتخار مصاحبه دیگری را با شما داشته باشیم. مصاحبه ای که اوایل تاسیس سایت با شما انجام داده بودیم هنوز هم در آرشیو مصاحبه پیشکسوتان با وارش اسپرت موجود است و همچون نگینی می درخشد…

در وهله ی اول از شما بابت اینکه این سایت را تاسیس کردید تشکر می کنم چرا که هر انسان و مجموعه ای باید از دانش و فن آوری روز برای پیشرفت خود استفاده کند. از زمانی که برای اولین بار با هم گفتگو کردیم بیش از دو سال میگذرد و طبیعتا در آن زمان مخاطبان کمتری داشتید ولی برای من مثل روز روشن بود که در کوتاه ترین مدت این سایت مورد توجه قشر جوان قرار می گیرید. این را هم به خوبی می دانم که کارکردن در فضایی که استاندارد نیست و امکانات و مسائل مالی وجود ندارد فقط به وسیله عشق به جلو حرکت می کند. شما و مجموعه تان عاشق کارتان هستید و قطعا این عشق و علاقه نشات گرفته از محیط اطرافتان هم هست، چون سالیان سال است که تیم شهرتان از زمانی که با نام استقلال رشت فعالیت می کرد تا بعد که پگاه شد و اکنون با نام داماش در سطح اول فوتبال کشور حضور دارد بر خلاف برخی باشگاه های متمول دچار مشکلات مالی بود و به همین دلیل تمرکز کامل بر مسائل فنی را گرفته است.

 

متن کامل بخش اول مصاحبه در ادامه مطلب

همین امسال هم با مدیریت آقای مهندس عابدینی اسکلت تیم حفظ شد. در واقع تمام بازیکنان ، کادرفنی و اداری تیم تنها به خاطر مسائل مالی فعالیت نمی کنند و عشق مردم آنها را برای ادامه فعالیت شارژ می کند که این مورد واقعا قابل تقدیر است. این ها را گفتم تا به اینجا برسم که فکر می کنم شما هم تحت تاثیر این فضا قرار گرفتید و هواداران حاضر در سکوها هم بیانگر این واقعیت هستند. من یادم است در سالیان دور هواداران زیادی در انزلی حضور پیدا نمی کردند ولی این شور و تعصب باعث شده است تا حمایت از تیم بیشتر از پیش شود. من به یک مورد مهمی اشاره کنم ؛ من به خصوص اسم از مهندس عابدینی می آورم چون ایشان در شرایط بحرانی به نحو احسنت تیم را مدیریت کردند و با تمام کاستی ها موجود ، تیم را سرپا نگه داشت اما ازایشان می خواهم بعداز خروج از این بحران به مانند تیم های فولاد و سپاهان نگاه بلندمدت و جاه طلبی داشته باشند، چون با این مشکلات مالی نمی توان انتظار بیشتر از حدی از تیم شهرمان داشته باشیم. با آنکه تیم در فصل قبل و در جام حذفی درخشش خوبی داشت اما امیدوارم فوتبال این شهر بعد از تحمل این همه سختی ها در مسابقات بین المللی شرکت کند.

 

مجید جهانپور

 

varesh-sport.com : تیم های رشتی همیشه پس از دو سال حضور در لیگ برتر به دسته اول سقوط می کردند اما داماش توانست بدعتی در فوتبال رشت به وجود آورد و سال سوم هم به عنوان نماینده فوتبال رشت و گیلان در لیگ برتر حضور پیدا کند. این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟

دلایل زیادی وجود دارد و آمار لیگ نشان می دهد تیم های آسیب پذیر برای سقوط تیم هایی هستند که تازه صعود کردند و دلایلش هم روشن است که بازیکنان را نمی توان زیاد تغییر داد. تجربه کار در لیگ برتر به آن صورت وجود ندارد ، طبیعتا امکانات مالی هم شرط بقا است و از همه مهمتر مدیریت خوب می باشد. در طول چهار باری که من این افتخار را داشتم با استقلال رشت و پگاه به لیگ برتر صعود کردیم ، سه دفعه آن باشگاه قصد فروش را داشت و با مشکلات فراوانی مواجه بودیم؛ در نقل و انتقالات نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم و از سویی دیگر تمرینات را دیر آغاز کرده بودیم که در این شرایط طبیعتا در چند هفته ی ابتدایی نتایج خوبی نگرفتیم. در دوره ای هم که پگاه به لیگ برتر صعود کرد، با تغییراتی در هیات مدیره این باشگاه مواجه شدیم و مهندس یاسایی جای خودشان را به مهندس نجفی دادندو قصد فروش باشگاه را داشتند. حتی بحث خریداری تیم توسط امیرعابدینی پیش کشیده شده بود و این بحث های خرید و فروش باعث شد تا ما تمرینات را دیرتر آغاز کنیم و …
اگر داماش اکنون سومین سال حضور خود در لیگ برتر را تجربه می کند، به خاطر مدیریت خوب و تجربه از سال های اخیر است و به امید خدا با حل شدن مشکلات مالی ، به فکر رتبه ی بهتر و به طبع آن رکورد حضورش در لیگ برتر را بیشتر کند.

 

varesh-sport.com : آیا درست است که در دوره حضور مهندس یاسایی در راس هیئت مدیره صنایع شیر ، بهترین حمایت ها از پگاه می شد و بعد از رفتن ایشان حمایت ها به مرور قطع و منجر به فروش تیم شد؟

بله ، دقیقا همین طور است. مهندس یاسایی بسیار آدم علاقه مند و مدیری بود اما تغییراتی در سطح کلان انجام شد که ایشان کنار گذاشته شدند. مشکل دیگر هم این بود که سر خودشان را با تشکیل تیم های بسیار در استان ها و رشته های مختلف شلوغ کرده بودند. لازم می دانم از ایشان یادی کنم که حتی قرار بود یک پارک بزرگ ورزشی در جاده شفت درست کنند اما به دلایل مختلف به سرانجام نرسید.

 

varesh-sport.com : در زمان استقلال رشت و پگاه و در برهه های مختلف از شما به عنوان سرمربی استفاده شد اما با ورود داماش در شهر رشت با آنکه مربیان زیادی تغییر کردند هیچ گاه از شما استفاده نشد با این وجود شما برخلاف برخی دیگر هیچ گونه عکس العملی نشان ندادید…

من عاشق فوتبال هستم ولی دوست ندارم خودم متقاضی کاری باشم. از سال 54 به تناوب کار مربیگری انجام دادم ولی هیچ گاه خودم را متقاضی نکردم، بلکه تیم ها دنبالم آمدند. من سعی می کنم ورزشی به موضوع نگاه کنم… وقتی کسی از بیرون به مجموعه نگاه می کند ایرادات زیاد است اما با توجه به کمبود امکاناتی که باشگاه با آن مواجه است، عملکرد امیرعابدینی قابل تحسین است چون برای ایشان خیلی آسان است که کار را رها کند و تیم را منحل کنند، ولی همین که پای تیم ایستادند قابل تحسین است. وجود همین باشگاه در شهر ما باعث خوشحالی قشر زیادی از مردم این شهر و استان می شود. من هیچ گاه از فوتبال این شهر طلبکار نیستم و در واقع بدهکار هم هستم چون این تماشاچیان باعث شدند که من به عنوان عضوی از تیم در کنارشان لذت ببرم.

 

مجید جهانپور

 

varesh-sport.com : شما حدود شش سال است از فوتبال شهرتان دور هستید، در حالی که اگر شهرهای دیگر یک نفر مثل مجید جهانپور داشتند از او به عناوین مختلف بهره می بردند ، چون مجید جهانپور برای این شهر یکی است و شاید دیگر هم مثل او نیاید. چرا در شهر ما از تجارب مجید جهانپورها بهره نمی برند؟

من اعتقادم این است که اگر در پستی قرار می گیرم باید موثر باشم و اصلا راضی نیستم جایی را اشغال کنم و تاثیری نداشته باشم. قبلا هم به شما گفتم اصلا متقاضی نیستم و از سوی دیگر معتقدم جوان ها نیاز به فرصت و اعتماد دارند. ان شاالله با اعتماد کردن به این جوان ها، آنها به تجارب والایی برسند.

 

varesh-sport.com : در فصل قبل وقتی اختلافاتی بین امیر عابدینی و شهرام قویدل شدت گرفت، هادی طباطبایی از سوی شرکت صدرا به عنوان مدیرعامل تیم انتخاب شد اما هواداران داماش به طور قاطع از عابدینی حمایت کردند هر چند که معتقد بودند هادی طباطبایی سرمایه و پیشکسوت فوتبال رشت است. قبول این سمت از سوی هادی طباطبایی رو چگونه ارزیابی میکنید؟

اگر بخواهیم مثبت نگاه کنیم علاقه مندی به خدمت و شرکت در شادی مردم شاید انگیزه بوده است ولی کسانی که سرمایه های فوتبال هستند نباید در چنین شرایط بحرانی خودشان را هزینه می کردند چون وضعیت مالکیتی تیم در آن زمان علامت سوال بود و قضاوت بر عهده مقامات قضایی بود. اگر آن موقع صبر می کردند تا دعوای مالکیتی به پایان می رسید بهتر بود.

 

varesh-sport.com : افشین ناظمی که سابقه کاپیتانی تیم شما و کمک مربیگری شما را داشت ، در فصل قبل با حمایت هواداران داماش به منصب سرمربیگری تیم داماش نشست. شاگرد سال های اخیر خود را چگونه دیدید؟

نتایجی که افشین در فصل قبل گرفت عالی بود ولی باید هواداران در نظر داشته باشند که مربیان جوان نیاز به فرصت دارند و انتظار دارم که به نیروهای جوان و بومی این شهر بها داده شود چون هرقدر نیروهای جوان به این تیم اضافه شوند فوتبال این استان پویاتر خواهد شد.

 

varesh-sport.com : اما برسیم به اسکلت اصلی بازیکنان داماش که در زمان شما جوان تر بودند…

خوشبختانه نفراتی که با ما بودند جز ستون های فنی و مدیریتی تیم هستند. بازیکن جوانی که در تمرین می آید و حرکت رضا مهدوی یا چاوشی و نظیف کار را می بیند بیشترین تاثیر را بر روی او می گذارد و به نظر من با توجه به مشکلات مالی که در تیم وجود دارد حضور چنین بازیکنانی کار را برای امیرعابدینی و افشین ناظمی آسان تر کرده است. خیلی خوشحالم که چنین پیشرفت هایی کردند و فکر می کنم مهمترین عملکرد باشگاه در فصل نقل و انتقالات حفظ اکثر نفرات سال قبل بود.

 

مجید جهانپور - دارایی رشت

اردیبهشت 1345، آرارات رشت 0 – 9 دارایی رشت)

 

varesh-sport.com : نسل بازیکنان بومی که اکنون در داماش حضور دارند سال هاست با این تیم بوده اند و اکثرا فوتبالشان را از همین تیم شروع کرده اند . چرا رشت چند سالی است که در عرصه بازیکن سازی تا حدی متوقف شده است به غیر از تک بازیکنانی مثل حسین ابراهیمی یا علیرضا جهانبخش که البته آن هم درست است گیلانی است و از آکادمی داماش بوده اما در شهر دیگری کشف می شود ؟ چرا رشت که زمانی بهترین دروازه بانان ایران مثل امید هرندی، هادی طباطبایی و… را داشته اکنون در این عرصه حضور ندارد؟

واقعا وقتی با چنین سوالی مواجه می شوم و به گذشته نگاه می کنم منقلب می شوم. در سطح کشور راهکارهایی را باشگاه سپاهان ، فولاد، سایپا و… پیدا کرده اند که چطور می توان استعدادیابی داشت اما در رشت کم کاری شده است . در بحث مدیریتی ،مدیرانی که ورزشی نباشند شاید 90 درصد از فعالیت خود را به امور روزمره اختصاص می دهند و وقت چندانی را برای امور دیگر سپری نمی کنند اما مدیری که سازمان ده و فوتبالی است مطمئنا برنامه هایی را در سطح کلان پیش بینی می کند و در طول روز مدت زمانی را اختصاص می دهد تا مثلا روزی دو درصد از کار او پیش برود .

من یادم است در زمان پگاه و مدیریت عاملی آقای افشاریان ، آقای مرغوب و ما در پایه تیم های بسیار خوبی را تشکیل داده بودیم که در کوتاه مدت هم جواب داده بود و در واقع بذر فوتبال الان رشت در همان زمان پاشیده شد. در آن زمان می توانستم با 25 بازیکن قرارداد امضا کنم اما همیشه حاضر بودم با 22 بازیکن قرارداد امضا کنم و خرج 3 بازیکن دیگر صرف تیم های پایه شود. این دیدگاه الان دیگر وجود ندارد و الان هم خود فدراسیون مشخص کرده که چه میزان از بودجه هر باشگاه به تیم های پایه اختصاص داده شود .

مشکل دیگر این است که اکثر کسانی که پست می گیرند به ماندگاری خودشان برای سال بعد مطمئن نیستند و هیچ کسی متاسفانه دنبال برنامه بلند مدت نمی رود. من چون متاسفانه کمی دور هستم نمی توانم دقیق تمام مشکلات را بگویم اما میدانم که سرمایه گذاری لازم را در این زمینه نداریم.

 

varesh-sport.com : علیرضا جهانبخش از دو فصل پیش رفته رفته به تیم اضافه شد و فصل گذشته با وجود سن کم به عنوان یکی از ستون های تیم داماش مطرح شد و سرانجام به سطح اول فوتبال هلند ترانسفر شد. این مسئله را چگونه تحلیل می کنید؟

همین علیرضا جهانبخش خودش می تواند یک دلیلی باشد بر توجه بیشتر به فوتبال پایه. ترانسفر شدن یک بازیکن از تیمی می تواند به سایر بازیکنان جوان انگیزه بدهد . الان دیگر نباید فقط به بحث سخت افزاری توجه کرد بلکه بحث نرم افزاری، علم فوتبال و استعداد یابی با استفاده از مربیان مجرب را باید وارد کرد تا بتوان بازیکنانی مثل مسی یا در سطح پایین تر علیرضا جهانبخش را کشف و تولید کرد. من فکر می کنم این حتی می تواند به بحث اقتصادی یک باشگاه در تنگناها کمک کند، کما اینکه باشگاه داماش هم با ترانسفر جهانبخش به سود خوبی دست پیدا کرد . حضور جهانبخش در داماش برای فوتبال کشور ، استان ، شهر و تیم مان داماش نعمتی بود که باید در ادامه هم از این مسئله بهره برداری لازم را کرد تا بستری فراهم شود که بازیکنان جوان تر با انگیزه بیشتری کار کنند.

 

مجید جهانپور

 

varesh-sport.com : تماشاگران داماش پس از دو باخت پی در پی در دو بازی بسیار مهم تیم و افشین ناظمی را ایستاده تشویق می کنند و به نظر می رسد در چند سال اخیر تماشاگران شهر رشت روند حرفه ای تر را به خود گرفته اند . شما در این خصوص چه نظری دارید ؟

نمی خواهم رشوه زبانی به کار شما بدهم اما کار شما و همینطور رسانه و کسانی که کار فرهنگی می کنند اثراتی را در چند وقت می گذارد و این مسئله کاملا مربوط به همین کار شماست . اکثریت هواداران از نسل جوان هستند و صاحب احساسات آتشین مثبت و منفی هستند و هدایت این احساس و اینکه بتوانند بر ناراحتی خود غلبه کنند و تیم را تشویق کنند کار بسیار سختی است . من معتقدم در بین اقشار مختلف فوتبال بیشترین توجه باید به قشر تماشاگر شود چرا که بدون تماشاگر شما اصلا فوتبالی نخواهید داشت . محروم ترین قشر جامعه فوتبال ما همین تماشاگر است که پول میدهد و وقت بسیاری را صرف می کند اما امکاناتی را که باید در اختیارش قرار نمی دهند و باید این تماشاگر را تحسین کرد .

 

ادامه دارد …

 

مصاحبه : مازیار – مهرداد

www.varesh-sport.com

 

 

نظرات خود را فقط از کادر نظرات پایین همین صفحه وارد کنید و پس از تائید مدیریت برای مشاهده آن اینجا کلیک کنید