فوتبال گیلان در گذشته یکی از قطب های فوتبال ایران بود مهمترین دلیلش هم وجود بازیکنان بزرگ بود.بازیکنانی که به عشق شهر و پیراهن به میدان میرفتند.وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان که تنها سایتی هست که سراغ پیشکسوتان فوتبال رشت میرود این بار به پیشنهاد بازدیدکنندگان و قدیمی ترهای فوتبال سراغ بهترین گلزن تاریخ فوتبال گیلان رفت.کسی که بیشترین آمار گلزنی را در لیگ گیلان از آن خود کرد.حسن پاکدل که در حال حاضر سرمربی تیم نوجوانان داماش گیلان هست از خودش و گذشتش برای وارش اسپرت میگوید.(فایل عکس آقای پاکدل از کیفیت لازم برخوردار نیست و دچار مشکل شده که به همین علت روی مطلب کار نشد)

 

وارش اسپرت:یه بیوگرافی کامل از خودتون برای خوانندگان میفرمائید؟

حسن پاکدل هستم متولد سال 1348 در شهر رشت.فوتبال رو از سال 1363 از تیم آب منطقه ای رشت با مربیگری آقای خباز شروع کردم.

سال 1366 به تیم بزرگسالان آب منطقه ای راه پیدا کردم و این تیم رو به لیگ دسته اول استان تونستیم برسونیم.همون سال رفتم به استقلال رشت که در اون زمان بازیکنای بزرگی نظیر سیدعلی افتخاری،امید هرندی و … در این تیم حضور داشتند.

از سال 67 تا سال 69 در تیم استقلال رشت حضور داشتم که با همون تیم به لیگ یک کشور صعود کردیم.و در سال 69 به دلیل سربازی ناچار شدم از تیم شهرم جدا بشم و به تیم ژاندارمری برم.بعد از خدمت سربازی دوباره به تیم شهرم برگشتم که اون موقع شده بود استقلال شهرداری و در لیگ دو بود و دو سال در این تیم بودم ولی توی این دو سال نتایج خوبی نگرفتیم و من هم به خاطر پیشرفت مجبور شدم برم به تیم ملوان که در لیگ یک بود و تونستیم تیم رو در لیگ 1 حفظ کنیم.ولی بعد از یک سال به دلیل تماسهایی که از استقلال شهرداری داشتم که اون موقع هم آقای فرهاد کاظمی سرمربی تیم بودند و این تیم با یه سرمایه گذاری خوب برای آینده برنامه خوبی داشت و من هم چون بچه همین شهر بودم و دوست داشتم در تیم خودم بازی کنم بعد از یک سال دوباره به این تیم برگشتم و تونستیم این تیم رو به لیگ 1 برسونیم.

 

بعد از اون من بار سفر رو بستم و رفتم به تیم برق تهران که هدایت اون رو آقای افتخاری داشت.یک سالی که اونجا بودم اون تیم شرایط خوبی نداشت و اون تیم رو بعد از یک سال ترک کردم و به شهر خودم برگشتم و یک سال آخر فوتبالم رو در تیم سپیدرود رشت بازی کردم.

 

وارش اسپرت: یه مقدار از روزهایی بگید که از زوج شما و سیدرضا بهشتی هنوز که هنوزه به عنوان زوجی موفق نام میبرند.

من و سیدرضا بهشتی چون از نوجوانی با هم بازی میکردیم شناخت خوبی از هم داشتیم.به همین دلیل در کنار هم خیلی موفق بودیم.نتیجه اش هم این بود در لیگ گیلان در یک فصل تونستیم وقتی که کل تیم 45 تا گل زد. 35 تاشو ما دو نفر بزنیم.

 

متن کامل مصاحبه در ادامه مطلب 

 

وارش اسپرت:چی شد اومدید مربی نوجوانان داماش گیلان شدید؟

توی سال 80 که فوتبال رو کنار گذاشتم اطرافیانم بهم گفتند بیا تجربیاتت رو در اختیار بچه ها بذار.به همین دلیل در یک سال تونستم مدرک D و C رو بگیرم و اون موقع پگاه هم سرمایه گذاری خوبی در رده های پایه کرده بود.به همین دلیل از سال 80 به مدت 10 سال هست که در اختیار تیم  پگاه و داماش هستم.در سن 13 سال که نهم کشور شدیم و در سن 14 سال دوم کشور شدیم و در سن نوجوانان قهرمان لیگ 1 شدیم و در سن جوانان هم چندین دوره مقام سوم و چهارم رو کسب کردم.تا امسال که در خدمت نوجوانان هستم.

 

وارش اسپرت:وضعیت امسال چه طور هست؟

قبلا ما در 14 سال و 15 سال پشتیوانه ی خوبی داشتیم ولی پارسال تیم 15 سال نداشتیم.به همین دلیل ناچار شدیم از 27 تا بازیکن امسال،20 تا بازیکن جدید بگیریم.به خاطر همین مسئله اون کیفت بازی که تیم نوجوانان در سالهای قبل داشت امسال نداره در کل وضعیت خوب نیست.

اگه در این چند تا بازی آخر بچه ها به خودشون نیان امکان سقوط هم وجود داره.این بازیکنایی که امسال هستند خیلی هاشون تا الان سفر خارج از استان نرفتند اگه در تیم های پایه بودند و تجربه بازی کردن داشتند مطمئنا خیلی مثمر ثمرتر بودند.

 

وارش اسپرت:بازیکنان گیلانی هستند دیگه؟

بله،همه برای گیلان هستند به جز یک نفر که اهوازی هست.

 

وارش اسپرت:از همه نقاط گیلان هستند؟

رشت،کلاچای،رودسر،فومن،آستانه،لاهیجان،ماسال،صومعه سرا

 

وارش اسپرت:سایت ما همیشه به صورت مستقیم نظر هواداران رو بیان میکنه.در بازی با سپاهان که هواداران بازی رو دیدند عقیده داشتند که بازیکن اهوازی اصلا در حد یک بازیکن آماتور هم بازی نمیکنه.

هر کس یه نظری داره.وقتی تیم در 30 ثانیه اول گل میخوره شیرازه تیم بهم میریزه و در کل بچه های اهواز احساسی هستند و این بازیکن وقتی فشار روش باشه هم به خودش و هم به تیم فشار وارد میکنه!به همین دلیل در اون بازی تعویضش کردیم و یکی دو تا بازی،بهش میدان ندادیم.این بازیکن در تمرین خوبه ولی در بازی خوب جواب نمیده.

 

وارش اسپرت: مهمترین سوالی که در مورد تیم های پایه به ذهن هواداران میرسه اینه که؛آیا بازیکنی با سفارش کسی وارد تیم میشه؟خواهشا صراحتا و با صداقت جواب ما رو بدید.

اگر از دیگران بپرسید من آدم خیلی رو راستی هستم و به خاطر همین رو راستیم خیلی زود از فوتبال خداحافظی کردم.
یک مربی برای اینکه خودش حفظ بشه و زیر سوال نره باید بهترین ها رو انتخاب کنه امکان داره اختلاف سلیقه باشه ولی وقتی یه بازیکن ضعیف بگیره و تیم نتیجه بد بگیره اولین کاری که میکنند همین مربی رو بیرون میندازند.مطمئن باشید چنین چیزی نیست که بازیکنی با پارتی وارد تیم های من بشه.

 

وارش اسپرت:شما سابقه ملی هم داشتید؟

سابقه دعوت به تیم امید و جوانان رو دارم.

 

وارش اسپرت:ما از خیلی ها این سوال رو پرسیدیم بهتر میدونیم که از شما که مربی تیم های پایه این شهر هستید بپرسیم که چرا در چند سال اخیر به جز حسین ابراهیمی دیگر بازیکنی از رشت به تیم ملی بزرگسالان دعوت نشده؟

امسال تیم بزرگسالان داماش بیش از 70 درصد بومی بود ولی در سال های اخیر اینطور نبود و استخوان بندی داماش از بازیکنای غیربومی تشکیل میشد چه طور ممکنه یه بازیکن رشتی به تیم ملی دعوت بشه؟اصلا امکانش با این شرایط وجود نداره.

آقای حسین ابراهیمی رو در تیم بزرگسالان میدان دادند که موفق شد.در امر مربیگری هم همینطور.برای مثال آقای ناظمی چند بازی سرمربی تیم بود آیا نتیجه بدی گرفتیم؟پس این اطمینان به مربیان بومی وجود نداره و بستر رو مهیا نمیکنند!

 

وارش اسپرت:بهترین گلی که زدید کدوم گل بود؟

گلی که در نیمه نهایی به استقلال اهواز زدم و اون بازی رو سه بر یک بردیم و بعد از 18 سال یک تیم از رشت به سطح اول فوتبال ایران صعود کرد.

 

وارش اسپرت:بدترین خاطره ورزشیتون؟

باختی که در مقابل شموشک نوشهر داشتیم.در حالی که در رشت تونستیم سه بر یک این تیم رو ببریم ولی در نوشهر با شرایطی که خبر دارید با نتیجه دو بر صفر باختیم و نتونستیم به لیگ برتر صعود کنیم.

 

وارش اسپرت:تیم بزرگسالان داماش رو چه طور دید؟

چون بیش از 70 درصد تیم بازیکنای بومی بودند و این بازیکنا چون توی محل خیابون و … چشمشون به مردم میوفته همین خجالت زدگی باعث میشه تا در زمین از جون برای تیم مایه بذارند.من موافق بازیکنای غیربومی هستم ولی در چند پست کلیدی.باید استخوانبندی تیم ماله رشت باشه تا به تیم شهرش غیرت و تعصب داشته باشه.

 

وارش اسپرت:حرف آخرتون با هواداران ابرهای طوفانی،به زبان مقدس گیلکی؟

دوس دارم خوشانا تیما حمایت بوکونید تا لیگ برتر میان هم موفق ببه.چون مردم ره باعث خوشحالی ایسه که بایید استادیوم میان و خوشانه تیم محبوبا از نزدیک بیدینید و هن باعث به تا اوقات فراغت جوانان پر ببه و از کاران خلاف جلوگیری به.

 

 

 

تهیه کننده گزارش:آبراره باتعصب(مازیار)