وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان : پس از قطعی شدن ترانسفر علیرضا جهانبخش به باشگاه N.E.C هلند، وارش اسپرت به سراغ او رفت و در مصاحبه ای تفصیلی و البته متفاوت به گفتگو با وی نشست . قسمت نخست این مصاحبه را در ادامه خواهید خواند…

 

varesh-sport.com : میدانستی با ترانسفر شدنت به اروپا برای چندمین بار است که نام یک تیم رشتی و شهرستانی را به اروپا وصل می کنی؟

بله ، اگر اشتباه نکنم مازیار ربیعی فر اولین فوتبالیست از رشت بود که به فوتبال اروپا ترانسفر شده بود . 

 

برای مشاهده بخش اول مصاحبه به ادامه مطلب مراجعه فرمائید

varesh-sport.com : بعد از رفتنت باز هم پیگیر خبرهای داماش هستی؟

قطعا. همیشه داماش در فکر و ذهنم است و هیچ وقت نمی توانم داماش را فراموش کنم. من مدیون تمام افراد این مجموعه مثل بازیکنان، کادرفنی ، مدیریت، کارکنان باشگاه، هواداران و… هستم که در پیشرفت من تاثیر بسیار زیادی داشته اند . امیدوارم امسال شرایط به گونه ای شود که تیم خوبی را روانه مسابقات لیگ برتر کنیم و امیدوارم که شرایط به شکلی پیش برود که داماش بتواند اسکلت و ثبات خوبی را پیدا کند. حق این شهر، این مردم و این بازیکنان خیلی بیشتر از این هاست و امسال همه نشان دادند که مرد روزهای سخت اند و در روزهای پر از دغدغه توانستیم نتایج خوبی را کسب کند .

ما امسال تمام آیتم های یک تیم سقوط کننده را داشتیم اما فقط غیرت و تعصب بازیکنان به شهر و هوادارانشان باعث شد که تیم حفظ شود، چرا که میدانیم در فوتبال امروز بحث اسپانسرینگ نقش بسیار زیادی را ایفا می کند . امیدوارم با حضور سیستم جدید در باشگاه بتوانیم برنامه ریزی چند ساله داشته باشیم نه برنامه ریزی یک ساله .

 

varesh-sport.com : اوایل حضورت در داماش به عنوان دفاع راست به کار گرفته شدی و بار اولی که تشویق شدی هنگام تعویضت با مهدی مهدوی کیا بود . فکر می کردی اینقدر زود توسط هواداران تشویق شوی و در مدت کوتاهی در قلبشان جای بگیری؟

از ابتدای حضورم با انرژی مثبت و حسی بسیار خوب به داماش وارد شدم چون مردم این منطقه و استان گیلان مردمی خونگرم هستند که خیلی راحت می توان با آنها ارتباط برقرار کرد . من هم بازیکن احساسی ای هستم و برقراری ارتباطات عاطفی باعث بهبود عملکردم می شود . شاید برایتان جالب باشد که بدانید همیشه در ذهنم شعارهایی از هواداران داماش برای خودم تجسم می کردم تا بیشتر روحیه بگیرم .

دفاع راست پستی بود که هیچگاه در آن بازی نکرده بودم اما چون دوست داشتم توانایی هایم را اثبات کنم قبول کردم در آن پست بازی کنم .در تمرینات اشتباهات زیادی داشتم و همیشه آقا مهدی (مهدوی کیا) سعی می کرد که به من در آن مدت کمک کند .

بازی کردن در آن پست با تجربه بسیار کمی که داشتم واقعا برایم سخت بود، مخصوصا که آقا مهدی تازه به ایران آمده بودند و وقتی ایشان را مثلا در پست هافبک راست می گذاشتند بعد از نفوذ بر نمی گشتند و من دو به یک یا حتی سه به یک می شدم، مخصوصا در بازی با سپاهان .

 

varesh-sport.com : اولین گلی که برای داماش به ثمر رساندی گل حساسی بود و در دقیقه 93 هم زدی با آن خوشحالی جالب توجه ات . چه حسی داشتی ؟

بله در بازی مقابل فجرسپاسی در رشت اولین گلم برای داماش را زدم . آن روز واقعا جو بسیار سنگینی در استادیوم برقرار بود و تماشاگران از نتیجه و بازی رضایت نداشتند . فکر می کنم بیست دقیقه به پایان بازی مانده بود که من وارد میدان شدم، پیش خودم می گفتم چقدر خوب می شود که در این دقایق شرایط بازی عوض شود و بتوانیم مردم را خوشحال کنیم . انصافا بازی کردن در جو استادیوم عضدی آن هم برای یک جوان بسیار سخت است و آن وقت رویه بازی با گلزنی یک بازیکن جوان تغییر می کند . پس از گل هم آنقدر خوشحال بودم که به احترام هواداران پرشورمان لباس را در آوردم و بر روی آن سجده کردم . واقعا حس خوبی بود…

 

varesh-sport.com : پیش از آنکه وارد فوتبال رشت بشوی چه فکری در موردش داشتی؟

بعد از بازی های تیم ملی جوانان در مسابقات آسیایی 2010 چین که سرمربی تیم آقای دوستی مهر بودند ، با توجه به اینکه علی رغم سن پایین ترم نسبت به سایر همبازیانم در آن تیم بازی های خوبی را انجام داده بودم خیلی دوست داشتم که بتوانم در یک تیم باشگاهی خوب بزرگسال هم حضور داشته باشم . در زمانی که داماش گیلان در لیگ یک حضور داشت از آقای عابدینی خواستم که به اینجا بیایم اما ایشان موافقت نکرد و گفت اضافه شدن به تیم بزرگسال در این سطح هنوز برایت مناسب نیست و این شد که یک سال را در داماش تهران و لیگ دو بازی کردم و خوشبختانه توانستیم در پایان آن سال داماش تهران را به لیگ دسته یک بیاوریم. پس از آن بود که در 17 سالگی برای مسابقات مقدماتی المپیک به تیم ملی امید هم دعوت شدم.

پیش از اینکه به رشت بیایم برخی ها می گفتند بازیکنان بزرگی همچون داریوش یزدانی ، ناصر شیردل ، دین محمدی و … به رشت آمدند و به خاطر حواشی نتوانستند موفق باشند اما من اصلا به مسائل حاشیه ای فکر نمی کردم چون از همان ابتدا با توجه به این که محل پدری و مادری ام در استان گیلان است می دانستم که اینجا مردم خونگرمی دارد و می توانم موفق شوم و به همین دلیل با یک دید مثبت وارد شدم .

 

علیرضا جهانبخش

 

varesh-sport.com : علی از بزرگترهای تیم حساب می بری؟

آره ( می خندد)

آقا رضا به عنوان یک کاپیتان شخصیت بسیار خوبی را دارد و هم در فوتبال و هم بیرون فوتبال ارتباط خوبی را با بازیکنان از جمله خود من دارد ، حالا شاید بعضی وقت ها جدی می شود اما خوب این حق کاپیتان است و بازیکنان باید از او به نوعی حساب ببرند . من همیشه از بچگی به بزرگترها احترام می گذارم و فکر می کنم یکی از دلایل پیشرفت من تا به اینجا همین مسئله بوده است .

 

varesh-sport.com : گاهی یک مقدار بیش از حد احترام نمی گذاری؟ در بازی با صبا که استادیوم خالی بود یادم است توپی را پاس میدادی گفتی بگیریش آقا رضا. تا این جمله را بگویی فکر کنم چند ثانیه ای می گذرد.

(می خندد) با بازیکنانی که چند سال اختلاف سنی داشته باشم می توانم به اسم صدا کنم ولی اسم بازیکنی که حدود 10-12 سال از من بزرگتر است را شاید درست نباشد که بدون پیشوند آقا صدا کنم .

 

varesh-sport.com : با امین متوسل زاده فکر می کنم خیلی راحت باشی و این را می توان در یک دو های بین شما وقتی که همزمان در ترکیب قرار می گیرید هم مشاهده کرد. خونسردی شما وقتی در کنار هم بازی می کنید هم جالب توجه است .

امین بازیکن با تعصبی است و به لحاظ شخصیتی هم بسیار بالاست و با اینکه مدت هاست در لیگ برتر بازی می کند اما باز هم به دنبال پیشرفت است . ما با هم شوخی های زیادی را داریم وچون هر دو آدم های احساسی هستیم و می توانیم به هم شوک وارد کنیم رابطه ی نزدیکی بین ما برقرار است. همیشه سعی می کنیم که این رابطه نزدیک را به داخل زمین بیاوریم، چون آنجاست که می توانیم بهتر به هم کمک کنیم . من این رابطه خوب را با حسین (ابراهیمی) و آقا رضا هم دارم . البته با بازیکنان دیگه هم ارتباطم خوب است اما با بازیکنانی که در جلو بازی می کنند این ارتباطات را عمیق تر احساس می کنم .

 

varesh-sport.com : بهترین گلی که در این دوسال به ثمر رساندی را کدام گل می دانی؟

فکر می کنم بهترینش همان اولین گلم برای داماش در بازی با فجر بود و بعد از آن هم همین بازی امسال که با یک گل فجر را بردیم . البته بازی با شهرداری تبریز سال گذشته هم برای من یکی از بهترین بازی ها بود چرا که در آن بازی هم خوب بازی کردم و هم گلزنی کردم.

متاسفانه امسال نتوانستم در آخرین بازی خانگی داماش در رشت حضور داشته باشم و گلزنی کنم . دوست داشتم با یک خاطره بسیار خوب از هواداران داماش جدا شوم .

 

علیرضا جهانبخش

 

varesh-sport.com : یک عکس جالب و در حال سوت زدن از تو در همان بازی آخر خانگی مان با سپاهان داریم…قضیه این سوت زدن هایت چه بود؟

در آن بازی حسین خیلی نفوذ می کرد و بنده خدا هادی سهرابی در دفاع راست تنها می ماند . حسین خیلی دوست داشت جلوتر باشد تا در ضد حملات تاثیرگذارتر باشد و من هم هی سوت می زدم که برگردد.

 

varesh-sport.com : هر چند باتوجه به روند رو به رشدت این احتمال زیاد است که تا پیش از پایان تحصیلت، در آینده سرباز قهرمان شوی و یا به تیم ملی دعوت شوی که بتوانی در باشگاه های غیرنظامی خدمت کنی، اما اگر این اتفاق به هر دلیل نیفتاد آیا به باشگاه ملوان خواهی رفت؟ با توجه به اینکه بین دوتیم داماش و ملوان حساسیت هایی وجود دارد و پیش از این بازیکنانی نظیر چاوشی و ابراهیمی تجربه خوبی را از خدمت سربازی در این تیم نداشته اند و با مصدومیت به داماش برگشتند .

البته می گویند شرایطی هم وجود دارد که می شود پس از دوران دانشجویی، سربازی را از طریق سفارت خرید . ملوان تیم خوب و قابل احترامی است و در فوتبال حرفه ای اصلا این مسائل وجود ندارد . رقابت در دربی های ایران همواره وجود داشته است و حتی بین دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم بازیکن ردو بدل شده، اما با تمام این تفاسیر من هیچ وقت من به ملوان فکر نمی کنم و دوست هم ندارم که به این تیم بروم .

 

varesh-sport.com : برای بحث خروجی ات چه فکری شده است؟

سال 2009 به همراه تیم ملی جوانان به آلمان رفته بودیم و یک بازی با تیم هامبورگ انجام دادیم . پس از آن بازی به چند بازیکنمان علاقمند شدند تا در فوتبال آلمان حضور پیدا کنند… بازیکنانی که الان هم در فوتبال ایران اسمی برای خود دست وپا کرده اند . پیام صادقیان ، یعقوب کریمی ، میلاد غریبی ، من و یکی دو تای دیگر از بچه ها از جمله این بازیکنان بودند ولی عمده ترین مشکل بازیکنان در کشور ما همین بحث خروجی به خاطر سربازی است .

N.E.C هلند خیلی مصر به این انتقال بود و به همین دلیل تمام رایزنی ها را انجام داده اند تا انتقال انجام شود . این باشگاه تمام کارهای دانشجویی من را انجام داده اند تا انشالله بدون هیچ مشکلی این قضیه انتقال انجام بپذیرد .

 

varesh-sport.com : اصلا چطور شد که هلندی ها به سراغ تو آمدند؟

یکی از مسئولین استعدادیابی چند باشگاه هلندی که البته بیشتر با N.E.C کار می کردند من را در بازی های آسیایی جوانان در امارات دیدند و به کمک امیرهوشنگ سعادتی یکی از ایجنت های ایرانی که سابقه بازی در تیم داماش را هم دارد کار بیشتر دنبال شد . در ادامه و در سه بازی دوستانه ای که به همراه تیم ملی جوانان در قطر داشتیم، رئیس استعدادیابی این باشگاه آمد و بازی من را از نزدیک دید و حدود یک ماه و نیم پیش نیز نماینده ایرانی این باشگاه آقای امیر هاشمی مقدم آمدند و شرایط دو طرف را بررسی کردند. دو هفته پیش هم مدیر استعدادیابی این باشگاه به همراه آقای هاشمی مقدم به ایران آمدند و الان هم تقریبا همه چیز نهایی شده است .

در چند سال اخیر بازیکنانی که به اروپا ترانسفر شده اند از تیم هایی مثل پرسپولیس ، پاس تهران، استقلال و… بودند و یکی از دلایلی که خیلی دوست داشتم این انتقال به هلند صورت بگیرد این بود که نام داماش مطرح شود تا اعتبار بیشتری برای تیم کسب شود .

 

varesh-sport.com : به غیر از هلند انگار از چند جای دیگر هم پیشنهاد داشتی …

بله یک پیشنهاد بسیار جدی از کشور روسیه و باشگاه روبین کازان داشتم . مسئول استعدادیابی این تیم من و سردار آزمون را در تورنمنتی که به همراه تیم ملی جوانان در این کشور داشتیم دیدند و بسیار جدی علاقمند بودند که به این تیم برویم که سردار رفت اما من همه چیز را به باشگاه و آقای عابدینی سپردم . یک باشگاه ترکیه ای هم بوده است که خود من چندان علاقه ای به لیگ این کشور نداشتم و این حسم را هم به آقای عابدینی اعلام کردم .

روی هم رفته من باشگاه های هلند را بیشتر می پسندم، چون اول اینکه فکر می کنم آنجا فوتبال را به شکل آکادمیک و اصولی تر دنبال می کنند . باشگاه آژاکس یکی از بهترین مدارس فوتبال اروپا را دارد و باشگاه فاینورد اگر اشتباه نکنم در سال های 2010 تا 2012 اعلام شد که بهترین آکادمی فوتبال اروپا را داشته است . دلیل دوم انتخابم این است که آنجا به من به عنوان یک بازیکن تاثیر گذار نگاه می شود و این تفکر باعث خواهد شد که بازی های بیشتر به من برسد و در نتیجه بتوانم بهتر خودم را نشان بدهم.

 

علیرضا جهانبخش - باشگاه داماش گیلان

 

varesh-sport.com : پیشنهاد مالی بهتر نمی توانست در انتخابت تاثیرگذار باشد؟

همه چیز به نظر من پول نیست و مطمئنا برای سال اول اصلا بحث من روی پول نبوده است همانطور که در داماش هم قضیه به همین شکل بوده است و بیشتر دوست دارم که بتوانم بازی کنم.

 

varesh-sport.com : وقتی بحث انتقالت به باشگاه های سپاهان و پرسپولیس پیش آمد صحبت از رقمی در حدود 700-800 میلیون تومان برای رضایت نامه ات بود . رقم رضایت نامه ات برای باشگاه هلندی بیشتر است؟

بله میزان پولی که به باشگاه می رسد بیشتر از این مبالغ است و فکر می کنم بیش از یک میلیارد باشد .

 

varesh-sport.com : آنجا که بروی فکر می کنم راحت تر به تیم ملی هم دعوت شوی ! اینجا با آنکه خیلی موثر بازی کردی باز هم نمی بینند و یا نمی خواهن ببینند…

تا الان این صحبت را جایی نگفته بودم اما می خواهم برای اولین بار به شما بگویم که متاسفانه به داماش و چند تیم دیگر با دید خوبی نگاه نمی کنند! این را من در صحبت هایی که با کمک های کارلوس کی روش مثل مارکار و امید نمازی داشته ام کاملا واضح متوجه شده ام . امسال واقعا داماش چند بازیکن مثل علیرضا نظیف کار، حسین ابراهیمی و … داشت که حقشان تیم ملی بود اما متاسفانه این قضیه اتفاق نمی افتاد و دلیلش هم دقیق مشخص نیست . به همین علت است که دوست دارم باشگاه داماش با یک ثبات مدیریتی و اسپانسرینگ به یک قطب تبدیل شود. اینجا همه چیز وجود دارد… شهر خوب، مردم و هواداران خوب ، کادرفنی و بازیکنان با استعداد و هر کسی هم که از بیرون می آید به اینجا علاقمند می شود. واقعا حیف است که داماش و رشت اینطور مظلوم واقع شوند.

 

varesh-sport.com : به این فکر می کنی که روزی دوباره به داماش بیایی و فوتبالت را در رشت به پایان برسانی؟

مطمئنا بازگشتی وجود خواهد داشت و دوست دارم بعد از آنکه به اهدافم رسیدم فوتبالم را در همین شهر به پایان برسانم. امیدوارم وقتی که بر می گردم داماش به عنوان یک قطب فوتبال ایران شناخته شود . الان اصفهان و حتی جدیدا شهر تبریز با آنکه بازیکنان و استعدادهای بومی چندانی ندارند به عنوان یک قطب دارند مطرح می شوند، واقعا چرا رشت و فوتبال گیلان با این همه استعداد و بازیکنان بومی خوب نباید به عنوان یک قطب مطرح شود؟!

 

ادامه دارد…

 

مصاحبه : مهرداد ثابت- مازیار اصغرزاده

عکس : علی خیرخواه

دیگر حاضرین:
hamed3 و mahyarmaya

 

 

 

نظرات خود را فقط از کادر نظرات پایین همین صفحه وارد کنید و پس از تائید مدیریت برای مشاهده آن اینجا کلیک کنید