سوت پایان دیدار برگشت پلی آف لیگ دو مابین داماش و نیروی زمینی در سردارجنگل رشت که نواخته شد، کوهی از غم بر دوش هواداران عصبانی داماش گیلان از ناداوری مشکوک این مسابقه سنگینی می کرد. آن ها به حق با قضاوت نادرست و تاثیرگذار تیم داوری این بازی که در شش صحنه اجازه برتری به لاجوردی پوشان شهر باران را ندادند، معترض بودند و در این راه به هر روشی برای اعتراض مدنی خود در فضای مجازی دست زدند. از اعتراض در صفحه منتسب به فیفا و فدراسیون گرفته تا انتظار تحریم فینال حذفی؛ در این بین مدیریت داماش که خود نیز اعلام کرده بود تا تعیین تکلیف سرنوشت حق کشی های صورت گرفته علیه این تیم، تصمیمی برای حضور در فینال حذفی ندارد، جلساتی را در فدراسیون فوتبال و با تاج متولی فوتبال کشور برگزار کرد که برآیند این جلسات منتج به حضور داماش در فینال جنجالی جام حذفی فصل 98-1397با پرسپولیس شد…

در این بازه زمانی اما به دلایل مختلف باشگاه داماش، حرکت چراغ خاموش را در پیگیری هایش برای حضور در لیگ یک را انتخاب کرده و همچنان نیز گویا قصد دارد به این نوع حرکت ادامه دهد. البته وارش اسپرت نیز برای جلوگیری از حواشی سعی کرد که تا امروز به طور مستقیم و واضح از بیان جزئیات این ماجرا خودداری کند تا مبادا خدشه ای به هدف اصلی وارد شود. اما امروز در نقطه ای حضور داریم که تصمیم گرفتیم به سوالات هواداران با توجه به اطلاعات و شنیده های وارش اسپرت پاسخ دهیم. توصیه می کنیم این مطلب را تا به انتها بخوانید، هر چند که کم و بیش هوادارانی پیگیرتر، پاسخ برخی از این سوالات را به طرق گوناگون متوجه شده اند:

 

در جلسات با رئیس فدارسیون پس از پایان لیگ دو وپیش از بازی فینال جام حذفی چه شد؟

پس از بازی پلی آف لیگ دو، جلساتی با رئیس فدراسیون برگزار شد که در طی آن تاج تضییع حق صورت گرفته علیه داماش را تائید کرد و اگرچه بیان کرد که طبق قانون امکان بازگردانی نتیجه نیست اما به نظر می رسد قول همکاری هایی در راستای کمک به حضور داماش در لیگ یک داده شد. شاید همین که پس از سال ها امکان انتقال امتیاز به یکی از استان ها و شهرهایی که تیم های فوتبال دیگری هم دارد مهیا شده، بخشی از همین قول باشد. در چند وقت اخیر به شکل عرف و محدود، تنها استان هایی که تیم فوتبالی نداشتند چنین امکانی برایشان مهیا شده بود.

 

آیا داماش به دنبال خرید سهمیه رفت؟ چه تیم هایی بحث فروش سهمیه داشتند؟

بله. تیم های خونه به خونه بابل، شهرداری تبریز و کارون اروند خرمشهر اعلام کردند که قصد واگذاری امتیاز خود را دارند که مدیریت داماش ابتدا به سراغ شهرداری تبریز رفت اما در نهایت با کارون اروند خرمشهر قرارداد انتقال امتیاز را امضا کردند.

 

چرا امتیاز کارون اروند خرمشهر؟

داماشی ها ابتدا به سراغ شهرداری تبریز که شرایطی بهتری داشت رفتند اما مسئولین آذربایجان شرقی و تبریز عنوان کردند که به هیچ عنوان با خروج این تیم از استان موافقت نمی کنند. با توجه به کشمکش های درون استانی مسئولین خونه به خونه و بدهی های نامشخص و زیاد این تیم، در ادامه داماش به دنبال خرید امتیاز تیم کارون اروند خرمشهر رفتند و پس ازبرگزاری چند جلسه، قرارداد انتقال امتیاز این تیم به داماش امضا شد.

 

آیا مدیریت کارون اروند خرمشهر از فروش امتیاز منصرف شد؟

از اوایل هفته گذشته سامری مالک باشگاه کارون پاسخگوی تلفن خود نمی شود و در ادامه روابط عمومی این باشگاه و خود سامری از ادامه تیمداری اروند در لیگ یک خبر می دهند. آن ها به ظاهر به دلیل اختلاف در پرداخت مالی داماشی ها اما به نظر با فشارهای درون استانی به این کار اقدام می کنند. درحالی که در قرارداد بین دو باشگاه بر پرداخت بدهکاری از سوی فروشنده توافق شده بود، به نظر می رسد خرمشهری ها انتظاری دیگر دارند و حالا بنابر گفته های مدیران داماش در محافل مختلف از ارائه شماره حساب برای پرداخت امتیاز خودداری می کنند.
حالا اروندی ها حتی سرمربی خود را انتخاب کرده اند و با بازیکنانی نیز قرارداد امضا کردند.

 

سرنوشت خرید امتیاز اروند به کجا خواهد رسید؟ آیا داماش در قرعه کشی لیگ یک حضور دارد؟

باشگاه داماش در این خصوص شکایت خود را به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ایران ارائه داده است و گویا ابتدای هفته جلسه ای در این خصوص برگزار خواهد شد. داماشی ها بیعانه ای را برای خرید امتیاز به تیم کارون اروند پرداخت کرده اند و ضمن اینکه طبق شنیده ها در صورت درخواست فسخ قرارداد از سوی باشگاه اروند، این تیم ملزم به پرداخت 1.5 میلیارد تومان غرامت در حق داماش است. حالا باشگاه داماش امیدوار است با توجه به مفاد قرارداد و همچنین بدهکاری اروند رای به سود داماش گیلان داده شود.

در همین راستا گفته می شود که فدراسیون هم با به رسمیت شناختن این قرارداد از داماشی ها برای حضور در قرعه کشی لیگ یک که روز شنبه 5 مرداد 98 برگزار خواهد شد دعوت کرده و نام این تیم نیز بر تابلوی قرعه کشی مسابقات در کنار نام اروند نوشته می شود!

 

داماش تا کی امکان حضور در لیگ یک با خرید امتیاز را دارد؟

طبق اعلام سازمان لیگ فوتبال ایران، تیم ها تا تاریخ 16 مرداد امکان انتقال امتیاز یا ثبت قرارداد حداقل 14 بازیکن را دارند.

 

آیا امکان حضور داماش گیلان در لیگ یک غیر از خرید امتیاز وجود دارد؟

بله. طبق مصوبه امسال سازمان لیگ فوتبال ایران، تیم هایی که تا تاریخ 16 مرداد بدلایل مختلف از جمله بسته بودن پنجره نقل و انتقالات یا عدم امکان ثبت قرارداد بدستور کمیته تعیین وضعیت بدلیل بدهکاری ها، حداقل با 14 بازیکن ثبت قرارداد نداشته باشند، از جدول مسابقات کنار گذاشته می شوند و به ترتیب اولویت تیم های شهرداری ماهشهر (تیم سقوط کننده پارسال) و داماش گیلان (تیم چهارم لیگ دو) به جدول اضافه می شوند. شنیده ها حاکیست حداقل دو سه باشگاه در این خصوص مشکلاتی جدی دارند که البته به دنبال رفع مشکل خود هستند.

 

ماجرای فروش امتیاز لیگ دویی داماش چیست؟

طی روزهای گذشته خبرها و شایعاتی مبنی بر فروش امتیاز داماش به مس شهر بابک، شهرداری یاسوج و … شنیده می شد که این موضوع تا این لحظه اتفاق نیفتاده است. البته به نظر می رسد داماش برای تامین هزینه ها نیاز دارد که امتیاز خود را بفروشد اما این موضوع حداقل تا قطعی شدن حضور تیم در لیگ یک، غیر منطقی است.