داماش برای تکمیل شگفتی هایش در جام حذفی، باید رقیبی نام آشنا را از پیش رو بردارد.

به گزارش وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان، ساعت ۱۶:۰۰ عصر روز سه شنبه ۹ بهمن در استادیوم سردار جنگل رشت و در چارچوب مرحله نیمه نهایی جام حذفی، داماش گیلان پذیرای سایپای تهران خواهد بود. دو تیمی که در دو دهه اخیر بارها در برابر یکدیگر صف آرایی کرده اند. اما حال که پس از پنج سال وقفه مجددا در برابر یکدیگر قرار می گیرند، شرایط آنها هیچ شباهتی به یکدیگر ندارد.

وضعیت دو تیم:

 

داماش گیلان از لیگ دسته دوم در نیمه نهایی جام حذفی حضور دارد. این اتفاق به خودی خود توجهات زیادی را جلب می کند. اما در نظر گرفتن این نکته که داماش در مراحل قبل تر، چهار حریف از پنج حریفش را در دیدارهای خارج از خانه شکست داد، باعث می شود بزرگی کار آنها بیشتر آشکار شود و هواداران داماش کاملا حق دارند به چنین عملکردی از تیمشان افتخار کنند. با این حال داماش از آن تیم های لیگ دویی نیست که مدت زیادی از تاسیسشان نمی گذرد و گاهی موفقیت های مقطعی به دست می آورند و با شکست یک تیم شناخته شده، اسمشان را بر سر زبان ها می اندازند. داماش هشت دوره در لیگ برتر حضور داشته، در کنار سیزده تیم دیگر جزو هسته تشکیل دهنده نخستین دوره لیگ برتر باشگاه های کشور بوده و در واقع یکی از تیم های مطرح فوتبال کشور است که انواع و اقسام مشکلات و اتفاقات، آنها را تبدیل به یک کشتی به گل نشسته کرده و حال آنها در سیاهچال لیگ دو به دنبال راهی برای فرار هستند. همچنین وقتی صحبت از مراحل پایانی جام حذفی می شود، داماش و هوادارانش با چنین رویدادهایی غریبه نیستند. چرا که این برای سومین بار در یک دهه اخیر است که داماش در جمع چهار تیم برتر جام حذفی قرار می گیرد. در دو تلاش قبلی، داماش یک بار با شکست دادن برق شیراز به فینال رسید و یک بار در ضربات پنالتی مغلوب پرسپولیس تهران شد. شاید بر حسب نوبت، حال نوبت فینالیست شدن داماشی ها باشد اما حریف داماش در نیمه نهایی امسال یعنی سایپا، حتی در دوران اوج داماش هم یکی از حریفان سرسخت این تیم بود و حال که دو تیم دو سطح با یکدیگر فاصله دارند، شاید روی کاغذ شانس داماش کمتر هم باشد. با این حال بازی در رشت برگزار می شود و داماش امسال به هیچ تیمی در استادیوم سردار جنگل رحم نکرده است و تمامی رقبایش را در دیدارهای خانگی با شکست بدرقه کرده است و شاید قربانی بعدی، گربه سیاه سابقشان از لیگ برتر باشد.

 

در سوی دیگر سایپا قرار دارد که شرایطش با داماش به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. قهرمان سه دوره لیگ ایران و یک دوره جام حذفی، در پایان نیم فصل اول با کسب ۱۷ امتیاز در جایگاه هشتم جدول لیگ برتر قرار دارد. شاگردان علی دایی همچنین نماینده فوتبال ایران در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا هستند و شانس بالایی برای راهیابی به مرحله گروهی این رقابت ها دارند. سایپا که پیش از این نیز در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی، سردار بوکان دیگر تیم لیگ دویی را حذف کرده بود، در هفته های اخیر چند دیدار تدارکاتی با تیم های لیگ دویی برگزار کرد و بردهای قاطعی نیز کسب کرد. اما جام حذفی و بازی در جو سنگین استادیوم سردار جنگل و تشویق های بی امان تیفوسی های داماش، چالشی به مراتب پیچیده تر است و سایپا گرچه شاید به لحاظ فنی تیم بهتری در اختیار داشته باشد اما جو روحی و روانی این بازی، کاملا به نفع داماش است که این کار را برای تیم های کم تماشاگری مثل سایپا، سخت تر می کند.

 

نکات آماری:

 

– داماش برای سومین بار و سایپا برای پنجمین بار در مرحله نیمه نهایی حضور می یابند.

 

– آخرین مصاف رسمی داماش و سایپا با برتری سه بر دوی داماش در کرج همراه شد. این آخرین برد داماش در رقابت های لیگ برتر بود.

 

– تنها تقابل داماش و سایپا در جام حذفی با برتری سه بر یک داماش به اتمام رسیده است. این آخرین برد خانگی داماش در برابر سایپا تا به امروز است.

 

– داماش ۹ بار در مقابل تیم های تحت هدایت علی دایی قرار گرفته است که حاصل آن چهار برد و پنج شکست بوده است.

 

– به رغم اینکه سایپا در جام حذفی دو بار خارج از خانه برنده شد اما این تیم در لیگ تنها یک بار در دیدارهای خارج از خانه پیروز شد و عملکرد ضعیفی در این زمینه به جای گذاشت.

 

– داماش در شش بازی خانگی اخیرش، در هر بازی دو گل یا بیشتر وارد دروازه حریفانش کرده است. همچنین از آخرین باری که داماش در دیدارهای خانگی خود موفق به گلزنی نشد، حدود ده ماه می گذرد.

 

– داماش و سایپا تاکنون ۱۹ بار در برابر هم قرار گرفته اند که داماش پنج بار و سایپا هشت بار پیروز شده اند و شش بازی نیز به تساوی انجامیده است.