وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان: با رضا کاردوست بازیکن بی حاشیه و کم نوسان داماش شهر باران در فصلی پرحاشیه که به سقوط این تیم منجر شد، به گفتگو نشستیم و از حاشیه هایی که در اول فصل برایش بوجود آمد پرسیدیم تا سقوط و جریمه و لیست بازیکنان و…

مصاحبه اختصاصی و تفصیلی وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان با رضا کاردوست هافبک داماش را به پیوست این توضیح بخوانید که با خبر شدیم کاردوست مذاکراتی را با استقلال خوزستان داشته است اما به درخواست علی نظرمحمدی مذاکرات نهایی و ثبت قرارداد را به تعویق انداخت تا شاید وضعیت داماش بالاخره روشن شود (این مصاحبه هفته گذشته انجام شد) .

 

varesh-sport.com: در ابتدای فصل برای پیوستنت به داماش مشکلاتی بوجود آمد، دلیلش چه بود؟

بله، علی رغم اینکه بازیکن بومی شهر رشت بودم مشکلات زیادی برای پیوستنم به داماش وجود داشت. من سال قبل تر در بیش از 95 درصد بازیهای گهر در لیگ برتر حاضر بودم اما متاسفانه یک سری از افراد صحبت های نادرستی از من را به گوش مدیرعامل داماش رسانده بودند و همین مسئله برایم مشکل ساز شده بوده بود. چیزهایی که بعدا خلاف آن به ایشان اثبات شد.

 

varesh-sport.com: چه حرفایی؟!

در گهر که بودم، تیم ما در برهه ای خیلی بد نتیجه می گرفت و تماشاگران خوبی هم که داشتیم از ما انتظار چنین نتایجی را نداشتند. پس از بازی برابر سپاهان که ما 4 بر یک بازی را واگذار کردیم، تحت فشار آمدم و مصاحبه ای انجام دادم که گفتم تیم ما بد بسته شده است و ما با مشکلات زیادی داریم دست و پنجه نرم می کنیم و… همین مصاحبه به مذاق مدیرعامل وقت گهر خوش نیامد و از همانجا یک سری مشکلات برایم بوجود آمد.من حرف حق را زده بودم و خودشان هم آخر فصل به این نتیجه رسیدند که بهتر از این می توانستند تیم ببندند.
وقتی که داشتم به داماش می آمدم یک سری شیطنت ها از سوی آن آقایان پیش آمد و برای پیوستنم به داماش مشکلات زیادی را ایجاد کردند.

 

varesh-sport.com: بعد از مدت ها به تیم شهرت برگشتی و با این شرایط مطمئنا سقوط برایت بسیار ناخوشایند بود.

هیچ وقت فکر نمی کردم با این بازیکنان جوان و باتجربه خوبی که داریم تیم ما بخواهد سقوط کند. سال گذشته 4.5 تیم سقوط می کرد اما امسال 2.5 تیم، اما داماش در آن سال با تمام مشکلاتی که داشت توانست خودش را در لیگ برتر حفظ کند . پیش خودمان می گفتیم اگر چند تا از بازیهای خانگی را ببریم به راحتی در لیگ می مانیم. واقعا سال بسیار بدی در فوتبال بودم. هرگز فکرش را نمی کردیم داماش با این همه هوادار در رشت و گیلان و حتی باید بگویم ایران بخواهد سقوط کند و شرایط اینطور رقم بخورد.

 

varesh-sport.com: در نیم فصل علی رغم حواشی و مشکلات مالی که در طی سه سال با آن رو به رو بودیم، توانستیم نتایج نسبتا خوبی را بدست بیاوریم اما چه شد که این روند در نیم فصل دوم اینقدر متفاوت شد و تا به آنجا پیش رفت که داماش سقوط کند؟

در بدترین شرایط ما می توانستیم با سه امتیاز دیگر حداقل به پلی آف برسیم و من مطمئن بودم که در پلی آف می توانستیم تیم را در لیگ برتر نگه داریم چرا که به لحاظ فوتبالی خوب بودیم. ما در بسیاری از بازی ها خوب بودیم ولی به هر دلیل بازی را واگذار کردیم که من می گذارم به حساب بدشانسی. در نیم فصل اول روی شانس در رتبه هفتم جدول قرار نگرفته بودیم و این به خاطرفوتبال خوبی بود که ارائه میدادیم. در همان نیم فصل اول هم بازی هایی بود که در رشت مساوی کردیم اما حقمان برد بود که اگر اینطور می شد شاید می توانستیم جز 4 تیم اول جدول هم باشیم.

ببینید در نیم فصل اول نه به طور احسنت، ولی کم و بیش بخشی از مطالبات مالی بچه ها می رسید اما در نیم فصل دوم و یا بهتر است بگویم از اواسط آبان تا 5-6 ماه بچه ها هیچ گونه دریافتی نداشتند. حتی با ارقامی بسیار پایین نیز می شد بر روی وضعیت روحی و روانی بازیکنان تاثیر گذاشت. بازیکنان و کادرفنی خیلی تحت فشار بودند و می شد که با کمک هایی جزئی از سوی مسئولین یا برخی افراد اطراف تیم شرایط را به شکلی رقم بزنند که اوضاع تا این حد بحرانی نشود؛ اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. در کنار تمامی عوامل ممکن، مهمترین علت سقوط تیم به نظر من بی پولی و حواشی ناشی از آن بود.

 

رضا کاردوست

 

varesh-sport.com: فکر می کنی چه کسانی در این سقوط مقصر بودند؟

به نظر من همه تلاش خودشان را کردند. مطمئنا هیچ کدام از اعضای کادرفنی یا بازیکنان دوست ندارند که تیمشان سقوط کند و به همین دلیل هر آنچه که دارند را در زمین می گذارند تا برای سال های آینده کارنامه بدی را از خود به جای نگذارند، من این را میدانم که حداقل در تیم نمی توان شخص یا اشخاص خاصی را به عنوان مقصر اصلی معرفی کرد.

 

varesh-sport.com: از شرایط امسال خودت و عملکردت چقدر رضایت داشتی؟

به لحاظ فوتبالی فکر می کنم امسال وضعیت خوبی را داشتم. نمی گویم صد در صدی بودم اما هر آنچه که در توانم بود را نشان دادم… درست است که به لحاظ مالی شرایط بسیار بدی را داشتیم و در بیرون زمین به این مشکلات فکر می کنیم اما وقتی وارد زمین شدیم دیگر به چنین چیزهایی فکر نمی کنیم و هدفمان موفقیت تیم مان است تا حداقل بتوانیم دل خانواده و هوادارانمان را شاد کنیم.

پیش وجدان خودم راضی هستم که هیچ وقت کم نگذاشته ام. همیشه همینطور بوده ام چه وقتی که در گهر بودم، چه وقتی که با سپیدرود بعد از سال ها به لیگ یک رسیدیم و چه امسال که در تیم شهرم داماش بودم .

 

varesh-sport.com: مثل گذشته، امسال با این همه حاشیه اطراف داماش از بی حاشیه ترین بازیکنان بودی. چطور است که کمتر وارد حاشیه می شوی؟

من که دیگر دارم پیر می شوم از سن و سال من گذشته که حاشیه ساز باشم( با خنده) . حاشیه بیشتر در فوتبال ایران است که به سراغ بازیکنان می آید. به نظر من بازیکن برای آنکه بخواهد در فوتبالش پیشرفت کند باید تا می تواند از حاشیه دوری کند.

همانطور که گفتم سال گذشته یک مصاحبه به حق انجام دادم و همان برایم حاشیه شد؛ از آن به بعد تصمیم گرفت که روی حرف هایی که می زنم دقت بیشتری را داشته باشم تا برایم مشکل ساز نشود.

 

varesh-sport.com: به غیر از صعود سپیدرود در چند برهه دیگر و با تیم های دیگر هم توانستی صعود به لیگ بالاتر را تجربه کنی؛ وضعیت خودت برای امسال و با داماش چگونه خواهد بود؟

بله، در پگاه و گهر هم که بودم توانستیم صعود کنیم. من فوتبالم را از پایه های سپیدرود شروع کردم و پس از آن به امیدهای پگاه و بعد بزرگسالان این تیم پیوستم و از اینکه بعد از سال ها توانسته بودیم این تیم را به لیگ بالاتر بیاوریم خوشحال بودم. به هر حال شرایط به شکلی رقم خورد که سال بعد از صعود از آن تیم جدا شدم و دو سالی را هم در گهر بودم که در همان سال اول علی رغم اینکه کسی روی ما حساب باز نمی کرد توانستیم لیگ برتری شویم.

ما از مشکلات مالی حرف می زنیم، ولی باید این را هم بپذیریم که با همدلی و پشت هم بودن می شود خیلی چیزها را اثبات کرد. در گهر با 400-500 میلیون بودجه توانستیم تیم را به لیگ برتر بیاوریم؛ شاید 10 سال دیگر هم این اتفاق نیفتد اما به هر حال آن سال با همدلی این اتفاق به وقوع پیوست.

من هنوز تصمیمی در خصوص رفتن یا ماندن نگرفته ام و انشالله اگر شرایط باشگاه مساعد باشد و من را بخواهد می مانم. واقعا این بی پولی ها من رضا کاردوست را در چند سال اخیر خیلی اذیت کرده است. من در هر تیمی که بوده ام اکثر بازی ها را بازی کرده ام اما متاسفانه به لحاظ مالی اصلا به آن چیزی که می خواسته ام نرسیده ام.

دوست دارم که برای تیم شهر خودم بازی کنم، چرا که داماش هم در گیلان و هم می شود گفت در ایران طرفداران زیادی را دارد. ما به هر جای ایران هم که می رفتیم، هواداران در فرودگاه یا هتل به دیدنمان می آمدندو حیف است داماش با این همه هوادار در لیگ یک بازی کند. امیدوارم شرایط به شکلی رقم بخورد که بازیکنان حفظ شوند و دوباره بتوانیم به لیگ برتر برگردیم.

 

varesh-sport.com: پیش از اینکه لیست داماش (از بین بازیکنان فصل گذشته) منتشر شود، شایعه ای بین بازیکنان و برخی هواداران شکل گرفته بود که باشگاه به غیر از شما و هادی سهرابی قصد ندارد با دیگر بازیکنان فصل گذشته ادامه همکاری دهد و این مسئله با توجه به مشکلاتی که برای شما در ابتدای فصل بوجود آمد، برایمان جالب بود! بعد از مدتی لیست داماش هم منتشر شد که نام هر دوی شما در آن بودو گفته می شد به غیر از دو بازیکن (محمدرضا مهدوی و ابوالفضل حاجی زاده) سایر بازیکنان با باشگاه قرارداد دارند.

البته قرارداد من یک ساله بود. من هم شایعه ای که گفتید را شنیدم اما چندان جدی نگرفتم. بازیکنانی بوده اند که واقعا در این چند سال خیلی برای تیم زحمت کشیده اند، هیچ وقت باشگاه نمی آید و این بازیکنان را اینقدر راحت نادیده بگیرد. در مورد لیستی که منتشر شد هم باید بگویم که سلیقه ای است و همه چیز بستگی به مربی سال آینده دارد. ممکن است یک مربی بیاید ومثلا بگوید که من با رضا کاردوست یا فلان بازیکن نمی توانم کار کنم.

به شخصه از عدم حضور نام برخی از بازیکنان در این لیست ناراحت شدم، چرا که زحمات زیادی را برای تیم این شهر کشیده بودند. ضمن اینکه به نظر من برای انتشار لیست و اینکه بگوییم فلان بازیکن را می خواهیم یا نمی خواهیم زود بود .

 

varesh-sport.com: غیر از لیست بازیکنان، نام نادر دست نشان نیز به عنوان کاندید گزینه اول سرمربیگری داماش مطرح شد. نظرت در این خصوص چیست؟

من این سعادت را نداشته ام که با نادر دست نشان کار کنم اما ایشان از مربیان خوب ایران به شمار می رود و در کارنامه شان چند تیم را به لیگ بالاتر آورده اند. ضمن اینکه محبوبیت خوبی را هم نزد هواداران داماش دارد و به نظر من می تواند گزینه مناسبی باشد.

البته گزینه های دیگری هم در میان مربیان بومی خودمان داریم اما چون اسم آقا نادر آمد، به نظر من ایشان می تواند از جمله افرادی باشند که این تیم را دوباره به جایگاه واقعی اش برساند.

 

varesh-sport.com: اخیرا تعدادی از بازیکنان داماش برای مطالباتشان شکایت کردند که گویا کمیته انضباطی گیلان مرجع رسیدگی به آن بود. درست است؟

بله، تعدادی از بچه ها جهت پیگیری مطالبات بحق شان شکایت کردند. من بیرون از گیلان هم بازی کرده ام؛ باور کنید صبری که بچه ها ما دارند را در هیچ کجای ایران ندارند…

خیلی از بازیکنان را دیده ام که به خاطر چند هفته دیرکرد مطالباتشان دست به هر کاری میزنند! از حاشیه پردازی تا به تمرین نیامدن و… خدایی بچه های ما در این دو سه ساله یک جورایی شاهکار کرده اند و به پای تیمشان ایستادند. چنین بازیکنانی در ایران کم اند؛ بازیکنانی که با این همه مشکلات و گرفتاری با کمترین دریافتی بخواهند برای تیمشان بازی کنند و تا آخر هم به پایش بایستند.

 

varesh-sport.com: شما هم در جلسه ای که در این خصوص تشکیل شد حضور داشتید؟

خیر، من جز بازیکنانی که شکایت کردند نبودم چون با توجه به مبلغ کل قراردادم، میزان مطالبات من آنقدر کم بوده است تا به آنجایی نرسد که بخواهم شکایتی کنم!

 

varesh-sport.com: نظر شما در خصوص جریمه 50 درصدی باشگاه چیست؟

بازیکنان هر آنچه که داشته اند، گذاشتند و به نظر من چنین جریمه ای پسندیده نیست. البته این موضوع در قالب مصاحبه ای مطرح شده است و رسما چیزی به ما اعلام نشده و ممکن است درصد متفاوت از آن چیزی باشد که اعلام شده است.

من فکر می کنم بهتر است مدیرعامل یا هیات مدیره باشگاه بنشینند و با بازیکنان در جلسه ای صحبت کنند.

 

varesh-sport.com: خودتان امسال چقدر و چند درصد گرفتید؟

نمی خواهم از مبلغ قراردادم بگویم چون بسیار پایین بوده است، اما حدود 40 درصد دریافتی داشته ام.

البته 20 میلیون تومان هم به باشگاه قبلی ام برای رضایت نامه پرداخت کرده ام که اگر این مبلغ را کم کنیم، امسال زیر 30 درصد دریافتی داشته ام.

 

رضا کاردوست

 

varesh-sport.com: شما فوتبالت را از تیم سپیدرود رشت آغاز کردی، پس از آن بود که به پگاه گیلان آمدی و بعد از حضور در چند تیم امسال در لباس تیم داماش شهر باران بازی کردی. پس از اتمام رقابت های لیگ برتر و لیگ دو و به تبع آن سقوط داماش به لیگ یک و سپیدرود به لیگ سه از سوی برخی اطرافیان تیم سپیدرود زمزمه های ادغام دو تیم شنیده می شد. با توجه به اینکه سابقه بازی در هر دو تیم را داری نظرت در خصوص این بحث چیست؟

بحث ادغام شدن دو تیم را نمی توانم بپذیرم. سپیدرود هم از تیم های ریشه دار، خوب و پر هوادار به شمار می رود. با اینکه سپیدرود سال هاست از لیگ اول ایران دور است اما در خارج استان هم احوالات این تیم را می پرسند. از قدیمی ترها شنیده ایم که در گذشته وقتی تیم های سپیدرود، استقلال رشت و ملوان با یکدیگر بازی می کردند در استادیوم جای سوزن انداختن هم نبود.

داماش تیم پرطرفداری است و با این تفاسیر فکر نمی کنم مطرح کردن چنین بحث هایی اصلا درست نباشد. ما استان هایی مثل آذربایجان شرقی و شهری مثل تبریز داریم که هم در لیگ برتر دو تیم دارند و هم در لیگ یک. امیدوارم شرایط به شکلی رقم بخورد که هر دو تیم رشت را در سطح اول ایران ببینیم. استان ما به لحاظ پتانسیل بازیکن این لیاقت را دارد که چند تیم را در سطح اول ایران داشته باشد.

 

varesh-sport.com: از قدیم گفتید؛ از کی وارد فوتبال شدید یا به استادیوم می آمدید؟ کدام بازیکن سال های گذشته فوتبال رشت را دوست داشتید؟

من فوتبالم را از سنین پایین و 7-8 سالگی زیر نظر آقا مجید جهانپور شروع کردم و اینطور نبوده است که از نوجوانی یا بالاتر فوتبالی شوم یا فوتبال بازی کنم.

در همان سنین بود که برای اولین بار و بازی استقلال رشت و استقلال اهواز را به استادیوم آمدم. آن زمان آقای فرهاد کاظمی سرمربی تیم استقلال رشت بود که در نهایت این تیم علی رغم بازی های خوبی که انجام میداد در آخرین مسابقات نتوانست به لیگ دسته اول که همان لیگ برتر فعلی است صعود کند. از خاطرات آن موقع جام خزر که با حضور تعدادی از کشورهای حاشیه دریا برگزار می شد را خوب یادم است.

با اینکه پست من هافبک است اما از فوتبال آن موقع بازی حسن پاکدل که فوروارد باهوش، سرعتی و گلزنی بود را خیلی دوست داشتم. در کنار پاکدل از بازی سید علی محمدی و دروازه بانی امید هرندی هم خوشم می آمد.

 

varesh-sport.com: در پست خودت به چه کسی علاقه داشتی؟

در پست خودم شخص خاصی را مدنظر ندارم اما در این دهه اخیر، فوتبال رضا مهدوی را خیلی دوست داشته ام و در گیلان الگوی من به لحاظ فوتبالی بوده است. همیشه از فوتبال رضا لذت برده ام و همیشه به لحاظ فوتبالی و اخلاقی یک الگوی خوب برای من بوده است. رضا مهدوی شاید اگر در خارج از استان بازی می کرد، می توانست تا همین الان در تیم های ملی و سرخابی پایتخت بازی کند اما با اینکه در سال های جوانی پیشنهاد داشت در این تیم ماند. به نظر من مهدوی به گردن فوتبال این شهر خیلی حق دارد.

 

varesh-sport.com: حرف پایانی تان با هواداران داماش و کاربران وارش اسپرت؟

قبل از هر چیز تشکر می کنم از شما که در برهه های مختلف و با مطالباتان توانستید به تیم کمک کنید. امسال ما شرمنده هواداران شدیم و نتوانستیم تیم را حفظ کنیم ؛ لیاقت این هواداران سقوط تیم نبود و امیدوارم امسال شرایط به شکلی رقم بخورد که بتوانیم دل هواداران را شاد کنیم و داماش دوباره به لیگ برتر صعود کند.

 

مصاحبه: مهرداد -مازیار

منبع: www.varesh-sport.com

وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان