وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان: سرمایه گذاری باشگاه ورزشی داماش ایرانیان در استان گیلان به مرکزیت رشت در سال های ابتدائی به طور وسیع در رشته های مختلف ورزشی بوده است.

 

باشگاه داماش گیلان با حمایت مالی هولدینگ امیرمنصور آریا علاوه بر فوتبال در رشته هایی نظیر والیبال (مردان ، بانوان) ، بسکتبال ( مردان ، بانوان) ، فوتسال(بانوان) ، کاراته(مردان) ، کونگ فو(بانوان) ، دارت(مردان) ، بوکس(مردان) و … حضور داشت. همچنین پایگاه های استعدادیابی فوتبال در شهرهای رشت ، رودسر ، صومعه سرا ، رودبار و ماسال و پایگاه استعدادیابی والیبال در رودبار سرمایه گذاری کلانی انجام داد و حتی تصمیم راه اندازی رشته هایی نظیر کشتی ، هندبال و .. در گیلان هم گرفته شده بود که این نشانگر باشگاهداری حرفه ای داماش در سطح ورزش کشور می باشد.

در ادامه این گزارش به عملکرد و سرانجام برخی از این رشته های غیر فوتبالی تحت حمایت باشگاه داماش گیلان می پردازیم و مصاحبه هایی مرتبط با این رشته ها هم انجام داده ایم…

 

 

*والیبال _ شیشه ی عمر والیبال گیلان در گرو حمایت داماش!

 

اولین رشته ای که پای امپراطوری اقتصادی امیرمنصور آریا را به گیلان باز کرد ، والیبال بود.

والیبال گیلان با ورود داماش بعد از 18 سال و در فصل 87-88 سوپرلیگ والیبال کشور از حالت رکود در آمد. سالن تختی مجموعه ی ورزشی دکتر عضدی رشت جوابگوی خیل عظیم والیبال دوستان رشتی نبود و تیم والیبال داماش گیلان به اعتقاد اکثر کارشناسان ، مربیان ، بازیکنان والیبال ؛ پرشورترین طرفداران والیبال کشور را دارا بود.

سال دوم تیمداری داماش در رشته ی والیبال همراه شده بود با سقوط تیم فوتبال این باشگاه به لیگ دسته اول … تا مدیران باشگاه تمرکز خود را بر روی والیبال قرار دهند و در دو فصل پیاپی یک تیم رویایی را آماده مسابقات کردند.از سرمربی تیم ملی گفته تا بازیکنانی که در آسیا کم نظیر بودند…

 

به رغم آنکه وارش اسپرت در آن برهه هم انتقاداتی به برخی تصمیمات مدیران میانی این تیم داشت ، اما داماش جان تازه ای به والیبال استان داد تا آنکه مشکلات مالی داماش آغاز شد و مدیریت عامل باشگاه داماش گیلان که متوجه عدم تامین بودجه تیم از سوی سیستم مالی باشگاه شد ، اعلام کرد حاضر است سهمیه تیم را به اسپانسر جدید تحویل دهد اما بعد از انصراف داماش از تیمداری ، والیبال گیلان به مانند قبل از ورود داماش رنگ سوپر لیگ را ندید!

 

 

آخوندزاده: با غروب داماش ، اداره ورزش و جوانان یکی از حامیان خود را از دست داد!

 

در این رابطه به سراغ فرید آخوندزاده پیشکسوت ارزنده و ملی پوش اسبق استان رفتیم تا از زبان رئیس هیات والیبال شهرستان رشت نقش باشگاه داماش در شرایط والیبال استان را آگاه شویم.

مربی اسبق تیم والیبال داماش گیلان به خبرنگار وارش اسپرت گفت: با ورود تسکیلات داماش به استان گیلان و در راس آن به همت آقای عابدینی در تمامی سطوح ورزشی گیلان فعال شدند و تمامی ورزش های استان تحت حمایت داماش قرار گرفتند و تحولی را ایجاد کرد. در والیبال هم با به خدمت گرفتن ملی پوشان والیبال نظر همگان را به خود جلب کرد.

فرید آخوندزاده در مورد وضعیت والیبال بعد از غروب داماش تشریح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی که برای داماش پیش آمد دوباره همه چیز سر جای اول خود برگشت؛ تمامی ورزش ها غروب پیدا کرد و اداره ورزش و جوانان گیلان یکی از حامیان خود را از دست داد. همچنین برای والیبال دوباره این مشکلات کلید خورد و مشتاقان والیبال دوباره نا امید گشتند!

 

مربی تیم ملی نوجوانان ایران و تیم باشگاهی سفیر قم در مورد شرایط کنونی والیبال استان چنین گفت: با این حال چرخ والیبال نایستاد و مربیان زحمت کش این استان را واداشت برای تداوم این حرکت در کارهای زیر بنایی برای والیبال استان تلاش کنند. در سطح پایه در رده نونهالان – نوجوانان – جوانان به طور خودجوش و به همت دوستان عاشق و صدیق والیبال در حال تلاش هستند.

آخوندزاده در پایان و خطاب به مسئولین استانی گفت: به امید اینکه مسئولین با برپا کردن یک تیم مطرح در سطح لیگ کشور امید را برای مشتاقان این رشته ی ورزشی هدیه دهند.

 

بسکتبال داماش گیلان

*بسکتبال _ آسمان خراش های گیلانی هم بعد از داماش ناپدید شدند!

 

رشته ی دیگری که داماش در آن فعالیت گسترده انجام داد ، رشته ی بسکتبال بود که به مدت چهار فصل در دسته ی اول کشور شرکت کرد.

باشگاه داماش گیلان فعالیت خود را در بسکتبال استان از فصل 88-89 در شهر رشت آغاز کرد و سپس به مدت دو فصل (89-90 ؛ 90-91) به شرق گیلان منتقل شد و مسابقات خود را در لنگرود پیگیری می کرد که در پایان فصل 90-91 هم با توجه به قرار گرفتن جز چهار تیم برتر دسته اول و انصراف کاله می توانست امتیاز سوپر لیگی را بعد از سال های طولانی برای گیلان به ارمغان آورد اما مشکلات شدید مالی و بلاتکلیفی مالکیتی باشگاه داماش باعث شد تا گیلانی ها در حسرت سوپرلیگ بسکتبال باقی بمانند.

هیات بسکتبال استان در سال بعد با کمترین هزینه در مسابقات دسته اول شرکت کرد و باشگاه داماش بخشی از هزینه های جانبی و البسه تیم را متقبل شد.

اما عدم حمایت داماش از بسکتبال استان هم راهی جز انحلال برای آسمان خراش های گیلانی به همراه نداشت و بسکتبال گیلان در فصل 92-93 سهمیه ای در مسابقات کشور نداشت.

 

  

ذین جنابی: عابدینی از جنس ورزش است و به خوبی ورزش را درک می کند…

 

عدم شرکت تیم بسکتبالی از گیلان در مسابقات کشوری در چند سال اخیر بی سابقه بوده است. در حالی که در چند سال اخیر و با سرمایه گذاری باشگاه داماش بسکتبال گیلان همیشه در مسابقات کشوری نماینده ای داشت.

رئیس هیات بسکتبال گیلان در این باره به وارش اسپرت گفت: هیچ گاه سرمایه گذاری ای که در زمان داماش بر روی بسکتبال گیلان شد سابقه نداشت و در بحث بانوان هم حتی ورود کرده بودند. در حال کارهای زیر بنایی هم برای بسکتبال گیلان بودیم و من طرح استعدادیابی هم به آقای عابدینی دادم و با موافقت ایشان هم مواجه شد ولی به یکباره به دلیل مسائل مالی انجام نشد. بعد از انصراف داماش از تیمداری در بسکتبال نامه هایی که از فدراسیون می آمد به نام داماش بود چون همه از حضور اسپانسری قدرتمند در بسکتبال استان خشنود بودند و دوست داشتند بسکتبال گیلان با حمایت داماش در مسابقات شرکت کند.

 

خانم ذین جنابی در ادامه گفت: در سال گذشته هم با ورود شرکت صدرا قرار بود هزینه های جانبی و البسه تیم بسکتبال گیلان از سوی این شرکت تامین شود ولی در پایان متوجه شدم مبلغی که به ما کمک شد از سوی آقای عابدینی بود که سپاسگذار ایشان هستیم. مهمترین خصوصیتی که آقای عابدینی دارند این است که از جنس ورزش هستند و زمانی که در مورد ورزش با ایشان صحبت می کنید به خوبی درک می کنند و متوجه می شوند!

وی در پایان با ابراز امیدواری برای حل مشکلات داماش و درخواست از مسئولین استان تشریح کرد: امیدوارم شرایط به گونه ای رقم بخورد که داماش به جایگاه واقعی خودش برگردد چون ورزش گیلان با حضور داماش داشت رشد می کرد. این اطمینان را دارم که اگر به آقای عابدینی فضا بدهیم و ایشان درگیر برطرف کردن مسائل حاشیه ای نباشد دوباره ورود می کند و برای اعتلای ورزش استان از هیچ حرکتی دریغ نمی کند. از مسئولین استان می خواهم به خاطر جوانان استان هم شده برای حل مشکلات این باشگاه کمک کنند چون داماش یک تشکیلات ورزشی می باشد و جوانان ورزشکار این شهر و استان چشم انتظار این باشگاه هستند.

 

 

*کاراته _ سرمایه گذاری بی نظیر داماش برای کاراته کاران گیلانی

 

استان گیلان و شهرباران در رشته ی کاراته استعدادها و قهرمانان کم نظیری در سطح کشور و حتی جهان دارد و همین پتانسیل کافی بود که باشگاه داماش گیلان در این رشته هم تصمیم به سرمایه گذاری بگیرد.

داماشی ها در لیگ برتر کاراته تیمی قدرتمند متشکل از مسعود رهنما به عنوان مدیرفنی ، عابدی محزون با سابقه چندین مدال به عنوان کاپیتان و سعید حسنی پور قهرمان آسیا و … را روانه مسابقات کرد و موفق به کسب قهرمانی لیگ برتر کاراته شد.

 

کاراته ی تیمی گیلان با داماش می رفت تا شکوفا شود اما مشکلات مالی به مانند دیگر رشته های ورزشی گریبانگیر کاراته هم شد تا داماش دست از سرمایه گذاری در این رشته هم بردارد.

بعد از این اتفاق ، کاراته ی گیلان با اسپانسرهای مختلف وارد مسابقات کشوری شد ، اما آنچه مسلم است این سرمایه گذاری ها هیچگاه به مانند فصلی نبود که تیم کاراته ی گیلان با حمایت مالی داماش وارد مسابقات شد.

 

 

عکس فوق خود بیانگر خدمت تشکیلات داماش به کاراته گیلان است و دیگر نیازی به مصاحبه ای نبود.

این تابلو توسط اعضای تیم کاراته داماش به مدیریت فنی مسعود رهنما(مدیرکل کنونی ورزش و جوانان گیلان) به جهت تقدیر از توجه مدیرعامل باشگاه داماش گیلان به رشته ی کاراته تقدیم شده بود!

 

 

*بانوان _ فوتسال گیلان در مسیر بسکتبال و والیبال ؛ در آستانه ی انحلال!

 

مجموعه ی باشگاه داماش به ورزش بانوان هم ورود کرد و در سال 89 با تحویل گرفتن امتیاز فوتسال بانوان "ملوان جوان رشت" به عنوان نماینده گیلان در مسابقات لیگ برتر شرکت کرد اما در سال بعد با مواجه شدن داماش با مشکل مالی این تیم موقتا به "نیوساد" منتقل شد ولی دوباره در فصل 91-92 تحت حمایت باشگاه داماش روانه مسابقات شدند.

بانوان فوتسالیست گیلانی در فصل 92-93 با حمایت هیات فوتبال گیلان در مسابقات شرکت کردند اما با پایان نیم فصل از سوی هیات فوتبال هم سرباز زده شده اند و اگر تا شروع نیم فصل دوم هم حامی مالی پیدا نکنند تنها سهمیه ی لیگ برتری فوتسال گیلان منحل خواهد شد.

همچنین داماش در والیبال ، بسکتبال ، کونگ فو . شنا(در تهران) هم برای بانوان تیمداری کرد که بعد از انصراف داماش اکنون فعالیت چندانی ندارند و در اغما فرو رفته اند.

 

  

جهانچی: تنها سهیمه ی لیگ برتری فوتسال گیلان در آستانه ی انحلال است!

 

معصومه جهانچی مربی و بازیکن تیم فوتسال بانوان داماش گیلان و سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران در این رابطه به وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان گفت: "متاسفانه فوتسال بانوان گیلان بعد از 9 فصل تیمداری در لیگ برتر بانوان کشور به دلیل نداشتن حامی مالی در آستانه ی انحلال قرار گرفته است."

جهانچی در مورد حمایت مالی داماش از فوتسال بانوان گفت:"با سرمایه گذاری داماش در فوتسال بانوان به آینده امیدوار شدیم چون فوتسال بانوان در هیچ دوره ای به مانند داماش گسترده نبود. امیدوارم با حل شدن مشکلات داماش و مساعدت حاج آقا عابدینی بار دیگر تحت حمایت تشکیلات داماش قرار بگیریم و فوتسال استان نفس راحتی بکشد."

 

مظفر غروی

 "مرتضی ابراهیمی(کاپیتان) – مظفر غروی(سرپرست) – سراوانی(مسئول روابط عمومی) باشگاه پگاه گیلان"


*پیشکسوت بزرگ ورزش استان سکوت پیشه کرد!

 

برای تکمیل این گزارش به دنبال پیشکسوتی بودیم که علاوه بر سابقه ی ورزشی ، در مدیریت ورزشی هم سابقه داشته باشد و سرانجام با پرس و جوهای فراوان از اشخاص مختلف همه متفق القول ما را برای مصاحبه با آقای "مظفر غروی" راهنمایی کردند تا با ایشان در مورد مشکلات ورزش تیمی گیلان مصاحبه ای را انجام دهیم.

مظفر غروی که سابقه ی معاونت ورزشی اداره کل تربیت بدنی گیلان ، ریاست هیات فوتبال در دهه 70 ، ریاست هیات بدمینتون فقط بخشی از فعالیت مدیریتی غروی در ورزش استان است و اکنون دبیر و مشاور هیات بسکتبال استان هستند حاضر به مصاحبه نشدند.

پیشکسوت بزرگ ورزش استان گیلان به این دلیل که مشکلات زیادی در سطح مدیریت ورزشی استان و کشور شاهدش است ، تشخیص داد که لب به سخن باز نکند و سکوت پیشه کرد.

 

 

*خطاب به مسئولین _ صدایی که کم شده از نابودی اش جلوگیری کنید!

 

با این تفاسیر خدمتی که باشگاه داماش به ورزش گیلان کرد غیر قابل انکار است و با واکاوی عملکرد ورزش تیمی استان بعد از سرمایه گذاری داماش از حالت اغما در آمده بود.

علاوه بر این ، تجهیز استادیوم عضدی با مبلغ بیش از هفتصد میلیون ، تعویض کفپوش سالن کارگران و تختی با مبلغی حدود 180 میلیون از دیگر سرمایه گذاری های داماش در زیرساخت ورزش گیلان است. داماش حتی برای تکمیل سالن شش هزار نفری رشت و استادیوم سردارجنگل آمادگی خود را اعلام کرده بود.

 

ما آسیب شناس نیستیم اما دردهای ورزش استان را حس می کنیم…

در گذشته صدای پای داماش در رشته های دیگر وجود داشت هم اکنون این صدا کم شده اما هنوز هم شنیده می شود پس به داد این تیم برسید.

تجربه نشان داده است اگر در ورزش استان فعالیتی قطع شود احتمال از سرگیری آن غیرممکن و یا کم است. فوتبال قلب تشکیلات داماش است با کمی تلاش این مجموعه می تواند دوباره جان تازه ای بگیرد که به نفع ورزش تیمی استان است.

 

داماش در کشور جز معدود باشگاه هایی بود که به معنای واقعی باشگاه داری می کرد ولی اکنون که مجموعه باشگاه داماش به دلیل مشکلات مالی به تیم فوتبال بسنده کرده است ، این باشگاه را از نابودی نجات دهید…

چند صباحی است جناحی اقدام به شایعه پراکنی کرده است که مشکلات کنونی تیم فوتبال داماش تنها عامل مدیریت این تیم است ، سوالاتی پیش می آید که آیا نابودی والیبال ، بسکتبال ،فوتسال و … که در زمان حمایت داماش در حال شکوفایی بود نیز مقصرش امیر عابدینی بود؟ چرا بعد از انصراف داماش از تیمداری، شخص یا گروهی نیامد و این تیم ها را تحت پوشش خود قرار نداد؟

از سپیدرود در این سی سال چه خبر؟ در سپیدرود که مدیرعاملی به نام عابدینی حضور ندارد، آیا دلیل کم رنگی این تیم ریشه دار رشت هم عابدینی است؟

آزموده را آزمودن اشتباه است،رسیدن به پاسخ، بعد از نابودی تیم فوتبال داماش هیچ فایده ای ندارد…

 

نگارنده: محسن تجددی پاسکیابی