پنجمین دوره مسابقات وزنه برداری جام فجر گرامیداشت محمود نامجو از عصر یکشنبه در رشت آغاز که این رقابت ها نیز با حاشیه هایی همراه بود.

این دوره از رقابت ها با انجام مراسم افتتاحیه در مجموعه ورزشی شش هزار نفره شهدای رشت آغاز شد و پس از آن نیز ، وزنه برداران اوزان ۶۱ کیلوگرم ، ۶۷ و ۷۳ کیلوگرم به روی تخته رفتند تا رقابت های این دوره به طور رسمی آغاز شود.

البته مراسم افتتاحیه این مسابقات با وقفه ۳۰ دقیقه ای آغاز شد که طبق معمول چنین وقفه ای در اینگونه مراسم عادی است اما این دوره از رقابت های بین المللی که گزینشی  المپیک نیز بشمار می رود، جایز بود که سر وقت آغاز می شد.

اما برنامه های انجام شده در مراسم افتتاحیه این رقابت ها، این وقفه را جبران کرد و حاضران در سالن شهدای رشت از نحوه انجام مراسم افتتاحیه رضایت داشتند چون علاوه بر انجام سخنرانی های کوتاه، پخش چند سرود و همچنین پخش موسیقی گیلانی که توسط یکی از خوانندگان معروف این استان و در محل انجام مسابقات برگزار شد، نظر اکثر تماشاگران و حتی وزنه برداران را جلب کرد.

حدود ۳۰۰ تماشاگر نیز در مجموعه ورزشی شش هزار نفره شهدای رشت حضور یافتند تا از نزدیک نظاره گر مراسم افتتاحیه و رقابتهای جام فجر باشند که از این تعداد ، حدود یکصد تماشاگر را بانوان تشکیل می دادند.

پخش زنده سرود ایران نیز یکی دیگر از برنامه های جالب آیین افتتاحیه بود و همچنین برافراشته شدن پرچم ایران توسط اکبر کفایتی یکی از مربیان و مدرسان کوهنوردی با بالا رفتن از طناب نیز از دیگر برنامه های جالب این مراسم بود.

اما باز نکته قابل تامل این مسابقات ، جایگاه خبرنگاران است که گوشه ای از جایگاه تماشاگران را برای این قشر زحتمکش قرار داده که هنگام برگزاری مراسم افتتاحیه و شروع مسابقات نیز حدود دو سوم این جایگاه در اختیار غیر خبرنگاران قرار گرفت.

البته برای حضور خبرنگان در این جایگاه، آنان باید کارت خود را حداقل به چند مامور نشان می دادند تا در جایگاه خود قرار گیرند ولی مشخص نیست که افراد دیگر چگونه به این جایگاه ورود می کردند و از طرف دیگر قرار بود چند رایانه برای ارایه سریع اخبار در اختیار خبرنگاران گذاشته شود که در نهایت این امر نیز اتفاق نیفتاد.

در مراسم افتتاحیه نیز مسئولان زیادی حضور داشتند که می توان به محمدحسن جلود دبیرکل عراقی فداسیون جهانی وزنه برداری ،اوکتانیوو سفیر اندونزی ، علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری، ارسلان زارع استاندار گیلان ، علی افتخاری مشاور عالی کمیته ملی المپیک ، مسئولان اداره ورزش و مسئولان هیات وزنه برداری گیلان حضور داشتند.

 محمد نصیری پیشکسوت وزنه برداری کشور نیز در این مراسم حضور یافت تا از نزدیک نظاره گر پنجمین دوره رقابت های وزنه برداری بین المللی جام فجر باشد.

محمد نصیری رکورددار اسبق وزنه برداری جهان است که در دسته سبک وزن چند بار عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد و در سه دوره رقابت های المپیک نیز حضور یافت که موفق به کسب یک مدل طلا ، یک مدال نقره و یک مدال برنز المپیک شد.

مریم بخشی مدیرکل اداره ورزش و جوان گیلان متن خوش آمدگویی را به دو زبان انگلیسی و فارسی قرائت کرد.

همچنین پیام دکتر سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک نیز توسط علی افتخاری مشاور عالی این کمیته قرائت شد که در بخشی از این پیام ، علاوه بر قدردانی از مسئولان گیلان بابت میزبانی این رقابت ها، عنوان شده به رغم تبلیغات مسموم استکبار جهانی ، مسابقات مهمی در ایران برگزار می شود که یکی از این رقابت ها، همین مسابقات وزنه برداری جام فجر است.

رقابت های وزنه برداری نیز پس از اتمام مراسم افتتاحیه آغاز و وزنه برداران دسته های ۶۱ کیلوگرم ، ۶۷ و ۷۳ کیلوگرم با هم به رقابت پرداختند که در دسته ۶۱ کیلو دو وزنه بردار، در ۶۷ کیلو پنج وزنه بردار و در دسته ۷۳ کیلوگرم دو وزنه بردار رقابت کردند.

در دسته ۶۱ کیلوگرم که حافظ قشقایی از ایران مقام نخست را کسب کرد، روسف انخل از بلغارستان در رتبه دوم قرا گرفت که این وزنه بردار بلغاری پس از مهار وزنه ۱۴۷ کیلوگرمی در حرکت دوضرب، از فرط خوشحالی پشتک وارو زد که البته رکورد وی نسبت به قشقایی ۱۳ کیلوگرم کمتر بود.

به هرحال شب اول رقابت های وزنه برداری جام نامجو پایان یافت که در پایان وزنه برداران اندونزیایی با کسب شش مدال طلا ، دو مدال نقره و یک مدال برنز در رتبه اول قرار گرفتند، ایران نیز با سه مدال طلا دوم است و بلغارستان و عراق نیز با سه مدال نقره در رتبه های سوم قرار دارند.    

در پنجمین دوره رقابت های وزنه برداری بین المللی جام فجر گرامیداشت مرحوم محمود نامجو ۳۴ وزنه بردار از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ارمنستان، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کامرون، اندونزی، عراق، اردن، قرقیزستان، مغولستان، نروژ و ترکیه برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ ژاپن۱۳ کشور  به مدت سه روز در مجموعه ورزشی شش هزار نفره شهدای رشت با هم به رقابت می پردازند./ ایرنا