یکی از اهداف ما مصاحبه با پیشکسوتان این شهر بود که تا به حال هیچ سایت ورزشی ای به چنین کاری دست نزده است و کمتر شده سراغی از گنجینه های این شهر را بگیرند… وارش اسپرت همواره سعی کرده تا با ارج نهادن به زحمات این بزرگان در این عرصه نیز پیشتاز باشد و به سراغ کسانی برود که از مفاخر ورزشی این شهر هستند، افرادی که پول برایشان معنی نداشت و فقط عشق به پیراهن و شهر برایشان دلگرمی بود!

 

حدود دو پیش وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان به سراغ شیلاچی گیلان رفت و مصاحبه ای را با وی ترتیب داد که بر روی سایت هم قرار گرفت اما به دلیل مشکلات فنی این مصاحبه از دست رفت! مطمئنا اکثریت بازدید کنندگان این سایت این مصاحبه را خوانده اند و تعداد بازدیدهای قبلی از این مطلب خود نشانگر این موضوع است اما بد ندیدم این مصاحبه را دوباره قرار دهیم تا هم در آرشیومان به یادگار باقی بماند و هم اینکه گفتیم شاید برخی دیگر هم این مطلب را ندیده باشند .در این مصاحبه سیدرضا بهشتی بارها از مدیران ورزشی خواست که به جوان ترها بها بده اند و قسمتی از مصاحبه هم در مورد صحبت های یکی از مسئولین شهرهمسایه صحبت هایی کرد،پیشنهاد میکنیم که این مصاحبه جذاب را بخوانید:

 

varesh-sport.com : خودتون رو کامل معرفی کنید؟

سیدرضا بهشتی متولد 1348 در شهر سنگر، بیشتر فعالیتم در شهر رشت بود ولی دینی هم که به شهر خودم داشتم ادا کردم و بعد از بنده هم متاسفانه کسی راه ما رو در اون شهر ادامه نداد. از سال 60 در لیگ کشوری بازی کردم و از سال 63 هم در تیم ملی نوجوانان بودم . سال 64 و 65 در تیم ملی جوانان و سال 66 در تیم ملی امید حضور داشتم . از بازیکنایی که با من هم دوره بودند آقای خاکپور،فنونی زاده،عابدزاده و … رو میشه نام برد .در تیم های سپیدرود رشت،استقلال رشت و منتخب گیلان فعالیت میکردم و در حدود 5-6 سال هست که در حرفه مربیگری اومدم و در تیم پگاه و الان داماش مشغول به فعالیت هستم.

 

varesh-sport.com : بهترین خاطره ورزشیتون چی بوده؟

در فوتبال خاطرات زیادی برام بدست اومده ولی میشه گفت اولیش دعوت شدن به تیم ملی نوجوانان بود و جالب اینکه در واقع من بعد از انقلاب اولین بازیکن گیلانی بودم که از گیلان به تیم ملی نوجوانان دعوت شدم. خاطره ی دیگه هم مربوط میشد به فینال جام حذفی رشت که بازی بین استقلال رشت و ایران مهر رشت بود…دقیقه 120 بازی بویدم که یک صفر عقب بودیم و توپی که داشت اوت می رفت رو گرفتم و همون توپ رو تبدیل به گل کردم و سرانجام هم به کمک امیدهرندی تونستیم سر پنالتی ایران مهر رو ببریم و قهرمان بشیم.هر مصاحبه ای هم میکنم اون خاطره یادم نمیره و ازش یاد می کنم.

 

متن کامل مصاحبه در ادامه مطلب

 

 

varesh-sport.com : قدیمی ترها همیشه از زوج طلایی شما و حسن پاکدل نام میبرند.یه مقدار از اون دوران برای ما جوون ترها بگید ؟

اون موقع که ما بودیم تعصب و عشق به پیراهن خیلی زیاد بود ولی الان نیست. ما عرقی داشتیم که حتی در کمال کمبودی های اون دوران ،وقتی در زمین میرفتیم با تموم وجودمون بازی میکردیم. همیشه از زوج من و آقای پاکدل به عنوان زوج طلایی یاد می کنند… اون سالها که ما با استقلال رشت سوم گیلان شدیم ، با جنگدگی و دوستی که در ما وجود داشت تونستیم گل های زیادی بزنیم و یه نقل قول از آقای صالح نیا وجود داشت که میگفت :من از این دو نفر خیلی میترسم و همیشه توی عمق میرند و میجنگند.

 

varesh-sport.com : الگوی ورزشیتون چه کسی بود؟

من از آقای ناصرمحمدخانی خیلی خوشم میومد و همیشه سعی میکردم از ایشون الگو برداری کنم.برای مثال با اینکه پای راستم همیشه سعی می کنم توپ رو روی پای چپم بیارم.

 

varesh-sport.com : ما شنیدیم که سیدرضا بهشتی در پنالتی گرفتن استاد بود…!

رفلکس بدن من طوری بود که میتونستم به راحتی از مدافعان حریف در محوطه جریمه پنالتی بگیرم.

 

varesh-sport.com : شما از خاطرات گذشتتون گفتید. در گذشته فوتبال گیلان همیشه از قطب های فوتبال ایران بود، چرا در دودهه اخیر فقط دونائب قهرمانی نصیب ما فوتبال گیلان شده؟

مهمترین دلیلش آمدن پول به فوتبال است و مسئله ی بعد بها ندادن به تیم های پایه… ما قبلا در تیم جوانان سپیدرود جوانانی داشتیم که میومدند و در تیم بزرگسالان بازی می کردند و این انگیزه ای میشد که بقیه جوانان هم بیان و خودشون رو نشون بدن . باید بها دادن به جوانان وجود داشته باشه و فکر میکنم فوتبال گیلان از این حالت جدا شده! نکته دیگه اینکه من خودم از تیم محلات اومدم به تیم های بزرگ. بازیکنانی در محلات هستند که اون روحیه و یا بودجه رو ندارند که بیان در باشگاه های حرفه ای بازی کنند ؛ باید به فوتبال محلات توجه کنیم و باید به مربی های پایه بها بدیم و اونها رو به کلاس بفرستیم و فقط شعار ندیم !

متاسفانه الان فقط شعار هست و فکر نکنم کسی بیاد واقعا به جوانان بها بده! ما بازیکنان خوبی در سطح استان داریم و امیدوارم روزی برسه که ما بتونیم از داشته های خودمون استفاده کنیم و فوتبال رشت از بازیکنان غیربومی رهایی پیدا کند.و من که اهل رشت هستم انگیزم بیشتر میشه و همین باعث میشه تا تماشاگر بیشتری به استادیوم ها بیان و موجب رونق فوتبال میشه.

 

varesh-sport.com : راستی قضیه شیلاچی چیه؟!

دیگه تماشاگرا اون موقع روی هر بازیکن اسمی میذاشتند و من هم شباهت زیادی به بازیکن تیم ملی ایتالیا در سال 1982 داشتم و به همین دلیل منو بهشتی شیلاچی صدا می زدند!

 

varesh-sport.com : فوتبال رشت بعد از افتخاری ها،هرندی ها و … دیگه بازیکن چندانی رو به تیم ملی نداده است،به جز حسین ابراهیمی که چند تا بازی دعوت شد و یا در تیم های ملی پایه بازیکنانی دعوت شدند ولی در بزرگسالان هیچ وقت مثل گذشته بازیکنی نداشتیم. دلیلش رو در چی می بینید؟

همون بها ندادن به بازیکن های خودی… وقتی به بازیکنان خودی اطمینان نکنی نمیتونند خودش رو نشون بدن . فوتبال رشت باید مدیران خوبی داشته باشه و باید به بازیکنای جوان بها بدن. برای مثال همین گلبرگ اگه بهش بها بدن یکی از بهترین بازیکن های ایران میشه ولی میریم دنبال بازیکنی که 200 میلیون بهش بدیم در حالی که همین جوان میتونه با 50 میلیون برامون بازی کنه. ان شاالله بتونیم از جوان های خودمون استفاده کنیم واقعا حیف اند.ان شاالله با اومدن مهندس عابدینی که یکی از مدیران کاربلد هستند این کار در لیگ برتر شروع بشه و به جوان ها بها بدیم.

 

 

 

varesh-sport.com : اما به امسال برسیم.بعضی ها معتقدند که باشگاه داماش همون سیاستی که برای والیبال در نظر گرفته بود برای فوتبال هم در نظر گرفته .نظر شما در این مورد؟

شرایط والیبال با فوتبال زمین تا آسمان فرق میکنه. والیبال یک مقوله ی جداست! در والیبال با خودت درگیر هستی ولی فوتبال جنگندگی با بازیکنان حریف هست.اگر اینا رو داشته باشی حتی اگه بازیکنات غیربومی باشند میتونی موفق باشی ولی اگه اینا نباشه میشه همون والیبال داماش.همه میگن آقای عابدینی مدیرکاربلدی هست و من هم همین عقیده رو دارم. به نظر من همه چیز در چند بازی اول مشخص میشه.

ان شاالله آقای عابدینی با کمک کادرفنی و بازیکنان و مسئولین و هواداران خونگرم رشتی این تیم رو در لیگ برتر نگه داریم و این لقب آسانسور هم از ما برداشته بشه تا مردم هم دلسرد نشند ، ضمن اینکه بتونه از حیثیت فوتبال گیلان و به خصوص رشت دفاع کنه چون اگر این تیم سرپا نباشه جوانان ما به بیراهه میرند.واقعا وقتی میام ورزشگاه و شور و شوق این هواداران رو میبینیم ، مشاهده میکنیم که فقط به عشق داماش میان استادیوم.امیدوارم این تیم نتیجه بگیره تا این هواداران دلسرد نشند.

 

varesh-sport.com : یارگیری امسال داماش رو چطور می بینید؟

به نظر من یارگیری خوبی کرده ولی در چند بازی اول مشخص میشه.

 

varesh-sport.com : ما چهار بازیکن بومیمون رو در این فصل از دست دادیم.ایمان گلعلی زاده،علی نظرمحمدی ، مسعود میکائیلی و هادی سهرابی آیا این بازیکنا میتونستند در تیم بمونند یا نه؟

فوتبال یه کار گروهی است و نمیشه گفت با 3-4 تا بازیکن تیم خوب نتیجه میگیره یا نه…جوابگو باید سرمربی تیم باشه.

 

varesh-sport.com : شما در یه قسمت حرفاتون فرمودید که در فوتبال رشت به جوان ها بها نمیدن.ایا این قضیه در مورد هادی سهرابی که یکی از بهترین بازیکن های فصل قبل بود و همه هم از او به عنوان بازیکن آینده دار این شهر نام میبردند صدق نمیکنه؟

هادی واقعا یکی از بازیکنان آینده دار این شهر بود به نظر من این اعتماد نداشتن از دوران سرمربی گری فیروزکریمی وجود داشت. فیروز کریمی شاید به خیلی ها ضربه زده ولی خداوند اون بالا هست و کسی که به دیگران ضربه میزنه در آینده ضربش رو هم میخوره. هادی با من هم صحبت کرده بود و بهم میگفت نمیدونم چرا فیروزکریمی من رو نمیذاره! البته بعضی از مربی ها هم هستند که تا میبینند یه بازیکن در بین هواداران محبوب میشه نمیتونند اون محبوبیت رو تحمل کنند و این جور مربی حتی در رشت هم داشتیم.

 

varesh-sport.com : منظورتون فرهاد کاظمی هست…؟

بله!به محض اینکه یک بازیکنی در بین تماشاگرا محبوب میشد ،به همون بازیکن ضربه میزد و فقط میخواست خودش محبوب باشه. به نظر من انسان باید خودش حقش رو بگیره و من هم تونستم در گذشته حقم رو توی زمین بگیرم در حالی که خیلی ها بهم نامه دادند و بهم گفتند برو بده به فلانی ولی من هیچ وقت قبول نکردم.
باشگاه داماش در این چند سال در فوتبال گیلان به خوبی سرمایه گذاری کرده و امسال هم با یک سرمایه گذاری خوب تیمی رو آماده حضور در لیگ برتر کرده..

 

varesh-sport.com : ولی متاسفانه یکی از مسئولین تیم شهرهمسایه با زدن حرف ها و تهمت هایی میخواد نماینده فوتبال رشت رو زیر سوال ببره.نظر شما به عنوان یکی از پیشکسوت های این استان؟

این صحبت ها و درگیری ها همیشه بین مسئولین و هواداران و بازیکنان بوده و هست.همیشه حرف زیاد هست مهم اینه که باید در زمین خودت رو نشون بدی و با نتیجه گرفتن دهان اون منتقدها رو باید ببندی.به نظر من چون ایشون خودش از قافله عقب افتاده داره این صحبت ها رو میکنه تا بتونه ضعف های خودش رو بپوشونه.منی که تیم دارم باید هوای بازیکن خودم رو داشته باشم، منی که پول دارم میرم بازار اگه پول نداشته باشم بازار نمیرم پس نباید حرف بزنم که چرا تو پول داری میری بازار!
این اتفاقات و درگیری ها در گذشته هم بود و یادمه که آقای صومی کتش رو مینداخت روی سر ما تا به ما سنگ نخوره! همیچنین اونا میومدند اینجا همین اتفاقات می افتاد.

 

varesh-sport.com : آیا واقعا باید باز هم این اتفاقات ادامه پیدا کنند؟دلیل این اتفاقات چیه؟

به نظر من باید فرهنگ سازی بشه. این شرایط در همه جا وجود داره ولی همه جا گیلان رو به عنوان یه استان فرهنگی میشناسند و باید فرهنگ سازی بشه. 

 

 

varesh-sport.com : آیا کاری از دست مسئولین بر میاد؟

به نظر من مسئولین ما باید لیدرها رو در کنار هم جمع کنند.چون لیدر خیلی نقش بسزایی داره و به نظر من باید این فرهنگ سازی از مسئولین،باشگاه و حتی خود بازیکنان باشه.نقش بازیکنان توی زمین میتونه خیلی مثمر ثمر باشه اگر بازیکنان توی زمین اون رفاقت و دوستی رو داشته باشند این باعث میشه تا ما روی سکوها حرف های زشتی نشنویم.

 

varesh-sport.com : شما سابقه حضور در سپیدرود هم دارید،دلیل سقوط سپیدرود رو برای ما به طور واضح بیان کنید؟

مدیریت ضعیف باشگاه از اول تا به همین حالا! من اون موقع که از شهر سنگر اومدم ،رفتم سپیدرود و ماهی 300 تومن گرفتم ولی آقای منصوری 1500 تومن. سال بعد اومدن به من 500 تومن دادن و به آقای منصوری 2000 تومن! البته برای من پول مهم نبود و با تمام وجود بازی میکردم ولی سال 70 وقتی از سپیدرود پیشنهاد داشتم اون صمیمیتی که در استقلال رشت بود رو در سپیدرود ندیدم . اون موقع هم مثل الان حاشیه در سپیدرود زیاد بود و مدیریت باعث این حاشیه ها هست. اگر داماش رو نگاه کنید میبینید که اگه آقای عابدینی نباشه حاشیه ها زیاد میشه چون ایشون به کسی اجازه نمیده و خودش حاشیه رو جمع میکنه.

 

varesh-sport.com : به نظر شما این صحبت هایی که در چند وقت اخیرمهندس عابدینی برعلیه مدیران پرسپولیس انجام میده به ضرر تیم ما نمیشه؟ به هر حال ایشون مدیرعامل تیم ما هستند…

از یک طرف دیگه هم باید به موضوع نگاه کنید ؛ ایشون در پرسپولیس بازی کرده و مدیرعامل این تیم بوده و تونسته چندین بار این تیم رو قهرمان ایران کنه و از همه مهمتر ترانسفر از زمان مدیریت ایشون شروع شده… به نظر من پرسپولیس عشق آقای عابدینی هست و نمیشه این عشق رو از ایشون گرفت.ولی ایشون در کنار این عشق اومدن در داماش و برای مردم رشت سرمایه گذاری میکنند پس ما نباید کاری کنیم که ایشون دلسرد شوند اما متاسفانه بعضی از مسئولین ما با کارهایی که میکنند باعث میشند تا اینگونه سرمایه گذاران دلسرد شوند.

امیدوارم یکی هم پیدا بشه تا سپیدرود رو ساپورت کنه و مثل داماش بشه که بتونیم دو تیم قدرتمند داشته باشیم. وقتی دو تیم داشته باشیم چندین بازیکن جوان داریم و چندین مربی پایه خوب داریم و… ما تماشاگران خیلی خوبی داریم و انشالله که یک مدیر خوب هم پیدا بشه و بیاد سپیدرود رو ساپورت کنه تا چیزی رو که حقش بوده توی این چندین سال از فوتبال بگیره.

 

varesh-sport.com : شما پارسال مربی نوجوانان ما بودید،چی شد پارسال تیم نوجوانان داماش به دسته یک سقوط کرد؟

مهمترین دلیل سقوط ما این بود که بازیکنانی که اومدند اکثرا از تستی ها بودند و ما جایگزین از تیم های پایه مون نداشتیم. کار کردن با بازیکنان نوجوان خیلی سخته و آدم باید چندین سال با یک بازیکن کار کنه تا به اون چیزی که میخواد برسه . واقعا  ما امسال پیر شدیم چون هرچیزی که ما میگفتیم برعکسش رو انجام میدادند و البته مقصر هم نبودند! مربی های سابقشون بهشون اون چیزهایی رو که در داماش و تیم های لیگ برتری نیازشون میشد رو یاد ندادند.

 

varesh-sport.com : آیا در یارگیری تیم پارسال هم پارتی بازی بود؟

نه،من در این چند سالی که بودم در گروه ما به هیچ وجه پارتی بازی نداشتیم.

 

varesh-sport.com : امسال وضعیت شما به چه شکل هست؟

به عنوان مربی تیم امید هستم.

 

varesh-sport.com : سرمربی چه کسی هستند؟

عبدالله مرغوب.

 

varesh-sport.com : و حرف آخرتون با هواداران دیار گیله مردان و گیله زنان به زبان شیرین و مقدس گیلکی؟

من از تومام گیلانیان تشکر کونم و امیدوارم همیشه موفق ببد و امسال بائید تیم داماشا تشویق بوکونید تا بتانیم ایتا تیم قدرتمند بداریم و استادیومی چاکونیم که وقتی تیمان دیگه باموئید شهر رشت، اشانه تن و بدن بلرزه.