سایت هواداران داماش گیلان تصمیم دارد در سال 90 هم به سیاست های خود ادامه دهد که یکی از مهمترین این سیاست ها مصاحبه با پیشکسوتان فوتبال شهر رشت است.اولین پیشکسوتی که در سال 90 به سراغش رفتیم دروازه بان اسطوره ای فوتبال رشت بود.دروازه بانی که اگه از قدیمی ترها در مورد دروازه بانی وی بپرسی بدون شک او را بهترین دروازه بان گیلان و یکی از بهترین های ایران میدانند.

 

در این مصاحبه در مورد خیلی از موارد سر صحبت را با امیدهرندی باز کردیم و ایشان نیز به سعه صدر به سوالتمان پاسخ دادند.از او در این مورد که چطور شد که در سال گذشته سرمربی داماش نشدند و دلایل افت فوتبال رشت پرسیدیم.همچنین هرندی از خاطراتشان برایمان گفتند و در قسمتی از مصاحبه نیز صحبتهای جالبی در مورد هواداران و لیدرها بیان کردند که پیشنهاد میکنیم حتما این مصاحبه جذاب رو مشاهده کنید… توضیح اینکه این مصاحبه یک ماه قبل انجام گرفته و اگر در مواردی همچون صعود داماش جواب ها به روز نبود به همین علت است.

 

*وارش اسپرت:خودتون رو برای خوانندگان ما در تارنمای هواداران داماش گیلان که اغلب از جوانان هستند معرفی می کنید؟

فکر نکنم نسل جوان منو به یادش باشند!

 

*وارش اسپرت:ولی مطمئنا از دروازه بان بلندآوازه شهرشون خیلی شنیدند.

من 47 سال سن دارم و متولد شهر رشت هستم.از سن 14 سالگی فوتبال رو آغاز کردم،عضو تیم های سپیدرود رشت،استقلال رشت،نیروی زمینی تهران و در مقاطع نوجوانان،جوانان،بزرگسالان عضو تیم ملی بودم و در تیم ملی ارتش ایران هم سابقه دارم.

 

*وارش اسپرت:موقعی که در تیم ملی بودید دروازه بان چندم بودید و دروازه بان های دیگر چه کسانی بودند؟

من گلر دوم بودم و آقای سجادی گلر اول بودند.در سال 64 هم دو تا تیم ملی داشتیم که من و آقای سجادی و رضایی در تیم الف بودیم و تیم ملی ب آقای جقداپور و احمدرضا عابدزاده بودند.

 

*وارش اسپرت:مربی های سابقتون در شهر رشت؟

زهیری(صنعت نفت رشت)،مجیدجهانپور،احمدصومی،جمشید محمدی

 

*وارش اسپرت:اولین تیم محلاتتون؟

دهداری که برای محله سام (محدوده خیابان سردارجنگل کنونی) بود

 

*وارش اسپرت:الگوتون توی فوتبال؟

الگوی خاصی نداشتم ولی ناصرحجازی و رشیدی از گلرهای خوب ایران بودند و بعد از دوره ما هم احمدرضا عابدزاده اومد و الان هم سیدمهدی رحمتی گلر خوبی هست.

 

*وارش اسپرت:بهترین خاطره ورزشیتون؟

موقعی که با استقلال رشت و پگاه به لیگ برتر صعود کردیم.که یک بار به عنوان کاپیتان که در اون تیم امیر افتخاری،بهزاد داداش زاده،طباطبایی و … حضور داشتند و دوبار هم به عنوان مربی که هر سه بار آقای مجید جهانپور سرمربی تیم بودند.

 

متن کامل این مصاحبه خواندنی در ادامه مطلب

 

 

*وارش اسپرت:تلخ ترین خاطره ورزشیتون؟

اگه نگیم بهتره ولی با تیم استقلال رشت بود.

 

*وارش اسپرت:بهترین عکس العمل؟

عکس العمل که زیاد بود ولی میتونم از بازی استقلال رشت و ملوان در انزلی بگم که در اون بازی خیلی خوب عمل کردم،در واقع باید بازی رو هفت بر صفر میباختیم ولی بازی مساوی شد.یه بازی دیگه هم بود که در سال 65 منتخب گیلان با منتخب ایران بازی کردیم؛ تو اون بازی خیلی توپ گرفتم و روزنامه هدف نوشته بود که : “اگه امید هرندی نبود،منتخب گیلان به اندازه انگشت های دو دست گل میخورد”
و یا توی بنگلادش بود که بهترین بازیکن جام انتخاب شدم و خیلی از موارد دیگر.در واقع نمیشه فقط از یه صحنه نام برد.

 

*وارش اسپرت:بدترین عکس العملتون؟

توی سنندج بود که بازی جام حذفی بود با استقلال رشت رفته بودیم. من اصلا قرار نبود برم چون پسرم داشت به دنیا میومد ولی به یکباره بهم گفتند شما هم باید بری و ما هم با یه روحیه بدی رفتیم. در یک صحبه ضربه ایستگاهی از 25 متری بود که گل خوردم.مطمئنا اگر در شرایط عادی بودم حتما توپ رو میگرفتم.

 

*وارش اسپرت:در حال حاضر کجا مشغول به کار هستید؟

در حال حاضر که جایی مشغول به کار نیستم ولی معاون شرکت نفت بودم. حدود 4 سال هم هست که از فوتبال دور هستم ولی بهم پیشنهاد شده بود.

 

*وارش اسپرت:به این موضوع هم میرسیم! چرا فوتبال رشت مربی کمی به فوتبال معرفی کرده؟در واقع میشه فقط از اسم مجید جهانپور و احمد صومی و عبدالله مرغوب نام برد؟

به نظر من شما باید برید از اون دو نفر بپرسید (!) از مجید جهانپور و احمد صومی.

 

*وارش اسپرت:آیا درسته که مهندس عابدینی پیشنهاد سرمربی گری فصل قبل داماش رو بهتون داد؟

پیشنهاد نداده بودند که!کارمون تموم شده بود و مهندس عابدینی هم خیلی بهم لطف داشت حتی من برنامه یک ساله خودم رو در اختیار مهندس عابدینی قرار دادم که الان هم در باشگاه داماش هست در واقع همه چیز تموم شده بود فقط روزی که قرارداد داخلی رو آوردند جلوی من گذاشتند من یه شرط کوچک گذاشتم که به توافق نرسیدیم.

 

*وارش اسپرت:آیا درسته که سر این به توافق نرسیدید که یه بزرگتر بالای سر تیم باشه،که در مواقع لزوم سکان داری تیم رو بکنه؟

نه اصلا،شرط من این بود که قبل از بستن قرارداد،مهندس عابدینی حکم سرمربیگری من رو بزنند ولی مهندس گفتند که اول شما شروع کنید من حکم سرمربیگری شما رو میزنم.

 

*وارش اسپرت:ولی عبدااله مرغوب گفتند سر موضوع دیگه ای به توافق نرسیدید؟

اصلا مرغوب در اون جلسات حضور نداشت و خبری نداره!در اون جلسه نظرمحمدی هم به عنوان نماینده بازیکنا حضور داشتند و شما میتونید برید از ایشون هم بپرسید.فقط این رو بگم که بعضی ها دارن اخلال گری میکنند.

 

*وارش اسپرت:وارش اسپرت چون یه سایت هواداری هست به حاشیه ها هم بهای خاصی رو میده و ما و خوانندگانمون هم دوست داریم ابهاماتی وجود نداشته باشه.منظورتون از اخلال گری به چه کسی بود؟

من 47 سال سن دارم و تا به حال کسی رو از خودم نرنجوندم!فقط بگم که من رو ساختن برای سرمربی گری و من تمام شرایطش رو طی کردم و توی سابقه من هم دو بار صعود به لیگ برتر به عنوان مربی و یه بار هم به عنوان کاپیتان هست.
مطمئنا از دو تا اسم بزرگی که شما گفتید(جهانپور و صومی)اگه بهشون پیشنهاد من میشد بلافاصله امضا میکردند ولی من این کار رو نکردم.چه کسی میاد جلوی مهندس عابدینی بگه اول حکم من رو بزن بعد من سرمربی میشم؟
من به خاطر صلاح تیم این کار رو کردم.چون اگه من این کار رو میکردم از اون میومدم بیرون بازیکنان میفهمیدند که من حکم سرمربیگری ندارم و فردا سر تمرین خوب تمرین نمیکردند پیش خودشون میگفتند این که فعلا حکم نداره!به همین دلیل شل تمرین میکردند و بنابراین تیم داماش ضربه میخورد.از اونجایی هم که من دوست نداشتم تیم شهرم ضربه بخوره.

من به مهندس عابدینی هم گفتم شما میخوای این همه امکانات در اختیار من قرار بدی واقعا هم تمام شرایط هم مهیا کرده بود درود به شرفش،من گفتم شما حکم رو بزن من قوی شروع بکنم و اگه بخوام بازیکنی رو تنبیه بکنم بتونم و در پایان هم تیم داماش و هواداران ضرر میکردند.چون مهم شما هواداران هستید چون اگه استادیوم خالی باشه فوتبال اصلا ارزشی نداره!!!

 

*وارش اسپرت:چرا فوتبال خطه گیلان حدود دو دهه هست که افتخاری به خودش ندیده؟به جز نایب قهرمانی جام حذفی پگاه گیلان و در لیگ برتر هم بالاترین مقامی که بدست اوردیم ششمی بود که باز هم پگاه گیلان این مقام رو بدست اورد.

ما عقب نیوفتادیم این تیم های دیگه هستند که بیشتر سرمایه گذاری کردند.الان شما هرتیمی رو نگاه کنید چند تا از بازیکنان همین خطه رو دارند.برای مثال اصفهان سرمایه گذاری زیادی داره میکنه و به یه بازیکن داره 400 میلیون میده بنابراین اگر در اینجا بخوای 100 میلیون بدی میره اونجا دیگه!از یه طرف زیربنایی باید کار کرد که داماش داره خوب کار میکنه.

 

*وارش اسپرت:از نظر شما داماش رشت اون کار زیربنایی رو که باید انجام بده رو داره انجام میده؟

نه اونطور که باید رویایی فکر کنیم؛ ولی خوب داره کار میکنه.خیلی بهتر از این هم میشه ولی به شرطی که مربی های بومی براش زحمت بکشند!مهندس عابدینی انسان بزرگی هست ولی افرادی که اطرافش هستند بزرگ نیستند چون زمانی که یه جا گیر میکنی باید از اطرافیانت کمک بگیری!کسی میتونه به شما کمک کنه که از شما بزرگتر باشه!شما وقتی دو تا آدم کوچیک اطرافت نگه داری وقتی میخوای ازشون کمک بگیری میخوان چه کمکی بهت بکنند؟تو که خودت از اون بزرگتری پس باید مشاورات هم آدم های بزرگی باشند!

 

*وارش اسپرت:پس شما میگید که شهرهای دیگه پیشرفت کردند؟چون سالهای دور ما شنیدیم که گیلان تیمی به نام منتخب گیلان داشت که بسیار قوی بود؟

بله اون زمان که منتخب گیلان بود پول توی فوتبال نبود چون بازیکنان گیلانی اینجا میموندند.برای مثال پرسپولیس و استقلال منو میخواستند ولی من نرفتم ولی الان به رحمتی 600 میلیون میدن معلومه که بازیکن میره.
اون زمان مازندران هم تیم خوبی داشت ولی الان کجاست؟اصلا تا الان رنگ لیگ برتر رو ندیدند!

 

*وارش اسپرت:چرا حدود دو سال و نیم هست که دیگه استادیوم های رشت مملو از جمعیت نمیشه؟امری که قبلا سابقه نداشت؟

من فکر میکنم ما فوتبال خوبی نمیکنیم.چون فوتبال خوب هست که مردم رو میکشه استادیوم.تغییر اسم و رنگ پیراهن هم زیاد نمیشه گفت تاثیر گذار هست.باید رو هواداران هم سرمایه گذاری کرد هوادار باید خط بده متاسفانه توی رشت اون هواداران قدیمی دیگه نیستند. وقتی بازیکنی داخل زمین بد بازی میکنه باید هوادار بهش اعتراض بکنه.

 

*وارش اسپرت:یک دهه پیش تعصب هوادرا مثال زدنی بود ولی دیگه ما اون هواداران رو توی استادیوم نمیبینیم!و ازشون هم میپرسیم بهمون میگن تغییر اسم و رنگ هست.

نه آنچنان،الان امید هرندی بیاد شما ببینید چقدر هوادار میاد.شما باید راهش رو هم پیدا بکنید.شما دوران استقلال شهرداری رو میگید؛ باید ببینید چه کسانی توی اون تیم بودند.من کاپیتان اون تیم و افتخاری و تنهایی و … الان توی داماش کی هست.فکر کنم الان فقط افشین ناظمی هست!داماش باید بزرگ ها رو بکشه و بزرگ ها هم مردم رو میکشند.

 

*وارش اسپرت:آقای هرندی یه ذره بیشتر از خاطرات دوران ورزشیتون برامون بگید…

بذارید از دربی گیلان بگم.در سال 66 بود که ما در انزلی با استقلال رشت تونستیم ملوان رو با دو گل عیسی هاشمی ببریم و یکیش هم در سال 61 بود که با سپیدرود در انزلی با ملوان بدون گل مساوی کردیم و در رشت تونستیم ملوان رو 2 بر صفر ببریم و قهرمان گیلان شدیم که گلهامون رو هم در اون بازی تو یه روز بارونی، خدابیامرز مهرداد هوشنگی و یک گل هم هادی بشارتی زند.

 

*وارش اسپرت:چرا رشت در چند سال اخیر به تیم ملی بازیکنای کمی معرفی کرده؟!

من با جرات میگم اگه توی رشت سرمایه گذاری بشه بازیکنان زیادی به تیم ملی میدیم.ما در سالهای قبل بازیکنای زیادی رو به جاهای مختلف دادیم.برای مثال احمد ویشگایی ،پاکدل،تنهایی و… در چند سال پیش هم علی نظرمحمدی رو دادیم که حتی کاپیتان این تیم هم شد و حتی الان هم همین حسین ابراهیمی رو به ملوان دادیم.ما باید یه مقدار فرهنگی کار کنیم.من یه موردی هست که همیشه ازش رنج میبرم؛هواداران ما باید نسبت به بد بازی کردن بازیکنان عکس العمل نشون بدن برای مثال بعد از بازی نگن آها این امید هرندی هست بریم باهاش عکس بندازیم بازیکنی که بد بازی میکنه باید باهاش برخورد بشه.به این نمیگن هوادار با فرهنگ باید هوادار نشون بده که من توی سرما و گرما میام تشویقت میکنم ازت انتظار دارم که خوب بازی بکنی نه اینکه وسط زمین راه بری!

 

 

 *هوادار باید خودش خط بدهد نه لیدر!*

*وارش اسپرت:ما پارسال در داماش بازیکن غیربومی زیادی داشتیم و بیشترین ضربمون رو هم از همین بازیکنان خوردیم. نکته قابل توجه امسال تشویق بازیکنای بومی تیم بود تا حدی امسال حتی به اندازه انگشتان یک دست هم ندیدیم که بازیکن غیر بومی تشویق بشه.نظر شما چیه؟

این ها تا حدودی بر میگرده به اینکه باشگاه چه خطی میده.توی استادیوم یه سری افراد هستند که اسمشون رو نمیدونم باید چی بذاریم نمیدونم شما میگید بوقچی ، لیدر ، هماهنگ کننده.شما چی میگید؟

 

*وارش اسپرت: (…….)!!!

بله،حالا هرچی که هست،باشگاه خطی به این  افراد میده و اینا میرن در بین هوادارا و در بین هوادارا خط میدن و یکی از دلایلی که هواداران در استادیوم کم شدند همین هست که شعارها خط گرفته شده هست.شعاری خوب هست که خودجوش باشه و همون لحظه داده بشه و شعارهای خط داده شده باعث شده تا افرادی که مخالف هستند دیگه به استادیوم نیان!

 

*وارش اسپرت:یک نکته رو بگم که بچه های سایت وارش اسپرت در استادیوم عضدی جایگاهی به نام ابرهای طوفانی دارند و دلایل تشکیل شدن این جایگاه هم به همین قضایا بی ربط نیست، هر چند سنگ اندازی های زیادی میشه…!سوالی که وجود داره اینه که به نظر شما چرا توی رشت لیدری نداریم که از روی تعصب هوادارا رو هدایت کنه؟چرا تا لیدرامون میبینند که یه سمت پول هست به اون سمت میرن؟

شما جوونید و خیلی خوبه که خودجوشید در گذشته هوادار خودش خط میداد و میگفت باید فلانی بیاد و مدیران باشگاه میترسیدند ولی الان متاسفانه دیگه اون هواداران نمیان.حالا شما جوونید و شروع بکنید و مطمئنا افراد دیگه هم شما رو ببینند میان به سمت شما.ان شاالله که خوب بشه و مثل سابق بشه.

 

*وارش اسپرت:بازیکن آینده دار تو فوتبال رشت میبینید؟

خیلی ها رو داریم.آقای هادی سهرابی هست. یکی دو تا دروازه بان جوون خوب دارند یه دفاع وسط خوب که چپ پا هست

 

*وارش اسپرت:نظیف کار؟

بله نظیف کار.به نظر من بازیکنای خوبی داریم و مسلما در آینده همین تیم میتونه حداقل 3 تا بازیکن به تیم ملی بده.

 

*وارش اسپرت:شرایط داماش رو به چه شکلی میبینید؟

خوبه تا وقتی که مهندس عابدینی باشه خوبه، چون واقعا داره برای تیم زحمت میکشه.اون چند جلسه ای که باهاش صحبت کردیم احساس کردم که خیلی فوتبال رشت رو دوست داره و دلسوزه و همچنین آدم واردی هم هست.یه جاهایی هم خلا هایی داره که اگه اونا رو پر کنه داماش کمتر از ذوب آهن و سپاهان نمیشه.ما یه مقدار هم خودمون مشکل داریم؛ توی رشت نمیذارند که یه نفر بالا بیاد.دوره مربی های قدیمی تموم شده باید این مربی ها به جوون تر ها بها بدن.مربی های قدیمی باید باشند ولی نه به عنوان سرمربی….برید از مجید جهانپور و احمدصومی بپرسید که چرا رشت سرمربی نداره؟یه سرمربی نباید فقط به فکر بازیکن ساختن باشه باید به فکر ساختن سرمربی هم باشه نباید به این فقط فکر کنه که من باید تا آخر عمر سرمربی باشم.

 

*وارش اسپرت:آیا داماش میتونه امسال بعد از صعود به لیگ برتر نماینده شایسته ای برای شهرباران و خطه فوتبال خیز گیلان باشه؟

با این فوتبال نه!من چند تا از بازیهای امسال داماش رو از تلوزیون دیدم و فکر میکنم فوتبال خوبی بازی نمیکنند باید قدرتر باشند.لیگ برتر با لیگ یک خیلی فرق میکنه ولی من این احساس رو میکنم که وجود مهندس عابدینی میتونه خیلی از مشکلات رو حل کنه.من وقتی میخواستم سرمربی داماش بشم بهم گفت تو هر بازیکنی رو میخوای به من بگو تا بیارم!

 

*وارش اسپرت:تا به حال مربی غیربومی نتونسته تیم های رشتی رو به لیگ برتر ببره اما مهدی دینورزاده در حال شکست چنین طلسمی هست .به نظر شما دلیل موفقیت مهدی دینورزاده و شکست مربی های سابق چیه؟

خیلی راحت باید شما دلیلش رو پیدا کنید یکی از مهمترین دلایلش استفاده کردن از بازیکنان بومی هست.مربی های گذشته که میومدن همشون با خودشون یه اکیپ میاوردند ولی الان مهدی دینورزاده به بازیکنان بومی بها داده و داره از تعصب این بازیکنان استفاده میکنه!

 

*وارش اسپرت:شما به وارش اسپرت چه کسی رو برای مصاحبه بعدی پیشنهاد میکنید؟

من نمیدونم شما با چه کسانی مصاحبه کردید…

 

*وارش اسپرت:با مجید جهانپور،عبدالله مرغوب،رسول حقدوست و فرید آخوندزاده.

عبدالله مرغوب؟!من حالا چند نفر رو به شما معرفی میکنم شما هم توی لیست خودتون نگه دارید.جاوید جهانگیری آخرین نفری بود که از تیم ملی 78 که میخواست بره جام جهانی خط خورد.دلیل خط خوردنش هم این بود که علی پروین بهش گفت بیا پرسپولیس که جاوید گفت نه.حمید منصوی که هر دو در سپیدرود بودند و از قسمت شرق گیلان هستند.

 

*وارش اسپرت:الان مقیم کجا هستند؟

منصوری که قبلا مربی شهرداری لنگرود بود و جاوید جهانگیری هم چند سال پیش آنالیزر اصغرشرفی در پگاه بود.

 

*وارش اسپرت:اگه میشه از رشت بگید؟

از سپیدرود:احمدپور(دفاع آخر)،سید علی محمدی،و احمد صومی هم که جای خودشو داره.
از استقلال رشت هم میشه گفت:اسماعیل ویشگایی که الان مربی تیم امید داماش هست،مهدی تنهایی الان کارشناس شهرداری هست،پاکدل بهترین فوروارد تاریخ استان گیلان هست و الان هم مربی تیم های پایه داماش هستند

 

*وارش اسپرت:وارش اسپرت اسمی از ترکیب کلمات گیلکی و انگلیسی هست و از اسمش هم معلومه به زبان مقدس گیلکی بسیار اهمیت میده.از شما میخواهیم آخرین حرفتون رو با هواداران سرزمین باران های نقره ای به زبون گیلکی بگید؟

من عاشق رشتم،من ایتالیا رفتم و یکی از تیمهای دسته دومش اون زمان منو میخواست نرفتم،توی بنگلادش بهترین بازیکن جام شدم و منو میخواستند و نرفتم و روزنامه هاش رو هم دارم … پرسپولیس و استقلال منو میخواستند و نرفتم فقط به خاطر اینکه عاشق شهر رشتم.سال 64 من تیم ملی رو گذاشتم کنار چون استقلال رشت بازی داشت و اگه بازی رو میباخت سقوط میکرد و به خاطر همین خط خوردم از تیم ملی و قطر نرفتم و با شیلات انزلی تونستیم مساوی کنیم و تیم توی لیگ موند.اینا رو گفتم که فقط بگم که من عاشق این شهرم.پدر من چون کارمند بود همش در استان های دیگه بودیم به همین دلیل ما خانوادگی با هم فارسی(!)صحبت میکردیم!ولی فقط میتونم به عنوان یه رشتی اصیل که عاشق این شهر هستم بگم که:
من شیمی مخلصم
 
 
 

 

تهیه کننده گزارش:آبراره باتعصب(مازیار)

www.varesh-sport.com*