در کارنامه فوتبالی سیدعلی(امیر) افتخاری ملی پوش رشتی اسبق تیم ملی ایران کلکسیونی از افتخارات را می توان مشاهده کرد از قهرمانی ملت ها و باشگاه های آسیا گرفته تا قهرمانی مسابقات لیگ و حذفی کشور… افتخاری در عرصه مربیگری هم مدرک A آسیا و B یوفا را اخذ کرده است و هم اکنون در کانادا سرمربی تیم شاهین ونکوور است این در حالی است که افتخاری سابقه مربیگری در سایپا و برهه ای کوتاه هم در داماش را دارد تا این ادعا ثابت شود هیچگاه فوتبال رشت از سرمایه هایش به درستی استفاده نمی کند.

هفته گذشته مروارید گرانبهای فوتبال گیلان به شهرباران های نقره ای سفر کرد تا فرصتی شود بار دیگر به سراغش برویم. در ادامه مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان با فوتبالیست پرافتخار شهرباران را مشاهده می کنید:

 

varesh-sport.com: چه شد بعد از مدتها به زادگاه تان ، شهرباران های نقره ای آمدید؟

من تصمیم داشتم امسال تابستان به رشت بیایم و یک دیداری را داشته باشم، اما متاسفانه حال مادرم مساعد نبود و صلاح دانستم هرچه سریعتر خودم را به مادرم برسانم که الحمدالله حالشان بهتر شده است.

 

 

varesh-sport.com: وضعیت شما در کانادا چگونه هست؟ اقامت کانادا را دارید؟

بله ، من اقامت کانادا را دارم و زندگی خوب و به دور از استرسی دارم. دو تا تیم در آنجا دارم که با این دو تیم مشغولم و در عین حال در کنار خانواده ام زندگی آرامی دارم.

 

سید علی امیر افتخاری

 

 

varesh-sport.com: شرایط تیم تان در کانادا چگونه است؟

یک تیم به نام شاهین ونکوور که توسط ایرانی ها تاسیس شد و هم اکنون هم ایرانی های مقیم کانادا حمایتش می کنند که بیست سال است قدمت دارد. چون کشور کانادا یک کشور پهناور است تقسیم بندی کرده اند و مسابقات ایالتی برگزار می شود که ما در دسته یک هستیم که لیگ منظمی است که حدود شش تا هفت ماه مسابقات برگزار می شود و در صورت قهرمانی می توانیم به لیگ برتر صعود کنیم. چند سالی بود شاهین ونکوور در لیگ دسته دوم قرار داشت حدود دو سال پیش به همراه دوستان توانستیم تیم را به دسته یک بیاوریم و برنامه سه ساله ای که داشتیم امیدواریم در سال آینده به لیگ برتر صعود کنیم. یک تیم دیگر داریم که در لیگ شهری حضور دارد و آقای حیدری تمایل داشتند که با آنها همکاری داشته باشم و به آن تیم هم تمرین می دهم.

 

varesh-sport.com: بعد از اینکه در پایان فصل 91-92 از سایپا جدا شدید ، پیشنهاد دیگری در ایران نداشتید که به کانادا برگشتید؟

حقیقتش را بخواهید پیشنهاد جدی نداشتم و خود من هم راغب نبودم که در ایران بمانم، چون فضا و محیط فوتبال ایران را مناسب ندیدم اما در کانادا احساس آرامش دارم و به همین دلیل صلاح دیدم که در کنار خانواده ام در کانادا باشم.

 

varesh-sport.com: از آن سوی کره زمین هنوز هم نتایج تیم شهرتان را دنبال می کنید؟

بله، داماش تیم شهرم است و شرایطش را از سایت وارش اسپرت یا ورزش 3 دنبال می کنم و همواره برایش آرزوی موفقیت دارم.

 

سید علی امیر افتخاری

 

varesh-sport.com: آیا در زمان حضور شما در استقلال رشت، فصلی بود که در لیگ یک (دسته دو سابق) تیم رشت برای سقوط نکردن بجنگد؟

نه، من چنین موردی یادم نیست و همیشه برای صعود کردن به لیگ برتر(دسته یک سابق) می جنگیدیم.

 

varesh-sport.com: شما به عنوان پیشکسوت فوتبال رشت دلیل این نزول را در چه می بینید؟

من یادم است قبل از اینکه عضو تیم ایرانمهر و بعدش استقلال رشت بشوم، خیلی مسابقات گل کوچک محلات در شهرمان برگزار می شد که خودم در این مسابقات خیلی فعال بودم و تماشاچی هم خیلی استقبال می کرد ، در واقع تکنیکم را مدیون مسابقات گل کوچک محلات بودم چون همیشه در حال مسابقه دادن بودیم. به نظر من یکی از دلایل، کم رنگ شدن آن مسابقات است یا آنکه نمی دانم هنوز مسابقات آموزشگاه ها برگزار می شود تا استعدادها معرفی شوند و باشگاه ها آنها را جذب کنند. مسئله ی بعدی اینکه فکر  می کنم سازماندهی قوی در تیم ها وجود ندارد تا این استعدادها را کشف کنند و در آکادمی تیم ها از اشخاصی استفاده کنند که دانش لازم را داشته باشند.

 

varesh-sport.com: تفاوت فوتبال کانادا با ایران در چیست؟

سیستم کانادا با ایران کاملا متفاوت است. فوتبال ایران از لحاظ استعداد خیلی جلوتر است اما در بخش سخت افزاری و مدیریتی خیلی عقب هستیم. در کانادا به بچه های کوچک خیلی اهمیت می دهند. باید این موضوع کارشناسی شود با آنکه پول به فوتبال ما تزریق می شود چرا این سرمایه هرز می رود؟ به همین دلیل است که باشگاه های ما وارد مسابقات باشگاه های آسیا می شوند اما در آنجا عملکرد خوبی ندارند.

 

varesh-sport.com: شما گفتید فضای فوتبال ایران را نمی پسندید ، اگر از ایران و به خصوص تیم داماش گیلان به شما پیشنهاد شود چه تصمیمی می گیرید؟

بستگی دارد و من فکر می کنم باید همه چیز شفاف باشد. مثلا دو سه سال پیش دوست عزیزم آقای تقوی از من خواستند که به سایپا بیایم و با هم کار کنیم شرایط را مساعد دیدم ولی وقتی شروع به کار کردیم متاسفانه از همان داخل شرایط را جوری برای ما سخت کردند که کار کردن دشوار می شود و این موضوع در تمام باشگاه ها اینگونه هست.

varesh-sport.com: سالها به عنوان یک هافبک وسط فیکس عضو تیم ملی بودید، چه نظری در مورد هافبک های نسل بعد از خودتان دارید؟

بعد از ما کریم باقری بود که سالها به خوبی آن منطقه را پوشش داد و بعد از آن هم جواد نکونام بود. در این مقطع من این کمبود را می بینم که یک بازیکن قوی از لحاظ تکنیکی و فیزیکی جایگزین شود و باید دید مربیان تیم ملی چه نظری دارند.

 

پ.ن: بعد از این نشست و مصاحبه، امیر افتخاری بر سر مزار زنده یاد ایرج زهرابی حاضر شد و فاتحه ای را نثار روح آن محروم نمودند.


مصاحبه: مازیار اصغرزاده – مهرداد ثابت

منبع: www.varesh-sport.com

وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان

*با تشکر از مهندس رضا خوش قلب، مدیریت نمایندگی هوندا در گیلان که میزبان این نشست صمیمانه بود.