وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان: داماش در فصل 92-93 سقوط کرد، سقوطی که کاپیتانش قبل از آن هم دو بار تجربه اش کرده بود.

برای مصاحبه با مهدوی قرار گذاشتیم و از قرار معلوم دل پری هم از اتفاقات رخ داده در فصل گذشته داشت. کاپیتان داماش در مصاحبه اختصاصی با وارش اسپرت سفره ی دلش را باز کرد و خیلی از حرف ها هم به درخواست خودش امانت پیش ما باقی ماند تا اگر روزی از فوتبال خداحافظی کرد ناگفته هایش را بدون معذورات بیان کند.

 

varesh-sport.com: شما سه بار با این تیم تجربه ی سقوط دارید، اما به نظر می رسد این بار تلخی سقوط بیشتر بود. چه شد سقوط کردیم؟

از شروع فصل شرایط خوبی نداشتیم و حتی در پنج بازی اول هم فقط سه امتیاز کسب کردیم. بعضی ها هم میخواستند دخالت کنند و من مطمئنم اگر شرایط مالی باشگاه خوب بود آقای عابدینی هیچ وقت آقای ناظمی و نظرمحمدی را نمی آورد اما چون دید شرایط مالی باشگاه خوب نیست گفت با بومی ها شروع کنم. ایشان می دانستند که بازیکنانی نظیر من ، نظیفکار ، حاجتی ، مختاری و… به دلیل اینکه چند سال هست که با ناظمی رفاقت دارند، می آیند و از روی رفاقت برای آقای ناظمی بازی می کنند.

 

البته این سیاست آقای عابدینی هست برای اینکه می داند چه طور تیمش را باید جمع کند ولی به نظر من، همه چیز رفاقت نیست و پول هم بسیار مهم است و وقتی هم پول نبود دیدید که اینقدر تا هفته آخر دست و پا زدیم تا افتادیم.
ما در یارگیری هم ضعیف عمل کردیم و خواستیم بازیکنان جدید رو کنیم. همه بازیکنان جوان مان سال اول بازی شان بود و با توجه به شرایط بد مالی و اینکه بازیکنان بزرگتر تیم هم از لحاظ مالی در شرایط خوبی نبودند باعث شد تا آن بازیکنان جوان هم نتوانند کمک کنند. البته جوانان انگیزه ی خوبی داشتند تا خودشان را نشان دهند و ما هم اول فوتبال مان انگیزه ی زیادی داشتیم تا خودمان را ثابت کنیم.

مسائل دیگری هم بود؛ برای مثال هفته دوم لیگ بازیکنانی که آماده نبودند را بازی دادیم و همان بازیکنان را دیگر بازی ندادیم و یا حتی جز هجده نفر قرار ندادیم و نهایتا هم نیم فصل هم آنها را فرستادیم و رفتند. همان بازیکنان رفتند تیم های دیگر بهترین بازی ها را انجام دادند و حتی تیم پیکان هم با گل و پاس گل بازیکنان ما بالا آمد.

ما باید با توجه به شرایط بدنی بازیکن به او بازی دهیم نه حرف های دیگران! جهانگیر عسگری هفته های اول شرایط بدنی خوبی نداشت ولی در سال های قبل نشان داده بود که اگر به فرم ایده آل برسد بهترین بازی ها را برای ما انجام می دهد؛ همینطور سعید حلافی که از لحاظ شرایط روحی در شرایط خوبی نبود اما بازی اول هر دو را بازی ندادیم و هفته دوم به یکباره فیکس شدند!

 

به نظر من یکی از بزرگترین ایرادات مربیان تیم تغییرات زیاد در تیم بود. هم آقای ناظمی و هم آقای نظرمحمدی باید این را قبول کنند که هر هفته سه چهار نفر را در ترکیب تیم تغییر می دادیم، دفاع وسط را می بردیم دفاع راست ، دفاع راست را می بردیم دفاع چپ و … خودتان دیدید هادی سهرابی بنده خدا را بازی ندادیم و ندادیم اما به یکباره بازی با ملوان بردیمش دفاع چپ گذاشتیم، انتقاد هم کردیم در حالی که پست هادی سهرابی اصلا دفاع چپ نبود و هافبک دفاعی هست. یکی از مهمترین دلایل سقوط ما به لیگ یک این بود که ما به بازیکنان مان در پست های تخصصی بازی نمی دهیم و بعد راحت هم می نشینیم و از آنها انتقاد می کنیم.

 

محمدرضا مهدوی، امین متوسل زاده

 

varesh-sport.com: همه این تغییرات را آقای عابدینی انجام می داد یا مربیان ما هم این تغییرات را ایجاد می کردند؟

همه این تغییرات را که آقای عابدینی انجام نمی دادند، نظرات مختلف بود. به نظر من کلمه دخالت در مورد آقای عابدینی درست نیست چون مربیان ما با آقای عابدینی مشورت می کردند شاید هم بعضی مواقع آقای عابدینی می گفتند باید این بازیکن را بازی بدهی ، چیزی که من احساس می کنم این بود. در سالی که می خواهیم به بازیکن جوان بازی دهیم آن بازیکن در تمام بازی ها در شرایط آرمانی نخواهد بود، برای مثال از روح الله سیف الهی نام می برم که به نظر من در بین بازیکنان جوان داماش بهترین بازیکن بود. او در خیلی از مواقع، یک هفته فوق العاده بود و هفته ی دیگر شرایط خوبی نداشت. تیم ذوب آهن بازیکنان باتجربه اش را بازی داد و در آخر هم ما و راه آهن را بردند و در لیگ ماندند اما ما یک هفته حسن زاده را بازی دادیم و هفته ی بعد امین متوسل زاده را. امین با آنکه گل هم می زد هفته ی بعد روی نیمکت می نشست در حالی که من معتقدم امسال بهترین سال بازیگری امین متوسل زاده بود، ولی کاری کردند که به این باور برسد که اگر یار تعویضی بیایم می توانم گل بزنم.

البته چیزی که برای من امسال ثابت شد این بود که بعضی ها دوست نداشتند به من و امین متوسل زاده بازی دهند اما چون فشار تماشاگر بود و من سالهای سال بود در این تیم بازی کرده بودند ناچار می شدند به من بازی دهند.
ولی در مورد سوال شما باید بگویم نه ، خود مربی هم تغییر و تحولاتی ایجاد می کرد و اینطور نبود که آقای عابدینی همه چیز را بگوید.

 

varesh-sport.com: نظرتان در مورد جریمه پنجاه درصدی از قرارداد بازیکنان چیست؟

متاسفانه امسال شرایط مالی باشگاه ما طوری بود که اگر هم پولی می آمد، همه می خواستند چنگ بندازند و پولی را بگیرند و چون به همه هم نمی رسید، باعث شده بود که جو تیم ما بهم ریخته شود. شما نگاه کنید دو هفته ماساژورها نمی آمدند، یک هفته دکتر نمی آمد، یک هفته بدنساز نمی آمد ولی آقای عابدینی می گفتند اگر بازیکن سر تمرین نیاید جریمه می شود. می خواهم بدانم آقای عابدینی روی چه حسابی بازیکنان را پنجاه درصد جریمه کرد؟ فقط روی این حساب که تیم سقوط کرد؟ اگر تیم سقوط کرد بازیکن باید قانونا 20 درصد جریمه شود. شاید هم برای اینکه بچه ها به حرف های آقای عابدینی گوش نمی دادند که این هم به این دلیل بود که می گفتند اینقدر از آقای عابدینی حرف تکراری شنیدیم و شاید بیاییم داخل جلسه یک حرفی بزنیم که آقای عابدینی ناراحت شوند و نیاییم بهتر است.

 

varesh-sport.com: شما در صحبت هایتان به نحوی مهمترین دلیل را مشکلات مالی اعلام کردید، این مشکلات مالی با مدیرعامل تیم یکی هست؟

اینکه مشکلات مالی دلیل اصلی سقوط ما بود در آن شکی نیست اما در جواب سوال شما نه… من مشکلات مالی را به مدیرعامل ربطی نمی دهم چون به نظر شخصی من شاید آقای عابدینی به همه جا چنگ انداخت تا پولی را بیاورد ولی دیگر در حد و توانش نبود؛ اما یک جاهایی آقای عابدینی باید می آمدند و رک و پوست کنده به بازیکنان می گفتند که ندارم همینی هست که هست ولی ایشان هر روز امیدواری می دادند. بازیکن هم به این حرف امیدوار می شود و وقتی که یک هفته ، دو هفته ، سه هفته و… طی می شود دیگر جو بهم می خورد.

من معتقدم مشکلات مالی مهمترین دلیل سقوط بود و بعد از آن هم از آن بالا بگیر یعنی آقای عابدینی ، ناظمی ، مرغوب ، نظرمحمدی ، منِ مهدوی ، تدارکات ، دکتر ، ماساژور و … در این سقوط مقصر هستند. حاشیه هایی که امسال داشتیم را در هیچ سالی تیم های رشتی نداشتند.

 

varesh-sport.com: با همه ی این تفاسیر بی پولی در سه سال اخیر همیشه با داماش بوده است و با این وجود حتی در نیم فصل اول هم نتایج و جایگاه خوبی را کسب کردیم…

در نیم فصل اول در هفته سیصد میلیون به تیم تزریق می شد که مشکلات مالی ما حل می شد. آقای عابدینی در مورد پرداخت سیصد میلیون به من گفتند برو سرتمرین به بچه ها این مسئله را بگو که من هم دقیقا حرفهایی که ایشان گفتند را به بازیکنان انتقال دادم که بازیکنان هم گفتند اگر یک هفته پرداخت شود و دو هفته پرداخت نشد چی؟ پس ما بعدش تمرین نمی کنیم… رفتیم داخل جلسه با مدیرعامل و من وقتی این حرف بچه ها را انتقال دادم، آقای عابدینی به من گفتند تو حرف مرا کامل منتقل نکردی و وقتی بچه ها گفتند مهدوی حرف شما را انتقال داد به من گفت که اگر شما مشکل مالی دارید حرف خودت را بزن نمی خواهد که حرف دیگران را بزنی! اگر منِ کاپیتان حرف بازیکنان دیگر را نزنم پس باید چه کنم؟

 

محمدرضا مهدوی

 

varesh-sport.com: با اینکه شما می دانستید که ما مشکلات مالی داریم، چرا بازهم حاضر شدید قرار داد ببندید؟

بالاخره ما به آقای عابدینی و نفراتی که داخل باشگاه بودند علاقه و اطمینان داشتیم و این تیم را خانه خود می دانیم. بزرگترین ایراد ما در داماش موقع قرارداد بستن اول فصل این است که پنج بازیکن با هم به اتاق مدیرعامل می رویم و آقایان می آینده بالای سر ما و می گویند تو رو خدا امضا کن و پنج نفر دیگر هم بیرون منتظر هستند. می گویند شما امضا کنید بقیه هم امضا می کنند. وقتی هم ما به آقایان می گوییم قراردادمان را بدهید ببریم بخواینم که چه بندهایی در قرار داد است که ما بدانیم چه قراردادی را داریم امضا می کنیم، می گویند نه نمی خواهد! یا آقای عابدینی در جواب من می گوید: "رضا جان تو به من اعتماد نداری؟". من می گویم حاجی من پول پارسالم را نگرفتم و شما یک چک به ما بدهید که گفتند: "من چک نمی دهم، یعنی من پول شما را می خواهم بخورم؟ من اگر شده خانه ی خودم را می فروشم و پول شما را می دهم" حالا کو؟ چرا آقای عابدینی سر حرفش نماند؟ آن موقع که می خواهیم قرارداد ببندیم باید از روی رفاقت قرارداد ببندیم ولی الان که فصل تمام شده ما شدیم غریبه و ما را نمی شناسند؟ به اسم می شناسند ولی رفتار این را نشان می دهد که ما هیچ برنامه ای با هم نداریم!

 

varesh-sport.com: در اواخر نیم فصل اول مصاحبه هایی را هم علیه یکدیگر انجام دادید. دلیلش چه بود؟

آقای عابدینی بر علیه ما مصاحبه کرده بودند که مصاحبه های ما قبل از بازی با پرسپولیس باعث بهم خوردن جو تیم شد، در صورتی که خود ایشان ده هفته بود که دقیقا قبل از بازی های مصاحبه می کرد که من می روم ، من استعفا دادم و اوضاع تیم بهم خورده و … که بازیکنان هم از یکدیگر می پرسیدند که آقای عابدینی استعفا داد یا نه و سرآخر همه یقه ی آقای مرغوب را می گرفتند …

آقای عابدینی مصاحبه می کنند و می گویند، مهدوی و آبشک با مصاحبه هایشان جو تیم را بهم ریختند! این در حالی است که خودشان هزار بار مصاحبه کردند و مصاحبه هایی هم کردند که کل تیم شان را بهم ریخت و ما تیم را جمع می کردیم. همان حرفی که من به آقای عابدینی زدم که اگر می توانید تیمتان را جمع کنی تیم را جمع کن، من هم می روم! دقیقا همین حرف را که به او زدم، از دست من ناراحت شد و به ایشان برخورد. من حرف زور را نمی توانم قبول کنم؛ در حالی که من امسال در بدترین شرایط هم برای اینکه جو تیم مان بهم نخورد همیشه سر تمرین بودم یکبار نشد بحث کنم، دعوا کنم و …

این مصاحبه ها روی اعصاب و روان بازیکن ، هوادار و مربی تاثیر می گذارد و یکی از عوامل سقوط داماش بود.

 

من نمیخواهم اسم ببرم ولی باید بگویم که وقتی آقای عابدینی به بازیکن می گوید تو امضا کن من می خواهم به تو بازی دهم یعنی چی؟ مگر شما تصمیم گیرنده هستی که آن بازیکن میخواهد بازی کند؟ این ها باعث میشود که تیم سقوط کند! اسم آن بازیکن را نمی خواهم ببرم چون آن بازیکن وقتی مصاحبه مرا می خواند خودش متوجه می شود. خود آن بازیکن این را گفته و مطمئنا به چهار نفر دیگر هم گفته است و همه بازیکنان هم می دانند. وقتی شما به بازیکن این حرف را می زنی خیالش راحت هست که دیگر هر جوری بازی کند بازی بعد هم در ترکیب هست. یا مثلا مظلوم یک ساعت قبل از بازی با ذوب آهن وارد ترکیب شد و بازی بعد هم اصلا در هجده تا نبود که هیچ، حتی سر تمرین هم پیدایش نبود.

این دقیقا شد مثل داریوش یزدانی که در بازی رفت و برگشت مقابل پرسپولیس یک هفته قبل از تمرین پیدایش نکردند و هفته بعدش هم خیلی راحت سر تمرین آمد!

 

محمدرضا مهدوی

 

varesh-sport.com: رضا مهدوی در این فصل به دلایل مختلف و مشکلاتی که بود مثل سال های گذشته در اوج نبود ولی شاهد بودیم با آنکه باتجربه ترین بازیکن تیم بودید همیشه در روز بازی نسبت به برخی بازیکنان دیگر تا لحظه ی آخر تلاش می کردید. حتی در تمرینات هم به صورت جدی تمرین می کردید، این اُفت نسبت به سال های اخیر و همچنین جنگندگی در بازی ها و تمرینات نشأت گرفته از چه بود؟

در جواب سوال اول شما باید بگویم که یکی از دلایل افت من مصدومیت های پی در پی است. وقتی بر میگردی و تلاش می کنی تا به آن شرایط آرمانی برسی و دوباره مصدوم می شوی و مجبور می شوی که پایت را گچ بگیری، این به خودی خود بر روی شرایط فوتبالی بازیکن تاثیر می گذارد. من میخواهم چیزی بگویم شاید شما فکر کنید میخواهم خودم را مبری کنم، اما این یک واقعیت است که مشکلات مالی خیلی بر روی ما تاثیر گذاشت و ذهن ما را خراب و درگیر کرد.

در جواب سوال بعدی شما که گفتید سر تمرین و بازی ها بیشترین جنگندگی و جدیت را داشتم، باید بگویم که من دلم برای این تیم می سوخت و دوست نداشتم که تیم به لیگ یک سقوط کند. به دوستان خودم هم می گفتم که ما باید جدی تمرین کنیم و یا در زمین بدویم چون بازیکن جوان ما را نگاه می کنند.

 

varesh-sport.com: تیم ما از لحاظ فنی چه طور بود؟

ما تمرینات خوبی را انجام می دادیم و تقریبا هر روز یک نوع تمرین خاص را انجام میدادیم…

 

varesh-sport.com: منظور از سوال این بود که چقدر تمرینات انجام شده را در زمین مسابقه پیاده می کردیم؟

وقتی ما کل هفته را طبق یک سیستمی تمرین می کنیم و به یکباره روز بازی چند بازیکن وارد زمین می شدند چه انتظاری می شود داشت؟ شاید من هم جای ناظمی و نظرمحمدی بودم حرف های آقای عابدینی را گوش می دادم! چون آقای عابدینی صحبت کردن شان جوری است که بر روی طرف مقابل تاثیر می گذارد. برای مثال آقای عابدینی می آمد مشورت می داد که این دو تا بازیکن را بذار داخل زمین و مربیان ما هم با خودشان فکر می کردند که این دو را داخل زمین بگذاریم بهتر است در حالی که در طول هفته با نفرات دیگری تمرین کرده بودند و به این ترتیب بود که نمی توانستیم داخل زمین، تمرینات انجام شده را پیاده کنیم.

 

امیر عابدینی ، محمدرضا مهدوی

varesh-sport.com: تصمیم خودت برای فصل بعد چگونه است؟ ماندنت در داماش به چه چیزهایی بستگی دارد؟

به وضعیت مالی ربط دارد، به مدیرعامل ربط دارد و … دیگر چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. آقای عابدینی ما را نمی خواهد و این را عالم و آدم می داند و نمی شود کتمان کرد. آقای عابدینی از کسی که جلویش بایستد و از حقش دفاع کند خوشش نمی آید و به او برمیخورد. در پرسپولیس هم باشد همین طور است!

 

varesh-sport.com: اگر عابدینی نباشد ، چه؟

من که نمی گویم آقای عابدینی برود! اگر وضعیت مالی خوب شود و آقای عابدینی ما را بخواهد ما از خدای مان است که در تیم شهرمان بازی کنیم، چون همه می دانند که ما در لیگ یک خوب نتیجه می گیریم و اگر سال اول نشد در سال دوم تیم را بالا می آوریم. من با آقای عابدینی هیچ وقت مشکلی نداشتم و ایشان بودند که با من مشکل داشتند، چون من حرف زور را نمی پذیرم.

 

حسین عابدینی ، امیر عابدینی

varesh-sport.com: شایعاتی شنیده شد که فقط سهرابی و کاردوست را برای فصل بعد می خواهند (وارش اسپرت این خبر را نه تایید می کند و نه تکذیب) تا چه حد صحت دارد؟

من هم از زبان دیگران شنیدم ولی برایم خیلی جالب است که با همین رضا کاردوست با هزار مشکل قرارداد بستن! هوادار می آمد سرتمرین و شعار می داد و …! اما من می دانم چرا ایشان نمی خواست قرارداد ببندد چون کاردوست وقتی که در گهر درود بود، بحثی با یک شخصی داشت که همیشه هم در دفتر آقای عابدینی نشسته است! یا هادی سهرابی را بعد از اینکه به لیگ آمدیم مگر کنار نگذاشتند؟اگر قبول داشتند چرا امسال بازی ندادند؟ الان هم می گویند رضا کاردوست و هادی سهرابی را می خواهند اشکالی ندارد ولی آقای عابدینی نباید بگوید که من را نمی خواهد، من بازیکن آزاد هستم و خودم تصمیم می گیرم که می مانم یا می روم. با این شرایطی که باشگاه ما دارد کسی نمی ماند و اگر با بازیکنان داماش صحبت کنید می گویند اگر فوتبال هم نکنم دیگر در داماش نمی مانم! مثل دوران فیروز کریمی که دیدید کسی نبود و چه واویلایی شده بود.

 

ادامه دارد…

 

مصاحبه: مازیار -مهرداد

منبع: www.varesh-sport.com

وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان