در یک سال اخیر سراغ پیشکسوت هایی رفتیم که همه متولد همین شهر بودند، ولی در گذشته بازیکنان بزرگی هم در تیم های رشتی بودند که متولد این شهر نبودند ولی تعصب خود را به این شهر ورزش آن نشان داده اند. اوج این تعصب برمیگردد به سال 69 وقتی که یک بازیکن شرق گیلانی سپیدرود پیشنهادهای وسوسه انگیز تیم های دیگر را رد میکند. علی ناصح 46 ساله، متولد روستای چاف از توابع لنگرود که هواداران قدیمی فوتبال رشت هیچ وقت بازی های خوب او را از یاد نمیبرند.وی فوتبال خود را از شهرداری لاهیجان به صورت جدی شروع کرد و سپس به سپیدرود پیوست که دوران اوجش هم در همین تیم رشتی بود. او در حدود 20 سال است که ساکن شهر رشت است و حال بدون مقدمه سراغ مهمترین سوال هوادارا میرویم: 
 

varesh-sport.com: سالها پیش یه تیتر جالب به روی روزنامه های ورزشی چاپ شد و در اون وفاداری شما به سپیدرود رو به رخ همگان کشید. در این مورد توضیح میدهید؟
 
من از موقعی که اومدم رشت همیشه به سپیدرود وفادار بودم. تیم های مختلفی بهم پیشنهاد می دادند که سال 69 نقطه عطفی در این مورد بود. سالی که آقای گل باشگاه های گیلان شده بودم و دوران اوجم بود تیم ملوان به همراه چند تیم تهرانی بهم پیشنهاد داده بودند ولی به دلیل تعصبی که به این تیم داشتم بازم در این تیم موندم و به همین دلیل تیتری زدند که نوشته بود “بچه محجوب روستایی به سپیدرود وفادار ماند” 
 

varesh-sport.com : اگه دوباره به اون دوران برگردیم چه تصمیمی میگیرید؟
 
در اون دوران بین همه بازیکنان تعصب زیادی وجود داشت اما من سعی میکردم از روی احساس تصمیم نگیرم ولی خب به هر حال در اون دوران هر بازیکن با یه وعده تیمش رو عوض نمیکرد. 
 
varesh-sport.com: شما گل های زیادی به ملوان زدید یه مقدار از خاطرات تون در این مورد بگید… 
 
من چند تا بازی برام خیلی خاطره انگیزه. تو یه بازی محمد احمدزاده در نیمه اول 2 گل به تیم ما زد و من تونستم در نیمه دوم گل دوم تیمم رو بزنم که خیلی هم گل زیبایی بود و بازی مساوی شد. تو یه بازی دیگه هم من در دقیقه 30 به ملوان گل زدم که در نیمه دوم مرحوم سیروس قایقران بازی رو مساوی کرد.
و یک گل هم که همیشه در ذهن هواداران تیم مون هست گلی بود که من در دقیقه 87 با یک حرکت به چپ و یک شوت ناگهانی به ملوان زدم و تونستیم اون بازی رو در انزلی ببریم.
 


varesh-sport.com: بهترین خاطره ورزشیتون؟ 

خاطرات ورزشی زیاد بوده… تمام مسافرت ها و بازیها برام خاطره محسوب میشه. اما میشه گفت در سال 70 بود که من برای اولین بار در استادیوم آزادی مقابل استقلال بازی کردم و در مقابل بازیکنان بزرگی بازی کردم که این یکی از جالبترین خاطراتم محسوب میشه.

 

varesh-sport.com: بدترین خاطره ورزشیتون؟

این هم زیاد بوده! یک بازی در مقابل تراکتورسازی و در تبریز داشتیم که اگر اون بازی رو میباختیم به لیگ دو(معادل با لیگ یک الان)سقوط میکردیم که سرانجام با 4 گل اون بازی رو باختیم که یکی از بدترین خاطرات من رقم خورد.

 

varesh-sport.com: یه مقدار از لیگ گیلان برامون بگید؟

لیگ گیلان واقعا تیم های قدرتمندی داشت تیم هایی مثل سپیدرود ، استقلال رشت ، ملوان ، چوکا و تیم های کلاچای و فومن هم تیم های قدرتمندی بودند.تیم های سپیدرود،ملون؛استقلال و چوکا هم در لیگ گیلان بازی میکردن و هم در لیگ کشوری و در یک سال امکان داشت ما 4 بار با ملوان بازی میکردیم و …

واقعا اون سالها گیلان لیگ قدرتمندی داشت و بازیکنان خوبی توش بازی میکردند. برای مثال اگه بخوام هافبک ها رو مثال بزنم : امیر افتخاری ، قایقران ، حقدوست و … رو میشه مثال زد .

بعضی ها می گن که بازی های زیاد باعث فرسودگی می شه ولی باید بگم نسبت به فشردگی مسابقات مربی شرایط خاصی رو اتخاذ میکنه تا به بازیکنان فشار وارد نیاد. برای مثال الان توی کشورهای اروپائی تیم ها در چند جام بازی میکنند به نظر من باید برنامه ای بچینند تا تیم های شهرستان های دیگه گیلان هم با تیم های بزرگ بازی کنند!

 

varesh-sport.com: داماش امسال رو چطور می بینید آقای ناصح؟

داماش از موقعی که اومده توی ورزش گیلان سرمایه گذاری کرده شرایط خوبی رو تونسته ایجاد بکنه و ما باید ممنون داماش باشیم. از موقعی که این تیم تشکیل شده، تمام استعدادهای استان و حتی استان های همجوار رو تحت پوشش قرار داده که این عالی هست.اما برسیم به امسال..

من به این معتقدم با وجود بازیکنان بزرگی که جذب کرده، امسال بتونه نتایج خوب و در خوری رو به دست بیاره.

 

varesh-sport.com: میگن وقتی شما جواب رد به تیم ملوان دادید آقای صالح نیا از دست شما ناراحت شده بود..

فکر نکنم اینجور باشه.احتمالا بر میگرده به سوپرجام که چهار تیم سپیدرود،ملوان،استقلال رشت و چوکا تالش در اون حضور داشتند. تو یک بازی سپیدرود و ملوان که در رشت بازی داشتند، منصوری بعد از گل دستاش رو مشت کرد و آقای صالح نیا فکر کردند به خاطر ایشون این کار رو انجام دادند که بعدش هر وقت آقای منصوری میرفتند استادیوم انزلی، فحش های رکیکی بر علیه ایشون میدادند که کاملا معلوم بود این فحاشی ها هدایت شده بود!!

 

 

varesh-sport.com: بهترین بازیکن تاریخ فوتبال رشت؟

بازیکنای بزرگی داشتیم و فقط نمیشه از یک نفر اسم برد از رسول حقدوست گرفته تا سیدعلی محمدی ، امیر افتخاری و بهزاد داداش زاده و …اما به نظر من رسول حقدوست بهترین بود.آقا رسول پاس های خیلی خوبی ارسال میکرد و اونموقع که من مهاجم بازی میکردم واقعا پاس های خوبی رو فراهم میکرد.

البته بازیکنهای زیادی داشتیم که پاس های قشنگی میدادند اما چون اینجا سوال شما این بود که توی رشت چه کسی رو انتخاب میکنی من از حقدوست اسم بردم وگرنه سیروس قایقران هم بود و بازیکنانی در لاهیجان و آستانه هم بودند…

 

varesh-sport.com: شما در دوران بازیتون با کدوم بازیکن راحت تر بودید؟

توی سپیدرود من با منصوری خیلی جور بودم.من همیشه این رو می گفتم که منصوری علاوه بر اینکه گلزن بود گل ساز هم بود! اکثر مهاجم ها خودخواه هستند و دوست دارند فقط خودشون گل بزنند ولی منصوری اصلا اینجوری نبود و علاوه بر اینکه خودش گل میزد پاس گل های زیادی هم می داد.

 

varesh-sport.com: نظرتون در مورد زوج احتمالی امسال داماش افشین چاوشی و محمد غلامی؟(این مصاحبه روزهای واپسین مانده به لیگ برتر تهیه شده است)

افشین رو من خیلی مدت هست که میشناسم و بازیکن بزرگی هست و میتونه به تیم کمک بکنه و البته غلامی هم همینطور ولی حالا سال قبل در تیمی حضور داشته که به نوعی تیمش مریض شده بود . به نظر من این دو تا بازیکن اگر راه بیفتند میتونند در سطح آقای گلی رقابت داشته باشند.

 

varesh-sport.com: ما در این فصل سه تا از بازیکنان بومی خودمون رو از دست دادیم.(علی نظرمحمدی،هادی سهرابی،مسعود میکائیلی)نظر شما چیه؟

خب اینا بازیکنان خوبی بودند،ولی معمولا مربی ها دید خاص خودشون رو دارند و طبق اون روش و تاکتیکی که دارند بازیکنای خوذدشون رو انتخاب میکنند.احتمالا در سیستمی که آقای دینورزاده داشتند این بازیکنان جایی نداشتند نه اینکه این بازیکنان خوب نباشند!.

 

varesh-sport.com: شما مربی جوانان ما هستید،وضعیت تیم جوانان داماش به چه شکلی هست؟

ما فعلا به همراه آقای براری که سرمربی تیم هستند و آقای قربانی مربی دروازه بان های تیم داریم تست رو انجام میدیم. خیلی از باشگاه ها نمیان این همه جوون رو ثبت نام کنند ولی خدا روشکر باشگاه داره وقتش رو میذاره و از تمام نقاط استان جوون هایی دارند میان و تست میدن و حتی از استان های همجوار هم بازیکنایی میان. ما هم تمام سعیمون رو میکنیم تا بهترین بازیکنان رو انتخاب کنیم تا یه تیم قدرتمند در لیگ برتر کشور داشته باشیم.

 

 

varesh-sport.com: به نظر شما باشگاه داماش،در تیم های های پایه داره سرمایه گذاری خوبی رو انجام میده؟

بله،باشگاه ما جوون هست و توی این مدت کوتاه خیلی خوب داره سرمایه گذاری میکنه و حتی مدرسه فوتبال،تیم 14 سال،تیم 15 سال ، نوجوان،جوان و امید داره.بازیکنان خوبی داره و ما در هر رده ای بازیکن ملی پوش داریم. مدیر تیم های پایه آقای قاسمپور همیشه سر تمرینات ما هستند و حتی مهندس عابدینی هم پیگیر تیم های پایه هستند.

 

varesh-sport.com: ما بازیکنان رو در رده های پایین پرورش میدیم و بازیکن تا رده امید میاد ولی دیگه توی بزرگسالان ازش استفاده نمیشه..

حرف شما تا حدی درسته ولی ما سال قبل بازیکنای جوان داشتیم توی این تیم.

 

varesh-sport.com: اما امسال نیستند!

چرا امسال هم تیم سهمیه امیدها داره و باید که ازشون استفاده بشه. پارسال من مربی تیم امید بودم و آقای دینورزاده اومدند و آقای خوش تراش رو بردند سرتمرین بزرگسالان ولی ایشون آسیب دیدند و نتونستند ادامه بدند. بازیکن های دیگه ای هم داشتیم که متاسفانه وقتی یک بازیکن میره سرتمرین بزرگسالان و اگر دیپرت بشه دیگه اون انگیزه رو نداره. بازیکن باید مقاوت کنه و سر تمرین خودش رو نشون بده.

 

varesh-sport.com: ما یه سوال رو از آقای سیدرضا بهشتی و هم از آقای پاکدل پرسیدیم.آیا در تیم جوانان داماش پارتی بازی هم میشه؟

اصلا چنین فکری نکنید؛ بگذارید یه چیزی هم در این مورد تعریف کنم … چند سال پیش در تیم نونهالان بودم که یه بچه ای از لیچا(لشت نشا) اومده بود که واقعا بازیکن بسیار خوبی بود در عوض یه بچه ای هم بود که پسر یه دکتر بود و هر شب هم زنگ میزد که من هم بهش گفتم دکتر اینقدر زنگ نزن من حق رو به حقدار میدم حتی اگه یه ماشین هم بهم بدن دوست ندارم حق کسی رو بخورم چون وجدان دارم.این مربی هایی که در حال حاضر در پایه داماش هستند از زیر فیلترها رد شدند.

 

varesh-sport.com: نگرانی بعضی از هواداران داماش این هست که برنامه ای که سر والیبال پیش اومد سر فوتبال هم پیش بیاد و در آینده به بهانه آسیایی شدن تیم رو غیربومی کنند(!) نظر شما در این مورد چیه؟

فوتبال دیگه حرفه ای شده و اگر شما خیلی از تیم های بزرگ جهان رو نگاه بکنید متوجه حرفم میشید.برای مثال اینترمیلان اصلا بازیکن ایتالیائی توش نیست چه برسه به شهر میلان. یا اصلا تیم های خودمون رو نگاه بکنیم مگه همین سپاهان اکثر بازیکناش غیربومی نیستند؟ ما باید سعیمون رو بکنیم تا پایه سازی کنیم ولی اگه نشد باید از بازیکنای غیربومی هم استفاده کنیم تا تیم از لیگ برتر سقوط نکنه.

 

varesh-sport.com: یعنی شما میخواید بگید ما در چند سال اخیر در تیم های پایمون کسی رو نداشتیم؟

ما داریم سعیمون رو میکنیم ولی باید شما توجه کنید که ما در گیلان یه تیم دیگه هم داریم…

 

varesh-sport.com: پس ما ضعیف عمل کردیم..

شاید اونا بهتر عمل کردند! ولی ما داریم سعیمون رو میکنیم و اگر تیم های پایه رو با هم مقایسه کنید تیم های ما برتری دارن ولی… ببینید شما اگر اسپانیا رو نگاه کنید یه مدت رئال بهتر عمل میکرد ولی الان بارسا داره بهتر کار میکنه!

 

varesh-sport.com: مهمترین دلیل سقوط سپیدرود در فصل گذشته رو چه چیزی می بینید؟

به نظر من تنها دلیل مالی بود باید باشگاه برای تیم بیشتر بودجه بذاره …

 

varesh-sport.com:پیشهاد شما به وارش اسپرت برای مصاحبه با پیشکسوت بعدی؟

آقای براری

 

varesh-sport.com: وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان به زبان شیرین گیلکی اهمیت زیادی میده حرف پایانیتون با هواداران داماش به زبان گیلکی؟

رشتی بگم یا شرق گیلانی؟

 

varesh-sport.com:گیلکی! فرقی نمیکنه…شرق گیلانی…

مو از همه توماشاگران اوستان گیلان که مخصوصا شرق گیلونین که مو خودم هویه شین ایسم خیلی تشکر کونم و ازشون خانم که بائید داماش بازیانا تعقیب بوکونند و پیگیر بوبوند. شرق گیلان بازیکنان بزرگی داشتی از حمید منصوری گرفته تا فیضی مقدم و قیصر و … بازیکنان بزرگی اورا ایساد و مو دوس دارم اگه بازیکنان بزرگی اورا ایساد باوارن سمت داماش و اَ تیمی که اِرا سرمایه گذاری کوداندره بیشتر حمایت بوکونند و هم از طرق بازیکن هدن(رشتی میشه فادان) و تشویق کودن باعث ببید تا داماش پایدار ببه . 

 

مصاحبه از : آبراره باتعصب(مازیار)، مهرداد  و علی خیرخواه