دیار وارش: در طول تاریخ از دل دیار گیل و دیلم، نخبگان زیادی درعرصه های مختلف به جهان بشریت معرفی شدند که مایه مباهات گیلک زبانان هستند. کاراته ایران به یمن حضور پررنگ گیلانی ها از ابرقدرت های کاراته جهان محسوب می شود و گیلانی ها صاحب مسندهای مهمی در فدراسیون های جهانی هستند. یکی از این نخبگان “فریبا مدنی” دبیر کمیته داوران فدراسیون جهانی کاراته است که مقیم امریکا است .
در سفر کوتاه مدت خانم و آقای مدنی به گیلان و شهر رشت برای برگزاری کلاس استاژ و بازآموزی داوری کارته فرصتی دست داد تا وارش اسپرت گفتگویی را با خانم فریبا مدنی داشته باشد که در ادامه می خوانید:

Varesh-Sport.Com: ابتدا بیوگرافی از خودتان بفرمائید تا مخاطبان وارش اسپرت بیشتر با شما آشنا شوند…
من متولد رودبار هستم اما از پنج سالگی به رشت آمدم و در اینجا بزرگ شدم. دوران ابتدایی را در مدرسه مهر، دوره ی راهنمایی را در مدرسه آفرین و متوسطه را در دبیرستان فروغ گذراندم. سپس برای تحصیلات عالیه به فرانسه عزیمت کردم؛
سرنوشتم باعث شد که مسافرتی به امریکا داشته باشم و در آنجا مشغول به کار شدم. با شوهرم آشنا شدم و چون شوهرم در کاراته فعالیت داشت، زندگی مشترک ما باعث شد تا من هم وارد دنیای کاراته بشوم و بعد شغلم را کنار گذاشتم. ابتدا مربیگری کردم و سپس به داوری کاراته علاقه مند شدم. حدود بیست سال است که داوری می کنم و هفتمین سالی است که جز کنسول جهانی هستم.

فریبا مدنی - مسعود رهنما کلاس استاژ و بازآموزی قوانین داوری کاراته

Varesh-Sport.Com: چه شد که برای اولین بار دوره بازآموزی داوری کاراته را در زادگاه تان برگزار کردید؟
در سطح ایران این دوره برای سومین بار است که برگزار می شود. سالیان سال بود که با استاد رهنما در عرصه های بین المللی از هم شناخت داشتیم. ایشان به عنوان مربی قهرمان پرور شناخته شده هستند و با بنده تماسی برقرار کردند که برای اولین بار در گیلان دوره آشنایی با قوانین جدید داوری کاراته برگزار شود و من و همسرم استقبال کردیم.

Varesh-Sport.Com: از احساس خودتان به گیلان بگویید…
در مسابقات جهانی بود که یادم است یک گیلانی که از قضا استاد رهنما هم مربی آن زمان تیم ملی بود، توانست با شکست حریف خود قهرمان جهان بشود. آن لحظه در من یک شور وصف ناپذیری ایجاد شد. با آن که من به عنوان داور در آن مسابقات حضور داشتم و هیچ سمتی در تیم ملی نداشتم، اما آن پیروزی کاراته کار گیلانی برایم بسیار غرورآفرین بود و اکنون هم با تشکیل چنین دوره ای در زادگاهم چنین احساسی به من دست داده است.
به هرحال من همیشه گفته ام که من رشتی بودم و هنوز هم رشتی هستم و این باعث افتخارم است که در گیلان چنین دوره ای برگزار می شود.
 
فریبا مدنی - مهرداد ثابت - مازیار اصغرزاده وارش اسپرت

Varesh-Sport.Com: اگر زندگی در امریکا باعث نشده که زبان مادری تان را فراموش کنید، حرفی پایانی را به زبان گیلکی بگویید…
به هیچ وجه فراموشِ نوکودم. امان میرزاکوچک دیارِ شینیم، پس باید امی ورزشکاران هم میرزا مانستن قهرمان بیبید.

 

مصاحبه: مازیار اصغرزاده – مهرداد ثابت

منبع: www.Varesh-Sport.Com

وارش اسپرت – پایگاه خبری تحلیلی ورزش گیلان