در شهریور ماه و اوایل کار شورای پنجم شهر رشت، لایحه ای دو فوریتی در خصوص کمک به داماش و سپیدرود مطرح شد که با موافقت پنج عضو همراه شد و چند عضو دیگر نیز به تک فوریتی آن رای دادند تا با عدم تصویب قرار باشد این موضوع در نهایت پس از عبور از صافی کمیسیون هایی مثل برنامه بودجه و فرهنگی در صحن شورا مطرح شود اما علی رقم مصوب شدن در کمیسیون ها در نهایت مطرح نشد. در همین خصوص با دکتر رضا رسولی که در لایحه دو فوریتی کمک به تیم های داماش و سپیدرود از موافقان آن بود، گفتگویی تفصیلی انجام دادیم که در ادامه می خوانید: 

Varesh-Sport.Com: در ابتدای کار شورای پنجم لایحه کمک به تیم های داماش وسپیدرود مطرح شد اما بعد از سه ماه به نتیجه ای نرسید. چرا؟
معتقدم فوتبال شهر ما دو بال دارد که در طول زمان با افت و خیزهایی مواجه شده اند. به خاطر ضعف هایی که در صنعت و اقتصاد استان داریم در برهه ای سپیدرود در لیگ دو برای بهبود شرایط تلاش می کرد و امروز این موضوع برعکس شده و داماش در لیگ دو است.
بنده به عنوان یک عضو شورا بیشتر از اینکه بخواهم به فوتبال فکر کنم، به این نگاه می کنم که در شهر ما که به لحاظ اجتماعی از یک عدم توازن و ناهمگنی اجتماعی رنج می برد، می بایست ما ظرف ها و ابزارهایی پیدا کنیم که بتوانیم انسجام اجتماعی و امید و افتخار شهری را افزایش دهیم. بنابراین من همیشه به عنوان یک هنجار اجتماعی به فوتبال می نگرم.
در این بین خیلی چیزها مثل کار سیاسی و انتخاباتی را به ما نسبت داده اند، در حالی که این ها چیزی جز بهتان و تنگ نظری نبوده است. بنده دلایل فنی را با توجه به حوزه تخصصی دراین خصوص دارم.
در خصوص سوال شما باید بگویم، لایحه ای برای کمک مالی به تیم های داماش و سپیدرود آمد و این لایحه در کمیسیون های مختلف مثل کمیسیون بودجه خیلی سریع بررسی شد و منجر به پاسخ شد . در کمیسیون فرهنگی هم بعد از چند هفته به نتیجه رسید و تصویب شد اما در یک مقطعی این لایحه توسط شهرداری برگشت داده شد.
من همیشه سعی میکنم نیمه پر لیوان را ببینم و آن فرض سیاست ورزی و سیاسی کاری و تبانی را کنار می گذارم. برای اینکه امروز ما در شرایطی نیستیم و نمی خواهیم که خدای نکرده از احساسات جوانان شهر من در راستای منویات سیاسی مان بهره برداری کنیم. من از این بُعد نگاه می کنم که بتوانیم به همه هواداران تیم های داماش و سپیدرود انرژی مثبت بدهیم و اطمینان خاطر بدهیم که انشالله مسیر، مسیر خوبی خواهد شد.
همانطور که مستحضر هستید ما همین الان مصوبه ای با رقم حدود 200 میلیون برای داماش و یک مصوبه نزدیک به 600 میلیون برای سپیدرود هنوز از مصوبات باقی مانده است که متاسفانه ما قادر به پرداخت این اعداد و ارقام نبوده ایم. این دلیلش شرایط نامناسب به لحاظ پایش و کنترل هزینه ای است که افراد در گذشته انجام ندادند و متاسفانه عنان اقتصادی و مالی شهرداری از دست ما در رفته است. امروز شهرداری رشت شرایطی دارد که ما هنوز از پرداخت حقوق مهرماه بخش زیادی از کارمندان شهرداری عاجز مانده ایم. بنابراین اگرچه من از موافقان تصویب لایحه مورد اشاره بوده و هستم، حتی اگر این لوایح می آمد و در صحن هم مصوب می شد برای عمل به آن دچار مشکل می شدیم.البته این لایحه هم با کارشکنی های زیادی از سوی بعضی از عزیزان مواجه بود.
خواسته مشخص ما که حتی در جلسه اخیر هم طی نطقی در بخش غیرعلنی شوراو با حضور شهردار مطرح شد این بود که ما مدل های تامین مالی جدیدی را ایجاد کنیم که بتوانیم بدون آنکه به طور مستقیم از شهرداری بخواهیم پرداخت شود به تیم ها کمک کنیم. مدل هایی وجود دارد که در قالب روش هایی تامین مالی ویژه ای صورت می گیرد و ظرفیت قانونی براش وجود دارد. من معتقدم این ظرفیت ها می تواند به نتیجه برسد و به لحاظ عدد و رقم هم بسیار عدد بهتری برای کمک به این دو تیم مردمی خواهد داشت.

Varesh-Sport.Com: یک عدد و رقمی در بودجه شهرداری و توسط شورا تصویب شده که به ورزش رشت کمک شود. فوتبال به عنوان یک پتانسیل و یک هنجار بزرگ اجتماعی در تمام شهرهای ایران و جهان همواره بیشتر قابل توجه بوده است. در شورای چهارم خیلی وقت ها پروسه ای را لوایح طی می کردند اما در نهایت به نتیجه لازم نمی رسیدند، اما انتظار نمی رفت که در شورای پنجم هم این اتفاق بیافتد.
حدود سه ماه از لایحه دوفوریتی که بعدا به یک فوریتی تبدیل شد گذشت . فکر می کنم بعد از تبدیل دوفوریت به یک فوریت هم باید در بازه ای کوتاه تصمیم گیری ها در کمیسیون ها گرفته می شد و بلافاصله نیزهیات رییسه آن را مطرح می کرد. چرا این پروسه اینقدر طولانی شد؟ این موضوع باعث بدبینی بین ورزش دوستان شده است.
شاید من پاسخ قانع کننده ای را برای این بدبینی نداشته باشم و بنده هم متاسفانه بخشی از این بدبینی را تایید می کنم. در مصوبه تصمیم گرفتیم که یک میلیارد به سقف کمک ها در ورزش اضافه کنیم و از آن سقف که می شد چهار میلیارد، سه میلیارد را به فوتبال اختصاص دهیم و یک میلیارد دیگر را نیز بین ورزش هایی که فعال هستند تقسیم کنیم. اتفاقا همه از جمله افراد ورزش های دیگر هم راضی بودند. اما ما متاسفانه شاید گاهی در برخی تصمیم گیری هایمان درگیر سیاست ورزی می شویم. در شورای چهارم و به یک نحو این اتفاق افتاد و اینجا هم بنده نمی توانم ادعا کنم چنین چیزی وجود ندارد و منتفی است و به همین دلیل است که عرض می کنم شاید اذهان مردم سمت و سوی نادرستی نداشته باشد. مردم از هوش بالایی برخوردار هستند وچیزی را که می بینند و می شنوند را خوب تحلیل می کنند. به هر حال روش های تامین مالی که امروز به آن اشاره کردم به نظر می اید که واقعی تر باشد. البته این منافاتی با آن بودجه مصوب ندارد و باز هم قابل دسترسی است. ما فعلا زمانی داریم که ابتدا آن دویست میلیون و ششصد میلیون را به تیم ها اختصاص بدهیم و از آن طرف هم حداکثر ظرف دو هفته آینده سعی می کنیم که به یک مدل مالی برسیم که انشالله تنش و استرسی هم متوجه عزیزان ما چه در تیم های ورزشی و چه هواداران نشود. خداراشکر داماش در لیگ دسته دو نتایج خوبی گرفته است و سپیدرود هم بسته به شرایط و امکاناتی که در لیگ برتر دارد باز هم من فکر می کنم همین که این تیم در لیگ بماند خودش یک نتیجه هست.

Varesh-Sport.Com: یکی از اعضایی که در این دوره برای نخستین بار به شورا آمده است، یکی از مخالفین لایحه دو فوریتی بودند. ایشان در ادامه بحث هایی می کنند در خصوص نحوه کمک به تیم های داماش و سپیدرود که در اذهان عمومی این فرضیه پیش می آید که بحث های شخصی هم در اینجا وجود دارد. و اینکه در گزارش های مربوط به جلسه اخیر نیز در رسانه ها داشتیم که ایشان در جلسه بحث سپیدرود را مطرح می کنند اما هیچ اشاره ای به داماش نمی کنند صحه به این ماجرا می گذارد. این موضوع را چطور ارزیابی می کنید و آیا قبولش دارید یا خیر؟
شاید هفتاد درصد از هواداران دو تیم داماش و سپیدرود مشترک هستند. خیلی وقت ها می بینیم که در بازی های سپیدرود، هواداران داماش حضور پیدا می کنند و همینطور بلعکس. این یک فرصت است و من به لحاظ اجتماعی برای آن ارزش قائل هستم. فکر می کنم ما نباید دانسته و نادانسته مواضعی را بگیریم که این انسجامی که بین هواداران دو تیم هست را به خطر بیاندازیم و دو قطبی درفوتبال شهر ایجاد کنیم. انشالله این موضوع با درایت هواداران اتفاق نمی افتد که بعد بخواهد مشکل از این حیث بوجود بیاید که فردا روزی با صعود داماش به لیگ برتر، اگر یک دربی خانگی اتفاق بیافتد تنش های اجتماعی براش داشته باشیم. انشالله به هیچ وجه ما به این سمت نرویم و خوب هست که به ذایغه مردم احترام بگذاریم و سعی کنیم از قطب بندی و نگاه شخصی بپرهیزیم. تلاش ما این باشد که به هر دو تیم بپردازیم. هر دو تیم هواداران اصیل و در واقع علاقمند دارند و بسیاری از هواداران در هر دو تیم نیز مشترک هستند و بیشتر به عنوان یک هنجار اجتماعی به این دو تیم نگاه می کنند.
بنابراین ما هر تصمیمی که می گیریم باید برای دو تیم و به تناسب نیازهایشان اتفاق بیافتد. البته بخش عظیمی از هزینه های این دو تیم هم به جز بخش قراردادها، به هم نزدیک است. بحث لجستیک، هتل، تمرین و… که خیلی فرقی نمی کند و هر دو تیم این هزینه ها را دارند. باید ارزیابی شود و متناسب با این هزینه ها انشالله تصمیم درستی گرفته شود که بتوانیم هر دو تیم را پوشش بدهیم.

Varesh-Sport.Com: ما هم امیدوار هستیم که انشالله این اتفاق بیفتد! فرمودید که مدل جدیدی امروز مطرح شده بود. چقدر این قضیه شدنی هست و کی قرار هست بالاخره این اتفاق رخ دهد؟ خیلی ها حرف شنیدند اما هیچوقت نتیجه ای که ملموس باشد را ندیده اند.
در این مدل با توجه به ظرفیت های قانونی که وجود دارد درصدی از هزینه های عمرانی شهرداری را می تواند شامل شود که در سال عدد قابل ملاحظه ای است. به امید خدا ما ظرف دو هفته آینده تلاش خواهیم کرد که به جمع بندی در خصوص این مدل برسیم و اگر نیاز به لایحه باشد با ارائه لایحه و اگر نیاز نباشد با راهکارهای قانونی بتوانیم منابع هزینه ای تیم ها را انشالله تامین کنیم.

Varesh-Sport.Com: و به عنوان آخرین سوال این موضوع در بین اعضای شورا چه بازخوردی داشته است ؟ آیا فکر می کنید مصوب می شود یا خیر؟
من فکر می کنم حتی لایحه قبلی هم در صحن مصوب می شد. و معتقدم اگر باز هم لایحه جدیدی بیاید اگرچه ممکن است تنش هایی حول و حوش آن بوجود بیاید، تصویب خواهد شد. اکثر همکاران ما چه به لحاظ تعهداتی که در دوران انتخابات داشته اند و چه به لحاظ دغدغه های شخصی و نگاهی هر کدام مان که به مسئله فوتبال داریم، بعید می دانم که لوایح فوتبال بخواهد در شورا به تصویب نرسد.
این مدل مالی هم مدلی شدنی و منطقی است. راستش را بخواهید من فکر می کنم شاید حتی نیازی به مصوبه شورا هم نداشته باشد. یعنی در یک قالب قوانین رایج جمهوری اسلامی ایران اتفاق بیافتد که البته هنوز به نتیجه نرسیدم اما ممکن است به مصوبه نیاز نباشد.

  

دانلود فایل صوتی مصاحبه در کانال تلگرام وارش اسپرت (اینجا کلیک کنید)