پس از ماه ها بحث و جدل بر سر این که قانون مصوب منع فعالیت بازنشستگان، آیا بر فدراسیون فوتبال که نهادی غیر دولتی محسوب می شود نیز لحاظ خواهد شد یا خیر؟ حالا از شواهد و قرائن پیداست که این قانون حتی شده به صورت چراغ خاموش در این فدراسیون اجرایی خواهد شد!‌

15 آبان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که با هیات رئیسه فدراسیون فوتبال داشت، صراحتا عنوان کرد فدراسیون فوتبال با توجه به استفاده از منابع عمومی دولتی مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شود.

وی گفت: مجلس قانونی برای ورزش کشور وضع نمی کند، بلکه این قانون برای تعیین تکلیف بازنشستگان کشور است. این نوع قانونگذاری مانند قانونگذاری در حوزه تجارت است و اگر کسی بخواهد در کشورمان کار و فعالیت اقتصادی داشته باشد، باید از قوانین کشور تمکین کند.

درحالی که در ادامه همچنان عده ای با پافشاری بر اینکه فدراسیون نهادی غیر دولتی و غیرعمومی است، نسبت به کارشناسی بیشتر این موضوع تاکید دارند و محرومیت از سوی ای اف سی وفدراسیون جهانی فوتبال فیفا را از عواقب این تصمیمات عنوان می کنند، علی کفاشیان طی مصاحبه ای که با سایت فدراسیون فوتبال انجام داد، به نوعی بر نگاه مجلس صحه گذاشت!

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال در بخشی از این مصاحبه خود که در روز 23 آبان منتشر شد، گفت: مجلس به درستی می گوید هیچ نهادی تا به حال درخواست تغییر اساسنامه فدراسیون ها و به ویژه فدراسیون فوتبال را نداده است. این موضوع باید از طریق وزارت ورزش انجام می گرفت که تاکنون انجام نشده و ریشه مشکلات امروز ما در کم کاری های دیروز است.

اما نکته جالب در خصوص فدراسیون فوتبال این است که فیفا نیز خود قوانینی شبه بازنشستگی برای اعضای خود تبیین نموده است و طبق آن افرادی که به 65 سال برسند، دیگر اجازه ندارند در کارهای اجرایی حضور داشته باشند.

 

به هرحال در آغازین روزهای هفته جاری خبرها از منابع مختلف حکایت از این دارد که مهدی تاج به استناد ماده 60 قانون خدمات کشور و استفاده از کارت جانبازی درخواست بازگشت به کار می دهد و از حالت بازنشستگی خارج می شود. اما دیگر اعضای بازنشسته فدراسیون فوتبال در صورتی که کارت جانبازی نداشته باشند، می بایست فدراسیون فوتبال را ترک کنند و حضور آنها از 15 آذر به بعد در فدراسیون فوتبال غیر قانونی خواهد بود.

بدین ترتیب به نظر می رسد که سونامی خاموش تغییرات در فدراسیون فوتبال و برطبق قاعده زیر مجموعه آن از جمله هیات های فوتبال استان ها بالاخص هیات فوتبال استان گیلان در شرف انجام خواهد بود!

البته قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل سه دسته نخواهد شد: 1.فرزندان شهدا. 2.کسانی که 3سال یا بیشتر اسارت کشیده‌اند. 3.کسانی که 50 یا بیش از 50درصد جانبازی دارند.

بر این اساس و در شرایطی که کمتر از یک سال به انتخابات آتی ریاست هیات فوتبال گیلان باقی مانده، قربانعلی الماسخاله 58 ساله، که هفت سال است بر صندلی ریاست هیات فوتبال استان گیلان تکیه زده است، اگرچه از جانبازان به شمار می رود، اما گفته می شود که شامل هیچکدام از سه مورد فوق نیست و بنابراین درصورت اجرایی شدن این قانون باید منتظر تغییرات در هیات فوتبال استان گیلان نیز باشیم. هیات فوتبالی که البته تعداد قابل توجهی از کارمندانش نیز از بازنشسته ها هستند.

گفتنی است نشست مجمع عمومی فدراسیون فوتبال برای تعیین جانشین برای مدیران بازنشسته اسفند ماه برگزار می شود و در فرصت باقی مانده از مدیران جدید ثبت نام خواهد شد و پیش از برگزاری مجمع عمومی مدارک ثبت نام آنها بازرسی خواهد شد.

 

نگارنده: مهرداد ثابت

منبع: www.varesh-sport.com

وارش اسپرت – پایگاه خبری و تحلیلی ورزش گیلان