وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان: داستان فردوسى پور و فوتبال رشت شده به مانند بعضى از کارشناسان لس آنجلس نشین تلویزیون هاى سیاسى که همچنان با معلومات سال 57 مى خواهند مسایل روز ایران را تجزیه و تحلیل کنند و معیارهاى تحلیل شان گویى قرار نیست هرگز به روز شود!

 

عادل هم بدون اینکه در تمامى این سال هاى شکوفایى فوتبال رشت حتا یک بار گام به رشت بگذارد و جو پر از شور و شوق مردمان این شهر را از نزدیک لمس کند تنها به استناد آنچه از گذشته هاى دور در ذهن دارد و گزارش هاى نصف و نیمه گزارشگران اغلب تازه کار و غیر حرفه اى اش در رشت، مى خواهد به بینندگانش القا کند آنچه که خود او فقط به آن باور دارد و با واقعیت فرسنگها فاصله دارد، درست است و دیگران شعر مى گویند!

 

متن کامل در ادامه مطلب


اگر با استناد به برنامه هاى نود در این پانزده ساله بخواهیم یک گزارش تحلیلى درباره فوتبال رشت بنویسیم، باید بگوییم: مردم رشت اغلب غیر فوتبالى اند و آن اندک فوتبالى هایش یا هوادار پرسپولیس اند و یا استقلال. همانها که در بین دو نیمه بازى داماش سریع به خانه مى روند تا مسابقه پرسپولیس استقلال را ببینند( حالا آن چهار پنج هزار نفرى که در ورزشگاه تا پایان مانده اند قرار است در دوربین عادل دیده نشوند چون آن ده پانزده نفرى که رفته اند با آنچه در ذهن عادل وجود دارد جور در مى آید!) شهر رشت هرگز ستاره اى را نتوانسته در سطح نخست فوتبال پرورش دهد و همه کسانى که در فوتبال این شهر مى درخشند دست پرورده تیمهاى دیگر هستند و تنها به قصد پول پارو کردن به رشت آمده اند( حالا جهانبخش از فوتبال رشت به قلب اروپا رفته و حسن زاده و سیف الهى که در لیست مازاد پرسپولیس بودند و در داماش پدیده شدند و ستارگانى چون مهدوى، آبشک، حسین و مرتضى ابراهیمى، چاوشى، طباطبایى، افتخارى، داداش زاده، هرندى، نظیف کار، نظرمحمدى و دهها ستاره دیگر از فوتبال رشت در فوتبال ایران گل مى کنند و مى درخشند همه از نظر استاد جرقه اى هستند و نباید خیلى به موضوع هاى بى اهمیتى مانند بى توجهى مربیان تیم ملى به عدم دعوت امثال آبشک و نظیف کار و جهانبخش و ابراهیمى پرداخته شود).

  

در رشت هیچ وقت هیجان فوتبالى در بین مردم روى نمى دهد، از آن مدلها که همیشه عادل در برنامه هایش پیش از بازى هاى حساس در آبادان و دروود و انزلى پخش مى کند( در گزارش هاى نود از شهرهاى دیگر مثلا چسباندن یک کاغذ در تبلیغ فوتبال پشت در یک بقالى به عنوان شور و شوق فوتبال محسوب مى شود اما وقتى جوان هاى رشتى براى حمایت از داماش شان پشت در استاندارى تحصن مى کنند، پشت اتاق نماینده مجلس زجه مى زنند و براى بازى هاى خارج از خانه با دهها اتوبوس به شهرى دیگر لشگر کشى مى کنند و در حالى که مجموع حضور تماشاگران در شیراز و اصفهان و قم و کرج و اهواز پنج هزار نفر نمى شود، در رشت براى هر بازى غیر حساس هفت هشت ده هزار نفر ورزشگاه را پر مى کنند لابد از دیدگاه عادل همگى از استان همسایه به عضدى ترانسفر مى شوند که ارزش بازگو نمودن و مقایسه را ندارد!)

 

مردم این نقطه از سرزمین ما هیچ وقت تحلیل درستى از فوتبال ندارند و مثلا اگر داماش در یک بازى برتر و به لطف نگرفتن دو پنالتى به استقلال مى بازد، گزارشگر نود حرفهاى هوادارى را پخش مى کند که مى گوید باید مربى خوب خارجى بیاوریم!( این هواداران فوتبال دوست رشتى همان هایى هستند که با هر مدلى که مى توانستند مربى غیر بومى که نتیجه نمى گرفت را کنار گذاشتند و در عوض پشت مربى کاربلدى چون ناظمى ایستادند، آنهم در روزهایى که داماش با ناظمى باخت مى آورد و در آستانه سقوط به لیگ یک بود یا امسال که اوایل بد نتیجه مى گرفت. لطفا دست تان را روى قلبتان بگذارید و بگویید اگر تماشاگران مثلا شاهین بوشهر یا نفت آبادان بعد از حذف در مرحله نیمه نهایى یا باخت مقابل تراکتورسازى و آستانه سقوط به لیگ برتر ده دقیقه یک بند از مربى و تیم بازنده شان تقدیر کنند، چند ویژه برنامه توسط فردوسى پور به آن پرداخته مى شد و رفرنس داده مى شد!؟) طبق مانیفست فردوسى پور رشت در جغرافیاى فوتبال ایران هرگز مکان سوق الجیشى محسوب نمى شود و فقط باید گزارشگران عادل طبق دستور گاف هاى رشتى ها را بگیرند!

 

اینکه چند نفر روى نیمکت داماش مى نشینند و چند نفر با موبایل روى نیمکت حرف مى زنند، یک کمدین لوده گوش فرزندش را مى گیرد تا صداهاى ناجور به گوش بچه اش نرسد( آخر در سایر شهرهاى ایران موسیقى باخ از تماشاگران پخش مى شود!) یا چند تماشاگرى که از شهرهاى اطراف براى ورود مجبور است خود را هوادار داماش جا بزند، غافل از اینکه یک ورزشگاه پر از داماشى است و به این رنگین کمان بازى ها رشتى ها نیازى نخواهند داشت و دهها سخن دیگر…

 

عادل در سال گذشته و در دعواى مدیریتى داماش هم طرف کسى را گرفت که در دل رشتى ها جایى نداشت و به نوعى روى اسب بازنده شرط بست! و وقتى هم فهمید که چه گاف بزرگى داده هرگز حاضر نشد از همه ى آنهایى که دلشان را شکست پوزش بطلبد. و حالا هم سوژه تازه عادل در این چند مدت جور شده است: اینکه ناظمى در داماش یک مجسمه است و همه کاره عابدینى است! اگر داماش مى برد ناظمى هیچ کاره است! اگر تعویضى طلایى مى کند ناظمى تنها نظاره گر است. اگر در سال گذشته قهرمانى را داماش از سپاهان مى گیرد و جشن قهرمانى استقلال را خراب مى کند و تراکتور را امسال به با شکست به خانه مى برد و هر شاهکارى از خود در مى کند در برنامه نود مطرح نمى شود مگر به قصد تخریب فوتبال رشت است و بس.

 

از نظر فردوسى پور، رسول خطیبى وقتى تیمش را به لیگ برتر مى آورد شاهکار کرده اما ناظمى هرگز نباید شایسته تقدیر باشد که در پنج بازى تیمش یازده امتیاز کسب کرده است. آخر ناظمى که عادل به بینندگانش شناسانده، یک شبه وارد فوتبال شده است و آن افشین ناظمى که سالها کاپیتان استقلال رشت بود و بیش از ده سال سابقه کمک مربى در تیمهاى استیل آذین. پگاه و بعد داماش و نساجى در کنار جهانپور، بگویچ، اصغر شرفى، نادر دست نشان، فیروز کریمى، دینورزاده، درخشان، یسیج، قاسمپور و … را داشته هرگز وجود خارجى نداشته است. عادل به بینندگانش مى گوید که عابدینى بدون حضور در تمرینات و جلسه هاى کوچینگ کادر فنى در طول هفته و شب مسابقه، تنها با دادن لیست نفرات فیکس و اعلام تعویض بازیکنان آن هم به صورت تلفنى قادر است تیمش را به برترى برساند و کسى هم نمى پرسد که اگر چنین فردى در فوتبال ایران هست چرا از او در کوچینگ تیم ملى استفاده نمى شود!؟

 

فردوسى پور که بارها با نشان دادن گزارش هاى تصویرى اعتراض مردم سایر شهرها به او ژست روشنفکرى گرفته است، تا امروز حاضر نشده است که حتا یک پرده نوشته یا شعارهاى انتقادى و اعتراضات گسترده مردم دیار باران را از خود به نمایش بگذارد. اما عادل یک نکته را فراموش کرده است، آنان که حداکثر شعاع دیدشان نوک بینى است در برابر باد دیوار مى سازند و کسانى که قدرت پردازششان وسیع است در برابر باد، بادبان مى سازند. عادل و شرکا بدانند که مردمان شهرباران دیگر نه با لوده بازى ها و متلک پراکنى هاى آنها لبخندى بر لبانشان ظاهر مى شود و نه از کم لطفى ها و کینه توزى هایشان دلگیر مى شوند. اینجا در رشت پس از هر بار تحریف ها و وارونه جلوه دادن هاى عادل، یک تلخند بر لبان دیار مردم باران نقش مى بندد و مى گویند: ماه درخشنده چو پنهان شود ، شب پره بازیگر میدان شود!

 

نگارنده: رادنی دیدار

خزرآنلاین 

 

 

نظرات خود را فقط از کادر نظرات پایین همین صفحه وارد کنید و پس از تائید مدیریت برای مشاهده آن اینجا کلیک کنید