وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان : مراسم سومین روز درگذشت استاد فریدون پوررضا در مسجد امام رضا(ع) گلسار رشت با حضور شاگردان ایشان ، اهالی هنر و برخی شخصیت های سیاسی و همچنین حضور پرشکوه مردم برگزار شد .

 

مراسم هفتم این استاد برجسته موسیقی گیلان در روز سه شنبه و در قطعه هنرمندان تازه آباد برگزار خواهد شد . همچنین مراسم هایی به شکل تخصصی توسط اداره ارشاد و صداوسیما مرکز گیلان برگزار خواهد شد که متعاقبا از سوی صدا وسیما اطلاع رسانی خواهد شد.

 

بیوگرافی مرحوم استاد فریدن پور رضا و گزارش تصویری مراسم سومین روز در گذشت + فایل دانلود 44عکس(در یک فایل rar) از مراسم با کیفیت بالا در ادامه مطلب …

 

فریدون پوررضا در ۳ مهر ۱۳۱۱ در لشت نشا از توابع رشت متولد شد و در ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ در شهر رشت چشم از جهان فرو بست. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ناصر خسرو به پایان رساند و سپس در مغازه پدر به آرایشگری پرداخت.

 

او از استادان آواز یونس دردشتی، سعادتمند قمی و غلامحسین بنان آواز ایرانی را آموخت و در سال ۱۳۳۳ کار تعزیه را به همراه علی به کیش آغاز نمود. او در همان سال نمایشنامه‌ای برای تئاتر و اجرای آن در سالن سینمای لشت نشاء نگاشت.

 

شش سال بعد در آزمون خوانندگی رادیو گیلان رتبه اول را کسب کرد و به طور رسمی به عنوان خواننده شروع به کار نمود.از اردیبهشت ۱۳۵۰ همکاری با تلویزیون را آغاز کرد. و در همان سال به عنوان پژوهشگر آواهای بومی و با همراهی مشاهیر فرهنگی و هنری ایران سیمین دانشور، محیط طباطبائی، منوچهر آتشی، محمود عنایت، ایرج افشار و دیگر استادان برجسته دانشگاه تهران به لندن سفر کرد.

وی در سال ۱۳۶۷ همکاری اش را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به عنوان کارشناس موسیقی آغاز و در همان سال کنسرتی رادر رشت برگزار نمود.

از آن تاریخ به بعد به ترتیب در شیراز، همدان، آلمان، رشت و تهران به اجرای برنامه و کنسرت پرداخت. دو کاست می‌گیلان و گیله لو [۱] آثار بعد از انقلاب اوست. در سال ۱۳۷۹ تیتراژ و متن سریال پس از باران را اجرا و یک سال بعد مقام اول موسیقی در فیلم و سریال‌های کشور را از آن خود کرد.

 

فریدون پوررضا برداشتی متفاوت از موسیقی فولکلور ارائه داده‌است. او از ملودی‌های دیلمان، گالش و گیلک در این راه استفاده کرد. او با تحقیق در زمینه موسیقی، بسیاری از ظرفیت‌های موسیقی گیلان را رشد داد و به گیلان و ایران معرفی نمود.

 

*فایل دانلود 44 عکس مراسم در سایز بزرگ با حجم 9 مگابایت

پس از دانلود فایل ها را با برنامه winrar از حالت فشرده بیرون بیاورید

 

 

گزارش تصویری

 

 

فرزند مرحوم استاد پوررضا در آغوش استاد ناصر مسعودی

 

 

دیگر فرزند استاد پوررضا