استعدادهای فوتبالی شهرباران با آنکه همیشه مورد بی توجهی مدیران باشگاه ها قرار می گیرند اما نشان داده اند فقط با کمی توجه فوتبال این شهر را بی نیاز از ورود بازیکنان بیرون از استان می کنند.

برخلاف مدیریت سنتی امیر عابدینی در باشگاه داماش، سیاست باشگاه داری تشکیلات پگاه برای فوتبال گیلان برنامه ای بلند مدت داشت که در سالیان اخیر باشگاه داماش گیلان بیشترین استفاده را از آن کار زیربنایی در بخش پایه برده است و امروز اگر بر روی هر بازیکن داماش دست بگذاریم مشاهده می کنیم که محصول همان بذری است که باشگاه پگاه گیلان در فوتبال رشت کاشته بود.

 

این برنامه بلندمدت در دوران مدیریت نریمان افشاریان در فوتبال پایه ای گیلان اجرائی شد و این مسئله بهانه ای شد تا به سراغ نریمان افشاریان مدیرعامل سابق باشگاه پگاه گیلان برویم و از منظری دیگر چگونگی ورود پگاه به عرصه باشگاه داری را از زبان ایشان جویا شویم.

 

 

 

نریمان افشاریان متولد 1344 در شهرستان شفت و بزرگ شده رشت است. وی از سال 80 الی 84 مدیرعامل باشگاه پگاه گیلان بود و قبل از آن هم در پست معاونت کارخانه شیر پاستوریزه پگاه گیلان فعالیت داشتند.

 

varesh-sport.com: چه فرآیندی طی شد تا پگاه گیلان به عرصه باشگاه داری ورود کند و در نتیجه اش شما هم به عنوان مدیرعامل انتخاب شدید؟

آن موقع که تشکیلات پگاه تمایل به تیم داری پیدا کرد بحث خرید امتیاز برق شیراز و استقلال اهواز بود. وقتی از این موضوع باخبر شدیم به دوستان مان در دفتر مرکزی اعلام کردیم که احتمالش زیاد است که بتوانیم امتیاز استقلال شهرداری رشت یا ملوان انزلی را به دلیل مشکلات مالی که دارند در اختیار بگیریم و با نام پگاه وارد مسابقات شویم.

بنده وظیفه ی رابط و انجام مذاکرات را بر عهده داشتم و آقای مومنی معاون وقت تربیت بدنی که از دوستان ما هم بودند به من گفتند که احتمالا استقلال شهرداری رشت پیشنهاد شما را می پذیرند. استقلال رشت هم شرایط در حال انحلال داشت و در لیگ یک هم شرکت می کرد.

پس از مذاکراتی که با شهرداری رشت داشتیم بالاخره این انتقال امتیاز به پگاه گیلان صورت گرفت؛ البته مشروط بر اینکه تیم پگاه گیلان از استان گیلان خروج پیدا نکند. به غیر از فوتبال ما در فوتسال هم تیم خوبی را با کمک آقای ابطحی تشکیل دادیم و نتایج خوبی را هم در لیگ برتر فوتسال کشور کسب کرد. همچنین اسپانسری تیم های واترپلو و تنیس گیلان را هم بر عهده داشتیم.

 

varesh-sport.com: اکثر بازیکنان کنونی داماش محصول آکادمی پایه پگاه گیلان هستند که به نوعی در دوران مدیریت شما آن بذر کاشته شد. با چه دیدگاهی آن برنامه بلند مدت و خوب را استارت زدید؟

من یک تحصیل کرده مدیریت هستم و برای رسیدن به اهدافم یک استراتژی را برای خودم تعریف می کنم. اعتقادم این است که فوتبال ایران از برنامه های کوتاه مدت ضربه می خورد و اینکه نتیجه همان سال چه می شود و هرگز نگاه نمی کند پنج سال دیگر چه نتیجه ای به همراه دارد! در واقع ورزش ما تابع شرایطی است که به آن وارد می شود و برنامه ای مدون ندارد.

در مورد سوال تان باید بگویم که ما آن زمان از آقای معینی در تهران استفاده می کردیم و آقای اردشیر پورنعمت را هم به عنوان مدیر این برنامه بلند مدت انتخاب کردیم. یک سال کار مطالعاتی اش طول کشید و در هر شهری هم از مربیان آن شهر برای استعدادیابی استفاده می کردیم. از حدود پنج هزار بازیکنان رده های سنی مختلف در استان گیلان تست گرفتیم و اسکلت تیم های پایه را شکل دادیم. هشت سال، نُه سال تــا هجده سال و … اما از آنجائی که در فوتبال ما به نتیجه کوتاه مدت نگاه می کنند و با آنکه رئیس وقت صنایع شیر مدیر بزرگی به نام آقای یاسائی بودند اما تحمل فراز و نشیب ها برای دیگر مسئولین صنایع شیر وجود نداشت. هم اکنون نتیجه آن برنامه ریزی را در تیم داماش گیلان می بینید که البته از دور و نزدیک در مورد شرایط کنونی شنیده ام که به بیست سال پیش برگشته ایم!

 

 

varesh-sport.com: اولین اعضای هیات مدیره پگاه گیلان را چه کسانی تشکیل می دادند و اینکه گفته می شد در آن هیات مدیره اختلافاتی وجود داشت، واقعیت دارد؟

اعضای هیات مدیره خودم به همراه مرحوم زهرابی، آقای الطافی، آقای افتخاری و آقای هاشمی بودند. اتفاقا انسان های باشخصیتی هم بودند و با وجود اینکه تفکر استقلالی در وجود آقای الطافی و آقای زهرابی وجود داشت اما هیچ اختلافی بین ما نبود.

اختلاف غیر قابل حلی بین آقای زهرابی و آقای شرفی(سرمربی وقت) پیش آمده بود که منجر به رفتن آقای شرفی و سپس آقای زهرابی شد. نقل قولی شنیدم که مدنظر بود که آقای الطافی به عنوان مدیرعامل انتخاب بشوند اما آقای یاسایی مرا پیشنهاد می کنند و از من می خواهند که در یک مقطع یک ساله مدیرعامل باشگاه پگاه گیلان بشوم که این یک سال، شد چهار سال.

 

varesh-sport.com: در زمان مدیریت شما زمینی را برای ایجاد کمپ ورزشی خریداری شده بود ، چه شد که به سرانجام نرسید؟

ما اعلام کرده بودیم که هیچ کمکی نمی خواهیم فقط چوب لای چرخ این حرکت نگذارید، آن موقع آقای سلطافی فر استاندار گیلان بودند و همیشه به من می گفتند مشکل شما مسئولین همشهری تان هستند!

ما رفتیم و در زمین های سپیدرود، زمینی بیست هکتاری تعرفه کردیم و یکی دو تا زمین دیگر… متاسفانه معاون وزیر جهاد کشاورزی ما را محکوم کردند که می خواهید نفس شهر رشت را قطع بکنید! ما گفتیم می خواهیم زمین چمن درست کنیم نه سازه… ولی هم اکنون می بینید که شهرکهای صنعتی عظیم و مسکن مهر جایگزینش شده است!

پس از آن رفتیم زمینی پنجاه هکتاری به مبلغ یک میلیارد تومان در ملاصرا خریداری کردیم و به استاندار تعرفه کردیم و ایشان گفتند مشکلی ندارد؛ اما یک بومی به نام دکتر نظامی که مدیرکل محیط زیست گیلان بودند، بدون آنکه زمین را ببیند گفتند که اصلا امکان ندارد تغییر کاربری شود! اینجا نیاز است یادی کنم از آقای سلطافی فر، استاندار وقت گیلان که به ما گفتند شما توجه ای نداشته باشید و کار خودتان را ادامه دهید. از یک مانع گذشتیم ، مانع بعدی جهاد کشاورزی وقت بود! اعلام کردند که این باغ چای بهترین باغ چای دنیاست!! گفتند پگاه می خواهد جنایت کند و در این باغ چای می خواهد گازوئیل بریزد! 

پس از این اتفاقات پگاه با تغییر دولت مواجه شد و هنوز که هنوز است زمین در اختیار پگاه است، اما رغبتی برای ایجاد کمپ وجود ندارد. بنده بعد از استعفایم به تهران آمدم اما چیزی را که در گذشته می دیدم، استان گیلان بیشتر از مسئولین بومی خودش ضربه می خورد و میل به جذب سرمایه گذار در گیلان بسیار کم است.

 

(غروی-سرپرست وقت ، افشاریان-مدیرعامل وقت ، جهانپور-سرمربی وقت پگاه گیلان)

 

varesh-sport.com: آیا نتایج داماش گیلان را پیگیری می کنید؟

بـله ، زمانی که آقای ناظمی بودند،داماش خوب نتیجه می گرفت.الان هم که آقای هرندی هستند و فکر کنم از 15 بازی 18 امتیاز دارد و در رده ششم یا هفتم جای دارد. البته با شرایطی که من از دورا دور می شنوم تا همینجا هم شاهکار است و به نظر من فرگوسن هم بیاوریم با این شرایط نتیجه ی بهتری از هرندی نمی تواند بگیرد. همچنین شنیدم که ابتدای فصل هم تیم را آقای نظرمحمدی بستند. ایشان دروازه بان خودم بودند و دروازه بان خوبی هم بودند… اصلا نمی شود به گردن کسی انداخت که تیم را بد بستی ، مگر در ابتدای فصل در اختیار آقای نظرمحمدی چه امکانات و منابع مالی گذاشته شد که الان بخواهیم قضاوت کنیم؟

 

varesh-sport.com: مدیریت امیر عابدینی را در این شش – هفت سال در داماش چگونه ارزیابی می کنید؟

من داخل مجموعه نبودم و نمی دانم مشکلات آقای عابدبنی چه مواردی بوده است، اما دورادور چیزهایی شنیدم. من شاید یک مدیری بودم که در انتها یک نتیجه ی جدولی خوبی نداشتم و در واقع جایی که تغییری انجام می گیرد معمولا نتیجه ی جدولی دلخواه کسب نشده است. ولی من مدیری بودم که کمتر پیش می آمد که سر تمرین تیم های بزرگسال و پایه پگاه حضور پیدا نکنم. دفتر من پشت مستطیل سبز تیم های پایه ای و بزرگسالانم بود ولی من شنیدم که ایشان مدیریت از راه دور داشتند که امیدوارم اشتباه شنیده باشم…

 

varesh-sport.com: خیر، درست شنیده اید…

البته تجربه ایشان اینقدر زیاد است که حتما در خودشان این توانایی را می دیدند که این کار را انجام می دهند. در مدیریت تا نتیجه را نبینیم نمی توانیم رفتار مدیری را قضاوت کنیم.

 

varesh-sport.com: حرف پایانی نریمان افشاریان با هواداران داماش و بازیکنان جوانی که دست پرورده برنامه ریزی دوران مدیریت خودتان هستند…

خطاب من به بازیکنان است ؛ باید فرض کنند فضائی برای رسیدن به موقعیتی بهتر ایجاد شده است و نباید به این فکر کنند که به ما پول نمی رسد تمرین نکنیم ، جدی نباشیم و … بلکه باید به بهترین شکل تلاش کنند و توانایی های خود را نشان دهند تا سال های آینده خریدار داشته باشند. اگر اینگونه فکر کنند تا از این فرصت ایجاد شده استفاده کنند هم خودشان و هم تیم داماش برنده است.

ان شاالله خودتان و تیم داماش هم موفق باشد و سلام گرم ما را هم به هواداران داماش برسانید.

 

 

 

 

نریمان افشاریان، مدیرعامل پگاه، امیر عابدینی، مدیرعامل داماش، پایه های پگاه، پایه های داماش، سایت هواداران داماش گیلان، باشگاه داماش ایرانیان، سایت داماش، damash، Damash guilan،