از سقوط داماش به لیگ دو و آغاز کمپین”داماش همیشه زنده است” بیش از سه سال می گذرد؛ کمپینی که توسط نماینده رشت در صحن علنی مجلس هم فریاد زده شد! بعد ازگذشت این مدت حتی سیاه چال لیگ دو هم نتوانست موجب فراموشی داماش از ذهن مردم گیلان شود تا امروز که لاجوردی پوشان شهرباران به نمادی از عدالت خواهی برای فوتبال ایران تبدیل شدند.

در یکشنبه سیاه فوتبال ایران و در پلی آف صعود به لیگ یک بار دیگر مافیای فوتبال ایران سد راه فوتبال رشت شد و تراژدی غمباری را برای رشتی ها رقم زد. اما با تلاش ها و لابی گری که در سطوح بالای کشور صورت گرفت، داماشی ها توانستند به حق خود برسند و جواز حضور در لیگ دسته اول فوتبال ایران را کسب کنند. لابی های سیاسی ورزشی نماینده بانفوذ مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نقش انکار ناپذیری در لیگ یکی شدن داماشی ها داشت که به همین بهانه و همچنین در خصوص دیگر مسائل روز ورزش و سیاست استان به سراغ ایشان رفتیم. در ادامه مصاحبه تفصیلی وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان با دکتر جعفرزاده را مشاهده می کنید…

 

* در یاد داریم که بعد از آن یکشنبه سیاه و اتفاقات پلی آف صعود به لیگ یک، بلافاصله واکنشی نشان دادید و با اعلام پیگیری حق تضییع شده داماش کورسویی از امید را برای هواداران اندوهگین رشتی ایجاد کردید و در نهایت هم داماش لیگ یکی شد… برای مخاطبان وارش اسپرت بگویید چه مسیری را برای لیگ یکی شدن داماش گیلان پیش رفتید؟

تیم داماش در مقطعی به دلایلی خاص سقوط کرد و بعد از آن شاهد یک افسردگی اجتماعی در بین جوانان بودم. جوان نزد من می آمد، گریه می کرد و می گفت داماش را حمایت کنید و در مقابل چنین مطالبه ی عمومی ما بیشتر مسئول هستیم.

من نمی خواهم به فدراسیون تهمتی بزنم ولی وقتی بحث صعود داماش به دسته یک به میان آمد ما با مسائلی رو به رو شدیم که هیچگونه توجیهی نداشت. در جلسات متعددی که با ریاست فدراسیون فوتبال، رئیس سازمان لیگ و کمیته داوران داشتیم همه آمدند و قضاوت کردند. یک اتفاق نظر در رأس فوتبال کشور بود که دستی در پشت پرده داستان بوده که نخواسته داماش صعود کند! رئیس کمیته داوران در جمع ما اعتراف کرد و گفت داور بازی پلی آف را از این سطح قضاوت خواهم برداشت و عزل می کنم چون این قضاوت بوی عمد می دهد، نه سهو…

به قدری این ناداوری شفاف و واضح بود که نمی توانستیم قبول کنیم داور فقط اشتباه کرده باشد! این را همه اعتراف کردند و شاید شما برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران مشاهده کردید که رئیس فدراسیون آمد و صادقانه اعتراف کرد که حق داماش خورده شده است.

 

همه فکر کردند که من از روی رفاقت، دوستی و ارتباطی که با آقای حاجی پور داشتم وارد عمل شدم که قطعاً هم همه ی این ها دخیل بود ولی خدا را شاهد میگیرم که به خاطر دل هزاران جوان دلشکسته شهرم نتوانستم سکوت کنم.

همان شبی که داماش از صعود به دسته یک باز ماند من با آقای وزیر و آقای تاج صحبت کردم و در آخر همه گفتند ما کمک خواهیم کرد تا داماش به دسته یک بازگردد.

از ارتباطاتی که با وزیر ورزش و رئیس فدراسیون داشتم و از قدرتِ بر آمده از رای مردم استفاده کردم و وارد کار شدم. “قدرت ما مادرزادی نیست، قدرت ما از مردم هست و این قدرت باید برای همین مردم خرج شود”

به جهت اینکه دوستان به من محبت داشتند و پاسخگو بودند، بنده بیشتر برای پاسخ گرفتن یک کانال ارتباطی بودم… در این بین نقش آقای دکتر نوبخت را نباید فراموش کنیم.کمک های ایشان و آقای تاج اصلاً و ابداً نباید فراموش شود، وزیر ورزش هم مساعدت داشتند.

ما نشست های بسیار زیادی داشتیم، قریب به ١٠ جلسه که مدام به تهران رفتیم و آمدیم. صبح، ظهر، شب، ساعات طولانی… از تیم خونه به خونه شروع کردیم تا شهرداری تبریز و در نهایت به کارون اروند رسیدیم تا بتوانیم امتیازش را بگیریم.

من همان موقع هم به شما گفتم که داماش به دسته یک می آید و به لطف خدا داماش به دسته یک آمد. فقط خواهش دارم که بازیکنان و کادرفنی از اولین بازی با اقتدار حضور پیدا کنند و کاری نکنند و آنقدر لب مرز نباشند که با یک هل بیفتند و همه ی داوران به این نتیجه برسند که نمی توانند این تیم را زمین بزنند.

نمی خواهم در مسائل فنی تیم دخالت کنم اما خواهش می کنم دیگر دنبال کسانی نروند که داماش را ترک کردند و رفتند. کسی که داماش را دوست داشت باید هم در شادی هایش و هم غم های این تیم می ماند. شاید بگویید این حرف هایم از لحاظ حرفه ای درست نیست ولی علی رغم اینکه ما به بسیاری از بازیکنان تضمین دادیم که شما ١٠٠٪‏ در دسته ١ بازی خواهید کرد، اما بازم مُدام برای ما زمان تعیین می کردند!

کامنت ها و پیام های زیادی از طرف مردم و هواداران دریافت میکردم که نگران وضعیت تیم بودند و می خواستند در جریان روند کار قرار بگیرند ولی در آن برهه به دلایل گوناگون نمی توانستم پاسخگوی مردم باشم چون سکرت بودن تمام کارهای ما بسیار مهم بود و در اصل این نظر خود فدراسیون بود.

داماش تنها تیمی بود که هیات رئیسه فدراسیون به آن مجوز خرید امتیاز داد و صلاح در این بود که این خبر در دقیقه ی ٩٠ اعلام شود تا از تبعات منفی آن جلوگیری شود. اگر زودتر خبر را اعلام می کردیم ممکن بود شیطنت هایی رخ دهد و ما به شدت آسیب ببینیم.

روزهای بسیار سختی را گذرانیم و من از همه ی هواداران عذرخواهی میکنم که نتوانستم در آن برهه پاسخگویشان باشم.

 
به یاد دارم یک روز یکی از هواداران با آقای حاجی پور تماس گرفت و بسیار گله مند بود! آقای حاجی پور از شدت ناراحتی نزدیک بود تمام اطلاعات و گزارشات از روند انتقال امتیاز را در اختیار هوادار قرار دهد که من گوشی را گرفتم و گفتم شما حق دارید ولی فعلا نمی توانیم اطلاعاتی بدهیم، صبور باشید و مطمئن باشید روزی از این حرف ها پشیمان می شوید.

وقتی آقای تاج از جوار حرم امام رضا(ع)، فایل صوتی را برای بنده ارسال کردند و گفتند لیگ یکی شدن داماش نهایی شده است، در کنار خانواده ام بودم و اشک شوق ریختم.

   

 

*نقش دکتر نوبخت در این موضوع چه میزان بود؟

آقای دکتر نوبخت مساعدت های چشمگیری داشتند و اگر مساعدت های ایشان نبود قطعا این اتفاق خوب برای داماش رقم نمی خورد.

 

 

*وزیر ورزش چطور؟ چون شایعاتی از عدم همراهی دکتر سلطانی فر به گوش می رسید؟

باید ارتباط آقای وزیر را با دوستان پر رنگ تر کنیم، دلخوری هایی از بازی اهواز به وجود آمده که باید برطرف شود. ولی اگر وزیر ورزش مخالفت می کردند این انتقال صورت نمی گرفت.

این را مطمئن باشید همه کمک هایی که به ورزش گیلان می شود، اگر دکتر سلطانی فر نخواهد حتی دکتر نوبخت و رئیس جمهور هم نمی توانند مستقیم حمایتی کنند.

 

*از جمله نمایندگانی بودید که در حمایت از عدالتخواهی داماشی ها و ظلمی که به هواداران داماش در فینال حذفی روا شده بود واکنش نشان داده بودید. در این مورد هم واکنش هایی از شما در محافل مختلف شاهد بودیم…

باید عرض کنم که بر خلاف مصوبه شورای تامین خوزستان دیدار فینال جام حذفی در استادیوم فولاد آرنا برگزار شد و فقط آقای فتاحی مسئولیتش را شفاهی پذیرفته بود.

جالب است بدانید که با قمه وارد رختکن داماش شده بودند اما گزارشی که تهیه شده بود و در فراکسیون ورزش ارائه شده بود صادقانه نبود و بر علیه داماش تهیه شده بود که در خبرها داشتید که بنده در آنجا واکنش نشان دادم که با همراهی دوستان هم همراه بود.

 

*به عنوان یک نماینده در قبال مطالبه گری جامعه ورزش و فوتبال گیلان چه نظری دارید؟

در شرایط فعلی کشور ما نمی توانیم به بسیاری از درخواست های معقول، منطقی و مشروع جوانان به دلایل گوناگون نظیر شرایط اقتصادی و اجتماعی پاسخ مثبت دهیم.

جوان نزد ما می آید و نمی گوید پول می خواهم، برای مثال می آید و می گوید کار می خواهم، می خواهم بروم کار کنم، از بازوی خودم از علم خودم کسب درآمد و امرار معاش کنم. یکی دیگر از چیزهایی که جوانان از ما مطالبه می کنند بحث تفریحات سالم و ورزشی است. در حال حاضر فوتبال رشته ای است که تعداد قابل توجهی جوان را به خودش اختصاص داده است. تصور کنید بیست هزار جوان بدون هیچ گونه انتظار، درخواست و دستمزدی، عاشقانه به ورزشگاه می آیند، یک جا دور هم جمع می شوند و برای یک موضوع بسیار سالم کنار هم شادی می کنند.همه ی ما باید تلاش کنیم که این فضا زنده بماند.

من برای استقلال و پرسپولیس احترام قائلم ولی من یک رشتی هستم و تا روزی که تیم شهر من هست، دینی به تیم های دیگر ندارم و پدر خوانده ی تیم خود هستم.

ما یک یک فرصت، یک ظرفیت و یک پتانسیل…. از این پتانسیل باید استفاده کرد. در تمام رشته ها دوستان به جای اینکه بیایند و خواسته ی خود را به ما بگویند، با رسانه ها مصاحبه می کنند و به ما بد و بیراه می گویند.

صراحتاً می گویم که من وظیفه قانونی ندارم، وظیفه نماینده چیز دیگری است و من برای چیز دیگری قسم خورده ام؛ اما از لحاظ اخلاقی، اجتماعی و همشهری گری وظیفه دارم که به مشکلات دو تیم داماش و سپیدرود رسیدگی کنم.

به نظر من خیلی از دوستان ما دل نازک هستند، برای مثال در خصوص داماش خیلی از سپیدرودی ها نسبت به بنده واکنش منفی نشان دادند و هرکس هم از من سوالی پرسید، بنده گفتم که حق دارند. اما این برای مسئولین خوب نیست که دل نازک باشند و اصلا حق نداریم دل مان از انتقاد هوادار بشکند. متاسفانه دوستان ما فرار می کنند و می گویند نه خیر فوتبال را می خواهیم و نه شر آن را! در صورتی که ما مسئول هستیم و این تفکر درست نیست.

در خصوص سپیدرود هم باید بگویم که ما برای سپیدرود با بزرگان زیادی صحبت کردیم و نمی توان یکسری مسائل را گزارش داد. فقط این را می توانم بگویم لیگ برتری بودن نفت مسجدسلیمان حرام است و نان حرامی است که نفت مسجدسلیمان خواهد خورد، این درست نیست مسائل فوتبالی را امنیتی کنند و این درست نیست که خودشان را به رده های بالای نظام وصل کنند تا از این طریق در لیگ برتر خودشان را حفظ کنند!

به خدا سوگند هیچ کیسه ای برای این دو تیم ندوخته ام و روزی هم دوران نمایندگی ام تمام شود به عنوان مشوق در استادیوم حضور خواهم داشت.

  

جعفرزاده وارش اسپرت

*آیا مردم رشت در سال 98 شاهد آغاز روند بازسازی استادیوم نوستالژیک شهرباران خواهند بود؟

استادیوم عضدی برای من تداعی گر خاطرات دوران جوانی است… جالب است بدانید که من از لیدرهای استادیوم محسوب می شدم و هم اکنون هم به دلیل قدرت صوتی که خداوند به من اعطا کرده است من تنها نماینده ای در مجلس هستم که می توانم از انتهای مجلس و بدون میکروفن هیات رئیسه را مخاطب قرار بدهم.

متاسفانه تحریم ها و وضعیت حاکم اقتصادی کشور کمی کار را سخت کرد، برای من بازسازی عضدی اهمیت زیادی دارد و به شخصه قول می دهم که پیگیری کنم.

در سفر ریاست جمهوری 20 میلیارد فقط برای بازسازی استادیوم عضدی تصویب شد و خودم هشت میلیارد برای اداره کل ورزش و جوانان گیلان بودجه گذاشتم. در سال 98 حداقل 10 میلیارد جهت ساخت استادیوم عضدی اختصاص داده خواهد شد و چون دو تیم در رشت داریم باید بازسازی استادیوم عضدی همین امسال آغاز شود.

 

*اما یک سوال غیر ورزشی؛ پروسه انتخاب استاندار برای گیلان هم نظیر انتخاب شهردار رشت طولانی مدت خواهد شد؟!

باید تا الان تمام می شد اما به خاطر یکسری شیطنت ها و بچه بازی ها موجب شد که به سرانجام نرسد.

 

*این شایعه درست است که اولویت وزارت کشور انتخاب استاندار غیربومی برای گیلان است؟!

اولویت ما برای گیلان استاندار بومی است و خط قرمز ما محسوب می شود و قطعا در صورت انتخاب استاندار غیربومی با وزیر کشور برخورد خواهیم کرد! دیگر گیلان فرصتی ندارد که کارگاه آموزشی شود و شرق و غرب گیلان را یاد بگیرد… البته یادآور شوم هرکس را انتخاب کنند حمایت می کنیم اما حساب وزیر را جای دیگر خواهیم رسید! ضمنا گزینه های بومی خیلی خوبی هم داریم که هر کدام شان یک استاندار هستند.

 

مصاحبه: مازیار اصغرزاده – مهرداد ثابت

www.Varesh-Sport.com

وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان