مصدومیت های پی در پی بازیکنان داماش، تبدیل به پاشنه آشیل و آسیب پذیری این تیم در طی هفته های گذشته لیگ دسته اول شده است و هفته ای نیست که این تیم بازیکنی مصدوم نداشته باشد. شاید اگر به جای سال آینده، فصل جاری لیگ با 20 تیم در یک گروه و 38 هفته برگزار می شد، با این روند مصدومیت ها اصلا برای داماش تا پایان فصل بازیکنی در چنته نمی ماند که بخواهد رقابت ها را به پایان برساند!

این مصدومیت ها درحالی اتفاق می افتد که اکثر بازیکنان این فصل داماش را نیروهای جوان تشکیل می دهند و تنها دو تا سه بازیکن بالای 30 سال در این تیم توپ می زنند.

 

طبق نظر برخی کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال رشت، اگر تمرینات داماشی ها را زیر ذره بین ببریم، می توانیم آن را تا حدودی نزدیک به تمرینات دهه 60 فوتبال ایران بدانیم! زمانی که مربیان بدلیل عدم برخورداری از دانش کامل و روز فوتبال دنیا برنامه ریزی های اشتباهی را برای بازیکنان فوتبال در نظر می گرفتند.

 

کما اینکه برنامه ریزی ها و تمرینات غیراصولی در آن دوره گاها باعث می شد که بازیکنان در سنین پختگی و اوج خداحافظی های بسیار زودهنگامی را از فوتبال داشته باشند!

 

در ادامه نگاهی داریم به برخی مصدومیت های حال و حاضر بازیکنان داماش گیلان:

سعید اسماعیل پور و مهدی کیانی از ناحیه مچ پا ، حامد پورعمران و سعید قدمی از ناحیه رباط ، حسن نجفی و هادی دغاغله از ناحیه زانو ، آرمین رحیم زاده از ناحیه آشیل پا، حمید خدابنده لو در ناحیه زیر شکم و مهیار نوری که پس از 20 دقیقه بازی در بازی دوستانه تیم ملی امید در ناحیه دوقلو دچار مصدومیت شده است، بازیکنان مصدوم فعلی داماش را تشکیل می دهند.

در این بین اسماعیل پور پس از هفته ها مصدومیت تمرینات سبک را آغاز کرده است اما بازیکنانی نظیر حامد پورعمران، سعید قدمی، حمید خدابنده لو و آرمین رحیم زاده تقریبا تا پایان فصل و مهیار نوری احتمالا تا یک ماه آینده به داماش نمی رسند و سایر بازیکنان هم هنوز شرایط مصدومیت شان به طور دقیق مشخص نشده است. ضمن اینکه در طی فصل بازیکنان دیگری مثل افشین چاوشی و محمد دادرسی و… نیز دچار مصدومیت های تقریبا طولانی شده اند.

 

مصدومیت بازیکنان داماش - حامد پورعمران

 

عوامل بسیاری در مصدومیت یک بازیکن می تواند تاثیر گذار باشد که ممکن است در پاره ای مواقع مستقیما ارتباطی به خود فوتبال و تمرینات نداشته باشد، اما مهمترین عامل را می توان در آمادگی بدنی بازیکنان، تمرینات و بدنسازی آنها جستجو کرد.

در فوتبال روز دنیا و در بین تیم های اروپایی حتی 30 دقیقه پیش از شروع تمرینات بر روی چمن، بازیکنان در سالن های وزنه با وزنه زدن به گرم کردن بدن خود مشغول می شوند، اما پس از تحقیقات بین اعضای تیم داماش در می یابیم که بعد از جدایی نظرمحمدی از راس کادرفنی این تیم کلیه تمرینات بدنی بازیکنان در سالن وزنه کنسل شده است و اینطور به نظر می رسد کادرفنی فعلی داماش چندان اعتقادی به تمرینات با وزنه (فیتنس) در سالن ندارند.

این در حالی است که طبق نظر متخصصان امر، برای سرحال نگه داشتن عضلات ورزشکاران و جلوگیری از آسیب های تمرینات فشرده، تمرین با وزنه می تواند تا حد قابل توجهی ورزشکار را از آسیب دیدگی ها و مصدومیت دور نگه داردو با توجه به بدنسازی خوب ابتدای فصل که خود امید هرندی سرمربی فعلی داماش با بیان اینکه: "بدن های بازیکنان بسیار آماده است اما کارهای تاکتیکی کمتری انجام گرفته است! " به آن اذعان داشت، کادر فنی می توانست با برگزاری یک جلسه تمرین در سال وزنه همان روند خوب بدنی بازیکنان را حفظ کند.

ضمن آنکه با نگاهی به تایم برگزاری تمرینات داماش گاها با عدد 150 دقیقه و حتی بیشتر مواجه می شویم که این سنگینی برخی از تمرینات آن هم وقتی که اکثر تمرینات بر روی زمین چمن مصنوعی انجام می شود، نیز خود می تواند باعث بروز آسیب دیدگی هایی بعضا شدید در بازیکنان یک تیم شود.

 

در پایان باید گفت که البته هر مربی می تواند سلایق خاص خود را داشته باشد و حتما پاسخ هایی را برای این دیدگاه و از نگاهی دیگر داشته باشد، اما امیدواریم که کادر فنی داماش به این تذکر نگاهی دلسوزانه داشته باشد چرا که هدف مان جز سربلندی تیم محبوبمان داماش است و لاغیر…