فوتبال در گیلان قدمتی طولانی دارد و در ادوار گوناگون افتخارات و ملی پوشان پرشماری را در تاریخ خود ثبت کرده است که شاید بتوان عمده‌ این افتخارات را در دوران سکانداری شادروان ایرج زهرابی بر هیات فوتبال گیلان جستجو کرد.

اما در سالیان اخیر و با روند نزولی تیم های فوتبال گیلان به طبع انتقادات زیادی هم به متولیان سیاسی و ورزشی گیلان وارد شده است و از قضا هیات فوتبال استان گیلان به عنوان متولی اصلی فوتبال استان مورد اصابت نوک پیکان منتقدان قرار گرفته و از همین جهت انتخابات پیش رو هیات فوتبال از اهمیت ویژه ای برای جامعه فوتبالی گیلان و اصحاب رسانه برخوردار شده است.

با اعلام سیری، دبیر هیات فوتبال گیلان جهت ثبت نام متقاضیان شرکت در انتخابات این هیات از تاریخ ۲۲ تیرماه، در محافل فوتبالی استان گمانه‌زنی های زیادی در خصوص کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست هیات فوتبال گیلان به گوش می رسد.
در ابتدای این گزارش به سه نفر از شاخص ترین گزینه های مطرح شده پرداختیم که شنیده های موثق وارش اسپرت حکایت از عدم‌ تمایل شان برای شرکت در انتخابات دارد:

 

هادی طباطبایی:
چهره شناخته شده و ملی فوتبال گیلان که کاریزمای مدیریتی و ارتباطات کشوری از جمله خصوصیات بارز هادی طباطبایی است که با ورودش به کارزار انتخابات پیش بینی می شد، کار چندان دشواری برای اخذ آراء مجمع نداشت.
البته شنیده می شود سکونت شیر کپنهاگ به همراه خانواده در خارج از کشور و اینکه نمی تواند در رشت اقامت دائم داشته باشد، از مهمترین دلایل عدم تمایل طباطبایی برای قبول مسئولیت هیات فوتبال گیلان بوده است.

 

علی بهارمست:
چهره تحصیلکرده و فوتبالی مدیریت شهری رشت که به واسطه عضویت در ریشه باشگاه داماش (استقلال رشت) توانست به بدنه شهرداری ورود کند و پله های ترقی را طی نماید و اکنون از محبوبیت قابل توجهی در بین عموم‌ مردم رشت برخوردار است.
نگاه بدون تبعیض بهارمست به تیم های فوتبال رشت در برهه زمامداری در رأس مدیریت شهرداری رشت و سرپرستی یکی از تیم های رشتی از خصوصیت تحسین برانگیز این سرمایه بالقوه مدیریت شهری رشت است.
با وجود اقبال و درخواست عمومی اما دوری جستن از حاشیه و لابی‌گری را شاید بتوان از مهمترین دلایل عدم تمایل مهندس بهارمست برای تصدی گری هیات فوتبال گیلان دانست.

 

افشین ناظمی:
سرمربی و سرپرست سابق داماش و سپیدرود که از جمله پیشکسوتان ریشه ی باشگاه داماش (استقلال رشت) محسوب می شود و هم اکنون در بدنه مدیریت شهری رشت مشغول است.
اکثر فوتبال دوستان رشتی معتقدند که کاریزمای مدیریتی ناظمی بر بر بُعد فنی‌ اش می چربد و این خصوصیت مدیریتی در کنار سطح گسترده ارتباطاتش با شخصیت های سیاسی و ورزشی موجب شده بود تا از وی به عنوان یکی از گزینه های احتمالی شرکت در انتخابات هیات فوتبال گیلان نام برده شود.
اما افشین ناظمی در گفتگو با وارش اسپرت شایعات مطرح شده در محافل فوتبالی استان را تکذیب کرد و تاکید داشت که تصمیمی برای ثبت نام در انتخابات هیات فوتبال گیلان را ندارد.

 

و اما از گزینه های شاخصی که تا این لحظه برای تصدی ریاست هیات فوتبال گیلان دورخیز کرده اند می توان به اسامی زیر اشاره داشت:

 


فرامرز الماس خاله:
دوران جوانی را در تیم ایرانمهر رشت فوتبال بازی می کرد و سپس ‌مدیرعاملی فجرسپیدرود را برعهده داشت.
متولی هشت سال اخیر فوتبال گیلان که یک‌چهره فوتبالی و نظامی نیز محسوب می شود، از محتمل ترین گزینه های کاندیداتوری انتخابات پیش رو است.
البته از گوشه و کنار ساختمان هیات فوتبال به گوش می رسد، فرامرز الماسخاله برای شرکت دوباره در انتخابات هیات فوتبال مردد است یا آنکه تا روز آخر منتظر شناسایی رقیبان خواهد نشست و سپس ثبت نام خواهد کرد؛ اما روند انتخابات ادوار گذشته نشان داده است که الماسخاله در صورت کاندیداتوری کار نسبتأ آسان تری نسبت به دیگر رقبا برای اخذ اکثریت آرا خواهد داشت.

 

اسماعیل شاد:
از دیگر گزینه های کاندیداتوری ریاست هیات فوتبال گیلان می توان از مدیر ورزشی و صنعتی استان گیلان نام برد که از سوی رشتی ها در یک نظرسنجی اینترنتی محبوب‌ترین مدیرعامل تاریخ باشگاه داماش لقب گرفت.
در روزگاری که فوتبال گیلان بیش از هر برهه ای نیازمند ترغیب صنایع استان در جهت حمایت از تیم های گیلانی است، اسماعیل شاد با مدرک تحصیلی دکتری مدیریت استراتژیک، بیش از سه دهه در کارخانجات شاخص صنعتی و دارویی گیلان سابقه مدیریتی دارد.
مدیرعاملی موسسه فرهنگی و ورزشی پگاه کشور، نائب قهرمانی در جام حذفی و صعود به لیگ برتر با تیم فوتبال پگاه گیلان از جمله عملکرد مدیریتی دکتر شاد در عرصه ورزشی قلمداد می شود.

 

محسن خاکزاد:
وکیل پایه یک دادگستری که متولی یکی از پایگاه های خبری و تحلیلی گیلان محسوب می شود که برای وی ارتباطات سیاسی خوبی به ارمغان آورده است!
دکتر محسن خاکزاد که متولد مازندران است، چند سالی است که توانسته بر مسند هیات والیبال گیلان بنشیند و از قضا به واسطه همراهانش موجبات تحرکات نسبی و ایجاد شور در سالن های والیبال استان شده است.
لازم به ذکر است، خاکزاد در انتخابات دوره پیشین هیات فوتبال گیلان هم شرکت کرده بود.

 

فرهاد خراسانی:
پیشکسوت حقوقدان باشگاه داماش گیلان و سپیدرود رشت که در تیم های فوتبالی رشت سمت های مدیریتی و مشاوره ای داشته است.
مدیرعامل موسسه حقوقی و داوری و نایب رییس خانه مطبوعات گیلان از جمله فعالیت های حقوقی و رسانه ای این کاندیدای هیات فوتبال گیلان به شمار می رود.
لازم به ذکر است، فرهاد خراسانی در انتخابات دوره پیشین هیات فوتبال گیلان هم شرکت کرده بود.

 

محمدعلی ثابت قدم:
شهردار اسبق کلانشهر رشت که علاقه ی وافرش به فوتبال کتمان ناپذیر است و زمزمه هایی از دورخیزش برای شرکت در انتخابات هیات فوتبال گیلان شنیده می شود که البته تا این لحظه تایید نشده است.
اشراف بر اصول لابی‌گری و سیاسی بودن از خصوصیات بارز شهردار اسبق و پرحاشیه رشت است که در صورت اخذ صلاحیت می تواند معادلات انتخابات هیات فوتبال کیلان را تحت شعاع لابی های خود قرار دهد.
البته ثابت قدم در پاسخ به سوال خبرنگار وارش اسپرت چنین شایعه ای را تایید یا تکذیب نکرد و اذعان داشت: “صحبت هایی با بنده شده است اما هنوز به جمع بندی و تصمیمی قطعی در این خصوص نرسیده ام.”

 

پی نوشت:
انتخابات هیات فوتبال گیلان با حضور رئیس فدراسیون فوتبال ایران، مدیرکل ورزش و جوانان گیلان و اعضای مجمع هیات فوتبال گیلان، احتمالا شهریور ماه سال جاری جهت انتخاب رئیس و نائب رئیس برگزار خواهد شد.
فرامرز الماسخاله از شهریور ۹۰ به مدت هشت سال عهده دار هیات فوتبال گیلان بوده است.