اگر رامیز محمداف که یک خارجی است را فاکتور بگیریم، داماش پس از 4 سال سکان هدایت تیمش را به یک مربی غیر بومی سپرد. مربی غیر بومی ای که البته او نیز مثل رامیز محمداف آذربایجانی، سابقه حضور در شهر رشت و تیم داماش (پگاه سابق) را به عنوان بازیکن داشته است. 

وحید رضایی پیش از داماش، چند سابقه  موفق در صعود تیم های لیگ دویی به لیگ دسته یک دارد. موضوعی که البته برای خودش با توجه به سیستم حاکم در ایران و اینکه یک مربی را به لیگی خاص بشناسند، کمی نگران کننده است. 

با او که همکلام می شویم، با حرف ها و طرز تفکری که دارد امیدوارمان می کند. و امیدوار می شویم که امیدواری مان نا امید نشود و پس از چند سال بالاخره داماش بتواند با همدلی به روندی صعود دست پیدا کند… 

گفتگوی تفصیلی وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان با وحید رضایی سرمربی این فصل لاجوردی پوشان شهر باران را از دست ندهید… 

 

Varesh-Sport.Com: چه شد که از تیم برق جدا شدید و پیشنهاد داماش را قبول کردید؟

شغل ما این گونه است که به ما پیشنهاداتی ارائه می شود و ما باید پیشنهاد مناسب تر را انتخاب کنیم. تیم برق هم درگیر مشکلات مالی بود و من پول دو سالم را از این تیم طلب دارم. آنها می خواستند که من به کارم در باشگاه برق ادامه بدهم، اما متاسفانه دیگر امکان همکاری نبود و صحبت های ما به نتیجه نرسید. پیشنهاداتی داشتم که یکی از آن پیشنهادات، تیم داماش بود و پس از مذاکراتی که با آقای حاجی پور داشتم تصمیم گرفتم پیشنهاد داماش را قبول کنم. شاید اگر مربی دیگری شرایط من را در لیگ دو داشت دیگر به فعالیت در این لیگ ادامه نمی داد. اما به انگیزه حضور در استان گیلان و شهر رشت که یک شهر کاملا فوتبالی است و به خصوص تیم داماش گیلان که یک تیم بسیار خوب و پرطرفدار است، تصمیم گرفتم بار دیگر در لیگ دو و این بار در داماش به فعالیتم ادامه بدهم.

 

Varesh-Sport.Com: مدیریت باشگاه را در این مدت چگونه دیدید و فرآیند آمدن شما به داماش چگونه پیش رفت؟

در ابتدا با آقایان اسماعیل و محمدرضا حاجی پور مذاکره کردیم و توافق اولیه ای بین ما حاصل شد. سپس برای انجام برخی کارها به شیراز برگشتم که همان جا دوباره پیشنهاداتی به من شد. اما چون به باشگاه داماش قول داده بودم و توافق اولیه کرده بودم، به پیشنهادات دیگر پاسخ ندادم.

 

Varesh-Sport.Com: خیلی زود با داماش توافق کردید و آماده سازی داماش به نسبت خیلی از تیم ها زودتر استارت خورد. در این فاصله حدودا بیست روزه توافق شما با داماش و حضورتان در رشت و شروع تمرینات، شایعاتی درز کرده بود که شما با فجرسپاسی در حال مذاکره هستید. آیا این شایعات صحت داشت؟

قبل از توافقم با داماش پیشنهاداتی به من شده بود. اما وقتی با آقایان حاجی پور و الطافی صحبت کردم، دیگر تصمیمم را گرفته بودم که به داماش بیایم و به پیشنهادات دیگر فکر نکردم. در هر صورت فکر کنم امسال قسمت من این بود که در رشت و تیم داماش باشم و خیلی امیدوارم که امسال بتوانیم با کمک این بازیکنان خوبی که در اختیار داریم فصل موفقی را بگذرانیم. به هیچ وجه از انتخابم پشیمان نیستم و خیلی خوشحالم که در این تیم و در کنار این بازیکنان حضور دارم.

 

Varesh-Sport.Com: در چند سال اخیر عملکرد موفقی داشتید و از شما به عنوان یکی از مربیان موفق در عرصه لیگ دو یاد می شود که تیم هایتان را در این لیگ به موفقیت می رسانید. به نظر شما تیم فعلی داماش آن پتانسیل و پارامترهای موفقیت در لیگ دو را دارد؟

این که می گویند من یک مربی موفق در لیگ دو هستم، ناشی از مشکلی است که در فوتبال کشور ما وجود دارد. من باید از لیگ استان شروع کنم و به لیگ یک برسم و باز برگردم به لیگ دو. البته قصد من سطح پایین دانستن لیگ دو نیست، ولی در اکثر کشورها وقتی یک مربی در لیگ های پایین تر نتیجه مناسب می گیرد، شناخته شده می شود و به او پیشنهادات تیم های دسته های برتر داده می شود و روی او سرمایه گذاری می شود. اما اینجا اینگونه نیست. اگر در دسته دو موفق باشیم، در همان جا می مانیم.

در مورد داماش، همان طور که می دانید عوامل زیادی در موفقیت یک تیم نقش دارند. ابتدا مدیریت باشگاه، سپس کادر فنی، بازیکنان، رسانه ها و به خصوص تماشاگران که نقش زیادی در موفقیت یا عدم موفقیت یک تیم دارند. در واقع همه چیز دست به دست هم می دهد تا یک تیم موفق بشود یا نشود. من فکر نکنم بتوانم به تنهایی کاری بکنم و همکارانم، بازیکنان و مدیریت به خوبی کار خود را انجام می دهند. فقط خواهشم از سایت ها، هواداران، تماشاگران و اصحاب رسانه این است که در راستای کمک به تیم حرکت کنند و سعی در به چالش کشیدن نداشته باشند.

حیف است که فوتبال رشت و باشگاه داماش در این وضعیت باشد. شما می بینید که ما یک زمین تمرین ثابت نداریم و مرتب از این زمین به آن زمین می رویم. نباید وضعیت داماش به گونه ای باشد که یک زمین تمرین نداشته باشد. یعنی ما نباید یک استادیوم داشته باشیم؟! حال زمین بازی ما استادیوم عضدی است و در واقع حریف اصلی ما در هر بازی، همان زمین بازی عضدی است. شما ببینید در شهر همسایه ما انزلی، یک زمین چمن طبیعی دارند که بازی هایشان را در آنجا برگزار می کنند. باور کنید زمین عضدی کیفیت مسابقه ندارد. چه برای تیم میهمان و چه میزبان شرایط زمین مناسب نیست. قصد ندارم بهانه بیاورم. حال ما داریم در چمن طبیعی تمرین می کنیم و روز بازی باید برویم چمن مصنوعی عضدی که از نظر من یک چمن مصنوعی درجه سه است. آیا تا به حال در چند سال اخیر حتی یک بار این چمن را شانه زده اند؟ مطمئنا نه. طی ماه گذشته ساعت 4 تا 6 بعد از ظهر در این زمین تمرین می کردیم. باور کنید پای بازیکنانم تاول زده بود. حال ما چگونه باید روی این زمین بازی کنیم؟ چگونه روی زمین پاسکاری کنیم، توپ بلند ارسال کنیم و کارهای دفاعی انجام بدهیم؟ باور کنید سخت است. من از سال ۸۵ به این طرف هیچ وقت بیش از دو سه روز در رشت نبودم و حال که آمده ام می بینم به نسبت آن موقع هیچ چیز پیشرفت نکرده. دریغ از امکانات زیرساختی و سخت افزاری. یعنی ما در استان گیلان، زمین تمرین نداریم و این خیلی جالب است. یکی همین زمین شهرداری است که آن هم پس از بارش باران قابل استفاده نخواهد بود. زمین دانشگاه گیلان که در اختیار سپیدرود رشت است و زمین بازی که عضدی است. چرا به زمین سردار جنگل رسیدگی نکردند؟ حال به جای رسیدگی می خواهند کل زمین را چمن مصنوعی کنند. جای اینکارها می توانند زه کشی کنند و چمن تازه بزنند و مشکل آبیاری هم که در استان گیلان وجود ندارد. فقط نیاز است که از آن مراقبت شود که همین کار را هم نمی کنند. باور کنید داشتن یک زمین بازی خوب خیلی مهم است.

 

Varesh-Sport.Com: شما در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی حذفی گذشته گفته بودید که آماده شدن زمین سردار جنگل به نفع تیم ما خواهد بود…

من تصور می کردم زمین چمن سردار جنگل قرار است طبیعی باشد. حال که چمن مصنوعی است هم باید دید که چه نوع چمن مصنوعی است تا قضاوت کنیم. چون چمن مصنوعی درجه یک، دو و سه داریم و اگر چمن آن از عضدی بهتر باشد به نفع ما خواهد بود. البته در هر صورت باید از آن مراقبت شود. عده ای فکر می کنند که چمن مصنوعی است و نیازی به نگهداری ندارد و زمین را به حال خودش رها می کنند و تمام مسابقات و تمرینات تمام رده های فوتبال را در آن برگزار می کنند. خب مشخص است به زمین فشار می آید. اگر چمن عضدی چمن طبیعی می بود که فقط در روز مسابقه تیم هایی مثل داماش و سپیدرود استفاده می شد، این به نفع کل فوتبال رشت بود. در واقع یکی از بزرگترین معضلات فوتبال رشت نداشتن زمین تمرین و بازی مناسب است و جالب است همان زمین نامناسب عضدی را هم در اختیار ما قرار نمی دهند. همین است که فوتبال این شهر و فوتبالیست های جوان این شهر را خراب می کند. چون هیچ کس رسیدگی نمی کند و می بینید تیمی با نام بزرگ داماش گیلان در دسته دو حضور دارد و اگر آقایان حاجی پور و الطافی نباشند، هیچ کس کمکی به این تیم نخواهد کرد.

 

وحید رضایی

 

Varesh-Sport.Com: فکر کنم در لیست داماش، سه جای خالی برای سهمیه بزرگسال وجود دارد. آیا دلیل خاصی دارد که لیست را کامل نکرده اید؟

ما با نفرات بزرگسالی که در نظر داشتیم قرارداد بستیم و سعی کردیم از جوانان بااستعداد این شهر نیز استفاده کنیم. لزومی ندارد که لیست حتما پر بشود. در ضمن وقتی که تست برگزار کردیم چندین بازیکن از همین تست ها به تیم اضافه شدند که از استعدادهای آینده دار فوتبال رشت هستند و آنها را در یکی دو سال آینده خواهید شناخت. خب وقتی چنین جوانانی داریم چرا لیست را پر کنیم؟

 

Varesh-Sport.Com: پس همان استراتژی جوان گرایی که در شیراز داشتید را در رشت هم ادامه خواهید داد؟

بله. من به جوانان اعتقاد زیادی دارم. همواره سعی کردم با بازیکنان جوان کار کنم. بازیکنانی بوده اند مثل داریوش شجاعیان که از دسته دو و تیم بهمن شیراز به لیگ برتر و تیم ملی رسیده اند یا مهدی زینلی را که از بین ۱۵۰ بازیکن انتخاب کردم و حال در تیم ملی جوانان حضور دارد یا وحید عسگرپور که در استقلال خوزستان حضور دارد که من در تست جوانان در شیراز او را برداشتم که الحمدلله تلاش کرد و پیشرفت کرد. من همیشه به دنبال جوان با استعداد هستم و تیم ما هم در حال حاضر جوانان بااستعدادی دارد که در آینده بیشتر از آنها خواهید شنید.

 

Varesh-Sport.Com: تیم داماش پارسال را چطور دیدید؟

پارسال هم فکر کنم بازیکنان و کادر فنی داماش زحمت زیادی کشیدند. اما بعضی اوقات همه چیز دست به دست هم می دهد تا یک تیم صعود نکند.

 

Varesh-Sport.Com: آمادگی فعلی تیم را چند درصد ارزیابی می کنید؟

من به درصد اعتقادی ندارم و نمی دانم دوستان این متراژ را از کجا می آورند (می خندد)

شرایط تیم خوب است. شکر خدا بازی های تدارکاتی خوبی داشتیم و در جام حذفی نیز با سیاست خوبی پیش رفتیم که هم به نوعی از این بازی ها برای آماده سازی بیشتر در شرایط مسابقه استفاده کنیم و هم با استفاده از این بازی ها، محرومیت تماشاگرانمان از بین برود. جمعه هم دیداری تدارکاتی با پارس جنوبی جم داشتیم که در حال حاضر صدرنشین لیگ برتر است و بازی تدارکاتی بسیار خوبی برای ما بود. چون هراسی از نتیجه بازی نداشتیم و تنها به فکر برداشت نکات فنی و ضعف های تیم بوده ایم. حالا هم در رشت هستیم و برای مسابقه شانزدهم شهریور در مسابقه جام حذفی خودمان را آماده خواهیم کرد و از بیست و دوم در شرایط مسابقات لیگ دو قرار خواهیم گرفت.

 

Varesh-Sport.Com: منظور از درصد آمادگی این بود که آیا تیم در شرایطی است که بتواند در هفته های نخست نتیجه مناسب بگیرد؟

ما تمام تلاشمان این است که بازیکنان از همان هفته اول در اوج آمادگی باشند و شکر خدا بازیکنان هم مرا امیدوار کرده اند.

 

Varesh-Sport.Com: آیا تمام نفرات مورد نظرتان جذب شدند؟

تقریبا تمام نفرات مورد نیاز را جذب کردیم. تنها در چند پست مشکل داشتیم که برای دروازه بانی، مسلم حق شناس را جذب کردیم که جزو بهترین دروازه بانان است. یک دفاع وسط خوب به نام مهرداد علیزاده که کارش را به خوبی بلد است و فکر کنم بازیکنان با کیفیتی در اختیار داریم و من از شرایط تمرینی آنها خیلی راضی هستم و انگیزه زیادی دارند و به ما هم انگیزه می دهند.

 

Varesh-Sport.Com: از سقف قراردادها خبر دارید؟

ما سقف نداریم. اما فکر کنم به نسبت سال گذشته حتی یک سوم هم هزینه نکرده ایم.

 

Varesh-Sport.Com: آشنایی شما با زمین باقلاکش چگونه بود؟ چون شنیده شده بود حتی قبل از آمدن به رشت، آن زمین را برای تمرینات درخواست کرده بودید.

در همان زمان که شایعه کرده بودند که من به فجر سپاسی می روم، به دنبال یک زمین تمرین مناسب می گشتم و زمین باقلاکش را انتخاب کردم. این زمین خیلی به ما کمک کرد و تمرینات پرفشار خوبی را در آنجا برگزار کردیم. از مردم خوب آن منطقه هم تشکر می کنم که خیلی ما را حمایت کردند و به خوبی به ما سرویس دهی کردند و فکر کنم آن زمین یکی از باکیفیت ترین زمین های گیلان است.

 

Varesh-Sport.Com: سال گذشته با برق نوین شیراز به رشت آمدید. آیا تفاوتی بین سبک هواداری فعلی با سال ۸۵ که خودتان در این تیم حضور داشتید، احساس کردید؟

ببینید مردم عاشق فوتبال هستند و وقتی در شهر قدم می زنید، از هر سه نفر، دو نفر از فوتبال حرف می زنند. تماشاگران پرشوری هم دارند. آن سال که در پگاه بودیم به خوبی ما را حمایت می کردند و ما واقعا تمام دلخوشی مان همین هواداران هستند. اگر امسال انگیزه داریم در دسته دو فعالیت کنیم به خاطر همین هواداران است. چون می دانیم آنها در گرما و سرما و تحت هیچ شرایطی ما را تنها نمی گذارند و دلمان به شور و حال و انگیزه ای که آنها به ما می دهند خوش است. امیدوارم امسال شرمنده آنها نشویم و فصل خوبی را سپری کنیم و به لیگ یک صعود کنیم. چون تیمی با کیفیت تیم ما مستحق صعود است.

 

وحید رضایی

 

Varesh-Sport.Com: صرفا برای رفع شک و شبهه از هواداران این دو سوال را می پرسیم. اول اینکه دلیل قطع همکاری با امین متوسل زاده چه بود؟ آیا شما او را نمی خواستید یا خودش تمایل به ماندن نداشت؟

فوتبال حرفه ای است و مربی باید بر اساس تفکرات و نیازهای تیمش بازیکن جذب کند. من از تیم برق که به لیگ دسته بالاتر صعود کرد فقط دو بازیکن جذب کردم. در حالی که خیلی از مربیان به هر تیمی که می روند، چندین بازیکن را با خودشان می برند. بنابراین من نیاز تیم را در نظر گرفتم.

 

Varesh-Sport.Com: و سوال دیگر در مورد دلایل عدم توافق با محمدرضا مهدوی است. چون شنیده شده بود که باشگاه در حال مذاکره با وی بوده است؟

ما با محمدرضا صحبت کردیم و علاقمند بودیم که او را در تیممان داشته باشیم. چون او برای فوتبال رشت چه در پگاه و داماش و چه فصل گذشته در سپیدرود زحمات زیادی کشیده بود. مذاکره کردیم، به او وقت دادیم که فکرهایش را بکند، ولی متاسفانه نتوانستیم به توافق برسیم.

 

Varesh-Sport.Com: آیا امکان دارد در طول فصل او را جذب کنید یا دیگر تیمتان بسته شده است؟

ما تقریبا تیممان را بسته ایم و نفرات مد نظرمان را جذب کرده ایم و اگر هم بخواهیم کسی را به تیممان اضافه کنیم باید در شرایط آمادگی مناسب باشد.

 

Varesh-Sport.Com: در این مدت طولانی که در رشت نبوده اید، اتفاقی از فوتبال رشت که بیشتر از همه در ذهنتان باقی مانده بود کدام اتفاق بود؟

زمانی که در پگاه بودیم تیم قدرتمندی داشتیم و جا دارد یادی کنیم از آقای مجید جهانپور که خیلی برای آن تیم زحمت کشید. آن سال ما تا هفته چهاردهم نه باختی داشتیم و نه گل خورده ای. اما چیزی که بیش از همه در ذهنم باقی مانده، روز آخر فصل بود که مردم رشت سنگ تمام گذاشتند. من با تیم های مختلفی مثل فجر و ذوب آهن به رشت آمدم ولی آن خاطره بازی با شهرداری بندرعباس هیچ وقت از ذهنم پاک نمی شود که ما در نهایت مقتدرانه به لیگ برتر صعود کردیم. با اینکه سال های آخر فوتبالم بود ولی جزو بهترین سال های فوتبالی ام بود و همیشه از آن دوره به نیکی یاد می کنم. انشاالله امسال هم بتوانیم صعود کنیم. چون این به نفع همه است.

 

Varesh-Sport.Com: اگر توانستید با داماش به لیگ یک صعود کنید آیا قصد دارید به همراه داماش در یک لیگ بالاتر هم مربیگری کنید یا باز هم به دسته دو می آیید؟

قرارداد من با داماش دو ساله است و اگر صعود کنیم تصمیم دارم به کار با داماش ادامه بدهم. اما شما از شرایط فوتبال کشور خبر دارید که نمی توان آینده نگری کرد و شرایط یک سال بعد را پیش بینی کرد. مسلما آرزوی هر کسی است که در سطح بالاتر باشد. من به عنوان بازیکن بیشتر سال های بازی ام را در سطح برتر فوتبال ایران گذراندم و سال ها در لیگ برتر کاپیتان بوده ام. اما به عنوان مربی کارم را از لیگ استان ها و در شهر نی ریز فارس شروع کردم و این تیم به لیگ سه صعود کرد. دو سال در لیگ سه کار کردم و بعد آمدم به لیگ دو. یک سال در لیگ دو کار کردم، تیمم به لیگ یک صعود کرد و دوباره برگشتم به لیگ دو و دوباره به لیگ یک صعود کردم. یعنی مربیگری ام را پله پله شروع کردم. انشاالله که خدا به ما کمک کند. اما خودتان در این فوتبال هستید و می دانید سالم کار کردن در فوتبال ایران سخت است.

 

Varesh-Sport.Com: شما تهرانی هستید. اما به خاطر نزدیکی خاصی که به شیراز و استان فارس دارید، خیلی ها فکر میکنند شما شیرازی هستید. دلیل این نزدیکی چیست؟

من به عنوان بازیکن چندین سال در شیراز و در تیم فجر حضور داشتم و فوتبالم را نیز در شیراز به اتمام رساندم و مربیگری ام را نیز در شیراز شروع کردم. این نزدیکی بیشتر به خاطر شرایط کاری ام بود.

 

Varesh-Sport.Com: شما در ابتدا بازوبند کاپیتانی را به هادی سهرابی دادید و هادی سهرابی بازوبند را به محمد همرنگ داد. استنباط شما از این قضیه چیست؟

واقعا جا دارد که از بزرگترهای تیم، آقایان مختاری، همرنگ و سهرابی تشکر کنم. من پیش از این سابقه کار کردن با این بازیکنان را نداشتم. اما دیدم که چقدر خوب کار می کنند و چقدر باشخصیت هستند و چقدر با جوانترها خوب رفتار می کنند. این معرفت و شخصیت آنها را نشان می دهد. وقتی بازیکنی از بازوبندش می گذرد و آن را به رفیقش می دهد، نشان می دهد که چنین مسئله ای بین آنها جا افتاده است و برایشان موفقیت تیم از همه چیز مهم تر است. من خیلی خوشحالم که با چنین بازیکنان باتجربه ای در تیمم کار می کنم و این بازیکنان بر خلاف بازیکنان باتجربه بعضی تیم ها معضل نیستند. از لحاظ سنی نیز به من نزدیک تر هستند و همین باعث می شود حرف یکدیگر را بهتر بفهمیم.

 

Varesh-Sport.Com: حرف پایانی

از همه تشکر می کنم. از همه مسئولینی که کمک می کنند و مخلصانه برای نام داماش زحمت می کشند. از اصحاب رسانه و از شما که می بینم در سایت تان کوچکترین مسائل را پیگیری می کنید. از همه بازیکنانم تشکر می کنم. آنها بازیکنان باکیفیتی هستند و از دیدن آنها لذت می برم. انشاالله خدا کمک کند و زحمات کل مجموعه تیم به بار بنشیند و به لیگ بالاتر صعود کنیم. حق داماش این نیست که در لیگ دو  با این شرایط باشد و لیاقت مردم رشت بیش از اینهاست و باید تیمی خوب با امکانات خوب داشته باشند.

 

مصاحبه: مهرداد ثابت- مازیار اصغر زاده – علی رهبر

منبع: www.Varesh-Sport.com

وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان (دیار وارش)