انتخابات هیأت فوتبال استان گیلان اواخر شهریور‌ماه برگزار خواهد شد. قربانعلی الماسخاله دومین دوره چهار ساله‌ ریاستش در هیأت فوتبال استان گیلان را می‌گذراند. ریاست الماسخاله در هیأت فوتبال گیلان با صعود سپیدرود به لیگ برتر و رونق فوتبال در شهرهایی نظیر فومن، آستارا و تالش تا سقوط تدریجی داماش، ملوان و سپیدرود از لیگ برتر در سالیان اخیر همراه بوده است.
الماسخاله که هیأت فوتبال را سکوی پرتاب برای مناصب سیاسی شهر رشت می‌دانست، در دوره گذشته انتخابات شورای شهر موفق به کسب آرای لازم برای حضور در شورای شهر رشت نشد. رئیس هشت ساله هیأت فوتبال گیلان به واسطه شخصیت نظامی‌اش چندان رابطه حسنه‌ای با اصحاب رسانه فوتبال گیلان نداشته و هواداران اکثر تیم‌های گیلانی هم دل‌خوشی از او ندارند.

در حالی که انتظار می‌رفت اشخاصی همچون علی بهارمست و هادی طباطبایی برای مسند ریاست هیأت فوتبال گیلان کاندیدا شوند اما هیچ‌یک در این راه قدم نگذاشتند که عدم این تمایل را باید در نحوه سؤال‌برانگیزی برگزاری انتخابات و مهندسی در چینش اعضای مجمع کنکاش کرد.
ثبت نام کاندیداهای هیأت فوتبال گیلان ماه گذشته برگزار شد که در این میان ٩ نفر به نام‌های قربانعلی الماسخاله، پیام باقری‌دوست، فرزاد داداش‌زاده، اسماعیل شاد، فرهاد عینی‌خراسانی، سیدامیر فرحسینی، علی‌اصغر مکرم‌رفتاری، افشین ناظمی ثابت و محمود یوسفی خود را کاندیدای ریاست هیأت فوتبال گیلان کرده‌اند.
در این میان می‌توان اسماعیل شاد، مدیر صنعتی و ورزشی گیلان با سابقه مدیرعاملی باشگاه پگاه را جدی‌ترین رقیب الماسخاله دانست. حضور پگاه در فینال جام حذفی و صعود به لیگ برتر از جمله کارنامه موفق مدیرعاملی شاد در رشت است که هیچ‌گاه سقوطی را تجربه نکرد.
همچنین فرهاد خراسانی با مسئولیت‌های چند سال اخیرش در داماش و سپیدرود و همچنین افشین ناظمی پیشکسوت فوتبال رشت به عنوان گزینه‌های بعدی هستند که احتمال ائتلاف افشین ناظمی به نفع الماسخاله پیش‌بینی می‌شود!

در این میان آرای ریاست هیأت شهرستان‌ها و بازیکنان و مربیان فوتسال، فوتبال و ساحلی و… بسیار تأثیرگذار است که البته به دلیل سیستم غلط رأی‌گیری در انتخابات هیأت فوتبال و احتمال مهندسی در انتخاب اشخاص مجمع توسط اشخاص ذی‌نفع موجب سؤال‌برانگیز شدن این انتخابات می‌شود که کار را برای سایر گزینه‌ها سخت می‌کند.
البته از گوشه و کنار خبرهایی در خصوص لابی‌های اسماعیل شاد در نقاط مختلف استان گیلان برای کسب آرا به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد کاریزمای مدیریتی مهندس اسماعیل شاد و کوشش‌های فرهاد خراسانی کار را در این دوره برای الماسخاله دشوار خواهد کرد، حتی اگر احتمال ائتلاف افشین ناظمی با او یکی از شگردهای انتخاباتی باشد.

سینا معتدل – ایران ورزشی