وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان : از مدتی پیش به دنبال فرصتی بودیم تا گفتگوی مفصلی را با مهندس امیر عابدینی مدیر عامل باشگاه داماش داشته باشیم که بالاخره این امر دیروز 14 مردادماه میسر شد و گفتگوی مفصل و بسیار جالبی را با ایشان در مدت 80 دقیقه ای که میهمان ایشان بودیم داشتیم .

 

از آنجایی که از خیلی از پاسخ ها میتوان یک تیتر برای مطلب برگزید ترجیح دادیم تیتر خاصی را برای این مطلب انتخاب نکنیم. ضمن اینکه تمام حرف ها و بحث هایی که صورت گرفت، بدون خلاصه نویسی تایپ شد چرا که هر جمله لازم و ملزوم جمله پیشین خود است و از همین رو این مصاحبه را در سه بخش تقدیم حضورتان میکنیم.

 

در بخش اول مصاحبه که در این مطلب قرار میگیرد در مورد مسائل ذیل به بحث و گفتگو پرداخته شد :

دلایل سرمایه گذاری داماش در شهر رشت و بحث ها اقتصادی این سرمایه گذاری و مسائل مربوط به آن و همچنین بخش های مختلف فعالیت علی الخصوص مشکلاتی که برای بانوان وجود دارد – در مورد صحبت هایی که برخی از افراد در خصوص حمایت مالی و معنوی از سوی مسئولین استان میکنند – چگونگی ایجاد کمپ داماش و مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمده است و راه های حل آن – بحث در مورد استعداد یابی در فوتبال و والیبال و همینطور مشکلات تیم والیبال داماش گیلان و مسائل مربوط به آن  – در خصوص تغییر رنگ پیراهن و مسائل کلی در مورد پیراهن داماش گیلان – در خصوص مصاحبه های اخیر در مورد مسائل پرسپولیس و ماندن ایشان در داماش – گفتگو در مورد آینده داماش و ظرفیت این تیم برای کسب رتبه های بالا در آینده و…

 

متن قسمت اول مصاحبه اختصاصی وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان با مهندس امیر عابدینی مدیر عامل باشگاه داماش را می توانید در ادامه مطلب مشاهده فرمائید

 

varesh-sport.com : مهندس عابدینی خیلی خوشحالیم در خدمت شما هستیم و تشکر میکنم از این فرصتی که در اختیار وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان قرار دادید. از آنجایی که برای اولین بار هست که با شما مصاحبه انجام می دهیم و به عنوان اولین سوال بفرمائید چطور شد که در گیلان و شهر رشت سرمایه گذاری انجام دادید ؟

گروهی که در هولدینگ داماش ایرانیان در رابطه با مسائل صنعتی ، اقتصادی و تجاری سرمایه گذاری می کنند ، گروهی هستند که یک نگاه بسیار عمیقی به مسائل و هنجارهای اجتماعی دارند. ما هر گاه به هنجارهای اجتماعی اهمیت ندهیم خیلی راحت به یک ناهنجاری اجتماعی تبدیل خواهد شد و وقتی شما میخواهید که یک پویایی اقتصادی را تامین کنید و تعمیم بدهید ، قطعا باید رفتارهای اجتماعی تعریف شده ای را هم در آن منطقه ایجاد بکنید.

ما وقتی به استان گیلان نگاه میکنیم میبینیم که استانی است که از لحاظ منابع و طبیعت، استانی است کاملا برخوردار. اما متاسفانه به این استان برخوردار فقط با یک نگاه برخوردار توجه شده است و عملا از کارهای زیر بنایی و زیر ساخت عقب مانده است . داماش در راستای اهداف اقتصادی نظام و سیاست های عمومی بخش توسعه حرکت اقتصادی را در اینجا شروع کرده است و در همین راستا فکر کردیم که باید به هنجارها هم نگاه و توجه کنیم . زیباترین هنجاری که از نگاه ما و فکر میکنم از دیدگاه جامعه میشود به آن نمره داد و ارزش گذاری کرد ورزش است. ما وقتی ورزش را به عنوان یک هنجار زیبا مطرح میکنیم ما در نگاهمان نمیتوانیم هنر را نبینیم . باید به هنر هم بهای خاص خودش را داد. مردم ما در این ویژگی یعنی هنر در هنجارهای اجتماعی و ورزش یک همیت عمومی را از خودشان بروز دادند که حالا دست اندرکاران هم باید این همیت را دنبال کنند . ما دو هدف را دنبال کردیم یکی تعمیم و گسترش ورزش در راستای این سیاست و یکی هم ورزش قهرمانی . جوانان استان با این ویژگی هایی که دارند میتوانند از برخورداری هایی که برایشان تامین میشود استعدادهای نهفته خودشان را بروز دهند و شکوفایی را دنبال کنند . خب طبیعی بود که با نگاهی که آقای مهندس قهرمانی داشتند برای ورزش و بستر را برای ما آماده کردند و فرصت سازی کردند ، ما از این فرصت استفاده طلایی و بهینه بکنیم و وارد معرکه ورزش بشویم .

 

امروز هم می بینیم که اشتباه نکردیم. چرا؟! دلایلش را عرض میکنم تا ببینید چه اتفاقی دارد در ایران می افتد . روزی که آمدیم با خرید یک تیم لیگ برتری در شرف سقوط وارد شدیم ، اما امروز ایستگاه های استعداد یابی ما در سطح استان گسترده شده است . در سطح استان داریم برای والیبال استعداد یابی میکنیم ، بسکتبال ما فعالیت بسیار گسترده ای را دارد انجام می دهد ، در بخش بانوان وقتی نگاه میکنیم می بینیم که یک نگاه بسیار بسته ای در بخش بانوان بوده است اما الان به یک افق دیگری دست یافته است . بسکتبال بانوان و انشالله والیبال بانوان و کونگ فو، کاراته و دیگر رشته ها که بانوان استعدادش را دارند و دلشان میخواهد که بیایند و در قالب ورزش حرفی برای گفتن داشته باشند را ما شروع کرده ایم که استقبال عجیبی هم از آن شده است!

هم بخش زنان و هم بخش مردان می طلبد که ما در آن کار انجام دهیم گرچه ما با مشکلاتی که داریم در بخش بانوان، مشکلاتی که من اینجا جایش نیست صحبت کنم که چقدرش ضرورت دارد و چقدرش ندارد، با همه ی این مشکلات ما میبینیم که جاذبه ورزش زنان ما را فراخوانده است و می آیند.

من امروز داشتم راجع به فوتسال صحبت میکردم میبینیم که الان 30-40 نفر دارند در این رشته آموزش میبینند و متاسفانه چون یک سال بیشتر نیست که در این رشته حضور داریم نمیتوانیم در سطح شهر و در سطح استان یک پذیره نویسی داشته باشیم و سرمان را بالا بگیریم. خب اگر ما بخواهیم با نگاهی مثبت به این قضیه نگاه کنیم، پوئن بسیار زیادی بدست می آوریم و اگر نه بخواهیم بریم سراغ اینکه حالا ما چه قالب سیاسی ، اجرائی و اقتصادی برایش قائل بودیم، ممکن است خیلی ها تحلیل های خاص خودشان را داشته باشند اما بنده عرض میکنم ما بدون هیچ تحمیل ویژه ای در رابطه با ورزش، به خاطر هنجار اجتماعی و قالب ورزش اومدیم و سرمایه گذاری میکنیم و به این سرمایه گذاری هم افتخار میکنیم.

 

*رتبه بالا هم نخواهی باید 8-9 میلیارد بدون بازگشت خرج کنید

 

varesh-sport.com : منظورتان این است که از لحاظ اقتصادی به هیچ سودی نمی رسید..؟

اصلا از لحاظ اقتصادی شما هر چقدر هم در ورزش سرمایه گذاری کنید،چیزی گیرتان نمی آید! به طور نمونه من عرض کنم که ما 600-700 میلیون تومان در استادیومی هزینه میکنیم که متعلق به شهر است ، حالا شاید بخشی از این هزینه ها توسط اداره کل تربیت بدنی بعدها عودت داده شود ولی ما منتظر نمیشویم تا آنها بخواهند هزینه بکنند وقتی که الان می بینیم نه امکانات و نه شرایطش را ندارند، با یک قول مدیرکل ما می آییم و وارد گود میشویم و عمل میکنیم.

یک تیمی که در یک شهر گیلان بسته می شود شما اگر به طور متوسط 300 میلیون برای هر بازیکن در نظر بگیرید و اگر 15 تا بازیکن 300 میلیونی داشته باشید و بقیه را هم 200 میلیونی داشته باشید ، می بینید که همین رقم میشود 7 میلیارد تومان . البته این هزینه و هزینه سفر و کفش و کلاه و تامین مواد غذایی و دارو و… رقمی برابر با 8-9 میلیارد را برای یک تیم لیگ برتری در حد عرف در پی خواهد داشت آن هم بدون آنکه بتوانیم برای رتبه های بالا مدعی باشیم و این هیچ برگشتی را نخواهد داشت! امسال قرار است از حقوق تلویزیونی و از تبلیغات دور زمین یک رقم و عددی را اختصاص بدهند اما این رقم و عدد قطعا نمیتواند پاسخگوی بخش عمده ای از هزینه ها باشد.

 

 

varesh-sport.com : آقای عابدینی شما صحبت از هزینه ها کردید. برخی از مسئولین باشگاه های دیگر این اعتقاد را دارند که از سمت مسئولین دولتی و استانی به داماش کمک شده است شما در این مورد چه نظری دارید؟

نه همینطوری که نمیشود صحبت کرد، باید بیّنه داشت…

 

*یک ریال هم تسهیلات نگرفته ام / بیایند بگویند تا جوابشان را بدهم

 

varesh-sport.com : ببخشید … مثلا به عنوان مثال آقای صالح نیا اعتقاد داشتند که استانداری و مسئولین به داماش اهمیت زیادی می دهند و این اهمیت را مسئولین به ملوان نمی دهند ! شاید به نوعی در لفافه همین منظور را داشتند …

نخیر بنده خیلی صریح عرض میکنم که تاکنون همه حمایت ها معنوی بوده است . من برای زمین اجاره میدهم یا برای زمین دانشگاه که در اختیارمان گذاشت فقط حمایت دانشگاه را داشته ام و یک امکاناتی را در پاسخ برای دانشجوها ورزشکار در نظر گرفتیم. در بقیه موارد ما هزینه می کنیم و چیزی به ما نمی دهند . هیچ زمینی به صورت رایگان در اختیار من نگذاشتند و زمینی را هم برای تملک به بنده ندادند. ما حتی در زمین خریداری شده خودمان برای ساخت کمپ با یک سری مشکلات مواجه هستیم.

از لحاظ مالی در طول مدتی که بنده آمده ام در این استان ، یک ریال تسهیلات بانکی دریافت نکرده ام . حتی یک ریال… البته تاکنون متقاضی هم نبوده ام که بخواهم بگیرم. یک ساختمان به من ندادند ، حتی یک توپ هم به من ندادند و البته باز هم میگویم که من نخواستم تا بدهند . البته با آقای صالح نیا که ارتباط داریم و من را به عنوان یک انسان راستگو می شناسند.بنده فکر میکنم آن اعتمادی که من به ایشان دارم، ایشان هم به بنده دارند، پس هر وقت اگر چنین تفکراتی داشتند میتوانند از من سوال کنند تا من پاسخشان بدهم . نه چنین مطلبی درست نیست…

اما لااقل در سال گذشته و سال قبل تر از آن منابع مالی ملوان از تشکیلات منطقه آزاد تامین شد  و من هم اعتقاد دارم که باید بشود و بیشتر از این هم باید تامین شود اما این که ما هم بدین شکل تامین شدیم نه ما نشدیم! ما از بخش خصوصی هزینه کردیم . ایشان در یک مصاحبه فرموده بودند من از جیبم هزینه میکنم و جیب عابدینی پول هست در جیب ما پول نیست (!) خب قاعدتا این جیبمان دیگر باید در اختیار خودمان باشد،اگر ما از جیبمان هزینه میکنیم که اشکالی ندارد! اگر از جیب دیگران هزینه کردیم خب بیایند و مستقیما مدعی شوند که چرا از جیب ما هزینه میکنید…

 

*آقای استاندار بیاید کلنگ بزند و بگویند باید اجرا شود آنوقت ببینید کمپ یک ساله آماده خواهد شد یا نه

 

varesh-sport.com : شما در بخشی از صحبت هایتان از کمپ داماش حرف زدید ، الان ما چند سال است که در این مورد می شنویم اما هنوز هیچ پیشرفتی را به عینه ندیده ایم…

دو سال است که ما خاکبرداری کردیم ، تسطیح کردیم و درخواست مجوز از زمان مهندس قهرمانی داشتیم . این کمپ طراحی شده و پول به مشاور داده ایم ، مشاور هم طرح را آماده کرده اما یک بحثی هست که اخیرا گفتند شما قبول کنید که کاربری زمین تغییر پیدا کند . یعنی کاربری زمین را از صنعتی به ورزشی تغییر بدهیم… من عرضم این است که چرا باید چنین چیزی را از ما درخواست کنند؟! وقتی یه زمین صنعتی است و ما بخواهیم آنرا به ورزشی تبدیل کنیم یعنی ارزش آن به نصف تعلیق پیدا خواهد کرد . اولا چرا یک زمین به اندازه همین زمین حاضر نشده اند که در اختیار ما بگذارند که با کاربری ورزشی باشد ؟ دو : چرا قبول نمی کنند که ما بر روی همین زمین بر اساس پروژه های وزارت کار عمل بکنیم و منطقه کارگری؟ سوم: خب حالا ما عوض کردیم آیا کسی حاضر هست که وقتی ما 20 درصد هزینه کردیم روی زمین خودمان، به ما 80 درصد تسهیلات بدهد؟چرا به جاهای دیگر میدهند و به ما نمیدهند؟ پس اینها دلایل خاص خودش را داردکه آقایان بعضی وقتها می آیند و محبت هم میکنند و میگویند ما اینکار را درست میکنیم اما می روند و باز اینکار را انجام نمیدهند!من فکر میکنم پرونده زمین جاده رشت به کوچصفهان یک پرونده قطور 200. صفحه ای شده است ..

 

varesh-sport.com : و این حل شدنی هست؟ الان شما به نتیجه خاصی رسیده اید؟

باید از حقوق خودمان بگذریم! یک زمانی هم از ما یک رقمی را درخواست میکردند ، چیزی در حدود 400-500 میلیون هم بدهید تا ما یک مجوز به شما بدهیم! و حالا میگویند آن را نمیخواهیم و بیایید کاربری را عوض کنید ! به نظر من آقای استاندار باید بیاید آنجا و اگر میخواهد کار درست و انقلابی و هدفمند انجام بشود کلنگ را بزند و بگوید مدیران کل من کلنگش را زدم و باید اجرا بشود…

حالا دیشب من دیدم نمایشی برگزار میشد که کلنگ را می زدند بعد تابلو پرده برداری می شد! حالا بیایند تابلو را پرده برداری کنند بعد ببینند ما ظرف یک سال می سازیم یا نمی سازیم . ما به تابلو قناعت نخواهیم کرد! بی تعارف به شما بگم که من خجالت کشیدم جواب تیم السد قطر را ، الریان را بدهم ؛  دلشان میخواهد بیایند و در این استان کمپ بزنند ! پیش خودم فکر کردم ما در شهر رشت یک هتل بیشتر نداریم که میتواند یک گوشه ای از بضاعت ما را نشان بدهد .

این شهر، شهر غنی ای است ، این شهر شهر ثروتمندی است و این ثروتی که میگویم ثروت معنوی است . مردم با دانشی دارد ، مردم آگاهی را داراست ، شهر قدرتمندی است آنوقت من نتوانم تعدادی از دوستان عرب خودمان را دعوت بکنم که بیایند و اینجا کمپ بزنند! چرا؟ خجالت میکشم! هتل های آنها را میبینم و بعد به هتل های خودمان نگاه میکنم… زمین فوتبال آنها را میبینم و بعد زمین فوتبال خودمان را می بینم ! مجبور هستیم که برویم در لاهیجان یک جایی را پیدا کنم که بگوییم بیاید اینجا، حالا کجا ببرمشان تمرین که یک زمین مناسب باشد؟! ما یک روزی آب صادر میکردیم به مناطق خلیج فارس که از تشنگی از بین نروند ، و امروز رو نداشته باشیم که بگوییم بلند شوید بیایید در هتل های ما…  !

 

*تیم والیبال باید به سمت بومی شدن برود

 

varesh-sport.com : اگر از این بحث بگذریم شما در اوایل صحبت هایتان گفتید که یک نکته مثبت در داماش استعدادیابی این تیم است که به آن اهمیت زیادی هم می دهد. درمورد فوتبالمان من نمیخواهم صحبت کنم چون به نظر می رسد،اتفاقات مثبتی اتفاق افتاده اما در مورد والیبالمان من به آنصورت چیزی ندیده ام! خب شاید ما آن والیبالی که در گنبد و یا ارومیه هست را نداشته باشیم اما حداقل این انتظار را داشتیم که تعدادی از بازیکنانمان بومی باشند و…

من یک نوید به شما می دهم و قبل از شما هم در یک گفتگوی تلویزیونی گفتم که تیم باید کاملا برود به سمت بومی شدن و آقای فرید به بنده این امید را دادند که ما الان 9 بازیکن بومی بسیار جوان داریم که میتوانند در سوپر لیگ یا لیگ برتر بازی کنند و از من خواستند که اجازه بدهم تیم در سوپر لیگ بازی کند و من گفتم اگر بضاعت سازی میخواهید انجام بدهید از لیگ یک شروع کنید . ببینید همان موقع که والیبال را در اینجا شروع کردیم اینکار را هم در حال انجام بودیم و الان به نتایجی رسیدیم . بچه های جوان شهرمان به دنبال والیبال آمده اند و والیبال اینجا هم ریشه کهنی دارد منتهی نه مثل گنبد و من این را قبول دارم، اما میتواند در والیبال هم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد به خاطر فیزیکی که بچه های گیلان دارند و ما این بحث را نخواهیم بست و دنبال خواهیم کرد و با قاطعیت هم دنبال خواهیم کرد اما با سیاست های جدید.

 

 

varesh-sport.com : یک مشکلی که در این چند سال وجود داشت این بود که شاید بازیکن بومی ما به سطح بازیکنان خوبی مثل علی نادی ، سعید معروف و… نرسد اما میتوانستند لااقل در کنار تیم تمرین کنند. به عنوان مثال آقای اسکویی فرزندشان را می آوردند و قرارداد می بستند و این بازیکن فقط با تیم تمرین میکرد ما میگفتیم چرا به جای این آقای اسکویی لااقل یک بازیکن بومی خودمان نیامد حداقل با تیم تمرین داشته باشد؟

از جوان هایی که با تیم تمرین میکردند یک نفر فرزند آقای مجید اسکویی بود و 6-7 نفر هم از غیر تهرانی و غیر استان های دیگه بودند و از بچه های گیلان بودند . در تیم ما در سال گذشته 3 تا بازیکن بومی بود و در سال قبل ترش 6 تا بازیکن بومی بودند …

 

varesh-sport.com : البته خب سال قبل که دوتا بودند . آقای باقرپور و آقای خجسته … آقای ثانی که اصالتا گیلانی بودند و در گیلان زندگی نمیکردند..

خب ما نمیتوانیم بچه های متولد شده امروز را بیاوریم والیبالیست کنیم که … میخواهید برویم نوزادهای امروز را برداریم و بگوییم آقا اول شناسنامه های پدر و مادر را بیاورید که پدر باید رشتی باشد و مادر هم رشتی باشد. اگر پدر ترک بود و مادر رشتی هم قبول نیست . بنده هم یعنی الان باید دکانم را جمع کنم بروم دیگه … خب پدرم ترک است و مادرم کاشانی … حالا من چیکار باید بکنم؟! بلند شوم بروم در کاشان یا تبریز دیگر نه؟! ( آقای عابدینی تمام حرف ها را با لحن شوخی بیان میکردند )

 

varesh-sport.com : (با خنده)بله درست میگویید..

ببینید بحث سر این است که شما اگر میخواهید در یک منطقه گسترش ورزش را تعمیم داشته باشید و البته قهرمانی را، در بخش گسترش ورزش بحث بومی پیش می آید و در بخش قهرمانی باید کمک بگیرید. امروز ورزش مرز ندارد . شما میدانید که اتحادیه اروپا آمد و مرز سیاسی را برداشت بعد مرز اقتصادی را برداشت و بعد از آن مرز ورزشی را هم برداشت . الان یک بازیکن کروات میتواند در اروپا هم در تیمهای باشگاهی آلمان بازی کند هم در تیم انگلیس بازی کند و هم کشور خودش و به عنوان بازیکن خارجی هم مطرح نمی شود.

بازیکن خارجی در اروپا بازیکن آفریقایی است ، آمریکای شمالی و جنوبی است و آسیا… یعنی اینکه بازیکنان اروپایی برای خودشان مرز ندارند در بخش فوتبال و والیبالشان.

من اعتقاد دارم که باید به این باور برسیم که اگر تیم اصفهان را نگاه کنیم می بینیم گیلانی دارد در آن بازی میکند، تبریزی بازی میکند ، یزدی و کاشانی دارند در این تیم ها بازی میکنند . باید در گیلان هم بضاعت گیلان را به کار بگیریم و در تکمیلش باید بازیکن اضافه کنیم به این تیم چون بحث شهرمان را داریم، بحث رشد ما اینجا مطرح است . وقتی شما می بینید که یک بازیکن برزیلی دارد خوب فوتبال می کند ، خود به خود بر روی بچه های اینجا هم تاثیرگذار خواهد بود و من فکر میکنم باید این باور را پیدا کنیم .

 

*اگر آبی یا قرمز بپوشیم به معنای پرسپولیسی یا استقلالی بودنمان نیست

 

varesh-sport.com : از آنجایی که از سایت هواداران خدمت تان رسیدیم قصد دارم سوالات هواداران را بیشتر مطرح کنم. شما در سالی که امتیاز تیم پگاه را گرفتید یک مصاحبه ای را داشتید که فکر میکنم با شبکه باران بود و بعد در آن اشاره کرده بودید که نمی خواهید رنگ پیراهن را به قرمز تغییر دهید و گفتید که تلفیقی از سه رنگ خواهد بود اما سال بعد رنگ پیراهن قرمز شد و خیلی ها دلیل آن را این می دانستند که شما یک جورایی پرسپولیسی هستید و خواستید این تیم به این رنگ در بیاید و سال بعدتر تقریبا برگشت به رنگ 10 سال قبل تر که همان رنگ تیم استقلال رشت بوده و آبی شده . دلیل این تغییر رنگ ها چه چیزی بوده؟

آنطوری که قانون میگوید ما سه تا رنگ باید معرفی میکردیم ، بنابراین سفید و آبی و قرمز را معرفی کردیم. به فراخور شرایط تیمی ؛ یعنی شما می بینید در تیمتان 12 نفر گرایش آبی داشتند به عنوان مثال… با این شما تقابل نخواهید کرد یا نگاه میکنید می بینید در تیمتان مثلا 8 نفر که می رود داخل زمین تفکر قرمز دارند ، این بچه را نمی آورند پایین! امروز مهدوی کیا پیراهن آبی می پوشد و این  پیراهن را در هامبورگ هم می پوشد و هیچ اتفاقی هم برایش نمی افتد . اما بازیکنان بومی اینجا که الان جزو استراکشن تیم هم هستند یا آقای محمدی که دروازه بانمان است اینها در این اواخر فوتبالشان بیشتر آبی پوشیده اند خب امسال بنا به دلایلی پیراهن اول ما شد رنگ آبی. سال قبل پیراهن ما قرمز بود… ببینید ما حق داریم از این سه رنگ انتخاب کنیم که کدام یک پیراهن اول کدام دو و کدام یک سوم . میخواهیم به شهر رشت هم این را بگوییم که آقا ما اصلا رنگ ویژه خودمان را داریم. ما نه استقلالی هستیم نه پرسپولیسی…این معنا و مفهوم این حرکت است. اگر که سفید می پوشیم به معنای این نیست که پیکانی هستیم ،اگر آبی میپوشیم به معنای این نیست که استقلالی هستیم و قرمز هم همینطور به معنای پرسپولیسی بودن نیست. ما مجبوریم  سه رنگ انتخاب کنیم و این سه رنگ را هم اینطوری انتخاب کردیم و رنگ پرچم هم انتخاب نکردیم که بگویند آقا باز اینا رفتند خودشان را یک جور  سیاسی نشان بدهند . ما گفتیم سه رنگ متداول در ورزش کشور ما آبی ، قرمز و سفید است و این سه رنگ را انتخاب کردیم…

 

varesh-sport.com : خب چرا یک رنگ متمایز از این رنگ ها انتخاب نکردید…

بگذارید دلیل دیگر این قضیه را بگویم . ما پیراهن ها و لباس هایمان را سفارش داده بودیم یعنی الان طراحی سال های بعدمان ممکن است بشود اینتر… ممکن است بشود بارسلون . ممکن است رنگ دیگری بشود که بعدا افکار سنجی شهر رشت به ما جواب بدهد . یعنی مردم به ما بگویند چه رنگی را از رنگ های پیراهن های تیم های دنیا را می پسندند . ما به هیچ عنوان هیچ رنگی را به عنوان رنگ خاص خودمان نداریم ! ببینید این بطری آب معدنی داماش است که قبل از اینکه ما تیم داری را شروع کنیم بوده است ( در این لحظه ایشان یک بطری اب معدنی داماش را در دستشان میگیرند و به ما نشان می دهند ) قرمز داریم ، گل داماش را داریم و این قطره و چشمه را هم داریم و اینم آبی لوگوی ما هم این است! ما آن روزی که داشتیم این را می زدیم که نیامدیم بگوییم به استقلال میخورد پرسپولیس .

 

*قصدم دفاع از افرادی است که چکیده این فوتبال هستند

 

varesh-sport.com : شاید یکی از دلایل اینکه حساسیت به خرج داده می شود به رنگ قرمز به این علت است که شما را پرسپولیسی میدانند و این قضیه را در انتخاب این رنگ دخیل… و مسئله دیگری هم که حالا به ذهنم رسید این است که این روزها در مورد پرسپولیس از شما زیاد سوال می شود… و به عنوان مثال وقتی شما میگویید که مهدوی کیا را اگر همین الان پرسپولیس بخواهد به این تیم می دهم به نوعی هواداران شاید این را پایین آوردن سطح داماش و زیر سوال بردنش بدانند …

نه خیر این زیر سوال بردن پرسپولیس است! ببینید آنها دارند بازی میکنند با شخصیت هایی مثل مهدی مهدوی کیا ،با علی دایی ، با کریم باقری ، با احمد عابدزاده و من هوادار این بچه ها هستم . مگر غیر از این است که من می آیم و در روزنامه میگویم بله من حامی دایی هستم ؟ مگر دایی را به اینجا آوردم؟ آیا دایی را میتوانستم بیاورم یا نمیتوانستم؟! من کافی بود به دایی میگفتم که بلند شود و بیاید اینجا … می آمد! من دنبال چیز دیگری هستم. دنبال حفاظت از فوتبال هستم و اجازه نمیدهم کسانی که غیر فوتبالی هستند آنهایی را که چکیده عمرشان فوتبال بوده است را از بین ببرند .

آقایان گفتند مهدوی کیا را ما میخواستیم و ثبت نکرد، من هم در جواب این حرفشان گفتم راست میگویید؟ ثبت نکرد؟ الان قراردادش را فسخ میکنم و یا علی ..

آقای خوردبین هم گفتند بله آقای عابدینی به من زنگ زد و گفت برای اینکه ثابت کنم که شما راست نمی گویید این آقای مهدوی کیاست و قراردادش پیش من است. بیایید اینجا قرارداد را پاره میکنم تحویل شما میدهم تا با او قرارداد ببندید  . گفتند مهدوی کیا تمام شده است و می روند یک بازیکن از جایی دیگر می آورند و من نمیفهمم معنی تمام شدن یعنی چه!؟ آن بازیکنی را آوردید که به هیچ وجه تعلق خاطری به پرسپولیس نداشته و قبل از آن با تیم دیگری قرارداد بسته و بعد شما چون به او پول بیشتری دادید آمده در تیم شما ولی مهدوی کیا حاضر بود رایگان برای شما فوتبال بازی کند… من میدانستم که مهدی مهدوی کیا برای آنکه ثابت کند فوتبالش تمام نشده است می آید و در زمین از خودش مایه می گذارد . شما مهدی را دیدید با وجود اینکه تمام تیم دچار مشکل بودند در بازی گذشته در برابر نفت آبادان و مهدی هم دچار مشکل شده بود با این همه 8 نمره گرفت از 10 نمره…

 

 

*این کلمه آسانسور را هی چماق میکنند و می زنند بر سر این تیم ، مخصوصا خود همین صدا و سیما

 

varesh-sport.com : آینده داماش را برای این فصل و فصل های آینده چطور می بینید؟ خیلی ها دوست دارند داماش امسال آسیایی شود..آیا آن پتانسیل را در داماش می بینید؟

نه…

 

varesh-sport.com: با این بازیکنانی که جذب شدند…

ما ظرفیت سازی باید انجام بدهیم . ما باید تمام بضاعتمان را به سطح آسیایی برسانیم گام اول این بوده که بیاییم استِیبل شویم و گام دوم این بوده است که رشد منطقی داشته باشیم. ما اگر مثل یک قارچ رشد کنیم سریع هم آفت میخوریم از بین می رویم . تنه و استراکچِر باید محکم و قوی باشد، هدایت ات باید محکم باشد . منی که هنوز بازیکنم بحث مکمل ها و تغذیه را خوب نمیداند چیست ، از سیستم و ساختار هم چیزی نمیداند و یا هدایت مان ، چطور باید به این حد برسیم؟ ما بله از نظر بضاعت مالی میتوانیم که برویم بالا و هیچ مشکلی هم در این زمینه نداریم اما از لحاظ بضاعت ساختاری نه! من تا وقتی که بضاعت ساختارم خوب نشود که نمیتوانم به این جنگ بروم ضمن اینکه شما این باور را پیدا کنید که امسال شما هشت بازیکن لیگ برتری میتوانستید بگیرید و در مقابل تیمی که 19 بازیکن لیگ برتری اش را نگه داشت و شش بازیکن لیگ برتری تقویت کرد . یعنی آن تیم 25 بازیکن لیگ برتری دارد و من تنها 8 بازیکن لیگ برتری حق داشتم که بگیرم و همان تعداد بازیکن خارجی که او میتوانست بگیرد من هم میتوانستم بگیرم ؛ پس من به جنگ تیم هایی می روم که هم ریشه دوانده اند هم ساختاری سازی کرده اند در حالی که ما تازه آمده ایم  . اول باید استیبل شوید و این تفکر آسانسوری که در ذهن آقایان افتاده است و هی دارند آن را چماق می کنند  و بر سر این تیم می زنند را برداریم.یک بار نگفتند که فلانی گفت ما سال بعد با قدرت می آییم و آمد . تنها تیمی هستیم که اگر بروید و تاریخ سقوط را نگاه کنید می بینید که در همین آخر و در زمان داماش،سال بعد آمده ایم پلی آف و سال بعدش هم آمدیم لیگ برتر . ابومسلم کجاست ؟ برق کجاست ؟ پیام کجاست ؟ پیکان 10 بار نرفته است بالا و بیفتد ؟ ولی در این شهر هی این قضیه را چماق میکنند و آن هم فقط صدا و سیما ! چرا؟! خب حالا آقایانی که الان در صدا و سیما هستند در زمان آقای شاد و آقای شاملی هم بوده اند و هنوز هم دارند جواب رفاقت ها را می دهند . من نمیگویم رفاقت بد است اما نمیدانم چرا شما رفاقت با مردم شهر را ول می کنید ؟ چرا استخوان لای زخم….؟

 

varesh-sport.com : اتفاقا همین دیروز هم باز چنین صحبت هایی را متاسفانه شاهد بودیم …

بله دست شان درد نکند !!

 

varesh-sport.com : حالا چندم می شویم امسال؟

ما برای مطرح شدن آمدیم

 

varesh-sport.com: یعنی برای سقوط نکردن ، میانه یا بالای جدول؟

در میانه جدول مطرح شدن است منتهی با آبرومندی مطرح شدن… من فکر میکنم که این بضاعت را شماها دارید می بینید و در تاریخ تیم هایی که در رشت بوده اند یه مروری داشته باشید به این مسئله می رسید.

 

* به پرسپولیس نمی روم /تا روزی که زنده هستم اینجا هستم و مدیرعامل داماش …

 

varesh-sport.com : متاسفانه یک مقایسه هم در رسانه ها مطرح می شود و آن مقایسه داماش با استیل آذین سال گذشته است و به خاطر آنکه از چند بازیکن این تیم استفاده کرده و یا ستاره هایی که جذب کرده داماش را به این وسیله زیر سوال می برند…

بضاعت تیم ما به استراکچر تیمم است و این را من می فهمم . این بحث مطرح کردن و مقایسه استیل آذین و ما فقط جزو اغراض و غرض ورزی های خاص است . تعریف استیل آذین این است که یک تیمی شکل گرفته است یک آقایی آنقدر از مدیریت می فهمد که می آید و پای تخته می نویسد 82 امتیاز ! یعنی این تیم الان 82 امتیاز دارد …! هفته اول می نویسد 3 منهای 82، یعنی 3 امتیاز را گرفتند.. هفته ی دوم مینویسد 6 منهای 82 و هفته سوم مینویسد 9 منهای 82 و بعد 5 تا بازی پشت سر هم می بازند من اینطور مدیریت میکنم؟!

یا مثلا آقای علی کریمی آب خورده است در زمان تمرین در ماه رمضان ؛ خب آقای مدیر اگر آب نمی خورد می مرد! قند خون بالا می رفت و نمک بدن آدم را بیچاره میکرد آقا این باید آب بخوره چرا متوجه نمی شوید که بدن تعریق دارد ؟تمرین را اگر برنامه داشتید میگذاشتید بعد از افطار ! تویی که تمرینت را گذاشته ای قبل از افطار تو گناه کرده ای .

خب این یک مبحث از این قضیه استیل آذین و یک بحث دیگر اینکه شما ببینید در این تیم چند مدیرعامل اضافه شد ؟ من در این تیم خدا تا به الان عنایت کرده و انشالله از این به بعد هم عنایت بکند و مردم هم الحمدالله دارند حمایت میکنند هستم . تا روزی که زنده هستم اینجا هستم و من مدیرعاملش هستم …

و بحث دیگری که وجود دارد این است که شما هرگز نخواهید دید که من یک مربی را به آن سادگی که آنها تغییر دادند تغییر بدهم. بعد در آنصورت متوجه میشوی که اگر یک تیم دارد افت میکند چرا دارد افت می کند و نقش مربی چقدر است! شاید اگر 3 تا از بازیکنانت را بیرون می کردی قضیه درست می شد . شاید اصلا مثلا تدارکاتت مشکل داشت یا پزشک تیمت مشکل داشت … ما یه ضرب می رویم سراغ مربی . ما پارسال کلی بررسی کردیم تا آقای پوشنیک را برداشتیم . ما بررسی کردیم، تحقیق کردیم ، با پوشنیک جلسه گذاشتیم و در آخر به این رسیدیم که آقای پوشنیک برود .

 

varesh-sport.com :  این بحث که ممکن است به باشگاه پرسپولیس بروید و…

من که با صراحت اعلام کردم به پرسپولیس نمی روم . شما اگر به سایت من بروید (آقای عابدینی توضیح دادند که بنا به دلایلی آدرس سایتش را چندان عمومی نمیکند) ، باشگاه فِیورم را نوشته ام داماش . من که ننوشتم در سوابق مدیریت پرسپولیس است ، چیز دیگری نوشته ام ولی داماش را نوشتم .

ببینید من اینجا یک بحث دیگری دارم . اینجا یک هویت سازی دارد شکل میگیرد و اصلا خیلی بی انصافی است که به یک باره این مسئله را رها کنید .
 
 
 

ادامه دارد…

 

 
 
 
 

 

 

 

مصاحبه : مهرداد – مازیار