وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان: در این مقاله قصد داریم به زبان ساده به بررسی اجمالی یک رویداد ویژه بپردازیم؛ بدون شک بعد از مسابقات المپیک ، می توان از مسابقات جام جهانی فوتبال بعنوان ، مهیج ترین ، پربیننده ترین ، پرسود ترین ، تاثیرگذارترین و مهمترین رویداد ورزشی جهان یاد کرد ، شاید بهمین دلیل باشد که صرفنظر از سالهای 1942 و 1946 میلادی ( جنگ جهانی دوم ) از سال 1930 تاکنون ، این رویداد 4 سالانه ، بصورت منظم برگزار گردیده است

 

بیستمین دوره این رقابت ها پس از رهایی از صدای ناهنجار وووزلا آفریقائی و با ساز برزیلی کاکسیرولا (CAXIROLA) همراه با طراحی زیبای توپ مسابقات (برازوکا BRAZUCA-) از بامداد فردا در سرزمین قهوه آغاز خواهد گردید. برزیل بزرگترین و پر جمعیت ترین کشور منطقه آمریکای لاتین با مساحت 8،514،877 کیلومتر مربع و جمعیت تقریب به 200میلیون نفر که ترکیب جمعیتی آنرا : بومیان و سرخپوستان ، مهاجران اروپائی ، بردگان آفریقائی و مهاجران آسیائی تشکیل می دهند  و زبان رسمی آن ، میراث استعمار پرتغال می باشد . برزیل از نظر اقتصادی کشوری نئولیبرال (بازار آزاد) بوده و در سال 2011 رتبه ششم ، در سال 2012 رتبه هفتم و در حال حاضر در تلاش جهت کسب رتبه پنجم  اقتصاد دنیا می باشد، بنابراین  بی جهت از برزیل بعنوان قدرت نوظهور اقتصادی یاد نمی شود اگرچه هنوز افکار عمومی تصویر دیگری در مورد برزیل دارند!

 

به اداامه مطلب مراجعه فرمائید

 

شاید برای عموم ، تنها جنبه ورزشی مسابقات جلوه نماید ، اما در زیر نقاب ورزش ، دنیای پر راز و رمز دیگر در رابطه با تعامل ها و تضادهای اقتصادی و فرهنگی نهفته است که بدلیل چربش اثر اقتصادی بر مقوله فرهنگی از آن بعنوان " صنعت ورزشی" یاد می نمائیم.

 

اقتصاد

 

کشور برزیل در دو دهه اخیر ضمن بهرگیری از تحلیلگران مجرب و خبره و ایجاد زیر ساخت ها ، توزیع بهنیه منابع و برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت توانست جهش اقتصادی مطلوبی داشته باشد و در ادامه همین اهداف ، گوی سبقت را از رقبای خود ربود و توانست مجوز برگزاری بازیهای جام جهانی فوتبال 2014 و المپیک تابستانی 2016 ریودوژانیرو را کسب نماید و در این راستا با هزینه حداقل 10 میلیارد دلاری جهت احداث 5 استادیوم تازه تاسیس ، بازسازی کامل یک استادیوم و ترمیم و مرمت سایر ورزشگاه ها بانضمام فراهم نمودن کلیه امکانات و تجهیزات رفاهی ، هماکنون مدعی درآمد 68 میلیارد دلاری ، جذب 600 هزار گردشگر خارجی از 200 کشور ، ایجاد 332 هزار فرصت شغلی دائمی و 381 هزار فرصت شغلی موقت می باشد همچنین بیش از 3 میلیون نفر این بازی را از درون ورزشگاه دنبال نموده و 4 میلیارد نفر بیننده تلویزیونی آنرا پیگیری می نمایند.

 

جهت پوشش تلویزیونی مسابقات ، شبکه قطری الجزیره (B.N) با مبلغی معادل 1.7 میلیارد دلار ، امتیاز پخش مسابقات را از فیفا خریداری نمود و توانست رقیب سرسخت خود شبکه ZDF را کنار نهد . اگرچه چند شبکه دیگر نیز حق پخش مسابقات را خریداری نمودند اما شبکه ZDF آلمان در اقدامی عجیب ، اعلام نمود ، جهت حمایت از مردم بی بضاعت ، بازیها را بصورت رایگان پخش خواهد کرد تا بصورت غیر مستقیم ضرر هنگفتی به پیکره شبکه الجزیره وارد نماید که این فعل خود چالش های رسانه ای را بهمراه داشت .

 

بی جهت نیست که سران بلند پایه کشورهای نامزد برگزاری جام جهانی از تمام تدابیر سیاسی جهت دریافت مجوز میزبانی استفاده می کنند حتی میزبانی قطری ها در سال 2022 ، جنجال های زیادی برای مقامات این کشور و فیفا بوجود آورد و یا اینکه کشور کانادا از هماکنون ، خود را کاندید مسابقات سال 2026 نموده است !

ورود برندهای معتبر ورزشی و غیر ورزشی در آوردگاه جام جهانی خود گواه سود سرشار حاصل از مسابقات می باشد . در جام جهانی 1994 حضور کارخانه های کوکاکولا ، فورد ، مک دونالد و . . . ؛ در جام جهانی 2002 ظهور سونی ، سامسونگ ، ال جی ، هیتاچی و . . . بعلاوه ورود هنر و صنعت سینما در این مقوله ، بسیار جالب توجه می باشد ، حتی در مقیاس کوچک ، سینماداران داخلی ، خواستار کسب مجوز پخش بازیها بر روی پرده نقره ای تالارهای خود شدند ! و البته هزاران نشانه های دیگر ، بیانگر گردش مالی و توسعه اقتصادی هنگفت در بطن مسابقات می باشد.
دولتمردان برزیلی با بهرگیری از صنعت ورزش و تقویت زیر مجموعه های آن مانند صنعت توریسم ، صنعت هواپیمائی ، صنعت هتلداری و . . . باعث توسعه اقتصادی کشور خود می شوند. مسلماً گردشگران علاوه بر فوتبال ، از جاذبه های طبیعی و ساخته دست بشر نیز به راحتی نخواهند گذشت ، بطور حتم هر گردشگری حتی برای یکبار هم که شده ، طعم غذای رسمی برزیلیها FEIJOADA که شامل مخلوطی از گوشت گاو ، گوشت خوک و لوبیا می شود را خواهد چشید و از جشنواره های خیابانی بومبا ، همراه با رقص سنتی سامبا ، سواحل دلپذیر ، مجسمه مسیح ، کوهستان شکر ، دنیای آمازون در سرزمین قهوه دیدن خواهند نمود . بدیهی است این انتفاع باور نکردنی تنها برای میزبان مسابقات حادث نمی شود ، بلکه دامنه فعالیت اقتصادی آن بسیار گسترده و فراتر از مرزهای برزیل خواهد بود ؛ در جام جهانی آفریقای جنوبی ، کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که با فینالیست شدن ، دو تیم هلند و اسپانیا ، رکود اقتصادی و نرخ بیکاری در این دو کشور بهبود خواهد یافت و یا اینکه حجم مبادلات میزبان (آفریقای جنوبی) با کشور های همجوار افزایش یافته و در حال حاضر ، حضور شرکت هیوندای در برزیل جهت نقل و انتقال بازیکنان و درج شعار هر تیم بر بدنه خودرو ، بهردهی اقتصادی را برای این شرکت کره ای بهمراه خواهد داشت و همچنین برای سایر برندهای مشهور حاضر در مسابقات جام جهانی بردی مشابه صادق خواهد بود.

 

 

 

فرهنگ و روابط اجتماعی

 

در طول زمان برگزاری مسابقات جام جهانی شور و شعف عمومی مردم جهان را فرا می گیرد و از نگاه بعضی از تحلیلگران رفتار های اجتماعی ، آمار جرم و جنایت کاهش می یابد . اصولاً برگزاری مسابقات در این سطح بین المللی ، حاوی کدها و پیام های زیادی است که همه در راستای نزدیکی و دوستی بین ملل قرار می گیرد ؛ حتی در پاره ای مواقع ، برای یک منطقه خاص جغرافیایی ، پیام خاصی دارد بعنوان مثال ، شعار رسمی مسابقات آفریقای جنوبی ، " حالا وقتشه " موید وقت باور کردن قاره سیاه و پایان آپارتاید بود و یا اینکه در کشور خودمان ، بافت قالی منقوش به پرچم 32 تیم حاضر در جام جهانی ، ابزاری هنری جهت ابراز دوستی هاست ؛ البته در آن روی سکه عده ای جام جهانی را عاملی برای مناقشات می پندارند و بر این عقیده اند که زمان برگزاری مسابقات فرصت مناسبی برای سودجویان و گسترش فعالیت های باندهای تبهکار می باشد و بعنوان مثال ، دلایلی اینچنینی را مطرح می نمایند :

– پیروزی آرژانتین بر انگلستان را موجب غرور ملی مردم آمریکای لاتین و شکست غرور ساکسون ها می شمارند (جنگ فالکلند)

– باخت تیم های اروپائی مقابل کشورهای (آفریقایی) که تا دیروز مستعمره آنها بودند را موجب افزایش حس نژادپرستی تلقی می نمایند.

 

 

– تظاهرات مردم برزیل که بدلیل هزینه های سرسام آور و فشار بر قشر فقیر جامعه برزیل به خشونت گرایید را واقعه ای مطلوب ارزیابی نمی کنند ، متعاقب آن هکر های برزیلی اعلام کردند ، حملات سایبری بنام DDOS را که موجب ترافیک سنگین و مصنوعی بر سایت فیفا و اسپانسرها می شود را طراحی کرده اند .( بعبارت دیگر یک مساله داخلی ، فراگیر خواهد شد)

شاید پس از همگروهی ایران و آرژانتین ، حملات به لیونل مسی در سایت های اجتماعی را بتوان در این رده قرارداد و در این بین نکات جالبی همچون برگزاری زودتر از موعد امتحانات مدارس و تعدادی از موسسات آموزش عالی ایران و یا درخواست های عجیب و غریب بعضی از تیم ها از متصدیان هتل محل اقامتشان جلب توجه می نماید.

 

در هر حال باید باور نماییم که جام جهانی دارای حواشی مختص بخود می باشد اما تبعات منفی آن نمی تواند تاثیر اساسی درکاهش ارزش ها و جذابیت های این رویداد بزرگ ایجاد نماید. استفاده از تکنولوژی جهت قضاوت صحیح در مورد عبور یا عدم عبور توپ از روی خط دروازه با تعبیه حسگرهای هوشمند در روی توپ ساخت کارخانه آدیداس ؛ استفاده از اسپری محو شونده جهت رعایت فاصله قانونی تشکیل دیوار دفاعی از توپ ؛ اجرای زنده سرود رسمی بازیها بنام " ما یکی هستیم" و آغاز عصر جدید درعلم اعصاب – پزشکی با رونمایی از اسکلت بیرونی مصنوعی که توسط فکر معلولان هدایت می شود و شخص با پوشیدن این وسیله امکان ورزش کردن و فرمان دادن را بکمک ذهن تجربه می کند ! از جمله جذابیت هایی است که فقط در بیستمین دوره جام جهانی با آن مواجه خواهیم شد.

 

 

نتیجه گیری

 

در زندگی امروزی فوتبال فراتر از یک ورزش می باشد چرا که می تواند تحولات اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی زیادی را بهمراه داشته باشد اگرچه نمی توانیم منکر حواشی آن باشیم اما جذابیت های آن نیز پرشمار می باشد خصوصاً اگر صحبت از جام جهانی باشد ؛ حتی تعویض لباس ها در پایان یک رقابت می تواند مقدمه یک دوستی باشد. در گذشته عنوان می گردید که فوتبال جزوی از زندگی مردم برزیل می باشد اما امروز این تعریف جهانی شده است ، حتی در کالبد حوادث فوتبال می توان درس زندگی را جستجو نمود.

اینکه شکست مقدمه پیروزیست ، درس زندگی است ؛ اینکه همیشه نمی توان پیروز شد ، درس زندگی است ؛ اینکه اگر ضعیف باشیم باید برای بقاء تلاش کنیم ، درس زندگی است ؛ اینکه در عرصه زندگی ، توپ باشیم یا مربی ، درس زندگی است ؛ اینکه همیشه حق به حق دار نمی رسد ، درس زندگی است ؛ اینکه در زندگی باید دارای تکنینک و تاکتیک باشیم ، درس زندگی است ؛ اینکه با شکست مغموم نگردیم و با پیروزی مغرور نشویم ، درس زندگی است ؛ اینکه ریسک کنیم مشروط بر آنکه مرزی بین جسارت و حماقت قائل شویم ، درس زندگی است ؛ اینکه جوانمردانه بازی کنیم ، درس زندگی است ؛ اینکه فوتبال قاعده خاصی ندارد رسم زندگی است و . . .

شایان ذکر است کلیه آمار و ارقام مندرج در مقاله ، مقتبس از منابع مختلف می باشد.

 

نگارنده: کاربر وارش اسپرت RASHTBOY

منبع: www.varesh-sport.com

وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان