دیار وارش: روز شنبه بنابر اعلام بهروز محمودی قائم مقام باشگاه داماش، امتیاز تیم فوتبال این باشگاه به صورت هبه در اختیار اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان قرار داده شد. البته در ادامه قطعیت این اتفاق از سوی روابط عمومی اداره کل تکذیب شد. از این رو در سه بخش زیر سعی کردیم تا با واکاوی جوانب این انتقال احتمالی، درخواستی داشته باشیم که ضمن اطلاع رسانی در مورد زوایای پنهان روند انتقال داماش و تنویر افکار عمومی، برای رسیدن سریع تر داماش به ساحل آرامش نیز تلاش های بیشتری صورت بگیرد.
 
اول: کلاف سردرگم مالکیت داماش!
هنوز ساعاتی از اعلام خبر هبه امتیاز تیم فوتبال داماش به اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان توسط قائم مقام این باشگاه نگذشته بود که مسعود رهنما در گفتگویی تلفنی-تلویزیونی با تائید ارائه این نامه گفت که چند روز قبل نیز نامه ای از دادستانی به دست وی رسیده و طی آن اعلام شده امتیاز تیم داماش در اختیار قوه قضاییه است و انتقال این تیم باید زیرنظر ایشان صورت بگیرد.
 
متن کامل را در ادامه مطلب مشاهده فرمائید

بد نیست در ادامه به مرور برخی اتفاقات یک سال گذشته بپردازیم؛
تیرماه سال 94 بود که ریاحی، وکیل هولدینگ امیرمنصور آریا طی توافقنامه ای با قربانعلی الماسخاله رئیس هیات فوتبال استان گیلان، امتیاز لیگ یکی داماش را در اختیار این هیات قرار داد. پس از فعل و انفعالات ناموفق عدم انتقال داماش به خریداری جدید که توضیح در مورد آن در این مقال نمی گنجد، در آستانه آغاز رقابت های لیگ یک، امتیاز این تیم در اختیار شرکت آهن و فولاد لوشان از زیرمجموعه شرکت های هولدینگ امیر منصور آریا و تحت تاسیس باشگاهی جدید به نام شهر باران قرار گرفت. در این بین هیچ گاه جواب روشنی درخصوص اینکه چرا نام باشگاه تغییر پیدا کرده است، ارائه نشد اما برخی عوامل فوتبال گیلان و البته نزدیکان باشگاه دلیل این امر را بدهی های پیشین داماش اعلام کردند! دلیلی که البته از سوی کارشناسان حقوقی مورد تکذیب قرار گرفت.

 
در ادامه و واپسین روزهای سال 94، ریاحی وکیل هولدینگ امیرمنصور آریا طی نامه ای به استان، اعلام کرد که باشگاه شهر باران هیچ گونه ارتباطی به این هولدینگ ندارد و بنابراین آنها نمی توانند در خصوص تیم داماش پرداختی را داشته باشند!
و سرانجام نامه چند روز قبل دادستانی در خصوص این که داماش باید زیر نظر ایشان نقل و انتقال پیدا کند، موضوع مالکیتی داماش را می توان گفت حداقل برای هواداران و افکار عمومی به کلافی سردرگم تبدیل نموده است!
بنابراین در جهت تسریع سرو سامان بخشیدن به داماش، در گام نخست لازم است که مسئله مالکیتی این تیم روشن شود.
 
دوم: ابهام در بدهی ها و دیون سالیان گذشته
ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی هولدینگ آریا به عنوان مالک داماش،حضور شهرام قویدل در برهه ای به عنوان مالک و نقل و انتقال های ناموفق مالکیتی، مبهم بودن منابع و پرداخت های مالی، ایجاد باشگاهی جدید با نامی متفاوت و حضور حدودا هشت ساله امیر عابدینی، داماش را تبدیل به تیمی منحصر به فرد در فوتبال ایران کرده است!
طی سالیان گذشته بازیکنان و مربیان زیادی به داماش آمده اند و از این تیم رفته اند که اکثر آن ها هیچ گاه نتوانستند پول کامل قرارداد خود را از این تیم بگیرند و بعضا شاید با جریمه ای بیش از شصت تا هفتاد درصدی از قرارداد خود مواجه شده اند!
قراردادهای منحصر به فرد امیر عابدینی که برخی ها با اصطلاح "کی داده و کی گرفته" از آن به شوخی تحت عنوان "مهریه" یاد می کنند، سبب شده که بسیاری از شکایت های بازیکنان و کادر گذشته به نتیجه نرسد! البته در این بین کسانی هم بوده اند که با باشگاه داماش صلح نامه امضا نموده و یا اینکه تا به امروز اقدامی برای دریافت طلب هایشان نداشته اند.
 
یکی از موارد مبهمی که از سال گذشته در بحث تغییر نام باشگاه داماش مطرح می شد، شکایت بازیکنی به نام آدمیر که در سال 90 تحت عضویت داماش بوده است و جرایم احتمالی این شکایت، ابراز شد. موردی که البته هیچ وقت نه از سوی فدراسیون فوتبال ایران و نه باشگاه داماش به طور رسمی اعلام نشد و می توان با استعلام دقیق از صحت و چگونگی آن مطلع شد اما در هر صورت و به هر حال نمی توان به سادگی از بحث دیون و بدهی ها داماش عبور کرد.
امتیاز داماش در نامه ای که از سوی مدیریت این باشگاه ارائه شده است، هبه شده (که البته همان هم با خبرهایی که منتشر شد زیر سوال رفته است)، اما مشخص نیست که بحث های مالی و بدهی این تیم به چه شکل و میزان است. پاسخ به این سوال که "آیا این امکان وجود دارد که بدهی ها در صورت توافق طرفین منتقل نشود و برعهده فروشنده بماند؟" را در بخش سوم این مطلب توضیح خواهیم داد، اما در نتیجه گیری این بخش باید متذکر شویم که ارزشی که امتیاز یک تیم لیگ دوئی دارد، رقمی کمتر از 400 میلیون تومان تخمین زده می شود، پس اگر قرار باشد بدهی ها نیز منتقل شود و رقم آن نیز بیشتر از این عدد باشد، آنگاه دیگر استفاده از کلمه هبه اصلا معنای درستی نخواهد داشت. 
البته مسئولین داماش مدعی اند که داماش تنها در قبال بدهی فصل گذشته که رقم آن نیز بسیار پایین تر از 500 میلیون تومان اعلام میکنند واگذار می شود، اما قطعا در راه انتقال، تراز مالی سالیان گذشته و بدهی و بستانکاری آن سال ها نیز باید مورد بررسی قرار گرفته شود.
بنابراین پس از بحث مالکیت حقوقی داماش، روشن شدن دیون و بحث های مالی نیز گام بسیار مهمی در راه واگذاری این تیم به شمار می رود.
 
سوم: انتقال دیون نامشخص حتی در صورت توافق محضری
باشگاه داماش در نامه ای که چندی قبل خطاب به هیات فوتبال گیلان ارائه کرده بود، اعلام نمود که با پرداخت بدهی های فصل 95-1394، امتیاز این تیم به خریداری جدید واگذار خواهد شد.
پس از اینکه گمانه زنی هایی در خصوص نحوه واگذاری داماش در رسانه ها مطرح شد، برای اینکه بیشتر در جریان این مسئله قرار بگیریم که اگر داماش بدهی های دیگری در سالیان گذشته داشته باشد، تکلیف آنها چگونه خواهد بود به تحقیق در این خصوص پرداختیم.
 
"بدهی ها و تمامی دیون تحت هر شرایطی به خریدار و مالک آینده منتقل می شود و حتی اگر در قرارداد انتقال ذکر شود که دیون برعهده مالک پیشین است نیز این مسئله پابرجا خواهد بود".این چکیده گفتگویمان با حسن زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران است.
براتی کارشناس برجسته حقوقی فوتبال نیز ضمن تکرار و تائید صحبت های حسن زاده می گوید: "در انتقال امتیاز یک باشگاه به هر ترتیب تمامی طلب ها، بدهی ها و دیون آن به شخص یا اشخاص بعد منتقل می شود. البته طرفین می توانند توافق داشته باشند که شخص یا شرکت پیشین در دیون شریک باشند اما حتی اگر این مسئله در قرارداد ذکر شود یا طرفین توافقی محضری نیز داشته باشند که در آن گفته شود بدهی ها برعهده مالک پیشین است، باز هم مالک جدید مسئولیت این دیون را برعهده خواهد داشت."
 
وقتی به وی میگوییم که این احتمال هست که برخی هنوز از داماش شکایت نکرده باشند و یا ابهاماتی در بحث طلبکاران وجود داشته باشد، می گوید: " با ارائه آگهی به روزنامه های کثیرالانتشار میتوان اعلام کرد که این تیم درحال واگذاری است و هر کس طلبی از آن دارد با ارائه مدارک به آدرس مورد نظر مراجعه کند. همچنین درخواست صورت حساب سالیان گذشته، استعلامات کامل از کمیته انضباطی و استخدام حسابرس می تواند تا حد بالایی بسیاری از موارد را روشن کند." .
 
*حرف پایانی
ورای موارد مطروحه که در سه بخش فوق به آن پرداختیم، نکته ی مثبت ماجرا در بحث واگذاری داماش این است که برخلاف قبل ، اینبار پس از گذشت سه هفته از اتمام مسابقات و در فاصله حدودا سه ماه و اندی به شروع فصل جدید لیگ دو، این موضوع کلید خورده است.
اما اگر همین فرصت نیز به طور جد به آن نگاه نشود، به سرعت برق و باد می گذرد؛ ضمن اینکه اگر هرچه سریعتر تیم به شرایط ثبات نزدیک نشود نمی توان تیمی چندان مطمئن را عازم رقابت های پرحرف و حدیث لیگ دو کرد.
 
داماش برای نخستین بار تجربه تلخ سقوط به لیگ دسته دوم را مزه کرد! عوامل بسیاری در این سقوط موثر بودند که هرکدام کم یا زیاد در این اتفاق سهیم بوده اند؛ شاید در فرصتی دیگر بتوان بیشتر از مسببین تیره روزی های داماش گفت، اما امروز باید همگان عزم را جزم کنند که داماش بتواند دوباره برخیزد…
در روزهایی که هیات فوتبال گیلان به عنوان متولی فوتبال استان پس از سقوط دو تیم داماش و ملوان، در قبال بحث واگذاری داماش شاید به پیشواز ماه مبارک رمضان رفته و روزه را از نوع سکوتش اختیار نموده، انتظار این است که باشگاه داماش و اداره کل ورزش و جوانان در کنار هم باشند و با کمک دیگر عوامل ذی ربط، ضمن تنویر در بحث های مالی و مالکیتی به تسریع در سر و سامان یافتن این هنجار اجتماعی همتی مضاعف داشته باشند.
 
نگارنده: مهرداد ثابت
منبع: www.varesh-sport.com
وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان