اگر مدیرکل ورزش تهران توانست انتخابات هیات فوتبال را لغو کند، مدیر کل گیلان هم می تواند. انتخابات هیات فوتبال استان تهران به دلیل شایبه های مهندسی از سوی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران یک روز قبل از برگزاری مجمع لغو شد، از همین رو می توان اتتظار داشت، مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان نیز دست به کار شود و خودی نشان دهد و دقیقا به همان دلایل مشابه، یعنی شایبه های مهندسی، مجمع انتخاباتی هیات فوتبال گیلان را لغو نماید.

 

به گزارش مرور، سیزده کاندیدای مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان تهران، جملگی آماده بودند تا ساعت ده صبح روز پنجشنبه چهارده شهریور ماه در هتل کوثر حضور یابند و شانس خود را برای تصاحب کرسی هیات فوتبال پایتخت بیازمایند، اما یک روز مانده به برگزاری مجمع، خبر لغو آن، خوشحالی زایدالوصفی در بین کاندیداها بوجود آورد، چرا که در شرایط جنگ نابرابری قرار داشتند.

 

اگرچه آنها پیشتر اعتراضات زیادی به نحوه برگزاری مجمع داشتند اما فدراسیون گوش شنوایی برای شنیدن این اعتراضات نداشت، چراکه مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال اردیبهشت ماه سال آینده روی تک رای حبیب الله شیرازی (رییس هیات فوتبال تهران) در مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون حساب باز کرده و یقینا همه تلاشش را برای بقا وی انجام خواهد داد.

 

اما وقتی اعتراضات و حواشی بوجود آمده به گوش سازمان بازرسی رسید طی نامه ای از اداره کل ورزش و جوانان تهران و وزارت وزرش خواست؛ ابهامات بوجود آمده را رفع نمایند.

 

سازمان بازرسی کل کشور درباره برگزاری این انتخابات دو مشکل قانونی دید و درباره این مغایرت قانونی اعلام کرد که اولاً ادامه کار سرپرستی که خودش کاندیدا و صاحب رأی است، توجیه قانونی ندارد. این در حالی است که فدراسیون فوتبال برای ادامه کار شیرازی، به اساسنامه هیأت‌های فوتبال استناد کرده که این اساسنامه به تصویب هیأت رئیسه رسیده، نه مجمع فدراسیون فوتبال!

 

براساس قانون، ادامه کار رئیس هیأت فوتبال و فرآیند انتخابات باید مصوبه مجمع باشد نه هیأت رئیسه!

نکته دیگری که سازمان بازرسی کل کشور به آن اشاره کرده است، مربوط می‌شود به تغییر اعضای مجمع انتخاباتی، در فاصله 48 ساعت تا برگزاری انتخابات. این در حالی است که براساس قانون اعضای مجمع باید حداقل یک هفته و حداکثر 15 روز قبل از برگزاری مجمع، معرفی شده باشند.

 

سپس نوبت مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران رسید که در دفاع از حقوق عامه ورزش دست به کار شود و با اشاره به ایراداتی که سازمان بازرسی کل کشور گرفت، نامه ای به مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیونها نوشت و خواستار تعویق مجمع انتخابات هیات فوتبال تهران شد که خوشبختانه مورد پذیرش قرار گرفت.

گل محمدی که ادامه کار شیرازی بعد از پایان دوره ریاست را قانونی نمی دانست، در این نامه به تغییر سه تن از اعضای مجمع در روز دوازده شهریور ماه یعنی دو روز قبل از انتخابات اعتراض کرد و گفت: با استناد به آیین‌نامه اجرایی هیات فوتبال، اعضای مجمع حداقل یک هفته و حداکثر تا 15 روز قبل از برگزاری مجمع باید معرفی شوند و این اتفاق موجب شد تا مقدمات به تعویق انداختن انتخابات هیات فوتبال را فراهم کنم.

 

بعد از اینکه اداره کل تربیت بدنی استان تهران در تاریخ 13 شهریور به خاطر مشکلات قانونی جلوی برگزاری انتخابات را گرفت، محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش هم در نامه‌ای این ایرادهای قانونی را به فدراسیون فوتبال گوشزد کرد و نامه سازمان بازرسی کل کشور را هم برای آنها فرستاد.

اگر کمی ورزشی و بخصوص فوتبالی باشید متوجه شباهت بیش از اندازه شرایط انتخابات هیات فوتبال استان تهران و گیلان خواهید شد.

 

در گیلان نیز بعد از اینکه اوایل شهریور ماه دوره ریاست قربانعلی الماسخاله به پایان رسید همگان انتظار داشتند فدراسیون اقدام به تعیین سرپرست کند تا مقدمات برگزاری انتخابات بطور یکسان برای همه کاندیداها فراهم باشد اما این مهم مثل هیات فوتبال تهران اتفاق نیفتاد.

در گیلان نیز وقتی دوره ریاست الماسخاله به پایان رسید، و عنوان سرپرست دریافت کرد، اقدام به صدور احکام ریاست هیات برای روسای شهرستانهایی کرد که حکم سرپرست داشتند و نمی توانستند در مجمع انتخاباتی حضور یابند که این مهم نیز شایبه های مبنی بر تخلف قانونی دارد.

در گیلان نیز دبیر منسوب به رییس هیات اقدام به تغییر اعضای مجمع کرد، اگرچه زمان قانونی برای تغییر را رعایت کرد اما نوع گزینشها به گونه ای است که کفه ترازو را به سمت رییس فعلی هیات سنگین می کند. نمونه اش حذف محمد مختاری کاپیتان داماش که عنوان نایب قهرمانی یک جام معتبر در فوتبال ایران یعنی جام حذفی را در کارنامه داشت و اضافه کردن بازیکن جوان دیگری به نام میثم فردوسی که رفیق گرمابه و گلستان رضا الماسخاله پسر قربانعلی الماسخاله رییس فعلی هیات فوتبال گیلان است.

در گیلان علاوه بر همه اینها بحث بازنشستگی الماسخاله نیز مطرح است و اینقدر مصوبه و ماده تبصره مختلف در این زمینه صادر شد که هنوز مشخص نیست یک بازنشسته می تواند برای ریاست هیات کاندیدا شود یا خیر؟

 

می بینید که به اندازه کافی ایرادات قانونی و ابهامات در برگزاری مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان گیلان وجود دارد که مریم بخشی مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان را مجاب کند تا با نامه ای به وزارت ورزش و جوانان خواستار تعویق آن باشد.

اما آیا مریم بخشی به مانند رضا گل محمدی شجاعت لازم را دارد که در مقابل زیاده خواهی فوتبالی ها مقاومت کند؟

 

یقینا تاج به همان اندازه که به تک رای شیرازی دل خوش کرده، روی تک رای الماسخاله نیز حساب باز می کند و تمام قد پشت وی می ایستد ولی ای کاش کسی به تاج یادآوری کند سرهنگ الماسخاله همانگونه که احیانا در مجمع انتخاباتی گذشته فدراسیون فوتبال پشت سردار عزیز محمدی را خالی کرد تا شما رای بیاورید ممکن است باز کاندیدای خوش رنگ لعاب تری بیایید و همین کار را تکرار نماید.

 

نگارنده: صائب مقصودی