وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان: در این مطلب به آنالیز تصویری حریف روز جمعه داماش گیلان یعنی فولادمبارکه سپاهان اصفهان خواهیم پرداخت و در انتها نیز انمیشن مربوط به این آنالیز برای دانلود در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

وارش اسپرت و M.A.M Analysis Group  طی سه هفته گذشته در حرکتی که برای نخستین بار در یک سایت ورزشی و هواداری انجام می شد دیدارهای حریفان داماش را مورد بررسی و تحلیل قرار داد که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت و البته همانطور که هفته گذشته ذکر کردیم سایت اصلی هواداری یکی از تیم های پایتخت نشین نیز از اینکار الگوبرداری نسبی داشته است.

لازم به ذکر است که گروه آنالیز ریز مسائل فنی تیم حریف را ارائه نمی دهد و در واقع نکات و ضعف هایی که در این مطلب به آن اشاره می شود مشهود بوده، لذا این آنالیز کمکی برای تیم فوتبال سپاهان نخواهد بود اما می تواند به قدرت تجزیه و تحلیل هواداران و همچنین تیم داماش گیلان کمک کند.

 

به ادامه مطلب مراجعه فرمائید

 

1-ترکیب تیم سپاهان دستخوش تغییرات زیادی نبوده و در مقایسه با بازی این تیم مقابل فجرسپاسی تنها مجتبی‌ جباری از ترکیب اصلی‌ کنار گذشته شده است و به جای این بازیکن جهان عالیان قرار گرفته است. در هر 2 بازی‌ این تیم کاملا میل به بازی‌ با سیستم 1-3-2-4 را نشان داده است. در این سیستم هادی عقیلی و شجاع خلیل زده زوج دفاع میانی این تیم را تشکیل می دهند و در سمت چپ دفاعی از احسان حاج صفی و در سمت راست از حمودی استفاده شده است . 2 بازیکن جلو زن این تیم امید ابراهیمی و بولکو بوده‌اند که خصوصیت تدافعی و تهاجمی بسیار خوبی‌ دارند که از بولکو حتی در دقایقی به عنوان بازیکن پشت مهاجم نیز استفاده شده است. البته خوشبختانه هر دو بازیکن در بازی مقابل داماش به دلیل محرومیت‌ غایب هستند.

با توجه به عدم حضور احتمالی مجتبی‌ جباری مثلث قدرتمند میانی سپاهان در این بازی خلا مشخصی‌ را احساس خواهد کرد. در هافبک چپ از حسین پاپی استفاده شده و در سمت راست از بازیکن خارجی‌ بسیار خوب این تیم به نام جالوویچ استفاده شد.

همچنین در نوک حمله در هر دو بازی‌ محمد غلامی به کار گرفته شده که در مجموع 4 گل که دو گل آن در دوبازی آخر بوده است.

 

اما تیم سپاهان در یک پست به شدت از خود اشکال نشان داده است که البته بهترین بازیکنان را هم برای این پست خرید کرده است. این پست جایی نیست به جز پشت مهاجم که در این2 بازی از 4 بازیکن در این پست استفاده شده است. مجتبی‌ جباری، علی‌ احمدی، .جهان عالیان و مهدی شریفی و حتی برای دقایقی همان طور که در بالا گفته شد از بولکو نیز در این پست استفاده شد.

لازم به ذکر است که احمدی و شریفی برای خصوصیات دفاعی شان استفاده شده اند.

 

 

2-در هنگام حمله این تیم شرایط بسیار کنترل شده‌ ای را دارد و پایه حرکت این تیم بیشتر از سمت راست می‌باشد که حمودی اجازه ی اورلب دارد. در سمت چپ این موضوع کمتر از حاج صفی دیده می شود و بار تهاجمی سمت راست به گردن حسین پاپی می‌باشد. اما نکته جالب در خصوص سپاهان مربوط به دفاع این تیم است… اکثر گل هایی که این تیم دریافت کرده است از سمتی‌ بوده که هادی عقیلی و حاج صفی حضور داشته اند که این نشان دهنده این است که سپاهان در این سمت در ضد حملات (fast Break)بسیار آسیب پذیر بوده که اوج این آسیب نیز از دقیقه‌‌ 70 به بعد بوده است. اما روی هم رفته سمتی‌ که حمودی قرار دارد به دلیل نفوذ شدید میتواند به طور غالب مورد هدف قرار بگیرد.

 

 

3- این عکس نشان دهنده نوع آرایش قرارگیری بازیکنان سپاهان در هنگام حمله است. نوع قرارگیری مهره ها کاملا نشان می دهد که میل به هجوم از این سمت وجود داشته، ضمن اینکه اکثر پاس های گل نیز از سمت راست بوده است. فضای خالی پشت حمودی در این سمت کاملا مشخص است اما‌ تیم های فجر و صبا اصلا نتوانسته اند که در ضدحملات مقابل سپاهان موفق باشند که در این بین نمی توان از پوشش خوب دو هافبک دفاعی تیم سپاهان غافل شویم و از آن عبور کنیم.

 

 

 

 

 

4-در این بخش بازگشت تیم به دفاع را مشاهده می‌کنید که به 4 بخش و تصویر تقسیم شده است.

در تصویر اول حرکت به عقب، در تصویر دوم قرار گیری و در تصویر و حرکت سوم اگر حرکت تیمی از سمت راست دفاعی تیم سپاهان باشد در تصویر آخر می بینید که دو بازیکن شماره 7 و 9 کامل بر نمی گردند و آمادگی این را دارند تا به محض لو رفتن توپ ضد حمله را انجام دهند. (شما می توانید برای مشاهده کامل این حرکت انیمیشن مربوط به این بازی که در انتها پیوست شده را دانلود کنید)

 

 

5.در این تصویر درصد گردش توپ تیم سپاهان در مجموع دو بازی را‌ مشاهده می‌کنید. کمترین درصد این گردش را می‌توان در چهار گوشه زمین مشاهده کرد که فقط در سمت راست در هنگام حمله گاهی این حرکت کامل به کنار می رود . در قسمتی‌ که با 26% و 7% مشخص شده بیشتر پاس‌های گل این تیم طراحی شده است.

 

 

 

 

 

6-یک نکته ی آموزشی‌ در این قسمت وجود دارد که با مربع های قرمز مشخص شده که به اصطلاح به این منطقه TRAP یا Tale میگویند . تیم سپاهان این قسمت از زمین را در اختیار تیم حریف‌ قرار میدهد و اجازه ی ارسال را به تیم روبرو میدهد و اینجاست که ما باید بدانیم که خط دفاعی تیم سپاهان در 85% درگیری های هوایی که ارسال توپ از این نقاط بود، موفق بوده و همین توپ‌ها را به ضد حملات سریع در همان پست که نفوذ کرده تبدیل می‌کند!

بهترین فضا برای بازی‌ سازی در مقابل این تیم با دایره مشخص شده که با توجه به نبودن دو هافبک دفاعی اصلی‌ این تیم می‌توان با انتقال پاس به این نقطه که با فلش مشخص شده است باعث جمع شدن دفاع و بعد انتقال به کنار‌ه ها باعث خالی‌ شدن یک فضا در کنار و ارسال کوتاه به محوطه میتواند عامل رسیدن به گل باشد.

پرس شدید منطقه ای را در این قسمت و در پشت محوطه هجده قدم می توان دید. (چهار تصویر بالا مورد بحث در این بند می باشد)

 

پیشنهادات:

1.پاس‌های کوتاه و سرعت در بازی‌ راه حل بسیار خوبی‌ برای شکستن پرس تیم سپاهان می‌باشد.

2.استفاده از Short Cross Ball یا سانتر‌های کوتاه می تواند در محوطه های مشخص شده کمک کند.

3.تیم سپاهان کاملا در این دو بازی‌ عصبی بود و اگر بازی‌ تا دقیقه 30-35 نشسته باشد کاملا نفوذ‌های غیر منطقی‌ و خالی‌ شدن فضا برای حمله در این تیم دیده میشود.

4.تیم سپاهان از دقیقه ی 70 به بعد شدیدا آسیب پذیر نشان داده است اما‌ در 30 دقیقه‌‌ اول کاملا به دنبال رسیدن به گل می‌باشد. تعویض‌های سرعتی‌ از دقیقه‌‌ 60 به بعد میتواند فوق ‌العاده برای این تیم آزلر دهنده باشد.

5.تیم سپاهان اغلبأ در نیمه ی دوم تعویض‌های تهاجمی انجام داده است که پس از تمام این تعویض ها گل دریافت کرده است.

6. این بازی‌ کاملا جنگ میانه ی میدان است و سیستم 2-4-4 دایموند یا 1-3-2-4 میتواند برای این برتری کمک کندکه البته 1-3-2-4 بابت فشردگی بیشتر در میانه میدان میتواند کمک بیشتری کند.

 

دانلود انیمیشن :

دانلود انیمیشن آنالیز سپاهان

 

و در پایان تشکر از هواداران فوتبال فهم بابت مطالعه این مطلب. به امید اینکه این مطلب علاوه بر بالا بردن سطح فنی هواداران، کمک کوچکی به تیم داماش در راه موفقیت باشد.

M.A.M Analysis Group

استفاده از این مطلب با ذکر مرجع و منبع ( www.varesh-sport.com و M.A.M Analysis Group ) بلا مانع است .

 

 

 

نظرات خود را فقط از کادر نظرات پایین همین صفحه وارد کنید و پس از تائید مدیریت برای مشاهده آن اینجا کلیک کنید