لاجوردی‌پوشان شهرباران در چند دهه قدمت خود مربیان زیادی را بر روی نیمکت خود دیدند.
پس از سلسله گزارش های تحقیقی وارش اسپرت در خصوص تاریخچه مالکیت و مدیریت باشگاه داماش در ادوار گذشته، اینبار در تارنمای هواداران داماش گیلان و در قالب یک گزارش تحقیقی به سرمربیان این تیم در طول ادوار تاریخ پرداختیم.

 

“فرهاد کاظمی” از معدود مربیانی در رشت قلمداد می شود که دو فصل پیاپی هدایت استقلال شهرداری را در فصل ۷۶-۷۷ و ۷۷-۷۸ در سطح دوم فوتبال ایران برعهده داشت.

سپس “مجید جهانپور” در فصل ۷۸-۷۹ توانست این تیم رشتی را به سطح نخست فوتبال ایران برساند و اما بعد از گذشت پنج هفته ابتدایی فصل ۷۹-۸۰ ، در اثر نتایج ضعیف هدایت این تیم را به ناصر حجازی واگذار شد.

“ناصر حجازی” چهره سرشناس و محبوب فوتبال ایران در فصل اول حضور خود در رشت توانست لاجوردی‌پوشان رشتی را در پایان فصل ۷۹-۸۰ در لیگ برتر حفظ کند تا استقلال شهرداری رشت تنها نماینده گیلان در دوره اول لیگ برتر محسوب شود و در جراید و رسانه ها از این تیم رشتی به عنوان سومین تیم پرطرفدار فوتبال ایران یاد می کردند. ناصر حجازی در فصل ۸۰-۸۱ هم عهده دار مسئولیت استقلال شهرداری بود که با این تیم نتوانست نتایج خوبی کسب کند و به لیگ یک سقوط کرد.

در ادامه حضور در لیگ یک توأم با تیمداری صنایع شیر در فوتبال رشت شد، مدیران پگاه فصل ۸۱-۸۲ را با اصغر شرفی آغاز کردند اما در اثر نتایج ضعیف، خیلی زود به سراغ سرمربی کهنه کار فوتبال رشت رفتند… مجید جهانپور توانست بار دیگر این تیم رشتی را در پایان فصل ۸۱-۸۲ به سطح نخست فوتبال ایران برساند.
رشتی ها فصل ۸۲-۸۳ لیگ برتر را با هدایت سرمربی موفق خود خوب آغاز کردند که در ادامه مجید جهانپور به عضویت کادرفنی تیم ملی امید در آمد و “یسیج” جایگزین وی شد.
“یسیج” فصل ۸۲-۸۳ لیگ برتر را آغاز کرد اما به دلیل نتایج ضعیف برکنار شد که در ادامه “شرفی” و “کراس” هم نتوانستند از سقوط پگاه جلوگیری کنند!

سپس در لیگ یک فصل ۸۴-۸۵ “وینگو بگوویچ” سرمربی پگاه بود که در یک قدمی صعود به لیگ یک بازماند.

در فصل ۸۵-۸۶ مدیران وقت باشگاه بار دیگر هدایت تیم‌شان را در لیگ یک به مجید جهانپور سپردن تا یک صعود دیگر در کارنامه درخشان این چهره‌ی ملی فوتبال رشت ثبت شود.
پگاه… لیگ برتر ۸۶-۸۷ را با جهانپور آغاز کرد اما پس از گذشت چند هفته و نتایج ضعیف منجر به قطع همکاری شد که “دارکو درازویچ” در سه هفته سرمربی این تیم بود تا آنکه در ادامه فیروزه‌ای‌پوشان رشتی توانستند یک نیم فصل افسانه‌ای را با هدایت “نادر امپراطور” تجربه کنند.

در حالی که اذهان عمومی انتظار ابقای ” نادر دست‌نشان” را داشت اما مدیران وقت باشگاه فصل ۸۷-۸۸ را با “بیژن ذوالفقارنسب” آغاز کردند و در ادامه “حسین عبدی” و “استانکو” هم عهده دار مسئولیت فنی داماشی ها شدند و داماش به لیگ یک سقوط کرد!

در ادامه هم حدود ۱۶ مربی از جمله “فیروز کریمی، مارکار آقاجانیان، پوشنیک، مهدی دینورزاده، ابراهیم قاسمپور، مهدی تارتار، امید هرندی، حمید درخشان، افشین ناظمی، علی نظرمحمدی، مازیار ربیعی فر، محمدف، هادی طباطبایی” مدت زمان حضورشان بر روی نیمکت داماش به یک فصل کامل هم کفاف نداد.

 

اما علاوه بر “وحید رضایی” که فصل ۹۶-۹۷ به صورت کامل سرمربی داماشی ها بود، در ادامه “سیامک فراهانی” هم فصل ۹۷-۹۸ را به طور کامل و در نیم فصل اول ۹۸-۹۹ مسئولیت فنی لاجوردی‌پوشان را برعهده داشت.

لازم به ذکر است، طبق روایت هایی موثق از پیشکسوتان فوتبال رشت؛ “مجید جهانپور” حداقل از سال ۶۷ الی ۷۱ به طور مداوم هدایت ارتش لاجوردی‌پوش رشت را عهده‌دار بود.
فوتبال رشت با سرمربی‌گری این مربی کهنه کار بوده که برای اولین بار توانست علاوه بر صعود به سطح نخست فوتبال ایران؛ سهمیه استانی در لیگ یک کشور(لیگ برتر کنونی) را حفظ کند.