«داماش به فینال جام حذفی ایران صعود کرد.» این خبر برای غیر فوتبالی ها غیر منتظره و برای فوتبالی ها شگفت انگیز بود. حتی خوشبین ترین هواداران داماشی هم چنین نتیجه ای را پیش بینی نمی کردند. خیلی ها هنوز باور ندارند که این تیم با دستان خالی تاریخ سازی کرده است. اما داماش گیلان ازهمیشه نقش مربیان سطح سوم فوتبال ایران با حذف تیم های لیگ برتری، دسته اولی و دسته دومی به فینال جام … رسیده است. افتخاری که در چند سال اخیر به تیم های تهرانی و اصفهانی به نوعی گره خورده بود و امسال توسط جوانان رشتی پس گرفته شد. شاید بعضی از تحلیل های ابتدایی خبر از حضور پر رنگ شانس در سرنوشت این تیم بدهد اما فوتبالی ها می دانند که تیم ها تنها با شانس به فینال نمی رسند.

در این میان سیامک فراهانی که در ابتدای فصل به عنوان سرمربی داماش انتخاب شد نقش پررنگی در تیم داشته است. هرچند او همیشه نقش مربیان پیشین خودش را در این موفقیت دخیل می داند. فراهانی که در پگاه و داماش محبوبیت بالایی در میان هواداران رشتی داشت با موفقیت های فصل جاری در لیگ دو و جام حذفی به اوج دوران محبوبیت در آغاز دوران سرمربیگیری خود دست یافته است و بسیاری امیدوارند که او را در رده های بالاتر فوتبال ایران ببینند.

به دلیل موفقیت های اخیر گیل خبر در گفتگو با سیامک فراهانی بازیکن سابق و سرمربی فعلی تیم فوتبال داماش گیلان تلاش می کند تا اتفاقات و حواشی یک سال اخیر تیم را بررسی کند.

 

*فرق داماش لیگ و جام حذفی

می دانستم رشتی ها چه سبکی از فوتبال را دوست دارند/ جام حذفی برای ما اتفاق خوبی بود اما مشکلاتی را هم به همراه داشت

راستش فرقی بین این دو وجود ندارد و از نظر من داماش واقعی تیمی است که بازی تماشاگر پسند ارائه دهد. بعد از بیست سال زندگی که در رشت زندگی کردم، می دانستم که رشتی ها چه سبکی از فوتبال را دوست دارند. حتی سال گذشته به آقای رضایی توصیه کرده بودم که «سلیقه فوتبال رشت با شیراز تفاوت اساسی دارد.» علت این تفاوت هم در سکوهاست. فوتبال رشت سلیقه خاص خودش را دارد و تماشاگر رشتی از تیم خود فارغ از نتیجه انتظار بازی زیبا دارد. در بعضی موارد حتی اگر تیم بازی را ببرد اما بازی خوبی ارائه نداده باشد، تماشاگر راضی از استادیوم خارج نمی شود.

از روز اول به هیئت مدیره باشگاه اعلام کردم که من نمی خواهم انرژی برای جام حذفی صرف کنم و بیشتر روی صعود به دسته بالاتر متمرکز هستم ولی با تاکید آقای حاجی پور در جام حذفی شرکت کردیم. در واقع نگاه باشگاه به شرکت در این چالش می تواند بهترین شرایط تدارکاتی تیم باشد. از طرف دیگر حضور در این چالش برای داماش اتفاقات خوبی را به همراه داشت. بعد از سال ها دوباره نام تیم داماش گیلان در کشور بر سر زبان ها افتاد. بعد از پنج سال از آخرین حضور ما در لیگ برتر نام داماش به لطف موفقیت در جام حذفی دوباره پر رنگ شد. اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم جام حذفی انرژی قابل توجهی از ما گرفت و بازیکنان تیم را زودتر از آنچه که پیش بینی کرده بودیم به خواسته هایشان رساند. بازیکنان پس از غلبه بر تیم های لیگ برتری از لحاظ روحی شرایط خوبی داشتند اما اینکه دوباره آن ها را به دسته دوم بازگردانیم و مقابل تیم های سطح سوم بازی بدهیم کار مشکلی بود. شاید اشکال از من بود که دانش و یا تجربه کافی را نداشتم اما به هر صورت امتیازاتی که نباید را از دست دادیم. البته حوادثی مثل بازی با چوکا در این امتیازدهی ها بی تاثیر نبود. لازم به ذکر است که یاد آوری کنم طبق تعریف فیفا هر تیم برای صعود در یک تورنمنت باید از هر دو بازی چهار امتیاز کسب کند و امروز ما از بیست و یک بازی چهل و چهار امتیاز کسب کردیم و این یعنی دو امتیاز از تعریف فیفا جلوتر هستیم. این در حالیست که با همین تعداد بازی در گروه دوم دسته دوم بیشترین امتیاز کسب شده سی و شش امتیاز است.

در کل جام حذفی برای ما اتفاق خوبی بود اما مشکلاتی چون مصدومیت، بالانس روحی و خستگی را هم به همراه داشت. وگرنه من عقیده دارم توان فنی بازیکنان تیم من از امتیازات فعلی بیشتر است. و اگر یک آرزو در زندگی داشته باشم، آن آرزو صعود به دسته اول است.

 

*فینال جام حذفی

پس از پیروزی بر تیم قشقایی در رشت، متوجه انرژی خاصی در بازیکنانم شدم.

در قصه جام حذفی ما خیلی ساده با بازی ها برخورد کردیم. خیلی وقت ها پیچیده ترین کارها را می توان به سادگی انجام داد. تمام نقشه ما این بود که در هر بازی از جام حذفی تمام توانمان را به کار بگیریم تا هواداران از تماشای بازی تیمشان راضی باشند. در مراحل اولیه با تیم های هم گروهی خودمان مواجه شدیم و پس از با تیم های دسته یکی و لیگ برتری بازی کردیم. تجربه نشان داده است که تیم ها مقابل تیم های بزرگتر با انگیزه بیشتری بازی می کنند و بر عکس مقابل تیم های پایین تر بی انگیزه اند. علاوه بر این موضوع پس از پیروزی بر تیم قشقایی در رشت، متوجه انرژی خاصی در بازیکنانم شدم ولی به خودم اجازه نمی دادم که حتی در ذهن خود به این موضوع فکر و به تعبیری خیال پردازی کنم. حتی بعد از آن بازی آقای مجید جهانپور برای اولین بار به رختکن آمدند و حرف هایی زدند که این حس مرا تقویت کرد.

برای بازی با ماشین سازی تبریز و بعد از آن سایپا ما تنها به دنبال ارائه یک بازی زیبا بودیم اما باور قلبی مجموعه این بود که ما می توانیم نتیجه خوبی بگیریم. و اتفاقی که در آن بازی افتاد ورای پیش بینی من بود و به ظرفیت بالای بازیکنانم مطمئن شدم. تنها موضوعی که مرا نگران می کرد چگونگی بازگرداندن بازیکنانم به شرایط لیگ دو بود.در این مسیر تیم ما یاد گرفت که که به تیم حریف احترام بگذارد و این احترام باعث می شود انرژی به سزایی برای بازی ها صرف کنیم.

 

*فردوسی پور در مورد آن آیتم جنجالی با من تماس گرفت

پس از آن اتفاقات ما با بچه های تیم به این نتیجه رسیدیم که به هیچ وجه وارد این فضا نشویم و تمرکز خودمان را روی هدف اصلیمان یعنی صعود حفظ کنیم. موضوعی که در آن زمان به ما کمک کرد تا متمرکز بمانیم همین اتحاد در عدم ورود به همین فضای متشنج بود. و این هنر خود بازیکنان تیم بود، من عقیده دارم بازکنان تیم داماش از لحاظ ذهنی قدرت فوق العاده ای دارند. در همان زمان آقای عادل فردوسی پور با من تماس گرفت و گفت:« به هیچ وجه منظور این آیتم پایمال کردن زحمات مجموعه تیم داماش نبوده است. همانطور که در بازی های سطحی جهانی رئال مادرید توسط تیمی مثل ختافه متحمل شکست شود، رسانه ها تیتر هایی می زنند که شانس با ختافه یار بوده است.»

 

*نتیجه بازی با بوکان حکم صعود به لیگ یک است

تمام آرزو و هدف ما همین موضوع است و شب و روز به صعود فکر می کنیم. برای من بازی نتیجه بازی با بوکان حکم صعود به لیگ یک است. ما یاد گرفته ایم که پله پله پیشروی کنیم و اگر تمام حواسمان را به گام بعدی معطوف کنیم نتیجه خوبی می گیریم.

 

*استفعاء در راستای پایبندی به قولی بود که به بازیکنانم داده بودم

قضیه از قبل بازی با چوکا شروع شد. وقتی که بازیکنانم به دلیل مشکلات مالی حاضر به تمرین نشدند و تیم در آن بازی شکست خورد. باشگاه از من خواست که از بازیکنانم برای پرداخت بدهی ها فرجه زمانی بگیریم و بازیکنان داماش این موضوع را پذیرفتند اما در مقابل از من خواستند که اگر وعده پرداخت محقق نشود من هم از آنان حمایت کنم. این استفعاء در راستای پایبندی به قولی بود که به بازیکنانم داده بودم. خوشبختانه باشگاه هم منطقی با موضوع مواجه شد و بخشی از پرداختی را انجام داد.

 

*اگر هواداران روی سکوها نبودند امروز چیزی از ما باقی نمانده بود

اگر تماشاگر داماش نبود تیم داماش هم امروز نبود. اگر هوادار داماش نبود شما امروز با سرمربی داماش صحبت نمی کردید. اگر هواداران روی سکوها نبودند امروز چیزی از ما باقی نمانده بود. تیم ما خدا رو شکر این را فهمیده که با باید با تمام توان تلاش کند و هوادار را راضی کند وگرنه بدون هوادار چیزی از تیم ما باقی نمی ماند. ما به سکوها مدیونیم چرا که به واسطه حضور آن هاست که صدای ما امروز از لیگ دو به گوش کشور می رسد.

 

*چرا فراهانی مصاحبه نمی کرد؟

من علاقه نداشتم از دل این اتفاقات خوب یک «سیامک فراهانی» بیرون بیاید. این نتیجه حاصل دست رنج یک مجموعه بود، قرار نیست به اسم یک نفر تمام شود نه من مربی، نه مدیر و نه بازیکن. اگرقرار است اسمی گفته شود آن اسم داماش است نه یک شخص. من آدم رسانه گریزی نیستم ولی باور دارم که اگر یک مجموعه تلاش می کند، همه آن مجموعه باید از نتایج بهره مند شوند نه یک نفر. / گیل خبر