وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان: ظهر روز چهارشنبه (روز قبل از بازی با پرسپولیس) گفتگویی را در دفتر باشگاه داماش با امیر عابدینی مدیرعامل مستعفی داماش داشتیم که بخش اول آن همان روز بر روی خروجی وارش اسپرت قرار گرفت(کلیک کنید). بخش دوم گفتگوی اختصاصی وارش اسپرت-تارنمای هواداران داماش گیلان با عضو هیات مدیره داماش را از آنجایی آغاز می کنیم که قرار بود پیش از بازی ننویسیم :

 

varesh-sport.com: …

وقتی مسئولین عالی رتبه ورزشی استان با فدراسیون فوتبال تماس میگیرند و تلاش می کنند که این بازی بدون تماشاگر برگزار شود، ببینید که داماش چقدر مظلوم است. آن آقایان بالا بروند، پایین بیایند امیر عابدینی، امیر عابدینی است و خدمتگزاری که مردم او را می شناسند. یک روز دردشان می آید و تحریک می کنند که عده ای به من توهین کنند، که مشکلی نیست و اتفاقا سره از ناسره اینجاست که مشخص می شود؛ وقتی می بینند آن راه به جایی نمی رسد، می آیند کسانی که بین داماش و مسئولین عالی رتبه استان داشتند اختلاف ایجاد می کردند، تیرشان به سنگ خورده و حالا از روش های دیگری می خواهند استفاده کنند…

امروز کار به جایی می رسد که آنها به تهران و کسانی که می توانند لابی کنند زنگ می زنند! از سازمان لیگ زنگ می زنند به من می گویند که قصه اینطور است… یعنی کمیته انضباطی هم باید تحت فشار باشد که این بازی بدون تماشاگر باشد؟

 

متن کامل مصاحبه در ادامه مطلب

خوشبختانه سعه صدر و هوشمندی مسئولین باعث شد که به باشگاه بیایند و دیدند حرف هایی که میشنیدند با چیزهایی که می بینند متفاوت است و تطابق ندارد.

 

varesh-sport.com: شما فصل گذشته که داماش بدلایل واهی محروم شده بود، کمیته انضباطی را تهدید کردید که درها را باز میگذارید، اگر آن رای برنمی گشت واقعا چنین اتفاقی می افتاد؟!

ببینید اصلا آقایان بیایند بگویند که بازی بدون تماشاگر ، شورای تامین استان می تواند وتو کند. تعامل مسائل ورزشی با بحث های سیاسی و اجتماعی با شورای تامین است آن بازی اگر برگزار نمی شد، تنش ها را چه کسی باید پاسخ میداد؟ قرار نیست ما تابعی از متغیر ها باشیم. با تمام احترامی که برای کمیته انضباطی قائل هستم باید بگویم که همواره در تصمیماتشان به ما ظلم شده است. در حال حاضر تیمی که به آن یک امتیاز کسر شده نیاز دارد، تیم ماست و هیچی تیم دیگری نیاز ندارد ولی چون در آن روزی که این تصمیم گرفته شد معیار این بود که همه نیاز دارند من الان دیگر نمی توانم اعتراض کنم اما وقتی می بینیم تمام جرایم برای ما است، معلوم است که من هم میگویم قانون را میدانم و شورای تامین می گویم که بازی با تماشاگر باشد.

 

varesh-sport.com: بسیج مسئولین استان 200 میلیون تومان برای داماش به ارمغان آورد، آیا انتظار بیشتری داشتید؟

نه من چنین انتظاری نداشتم، من انتظار وفاق داشتم. من همان روز اولی که آقای استاندار آمد نامه ای دادم که خواستم پیگیر آن نامه شوند… یک بار نامه ای دادم که در دفتر استانداری آقای قهرمانی گم شد و گفتم نکند این نامه هم سرنوشت همان نامه را داشت و اصلا به دست استاندار نرسیده است!

پگاه نامه ای را به آقای قهرمانی داد که در آن نوشته شده بود ما از این هفته دیگر هیچ تعهدی به تیم نداریم و وارد زمین نمی شویم که آقای استاندار زیر این نامه نوشتند: این تیم یک هنجار سیاسی و ورزشی است و شما اجازه ندارید که این مسئله را تبدیل به هنجار انتظامی کنید و باید تا زمانی که ما میگوییم باشید. وقتی آمدیم به مسئولین پگاه گفتیم شما می خواستید تیم را رایگان بدهید و بروید، چه شده که دو میلیارد می خواهید؟ دیدم نامه پیدا نیست!

الان هم دوباره همان مسئله پیش آمده و ما نامه ای را نوشتیم و گفتیم گوشه چشمی به داماش داشته باشید اما گویا این نامه هم گم شده است و اگر هم که پیدا شد، گله ام این بوده که چرا آقای استاندار جلسه نگذاشت؟ سه استاندار قبل از ایشان بودند هر گاه داماش دچار مشکل می شد، حداقل جلسه ای برگزار می کردند. آن سه استاندار مربوط به دولت فخیمه آقای احمدی نژاد بود که ما به آن رای ندادیم و توقع ما از دولت اعتدال که به آن رای دادیم این بود که حداقل به ما جواب میدادند .

متاسفانه آقای مدیرکل هم در جلسه یک جور با ما حرف می زد و پشت سر ما می رفت و جنجال سازی می کرد!

 

varesh-sport.com: اینطور که در خبرها هم آمد، گویا شما درخواست یک میلیارد وام در ازای چک شخصی خودتان کرده بودید و قرار بود این پول را چند ماهه پس دهید…

در آن جلسه آقایان سراوانی، الماسخاله، رهنما ، تامینی، بچه های اطلاعات، بازرسی، معاون استاندار محترم و دیگر آقایان بودند. من گفتم حرف و حدیث ها را کنار بگذاریم، همت استان را به کار بگیرید و یک میلیارد به ما بدهید که ما ظرف 10 ماه، هر ماه به شما 100 میلیون برگردانیم یا شما هر ماه صد تومان بدهید که ما در پایان ده ماه این پول را به شما برگردانیم.

من در دستگاه اجرایی کار کرده ام و میدانم که برای ریالی پرداخت خارج از برنامه ریزی گرفتاری وجود دارد و فقط شهرداری و شورای شهر است که از ماده 16 و 17 اختیار کمک را دارد. استانداری که خزانه دار نیست، من بحثم حمایت، حراست و تعامل بود که معانی و مفاهیم مختلفی را دارد که یک بعد آن مادی است و یک بعد هم معنوی و متاسفانه ما از هر دو بُعد چیزی ندیدیم. آن روزی که وارد رختکن شدند من به بچه ها زنگ زدم و گفتم نگران این نباشید که قرانی پرداخت می شود یا نمی شود، این به لحاظ معنوی برای ما خوب است.

البته در این بین مطالبی از سوی آدم های بی سواد مطرح می شود که من پاسخی به آن نمیدهم، چون نه میدانند قانون چیست و نه از پرونده فساد مالی سر در می آورند. اگر ال سی هم باز شده است در خوزستان بوده است نه در گیلان… باشگاه زیر پوشش آب معدنی داماش بود و از هیچ شرکت دیگری نه بدهکار است و نه بستانکار و قرارداد عابدینی با آب معدنی داماش است نه باشگاه و…

 

 

varesh-sport.com: شما بحث وفاق را مطرح کردید؛ چندی پیش با فرماندار مصاحبه ای را داشتیم که ایشان در این مصاحبه اذعان داشتند، مسئولین استان در حال تلاش برای حل ریشه ای مشکلات داماش هستند…

از آقای فرماندار شدیدا تشکر می کنم و به جد از ایشان ممنونم. ایشان آمدند و فی البداهه وارد موضوع شد و این هنجار را جز اولویت های شهرستان دیده است. ایشان دارند نشان میدهند که تحول و اندیشه و آگاهی دارد که من به آن احترام میگذارم…

اما من از آقای نوبخت شدیدا گله مندم! آقای نوبخت ریز و درشت این شهر و استان را می شناسد، ایشان در حساس ترین جایگاه سیاستمداری و سیاستگذاری وپیگیری مسائل سیاسی و اجتماعی نظام یعنی بخش دولت و قسمت برنامه ریزی مسئولیت دارند. چطور در غالب استان گیلان ایشان هیچ برنامه ای ارائه و تعقیب نکرده یا تماسی نگرفته است؟

روزی که ایشان انتخاب شدند من پلاکاردهای بزرگ و بسیاری را در مسیر دیدم که به ایشان تبریک می گفتند و با خودم می گفتم اگر هزینه های همان ها را میدادند داماش دو سال اداره می شد! ما میگوییم این کار طرفدارانشان است نه کار خودش اما ایشان یک بار ندیده ام که بگویند این هزینه ها را انجام ندهید چرا که ما در مملکت هزینه های بسیار داریم و حکمی که گرفته ام حکم خدمت گذاری است.

برخی ها مثل اینکه 10 سال دوری خیلی به آنها فشار آورده، قرار نیست که ما همیشه بر مسند خدمت باشیم! گله مندی اینجاست که این بزرگواران پیگیری نمی کنند که در مسائل اجتماعی شهرشان چه خبر است…

 

varesh-sport.com: ایشان مصاحبه ای کردند که در آن گفتند استقلال و پرسپولیس پاره تن من است و از داماش اسمی نبردند و این مسئله باعث دلخوری هایی شد…

استقلال و پرسپولیس در برنامه نود 3 میلیون پیامک دارند که اگر این را 20 درصد از این قشر حساب کنیم، یعنی چیزی حدود 15-20 میلیون از طرفدارانشان دارند این برنامه را نگاه می کنند..من هم بودم این حرف را می زدم! اگر بخواهیم عقل و خرد آنگونه را به کار بگیریم باید همین حرف را زد! واپس گرایی در سیستم ما عجیب است…

 

varesh-sport.com: شما در مصاحبه قبلی که با وارش اسپرت داشتید، گفتید که سال آینده داماش مشکلی به لحاظ مالی نخواهد داشت. دلیل تان برای این حرف چیست؟

ببینید با بانک ملی تعامل شده است که سیستم امیرمنصور آریا از طریق حکم قضایی بدهی اش را پرداخت کند که به آن رد مال می گویند. بانک ملی بالاترین طلبکار است که مبلغ آن هزار و صد میلیارد است و مابقی بانک ها نیز چیزی حدود پانصد میلیارد طلب دارند که آنها هم بیایند سهام را بردارند چیزی حدود 20 درصد می شود.

می ماند جرایم که با توجه به سازوکاری که اندیشیده می شود آنها هم پرداخت می شود و در نتیجه دستگاه قضایی کارش را در بخش دیون انجام داده است و چرخه سیستم شروع به چرخش می کند. یعنی فقط اگر mdf راه بیافتد که دارد این اتفاق می افتد، یا فولاد لوشان یا شفاف شیمی یا معدن شکافان و گردشگری به همراه آب داماش می توانند پتانسیلی را ایجاد کنند که باشگاه داماش را به راحتی اداره کنند. من به این مسئله امیدوار هستم و با دوستان هم که حرف می زدم این را میگفتند که تا خردادماه کاملا این مسئله انجام میشود.

فصل آینده مردادماه آغاز می شود که ما در این مدت فرصت خوبی داریم تا بدهی های داماش را پرداخت کنیم…کل بدهی داماش هشت میلیارد و صد و چهار میلیون است که قرار است و باید چهار میلیارد و ششصد به دستور قضایی آقای قویدل به داماش پرداخت کند. انشالله ازخرداد به بعد شرایط ما بهینه می شود…

 

varesh-sport.com: در خصوص حق پخش تلویزیونی هم صحبت هایی شنیدیم. شما عضو هیات رئیسه سازمان لیگ هستید و مطمئنا در جریان قضایا هستید، این مسئله به کجا رسید؟

یازده شرکت وارد این قضیه شدند و از 160 میلیارد به پایین برای دو سال قیمت دادند. ما در سال های قبل 16 میلیارد قرارداد می بستیم و یعنی اکنون پانصد درصد رشد داشته ایم. این مسئله بدان معناست که قدم بزرگی در اقتصاد ورزشی در حال برداشته شدن است و اگر حقوق تلویزیونی به این اندازه رشد کند یعنی فوتبال در حال برداشتن قدم بزرگی برای خودکفایی است.

قرارداد قطعی شده است و یک شرکت برنده شد. قرار شده است این شرکت 50 درصد را با ضمانت بانکی و 25 درصد را نقد بپردازد . ما یک میلیارد از این طریق می گرفتیم که به این ترتیب ما حدود 4.5 تا 5 میلیارد از این طریق در آمد خواهیم داشت.

 

varesh-sport.com: ما در ایران تلویزیونی خصوصی نداریم و اگر این شرکت نخواهد این حق پخش تلویزیونی را بفروشد آیا مشکلی بوجود نمی آید؟ آیا صدا و سیما چنین مبلغی را پرداخت می کند؟

صدا و سیما باید در این خصوص تعامل کندو باید ازاین وضعیت خوبی که برای ورزش کشور در حال وقوع است استفاده مطلوب شود. ورزش حمایت کننده ای دارد به اسم صدا و سیما و از آن طرف هم صدا و سیما حمایت کننده ای به نام ورزش دارد… مخاطبی که صدا و سیما از طریق ورزش به دست آورده است در هیچ مقوله دیگری به دست نیاورده و صدا و سیما هم باید هزینه اش را بپردازد.

حالا اگر بگوید من چنین مبلغی را نمی دهم یا نمی توانم بدهم عیبی ندارد تبلیغات بین دو نیمه را به ما بدهند. اگر فیفا بداند که صداوسیما مبلغی به ما پرداخت نمی کند برخورد خواهد کرد…

 

امیر عابدینی-نظرمحمدی - نظیف کار - مختاری

 

varesh-sport.com: با توجه به اینکه در سه بازی آینده با پرسپولیس و دو غول صنعتی بازی داریم، پیش بینی تان چیست و به نظر شما آیا داماش می ماند؟ (یادآوری: مصاحبه پیش از دیدار برابر پرسپولیس بود)

ما اگر یک درصد هم سقوط کنیم به خاطر این بازی ها نمی افتیم به خاطر بازی ها و نتایج قبل مان این اتفاق می افتد. ما وقتی در زمین خودمان مساوی می کردیم یا می باختیم باید به چنین فشار و روزهایی فکر میکردیم. همان موقع که برخی ها فکر میکردند میرزاکوچک خان شده اند و ناجی تمام مسائل استانی! آن زمان نیامدند با تدبیر و اندیشه و تعقل فنی کار را پیش ببرند. انشقاقی در تیم ما انجام شد که بخشی از آن مادی بود و بخشی دیگر معنوی؛ به عنوان مثال بخش معنوی اش این بود که در رختکن ما بی احترامی به اوج خود نرسد یا در زمین فوتبال بی احترامی نشود یا در کار تیمی ضعف بدی داشتیم… شرایط موجود تلاش می کند که آن نافرجامی را تبدیل به فرجام کند.

اگر بخواهیم به علی نظرمحمدی نمره بدهیم، یک نوع نمره این است که به کارنامه اش نگاه کنیم و یک نوع دیگر شرایطی است که ایشان آمدند و مربی شدند. علی که بضاعت مربیگری در لیگ برتر را نداشت اما ایشان آمدند تیم را گرفتند با هر آنکس که توانست مشورت کرد و هیچوقت هم نگفت من خدای فوتبال هستم اما از برخی این را شنیدیم. برخی ها بودند که آمدند و گفتند کسی مثل من فوتبال نمی فهمد.

حدود سه هفته پیش به علی نظرمحمدی گفتم برای سال آینده نظرت روی مربی خارجی چیست که ایشان گفت آن چیز که به صلاح تیم است برایم مهم است و حتی اگر فکر می کنید من نباشم به نفع تیم است این را می پذیرم.

 

امیر عابدینی

 

varesh-sport.com: یک مسئله در خصوص علیرضا جهانبخش وجود دارد که او در اینجا بازی های خیلی خوبی را انجام میداد اما تا به خارج از کشور رفت به تیم ملی دعوت شد، چرا؟

در خصوص جهانبخش من اجازه نمی دادم! شما اگر بازیکنی را به یکباره به جایی بفرستید که بالاتر باشد آن بازیکن نابود می شود…من حتی برای فرستادن علیرضا جهانبخش به خارج از کشور با تردید داشتم بررسی انجام می دادم! به همین علت شخصی را فرستادم که با وی به آنجا برود و برایش خانه بگیرد و چند روزی با او باشد ، مترجمش را خودم گرفتم که کنارش باشد تا این بچه را آنجا آداپت کنیم . یکی از بچه های دانشگاهی آنجا را صدا کردیم و دستش را گذاشتیم در دست علی که هر جا مشکلی داشتی اول از طریق ایشان به دنبال حلش می روی، برایش وکیل گرفتیم وفقط نفرستادیم که برود چرا که این بازیکن سرمایه استان است.

بعد از این اتفاقات به سراغ آقای کی روش رفتم و گفتم نگاهت به علی باشد؛ حالا علی از کلاس اروپا دارد به تیم ملی می رود…شما می بینید که خیلی ها به تیم ملی دعوت شدند اما الان کجا هستند؟ علیرضا جهانبخش رفت که ماندگار شود، اگر در این سن از اینجا می رفت شاید خیلی زود نابود می شد!

آقایان مهدوی کیا، علی دایی و کریم باقری می دانند من چه برنامه ریزی هایی برای آنها داشتم. وقتی آقای دکتر لام با من تماس گرفتند که آقای کریم باقری شدیدا به لحاظ روحی و روانی دچار مشکل شده اند من 48 ساعت بعد خودم را به بیله فلد رساندم. رفتم با کریم صحبت کردم دیدم بریده است و نمی خواهد ادامه بدهد… بیشتر که جویا شدم به من گفت، درست است که یک میلیون صد هزار مارک قراردادم بوده است اما الان کمترین حقوق را من الان با 12 هزار مارک می گیرم وبازیکن های غیر من 50-60 هزار مارک میگیرند. رفتم پیش آقای لام و گفتند می خواهم کریم را ببرم و چقدر به ما پول دادی که بپردازم؟ لام گفت، گفتم بیای حل کنی نه اینکه کریم را ببری! گفتم خوب یکی از راه های حل همین است. چرا به کریم ظلم می کنی و اینقدر کم به او حقوق میدهی و توافق کردیم حقوقش را به 60 هزار مارک برساند. بیله فلد سقوط کرد و کریم تیم را بالا آورد… یعنی اگر کریم ایرانی نبود شاید مجسمه اش را در شهرداری بیله فلد می زدند و بعد از آن کریم به چارلتون رفت.

البته علی دایی بحثش فرق دارد و طلایه دار بود؛ اگر علی دایی برگشت می خورد ما رسوا شده بودیم و دیگر نمیتوانستیم بازیکنی ترانسفر کنیم.

 

varesh-sport.com: البته بازیکنانی هم بودند که به فوتبال آلمان یا خارج از ایران رفتند و خیلی زود ناپدید شدند..

یک دلالی بود به اسم ابراهیم (فامیلی را خواستند که ننویسیم) که درصدی را می گرفتند و بازیکنان را می بردند آنجا و رها می کردند. آلمان بودم که می خواستم بروم بازی علی موسوی را ببینم اما وقتی به علی زنگ زدم دیدم در منزل است. گفتم مگر تیم امروز بازی ندارد؟ گفت: چرا ولی من دو ماه است که خانه هستم و در تمرین راهم نمی دهند! باید در فوتبال برنامه داشته باشید، اگر برنامه نباشد نابود می شوید.

دعا کنید که امسال انشالله سال میمون و مبارکی باشد و فوتبال کشورمان و این استان به آن حقی که دارد برسد.

 

varesh-sport.com: شما دیدگاه تان به فوتبال رشت از ده سال قبل نسبت به الان و بازه زمانی که حضور داشتید چطور است؟

دیاگرامی برای رشد ترسیم کرده بودیم که متاسفانه به دلیل مشکلاتی که از سال 91-90 برایمان پیش آمد شکست. در کورس مسابقه شما بهترین راننده مثل شوماخر را بگذارید پشت فرمان اما وقتی چهار چرخش ترکید دیگر نمی شود کاری کرد و باید با جرثقیل ماشین را حمل کرد.

چرخ های ما پنچر شد و آسیب دید و آن رشد متوقف شد؛ وقتی متوقف شدی یا در حالت سکون می مانی یا واپس گرا می شوی مگر اینکه وضعیت بهینه شود. خوب بهینه نشد و قویدل را آوردیم وضعیت بدتر شد… افراد دیگری هم که حرفشان شد، فهمیدیم اینکاره نیستند و از آن طرف دستگاه قضایی هم اجازه نمی دادند که تصمیمی غیر بگیریم. هم باید تیم را نگه میداشتیم هم پولی را نمیدادند!

از آیت الله اژه ای شدیدا گله مند هستم چرا که ایشان در خصوص فوتبال بهترین سخنرانی را برای ما انجام داد ولی نمی دانم آن دیدگاه چه شد که دستور دادند به فوتبال پول ندهند؟ این ضربه ها که به ما وارد شد باعث شد که رشد متوقف شود و مقداری هم واپس گرا شویم اما در خصوص بضاعت باید بگویم گیلان از استان های پویا و پراستعداد است و بضاعت بالایی هم برای رشد در فوتبال کشور را داراست. اعتقاد دارم که بازیکنان بسیاری را می توانیم در این استان پیدا کنیم که ترانسفر کنیم و تنه بزنند به فوتبال اروپا به شرط آنکه بستر آماده باشد. من خیلی به آینده فوتبال این استان برای نقش پررنگ در تیم ملی و ترانسفر بازیکن امیدوارم…

 

varesh-sport.com: گفتید برنامه بلند مدتی داشتم و این مشکلات پیش آمد…اگر به سال های قبل برگردید باز هم چنین تصمیمی میگیرید که داماش به استان گیلان ورود کند؟

من سرباز بودم و زن و بچه داشتم که به گیلان آمدم و از آن موقع یک علقه عجیبی به گیلان پیدا کردم. تمام کوه و کمر استان را چون آسفالت نبود با جیپ می رفتیم … همیشه از باران، شالیزارها، سرسبزی اش و مردمش لذت می بردم و می توانم بگویم که تقریبا وطنم اینجا شد و بعد از خدمت هم اینجا ماندم . البته برادرم سال هاست که در رشت زندگی می کند و ماندگار شده است…

وقتی که بحث پگاه شد و قرار شد که به گیلان بیاییم اوایل به خاطر شرایط جدولی که وجود داشت شدید مخالف بودم اما وقتی که دوباره با آن آب و هوا و مردم برخورد کردم برایم تجدید خاطره شد و ماندم .

ببنید من قطعا به دنبال این هستم که دیگر مدیرعامل نباشم، اما اینکه هدایت عمومی اش را به عنوان رئیس هیات مدیره و یکی از اعضای هیات مدیره در اختیار بگیرم، اینکار را انجام میدهیم و کارهای تکنیکال و اقتصادی داماش را انجام میدهم .

یک مقدار اذیت شده ام و دیگر نمی خواهم مدیرعامل باشم، برای فصل آینده مدیرعامل دیگری خواهد بود و در تلاش هستم که ایشان یک شخص بومی باشد و به او هم هر آنچه از دستم بر بیاید کمک می کنم. اینکه درچند بازی آخر فصل مدیرعاملی نگذاشتیم به این علت است که اگر خدای نکرده تیم سقوط کرد نگویند عجب پاقدمی داشت و به گردن او نباشد بلکه به گردن من باشد.

 

مصاحبه : مهرداد ثابت – مازیار اصغرزاده – رادنی دیدار

منبع: www.varesh-sport.com

وارش اسپرت – تارنمای هواداران داماش گیلان